تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: کاربردهای ژئوممبران
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
کاربردهای ژئوممبرین
 
ژئوممبرین ها در واقع ورقه های پلیمری هستند که در برابر اشعه ماوراء بنفش، مواد شیمیایی و دماهای بالا و بسیار پایین مقاوم هستند و انعطاف پذیری آن باعث کاربرد بیشتر ژئوممبرین در صنایع مختلف شده است.
9 کاربرد مهم ژئوممبرین در صنایع مختلف:
 
با توجه به ویژگی های فیزیکی ژئوممبرین ها، کاربرد ژئوممبرین ها در صنایع مختلف روز به روز در حال افزایش است، در اینجا سعی شده است 9 کاربرد مهم ژئوممبرین توضیح داده شود :
 
    استخر ذخیره آب کشاورزی
    استخر پرورش آبزیان
    سقف سبز
    عایق کاری و زهکشی گودال ساختمان
    عایق بندی مخازن سوخت
    کانال انتقال آب
    ساخت دریاچه مصنوعی
    عایق تونل
    جداسازی مخازن فاضلاب و مواد شیمیایی
 
1. استخر ذخیره آب کشاورزی
 
با توجه به بحران کم آبی اهمیت حفاظت از منابع آبی روز به روز بیشتر شده است و کشاورزی نیز از این قاعده مستثنی نیست که در چندین مقاله به توضیح کامل آن پرداخته ایم که می توانید از طریق لینک زیر مشاهده کنید.
 
استخر ذخیره آب کشاورزی - Agricultural water storage pool
 
بیشتر : چرا استخر کشاورزی با ورق ژئوممبران؟
2. استخر پرورش آبزیان
 
با توجه به افزایش مصرف پروتئین و صید بی رویه و یا با توجه به طولانی بودن مدت زمان انتقال ماهی به شهرهای دور، نیاز به تکثیر و پرورش آبزیان به ویژه ماهی در اکثر شهرهای کشور احساس می شود. شالیزاری ساخته می شود و از مصالح خاکی، بتن استفاده می شود، اما با توجه به سرعت اجرا، کمبود فضا، کمبود آب و داشتن محیطی کاملاً بهداشتی برای آبزیان، استفاده از استخرهای ژئوممبرین توصیه می شود . از این حوضچه ها می توان برای پرورش جلبک نیز استفاده کرد.
 
کاربرد ژئوممبرین در استخر پرورش آبزیان - Aquatic breeding pool
3. بام سبز
 
با افزایش گرایش انسان به طبیعت و استفاده از تکنولوژی روز و شهرنشینی برای کسب احساس آرامش، آسایش و امنیت و نیاز به فضای سبز و بام سبز برای عبور از فضاهای آلوده و کسب آرامش روز به روز بیشتر می شود. . ژئوسنتتیک استفاده می شود. برای ایجاد فضایی کاملا عایق و بدون نشتی و برای سیستم زهکشی مسیر خروجی آب در پشت بام از مواد
 
بام سبز - Green roof
4. عایق کاری و زهکشی گودال ساختمان
 
با توجه به موقعیت پروژه های ساختمانی و عمق گودبرداری، با تخلیه آب از آب های زیرزمینی مواجه می شویم که در دراز مدت باعث تخریب پی ساختمان می شود. بنابراین از مواد ژئوسنتتیک، ژئوتکستایل ، ژئوممبرین و GCL برای عایق استفاده می شود.
 
ایزولاسیون و زهکشی گود ساختمان - Insulation and drainage of the building pit
 
به این ترتیب که پس از خاکبرداری سطح و هموارسازی سطح خاک و لبه های آرماتور ابتدا از لایه ژئوتکستایل برای محافظت از لایه ژئوممبرین و یا از لایه ژئوکامپوزیت استفاده می شود که با مشاوره کارشناسان به عنوان بهترین گزینه انتخاب می شود . .
5. عایق بندی مخازن سوخت
 
نفت خام پس از استخراج دارای اقلام مختلفی مانند نمک و ترکیبات شیمیایی (که پس از جداسازی به پساب حفاری معروف است) می باشد که در صورت جدا نشدن منجر به خوردگی تجهیزات نفتی می شود و برای این جداسازی و نمک زدایی در مخازن سوخت نگهداری می شود.
 
ایزولاسیون مخازن سوخت - Insulation of fuel tanks
 
آنها معتقدند که به دلیل این نمک ها و رسوب فرآورده های نفتی در طول زمان، به طور کلی دو نوع تخریب در این مخازن وجود دارد:
 
    تخریب فونداسیون کف مخزن: که باعث نفوذ مواد نفتی به بستر خاک می شود و عواقب زیست محیطی در پی داشته است.
    تخریب دیواره بیرونی مخزن: خوردگی بدنه فلزی ورق ها و نقاط جوش آنها.
 
به منظور جلوگیری از مشکلات زیست محیطی و آتش سوزی و ... مخازن به صورت دوره ای تعمیر می شوند. در حالت سنتی باید مخازن را خالی کرد و قطعات معیوب را جدا کرد و ورق جدیدی را جایگزین کرد که علاوه بر هزینه زیاد، خطرات آتش سوزی را نیز کاهش می دهد. به دنبال.
 
با ظهور کامپوزیت ها و خانواده ژئوممبرین ها، عایق بودن این مخازن و خطرات و هزینه های نگهداری این مخازن به طور چشمگیری کاهش یافته است. همچنین برای آلوده نشدن محیط با این مواد، به دلیل مقاومت بالای ژئوممبرین ها در برابر مواد شیمیایی، از این ورق ها برای نگهداری پساب و گل حفاری در عایق بستر حوضچه ها استفاده می شود. کاربرد ژئوممبرین در این صنعت رو به افزایش است.
 
بیشتر : چرا ژئوممبرین ظریف-مساور
6. کانال های انتقال آب
 
اگرچه برخی از محققان و زمین شناسان احداث سدها و انتقال آب را برای محیط زیست مضر می دانند، اما در برخی موارد به دلیل خشکسالی در برخی مناطق و تلفات آب از شبکه انتقال آب استفاده می شود و در ساخت زیرساخت های آن آسیب به زمین وارد می شود. جلوگیری می شود.
در مجاورت کانال، کاهش هزینه های بهره برداری و نگهداری و حداقل زمان و از همه مهمتر عدم هدر رفت آب در این انتقال مورد بررسی قرار می گیرد.
 
کانال انتقال آب - Water Transfer Channels
 
روش های سنتی احداث کانال انتقال آب با استفاده از خاک رس متراکم یا بتن همواره با موضوع هدررفت آب و آلودگی منابع آب شیرین مواجه بوده است. از طرفی در انتقال آب شور از مکان های دارای سفره های آب شیرین، نفوذناپذیری کانال انتقال آب بسیار مهم است. اینجاست که متوجه می شویم مواد ژئوسنتتیک، ژئوممبرین و ژئوتکستایل بهترین انتخاب برای بتن، قیر و غیره هستند.
7. ساخت دریاچه مصنوعی
 
دریاچه های مصنوعی عمدتاً با هدف ایجاد مکان های تفریحی، تولید برق، کنترل سیل، جلوگیری از هدررفت آب، افزایش فضای سبز، توسعه کشاورزی و رشد کلی اقتصادی منطقه ساخته می شوند که در ایران نمونه های متعددی از جمله: چیتگر تهران، ارس می باشد. و گنبدکاووس گلستان، پارک مشهد و ....
 
احداث دریاچه مصنوعی-Construction of an artificial lake
 
برای تقویت بستر و تثبیت ماسه و خاک سست و تقویت خاک برای جلوگیری از ته نشین شدن بستر ساخته شده اند و در نهایت ترک خوردگی و نشتی روکش آسفالت برای تقویت بستر نیاز است که پروژه بزرگ و پرهزینه ای است. بنابراین برای جلوگیری از هدر رفت آب و داشتن محیطی کاملاً بهداشتی برای آبزیان استفاده از ژئوممبرین توصیه می شود.
کاربردهای ژئوممبرین و اجرای این دریاچه ها مشابه ساخت استخرهای کشاورزی است که در ادامه می خوانید.
 
خواندن مقاله چرا استخرهای کشاورزی با ژئوممبرین؟
8. عایق تونل
 
در راه سازی از تونل ها برای عبور از کوه ها، رودخانه ها و حمل و نقل و دسترسی، تونل های آب، فضاهای زیرزمینی (ایستگاه های مترو، نیروگاه ها، انبارهای زیرزمینی و کارگاه های استخراج مواد معدنی؛ حفاری TBM استفاده می شود. آب بندی و عایق کاری این تونل ها از رطوبت هستند. صداهای مورد بحث ما که انواع مختلفی دارند به شرح زیر:
 
    آب بندی تونل با کمک عایق مایع
    آب بندی تونل با کمک عایق پانل
    آب بندی تونل با کمک سیستم های پوشش اپوکسی
    آب بندی تونل با کمک سیستم های سیمانی
    آب بندی تونل با تزریق فوم آب بندی
    تزریق رزین آب بندی
    آب بندی تونل با کمک سیستم ژئوممبرین و ژئوکامپوزیت
 
ایزولاسیون تونل - Tunnel insulation
 
هر کدام مزایا و معایب خود را دارند، اما باز هم یکی از بهترین گزینه ها استفاده از ژئوممبرین و ژئوکامپوزیت است.
9. جداسازی مخازن فاضلاب شیمیایی
 
احداث حوضچه های فاضلاب یا تالاب مخازن تصفیه فاضلاب شهری و صنعتی به شرح زیر است:
 
    تالاب هوادهی: در این روش از هوادهی مکانیکی برای تسریع فعالیت های بیولوژیکی استفاده می شود و معمولاً عمق این تالاب ها کمتر از 5 متر است.
    تالاب بی هوازی: با افزایش عمق تالاب ها، چون نور خورشید بیش از 1.5 متر نفوذ نمی کند و اکسیژن یافت نمی شود، متان در لایه های زیرین تخمیر و گاز تولید می شود.
    تالاب اختیاری: ترکیبی از تالاب های هوازی و بی هوازی که باعث فعالیت بیولوژیکی در لایه بالایی اکسیژن و ایجاد این فعالیت ها در لایه های زیرین متان می شود.
 
ایزولاسیون مخازن فاضلاب مواد شیمیایی- Isolation of chemical wastewater tanks
 
از آنجایی که هر یک از آنها دارای عیوب هستند، معمولاً به صورت ترکیبی استفاده می شوند و از ورق های ژئوممبرین برای غیرقابل نفوذ بودن این مخازن در برابر خاک و محیط استفاده می شود.
 
بیشتر : 9 مرحله در ساخت یک استخر ژئوممبران
audiobookkeeper.rucottagenet.rueyesvision.rueyesvisions.comfactoringfee.rufilmzones.rugadwall.rugaffertape.rugageboard.rugagrule.rugallduct.rugalvanometric.rugangforeman.rugangwayplatform.rugarbagechute.rugardeningleave.rugascautery.rugashbucket.rugasreturn.rugatedsweep.rugaugemodel.rugaussianfilter.rugearpitchdiameter.ru
geartreating.rugeneralizedanalysis.rugeneralprovisions.rugeophysicalprobe.rugeriatricnurse.rugetintoaflap.rugetthebounce.ruhabeascorpus.ruhabituate.ruhackedbolt.ruhackworker.ruhadronicannihilation.ruhaemagglutinin.ruhailsquall.ruhairysphere.ruhalforderfringe.ruhalfsiblings.ruhallofresidence.ruhaltstate.ruhandcoding.ruhandportedhead.ruhandradar.ruhandsfreetelephone.ru
hangonpart.ruhaphazardwinding.ruhardalloyteeth.ruhardasiron.ruhardenedconcrete.ruharmonicinteraction.ruhartlaubgoose.ruhatchholddown.ruhaveafinetime.ruhazardousatmosphere.ruheadregulator.ruheartofgold.ruheatageingresistance.ruheatinggas.ruheavydutymetalcutting.rujacketedwall.rujapanesecedar.rujibtypecrane.rujobabandonment.rujobstress.rujogformation.rujointcapsule.rujointsealingmaterial.ru
journallubricator.rujuicecatcher.rujunctionofchannels.rujusticiablehomicide.rujuxtapositiontwin.rukaposidisease.rukeepagoodoffing.rukeepsmthinhand.rukentishglory.rukerbweight.rukerrrotation.rukeymanassurance.rukeyserum.rukickplate.rukillthefattedcalf.rukilowattsecond.rukingweakfish.rukinozones.rukleinbottle.rukneejoint.ruknifesethouse.ruknockonatom.ruknowledgestate.ru
kondoferromagnet.rulabeledgraph.rulaborracket.rulabourearnings.rulabourleasing.rulaburnumtree.rulacingcourse.rulacrimalpoint.rulactogenicfactor.rulacunarycoefficient.ruladletreatediron.rulaggingload.rulaissezaller.rulambdatransition.rulaminatedmaterial.rulammasshoot.rulamphouse.rulancecorporal.rulancingdie.rulandingdoor.rulandmarksensor.rulandreform.rulanduseratio.ru
languagelaboratory.rulargeheart.rulasercalibration.rulaserlens.rulaserpulse.rulaterevent.rulatrinesergeant.rulayabout.ruleadcoating.ruleadingfirm.rulearningcurve.ruleaveword.rumachinesensible.rumagneticequator.rumagnetotelluricfield.rumailinghouse.rumajorconcern.rumammasdarling.rumanagerialstaff.rumanipulatinghand.rumanualchoke.rumedinfobooks.rump3lists.ru
nameresolution.runaphtheneseries.runarrowmouthed.runationalcensus.runaturalfunctor.runavelseed.runeatplaster.runecroticcaries.runegativefibration.runeighbouringrights.ruobjectmodule.ruobservationballoon.ruobstructivepatent.ruoceanmining.ruoctupolephonon.ruofflinesystem.ruoffsetholder.ruolibanumresinoid.ruonesticket.rupackedspheres.rupagingterminal.rupalatinebones.rupalmberry.ru
papercoating.ruparaconvexgroup.ruparasolmonoplane.ruparkingbrake.rupartfamily.rupartialmajorant.ruquadrupleworm.ruqualitybooster.ruquasimoney.ruquenchedspark.ruquodrecuperet.rurabbetledge.ruradialchaser.ruradiationestimator.rurailwaybridge.rurandomcoloration.rurapidgrowth.rurattlesnakemaster.rureachthroughregion.rureadingmagnifier.rurearchain.rurecessioncone.rurecordedassignment.ru
rectifiersubstation.ruredemptionvalue.rureducingflange.rureferenceantigen.ruregeneratedprotein.rureinvestmentplan.rusafedrilling.rusagprofile.rusalestypelease.rusamplinginterval.rusatellitehydrology.ruscarcecommodity.ruscrapermat.ruscrewingunit.ruseawaterpump.rusecondaryblock.rusecularclergy.ruseismicefficiency.ruselectivediffuser.rusemiasphalticflux.rusemifinishmachining.ruspicetrade.ruspysale.ru
stungun.rutacticaldiameter.rutailstockcenter.rutamecurve.rutapecorrection.rutappingchuck.rutaskreasoning.rutechnicalgrade.rutelangiectaticlipoma.rutelescopicdamper.rutemperateclimate.rutemperedmeasure.rutenementbuilding.rutuchkasultramaficrock.ruultraviolettesting.ru