تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: مشاوره کودک
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
مشاوره کودک
مشاوره کودک برای نزدیک شدن به مشکلات روانی کودکانی که دست و پا چلفتی هستند و در بیان خود مشکل دارند طراحی شده است.
ما با رویکردی چندوجهی و عمیق مشکلات را پیدا کرده و حل می کنیم.
از طریق مشاوره کودک، فرزند شما شما می توانید انتظار رشد و توسعه سالم را داشته باشید.
از طریق آزمون‌های روان‌شناختی مختلف و مصاحبه با کودکان و والدین آنها، عملکرد شناختی، شخصیت، استعداد یادگیری، سطح رشد،
ما به طور عینی تعاملات والدین-کودک را تشخیص و ارزیابی می کنیم و برنامه های روان درمانی، مشاوره و آموزش درمان را برنامه ریزی می کنیم.
موضوع مشاوره کودک
1 مشکلات رفتاری
مشکل صریح
 
مشکلات رفتاری آشکار پرخاشگرانه و آشکار شامل اختلال نافرمانی مقابله ای است که شامل طرد و رفتار خصمانه یا تداخل جدی در زندگی و عملکرد اجتماعی است. اغلب خود را به شکل اختلال سلوک نشان می دهد که در آن رفتار ضد اجتماعی تداوم می یابد. (اختلال نافرمانی نافرمانی و اختلال سلوک به عنوان اختلالات عاطفی و رفتاری تشخیص داده می شوند. از شایع ترین علائم هستند). این شامل ضربه زدن، دعوا، متلک کردن، فریاد زدن، شورش، گریه کردن، تخریب اموال، اینها شامل ویژگی های رفتاری خاص مانند دزدی است.
 
    نشانه های مکرر پرخاشگری نسبت به اشیا یا افراد را نشان می دهد.
 
    بحث و جدل بیش از حد
 
    از طریق ابزارهای فیزیکی یا کلامی دیگران را وادار به تسلیم می کند.
 
    عدم رعایت درخواست های معقول.
 
    نشانه هایی از کج خلقی مداوم را نشان می دهد.
 
    اغلب عدم خودتنظیمی و رفتار بیش از حد را نشان می دهد.
 
    ادامه دادن به رفتارهای خاصی که برای دیگران مخل است.
 
مشکل ذاتی
 
[font='Arial', sans-serif] مشاوره کودک[/font]
مشکلات رفتاری درونی با گوشه گیری و عدم بلوغ اجتماعی مشخص می شود که تأثیر جدی بر رشد کودکی و سلامت روان در بزرگسالی دارد. در بسیاری از موارد، پیش آگهی خوب نیست. از آنجایی که آنها دوستان کمی برای بازی دارند، ممکن است نتوانند جنبه های مهم مهارت های اجتماعی مانند فانتزی را انجام دهند. ممکن است از توهمات شنوایی، خیالبافی و غیره رنج ببرید یا احساس درد فیزیکی کنید. علاوه بر این، آنها ممکن است نشانه هایی از پسرفت به مرحله اولیه رشد را نشان دهند و حتی ممکن است افسردگی غیر قابل توضیحی را تجربه کنند. علائم کناره گیری اجتماعی موقتی و به اندازه کافی خفیف هستند که به عنوان ناتوانی طبقه بندی نمی شوند و علاقه ای به تعامل با دیگران مانند اوتیسم یا اسکیزوفرنی دوران کودکی نشان نمی دهند. علائم می تواند از جدی متفاوت باشد، مانند پاسخ ندادن به تلاش های دیگران برای تعامل با آنها.
 
    احساس غم و اندوه، افسردگی و تحقیر خود را نشان می دهد.
 
    توهم یا توهم شنیداری را تجربه کنید.
 
    قادر به فرار از افکار، نظرات یا موقعیت های خاص نیست.
 
    قادر به فرار از رفتار تکراری و بی فایده نیست.
 
    گریه ناگهانی، مکرر یا نشان دادن احساسات کاملاً غیرمنتظره و غیر معمول در موقعیت‌های خاص.
 
    سردردهای شدید یا سایر مشکلات فیزیکی (معده درد، حالت تهوع، سرگیجه، استفراغ) ممکن است نتیجه ترس یا اضطراب باشد.
 
    در مورد خودکشی صحبت کنید - در مورد افکار خودکشی صحبت کنید و با مرگ مشغول شوید.
 
    کاهش علاقه به فعالیت هایی که قبلاً علاقه نشان می دادند.
 
    آنها بیش از حد مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، مورد آزار کلامی یا فیزیکی قرار می گیرند، یا توسط همسالان خود نادیده گرفته می شوند یا از آنها دوری می کنند.
 
    سطح فعالیت به شدت محدود است.
 
    نشانه هایی از سوء استفاده فیزیکی، عاطفی یا جنسی را نشان می دهد.
 
    کناره گیری و اجتناب از تعامل اجتماعی را تا حدی نشان می دهد که در شکل گیری و حفظ روابط شخصی رضایت بخش اختلال ایجاد می کند.
 
بیش فعالی
 
ADHD (اختلال کمبود توجه و بیش فعالی) یک اختلال روانپزشکی کودکان است که در سنین مدرسه و کودکان پیش دبستانی بسیار شایع است. این یک بیماری است که سه علامت اصلی را نشان می دهد: عدم توجه مداوم، بیش فعالی، و تکانشگری، که در زندگی عادی مدرسه و خانه کودک اختلال ایجاد می کند. تا دهه 1970 شناخته شده بود که از کودکی شروع شده و تا نوجوانی ادامه دارد، اما تحقیقات نشان داده است که اغلب تا بزرگسالی ادامه دارد. اگر زود تشخیص داده شود، به احتمال زیاد از ادامه علائم تا بزرگسالی جلوگیری می کند، بنابراین مهم است که زمان درمان را از دست ندهید.
 
    به جزئیات توجه نمی کند یا در مدرسه، کار یا سایر فعالیت ها اشتباه می کند.
 
    مشکل در حفظ توجه پایدار هنگام کار یا بازی.
 
    به نظر می رسد وقتی دیگران مستقیماً صحبت می کنند گوش نمی دهد.
 
    قادر به تکمیل دستورالعمل ها و انجام تکالیف مدرسه، کارهای خانه یا وظایف محل کار نیست
 
    قادر به سازماندهی وظایف و فعالیت ها نیست.
 
    از درگیر شدن در کارهایی که نیاز به تلاش ذهنی مداوم دارند (مانند تکالیف مدرسه یا تکالیف) اجتناب می کند، دوست ندارد، یا مقاومت می کند.
 
    اقلام مورد نیاز برای فعالیت ها یا تکالیف را از دست می دهد (مانند اسباب بازی ها، تکالیف کاری، مداد، کتاب یا ابزار).
 
    به راحتی توسط محرک های خارجی پرت می شود.
 
    فراموش کردن فعالیت های روزمره
 
    حتی وقتی روی صندلی می نشینم نمی توانم دست ها و پاهایم را ثابت نگه دارم یا پاهایم بی حرکت باشند.
 
    کلاس درس یا موقعیت های دیگری را که در آن فرد مجبور است بنشیند را ترک می کند.
 
    پریدن یا بالا رفتن بیش از حد در موقعیت های نامناسب
 
    قادر به بازی یا شرکت در فعالیت های اوقات فراغت بی سر و صدا نیست.
 
    آنها دائماً فعال هستند یا طوری رفتار می کنند که گویی ماشین (چیزی) آنها را تعقیب می کند.
 
    بیش از حد صحبت می کند
 
    قبل از اینکه سوال تمام شود با عجله پاسخ دهید.
 
    من نمی توانم منتظر نوبت خود باشم.
 
    فعالیت های دیگران را قطع می کند و در آن دخالت می کند (مثلاً دخالت در گفتگوها یا بازی ها).
 
از آنجایی که علائم ADHD تأثیر مستقیم منفی بر روابط والدین و فرزند، نگرش نسبت به یادگیری و دوستی دارد، کودکان ممکن است از کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس و از دست دادن میل به موفقیت شکایت کنند.
اختلال نافرمانی مقابله ای
 
اختلال نافرمانی مخالف با منفی نگری مداوم، ناتوانی در اطاعت از دستورات و رفتار خصمانه نسبت به شخصیت های معتبر مانند والدین یا معلمان مشخص می شود. آنها اغلب با همسالانی که تحت اقتدار نیستند، مشکل خاصی ندارند و هنجارهای اجتماعی را به طور جدی نادیده نمی گیرند یا رفتار خطرناکی که بیش از حد حقوق دیگران را نقض می کند، انجام نمی دهند. این نوع نگرش سرکش معمولاً در کودکان و نوجوانان در دوران بلوغ دیده می شود. گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد حدود ۳ سالگی شروع می‌شود، اما معمولاً در حدود ۸ سالگی شروع می‌شود. قبل از بلوغ، تعداد مردان بیشتر از زنان تشخیص داده می شود، اما پس از بلوغ، نسبت مردان و زنان برابر است. در واقع، تمایز خود از دیگران و ابراز اراده از طریق «نه» گفتن برای تشکیل هویت، فرآیندی ضروری در رشد انسان است. از طریق این فرآیند می توان هویت، استقلال، خلق و خوی درونی و مهارت های خودتنظیمی را توسعه داد. با این حال، بسته به سطح رشد یا بلوغ ذهنی کودک، نشان دادن نگرش خصمانه فراتر از میله و واکنش بیش از حد به شخصیت های اقتدار را می توان رفتار مشکل زا در نظر گرفت.
 
    آنها اغلب با بزرگسالان بحث می کنند، قادر به کنترل خشم خود نیستند و به راحتی عصبانیت خود را از دست می دهند.
 
    من اغلب عصبانی و عصبانی می شوم.
 
    به راحتی و قاطعانه درخواست ها یا درخواست های بزرگسالان را رد می کند.
 
    با اینکه تقصیر خودشان است، دیگران را مقصر می دانند و دیگران را مقصر می دانند.
 
آنچه غیرعادی است این است که این رفتارهای مشکل ساز تقریباً بدون استثنا در خانه آشکار می شوند، اما اصلاً در مدرسه یا مکان های دیگر آشکار نمی شوند، بنابراین ممکن است دیگران کاملاً از آنها بی اطلاع باشند. در برخی موارد، مشکل از خارج از خانه شروع می شود و به بیمارستان می رسد، اما در بسیاری از موارد، مشکل فقط در خانه شروع می شود و فقط بعداً دعوا با بزرگسالان در خارج از خانه ایجاد می شود. مشخصاً، نزاع ها و درگیری ها هنگام تعامل با دوستان یا بزرگسالان آشکار می شوند تا زمانی که تنها هستند. بنابراین، هنگامی که به بیمارستان می آیید و یک ارزیابی روانپزشکی دریافت می کنید، در طول مصاحبه ممکن است مشکلی مشاهده نشود. اگر رفتار مشکل ساز به طور مزمن تکرار شود، در نهایت منجر به اختلال در روابط بین فردی و عملکرد مدرسه می شود.
 
    آنها دوستان کمی دارند، مشکلات آشکاری در روابط بین فردی دارند و به سختی می توانند راضی شوند.
 
    حتی اگر سطح هوش آنها مناسب است، نمرات مدرسه آنها اغلب در سطح پایینی است.
 
    نگرش سرکش و منفی نسبت به تکالیف، تکالیف و تست های مورد نیاز در مدرسه نشان می دهد.
 
    آنها افسرده هستند، عزت نفس پایینی دارند، به راحتی ناامید می شوند، شکیبایی ندارند و فوران خشم مکرر دارند.
 
در واقع، این نوع نگرش سرکش می تواند در زمان های خاصی از روند رشد کودک طبیعی باشد و همچنین می تواند به عنوان یک نگرش ضروری برای سازگاری با محیط و تثبیت هویت تلقی شود. باید به دقت بین این نگرش های نافرمانی عادی نوجوانی و کودکی و اختلال نافرمانی مقابله ای تمایز قائل شد. رفتار مقابله ای مناسب از نظر رشد مشکل سازتر از اختلال نافرمانی مقابله ای است. دوره ظهور کوتاه است، فراوانی آن کم است و شدت رفتار چندان زیاد نیست. از سوی دیگر، به عنوان بخشی از یک اختلال سازگاری یا پاسخ استرس موقت ناشی از تغییرات محیطی یا استرس ناگهانی، رفتارهای مشکل ساز نیز ممکن است رخ دهد. در کودکان، رفتار خصمانه ممکن است به عنوان نشانه ای از اختلال کمبود توجه، بیش فعالی، توانایی یادگیری، یا اختلال شناختی (از جمله عقب ماندگی ذهنی) مشاهده شود.
اختلال رفتاری
 
اختلال سلوک به رفتار ضداجتماعی، پرخاشگرانه و چالش برانگیز مکرر و مداومی اطلاق می شود که باعث اختلال قابل توجه در عملکردهای اجتماعی، تحصیلی و کاری می شود. تداوم رفتار غیرقابل قبول اجتماعی یکی از علائم اصلی اختلال سلوک است و نه تنها در خانواده بلکه در روابط بین فردی نیز ظاهر می شود. با رفتار مداوم و تکراری مشخص می شود که حقوق اولیه دیگران را نقض می کند و هنجارها و قوانین اجتماعی متناسب با سن را زیر پا می گذارد.
 
    اغلب دیگران را مورد آزار، تهدید یا ارعاب قرار می دهد.
 
    اغلب باعث درگیری فیزیکی می شود.
 
    از سلاح هایی استفاده کنید که می توانند به دیگران آسیب جدی وارد کنند (مانند چماق، آجر، بطری های شکسته، چاقو یا اسلحه).
 
    رفتار ظالمانه فیزیکی با مردم
 
    رفتار ظالمانه با حیوانات
 
    هنگام مواجهه با قربانی سرقت می کند (مانند سرقت خیابانی، قاپ، اخاذی، سرقت مسلحانه).
 
    مجبور کردن شخص دیگری به انجام یک عمل جنسی.
 
    آتش سوزی عمدا به قصد ایجاد خسارت جدی ایجاد شده است.
 
    عمداً اموال شخص دیگری را از بین می برد (به جز آتش زدن).
 
    ویران کردن خانه‌ها، ساختمان‌ها یا اتومبیل‌های دیگران.
 
    دروغ گفتن (مثلاً فریب دیگران) برای به دست آوردن کالا یا لطف یا اجتناب از تعهدات رایج است.
 
    سرقت اشیاء قیمتی بدون مواجهه با قربانی (مانند سرقت بدون تخریب یا ورود، جعل اسناد).
 
    قبل از 13 سالگی، علیرغم ممنوعیت والدین، شب دیر به خانه نمی آید.
 
    حداقل دو بار در حین زندگی با والدین بیولوژیکی یا فرزندخوانده از خانه فرار می کند (یا یک بار بدون بازگشت برای مدت طولانی فرار می کند).
 
    فرار از مدرسه که قبل از 13 سالگی شروع می شود.
 
2 اختلالات عاطفی
 
اختلال عاطفی حالتی است که در آن حالت عاطفی کودک به دلیل ناامیدی یا تعارض مخدوش می شود و منجر به مشکلات عاطفی، مشکلات رفتاری یا مشکلات می شود. این به معنای مشکلات در روابط بین فردی و مهارت های اجتماعی است. از آنجایی که کودکان ممکن است نسبت به بزرگسالان احساس آسیب پذیری بیشتری داشته باشند، ممکن است با استرس، افسردگی و اضطراب مشکل بیشتری داشته باشند. در مورد کودکانی که مشکلات عاطفی دارند، نحوه ابراز احساسات آنها نسبت به سایر کودکان یا بزرگسالان مغرضانه است و یا آنها را به صورت افراطی و غیره ابراز می کنند. اغلب در حالتی است که کنترل آن دشوار است و تمایل دارد به روش های افراطی یا ناسازگار بیان شود.
 
کودکانی که مشکلات زیر را نشان می دهند ممکن است مشکلات عاطفی را تجربه کنند و به مشاوره روانشناسی کودک حرفه ای نیاز داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر کدام روی آن کلیک کنید.
حتی یک لحظه از مامان نیست
کودکانی که نمی توانند بیفتند
 
اگر والدین یا مراقب اصلی او حتی برای یک لحظه همراه آنها نباشد، کودک واکنش های اضطراب شدیدی مانند گریه بیش از حد، غمگینی، عصبی بودن، چسبیدن یا عصبانیت از خود نشان می دهد. وقتی پدر و مادر بیرون هستند و هنوز به خانه بازنگشته اند، من نگران هستم که ممکن است تصادف کنند و نتوانند به خانه بیایند. آنها ممکن است از رفتن به خانه دوستان خودداری کنند زیرا دوست ندارند از والدین خود دور باشند و به خصوص ممکن است از رفتن به اردوگاه در مدرسه یا کلیسا خوششان نیاید.
اختلال دلبستگی واکنشی
 
اختلال دلبستگی واکنشی زمانی رخ می دهد که کودکی بین 0 تا 5 سال مورد آزار و اذیت، نادیده گرفته شدن یا بی توجهی والدین قرار گرفته باشد یا به هیچ وجه مراقبت کافی دریافت نکرده باشد. اگر این امکان پذیر نباشد، ممکن است رخ دهد و ممکن است ویژگی های زیر را نشان دهد:
 
    وقتی مادر سعی می کند با شما صحبت کند یا شما را در آغوش بگیرد، شما خالی به نظر می رسید و به نظر می رسد که تازه آن را دیده اید یا مقاومت نشان داده اید.
 
    در حالی که نسبت به مادرش ابراز محبت نمی کند، نسبت به غریبه ها ابراز محبت نامناسب می کند.
 
    نافرمان، سرکش، تلاش برای پیروزی تا آخر، سرسخت.
 
    عصبانیت مکرر یا ابراز خشم
 
    اگرچه آنها خشم خود را ظاهراً نشان نمی دهند، اما ممکن است عمداً برای آزار دیگران رفتار کنند.
 
    به نظر می رسد که احساساتی مانند وجدان، احساس گناه و پشیمانی هنوز ایجاد نشده است.
 
دلبستگی ناامن
 
کودکانی که ویژگی های زیر را نشان می دهند، به احتمال زیاد به والدین خود دلبستگی ناپایدار دارند.
 
    اجتناب از تماس چشمی
 
    من به ندرت لبخند می زنم
 
    برای در آغوش گرفتن ژست نگیرید
 
    وقتی کودک از تلاش والدین برای آرام کردن یا تسکین او امتناع می ورزد
 
    حتی اگر کودک خود را تنها بگذارید، کودک متوجه نمی شود یا توجه زیادی نمی کند.
 
    به ندرت صداهایی تولید می کند (که کودکان اغلب به تنهایی در حین بازی تولید می کنند)
 
با والدین، همسالان یا سایر بزرگسالان ارتباط چشمی برقرار نمی کند، علاقه ای به تعامل با مردم نشان نمی دهد، یا به حرف ها، حرکات یا افراد گوش نمی دهد. اگر در درک و پاسخ مناسب به موقعیت ها مشکل دارید، ابتدا باید به جای اختلال دلبستگی، وجود اوتیسم یا اختلال رشد دیگری را بررسی کنید.
افسردگی دوران کودکی
 
افسردگی در نوجوانی بسیار بیشتر از بزرگسالی است. از طرفی افسردگی در دوران کودکی کمتر دیده می شود. با این حال، هنگامی که کودکان افسرده هستند، علائم افسردگی ممکن است به اندازه بزرگسالان قابل توجه نباشد. اگر کودکان ویژگی های زیر را نشان می دهند، باید بررسی کنید که آیا آنها افسرده هستند یا خیر.
 
    به مدرسه نرفتن، تکالیف را انجام ندادن، یا نمرات آزمون ضعیفی داشتند
 
    زمانی که به نظر می رسد دیگر به فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردید علاقه ای ندارید
 
    وقتی به طور ناگهانی و مکرر عصبانی می شوید
 
    زمانی که معمولا بیش از حد آرام به نظر می رسید و بیشتر از قبل گریه می کنید
 
    اگر برای مدت طولانی بدون دلیل خاصی در حالت تنش بیش از حد باقی بمانید
 
    وقتی بدون دلیل خاصی از درد اینجا و آنجا شکایت می کنید
 
    وقتی علاقه خود را به معاشرت با دوستان از دست می دهید
 
وقتی از کودکان افسرده سوال می شود اغلب می گویند که افسرده نیستند. ممکن است به این دلیل باشد که از افسرده بودن احساس شرم می کنید، این ممکن است برای جلوگیری از سنگین کردن والدین و دیگران باشد، و گاهی اوقات ممکن است به این دلیل باشد که آنها تشخیص نمی‌دهند که افسرده هستند. پرسیدن مداوم خوب نیست، اما سوال پرسیدن با ابراز علاقه کاملاً ضروری است.
اضطراب اجتماعی بالا،
کودکانی که بسیار خجالتی هستند
 
مشاوره کودک