تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: مشاوره تخصصی در روانشناسی کودک
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
    مشاوره تخصصی در روانشناسی کودک
 
مشاوره تخصصی در روانشناسی کودک
 
اگر به عنوان والدین متوجه شدید که فرزندتان مضطرب است، در مدرسه عملکرد ضعیفی دارد، مشکلات رفتاری دارد، سازگاری با او دشوار است، در برخی زمینه‌ها از سطح مناسب رشد کوتاهی می‌کند یا مشکلات دیگری دارد، از روانشناس کودک ما کمک بخواهید! در طول فرآیند مشاوره، ما ریشه‌های مشکلات پشت علائم کودک را کشف می‌کنیم و به او کمک می‌کنیم تا با مشکلات کنار بیاید. ما در کلینیک خود پذیرای کودکان و نوجوانان دارای مشکل 3 تا 18 سال هستیم
 
اگرچه شما به عنوان والدین فرزند خود را بهتر می شناسید، اما ممکن است در برخی موارد نتوانید در مورد مشکلات، ترس ها یا مشکلات دیگر با او صحبت کنید. در دوران کودکی، کودک به طور معمول حتی نمی‌داند که مشکلی دارد، اما به عنوان والدین می‌توانید علائم و نشانه‌ها را متوجه شوید. در چنین مواردی، ممکن است ارزشمند باشد که از یک متخصص کمک بگیرید.
 
روانشناس کودک با در نظر گرفتن سن کودک از ابزارهای درمانی استفاده می کند که می تواند دنیای افکار، احساسات و ریشه های مشکل احتمالی کودک را آشکار کند. در مورد بچه‌های کوچک‌تر، تأکید زیادی بر نگرش مثبت و حمایت‌کننده والدین می‌شود، بر تشخیص اینکه فرزندشان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند که نمی‌تواند به تنهایی آنها را حل کند. از آنجایی که در این سن سوالات و مشکلاتی که کودک را به خود مشغول می کند بیشتر در بازی و نقاشی دیده می شود، بنابراین در طول فرآیند درمانی با همکاری والدین با این روش ها کار می کنیم.
 
با عبور از آستانه نوجوانی، کودک ممکن است با مشکلات جدیدی روبرو شود، زیرا باید از نظر جسمی و روحی تغییرات جدی را پشت سر بگذارد، دوره جدایی از والدین و استقلال آغاز می شود، تأکید بر روابط با همسالان افزایش می یابد، گرایش جنسی و هویت شکل می گیرد. اگر این دوران چالش برانگیز باعث ایجاد انسدادها و مشکلاتی در زندگی نوجوان می شود که او به تنهایی نمی تواند آنها را پردازش و حل کند، شایسته است از یک متخصص کمک بگیریم که در محیطی پذیرنده و حمایتگر، جوان را در مسیر تغییر و تحول همراهی کند.
 
 
چه زمانی باید از روانشناس کودک کمک گرفت؟
 
    مشکلات دوران کودکی (جویدن ناخن و مو، شب ادراری)
    اضطراب، ترس
    مشکلات توجهی و رفتاری
    مشکلات ادغام
    اختلال عملکرد
    مشکلات مربوط به تغییر وضعیت زندگی (کوچ کردن، طلاق، سوگواری در خانواده)
    روابط شکسته والدین و فرزندی
    مشکلات نوجوانان
    تغییر در خلق و خو یا رفتار
    موقعیت های بحرانی
    علائم روان تنی
    اختلال خواب
 
 
 
ما عمدتاً از کودکان 3 تا 18 ساله برای مشاوره روانشناسی کودک خود استقبال می کنیم، اما در صورت بروز مشکل با فرزندان کوچکتر نیز می توانید با ما تماس بگیرید، در این صورت می توانیم با مشاوره والدین به شما کمک کنیم.
کودکان می توانند در نواحی مختلف حساسیت ذهنی از خود نشان دهند، بنابراین ممکن است در دوره سخت تری از زندگی یا در صورت استرس بیشتر، علائم متفاوتی ظاهر شود. اگر مشکلات و علائم روانی رایج زیر را دارید که در دوران کودکی و نوجوانی ظاهر می شوند، می توانید با روانشناسان ما که در Medikids کار می کنند تماس بگیرید:
 
• شکایات اضطرابی (مانند جویدن ناخن، تیک، کشیدن مو، اجبار، فوبیا، وحشت)،
• مشکلات رفتاری و یکپارچگی (مانند پرخاشگری، کمرویی بیش از حد، اختلالات فعالیت و توجه)،
• شکایات جسمی (مانند درد شکمی، سردرد، شب ادراری) که هیچ علت ارگانیکی در آنها توسط معاینه پزشکی شناسایی نشده است.
• مشکلات خواب (مانند مشکل در به خواب رفتن یا خواب ماندن، خواب آلودگی، بیداری در شب)،
• مشکلات عزت نفس،
• مشکلات نوجوانی،
• حسادت خواهر و برادر،
• خسارات پردازش (مانند طلاق، مرگ)،
• مشکلات در مدرسه، بدتر شدن عملکرد.
 
علاوه بر علائمی که در کودکان دیده می شود، البته می توانید به عنوان والدین سوالات خود را نیز با متخصصین ما در تماس باشید. اگر احساس می‌کنید که روزانه بارها و بارها با مشکلات مشابهی مواجه هستید و می‌خواهید در راه‌حل‌های اشتباه گیر نکنید، می‌توانید برای مشاوره والدین با روانشناس کودک ما نیز ثبت نام کنید. در چنین مواردی، کار پیشگیرانه امکان پذیر است، جایی که ما فضایی را برای فکر کردن در مورد موقعیت های مشکل از دیدگاه جدید و یافتن منابع لازم برای حل آنها فراهم می کنیم.
 
 
ساختار معاینه روانشناختی کودک چگونه است؟
 
روانشناسان ما - مطابق روش شناسی روانشناسی بالینی - اولین قدم را شناسایی مشکل، دور زدن آن و تعیین شدت و علل آن می دانند. به این ترتیب والدین و کودک مانند معاینه پزشکی در یک فرآیند تشخیصی شرکت می کنند.
 
اولین ملاقات (اصطلاحاً اولین مصاحبه) معمولاً با والدین انجام می شود. استثناء این امر ممکن است ارائه مراقبت از نوجوانان باشد که در این صورت اولین ملاقات یا فقط با نوجوان یا با والدین و نوجوان با هم و در هر دو مورد با رضایت والدین صورت می گیرد. این فرصت فرصتی را برای بررسی و دور زدن مشکل فراهم می کند و پس از آن تاریخچه رشد کودک (تاریخچه) مرور می شود. این فرآیند معمولاً شامل 1-2 جلسه است.
 
پس از اولین مصاحبه و گرفتن شرح حال، مرحله تشخیص با توجه به زبان بالینی (یعنی 3-5 جلسه) شروع می شود. در این مرحله علاوه بر برقراری رابطه، نقشه برداری تشخیصی مسئله با کمک بازی مشترک، مشاهده و ابزارهای مختلف روانشناختی (تست ترسیم، تست عملکرد، تست کاغذ و مداد) صورت می گیرد.
 
در پایان مرحله معاینه مجدداً مشاوره والدین انجام می شود که موضوع آن خلاصه تجربیات مرحله تشخیصی و همچنین تفسیر متداول وقایع تجربه شده در این مدت است. در پایان مشاوره، تصمیم گیری در مورد اقدامات بعدی اتخاذ می شود: آیا مراقبت اضافی لازم است و اگر چنین است، مناسب ترین شکل آن چیست.
 
 
درمان، روش ها
 
اگر حمایت روانی بیشتر برای کودک یا خانواده ضروری باشد، به اصطلاح مرحله درمان که طول آن بسته به وسعت و تمرکز مشکل می تواند از 10-20 جلسه تا حتی سالها پیگیری طول بکشد. در واقع رابطه درمانی در همان اولین ملاقات شروع می شود که می تواند به مرور زمان بیشتر به بهبودی کودک کمک کند.
 
فعالیت اصلی و طبیعی کودکان بازی است. ما حتی نمی توانستیم زندگی آنها را بدون آن تصور کنیم. آنها در طول بازی قادرند چیزهای زیادی را که در لحظه به آنها مربوط می شود را به نمایش بگذارند. شادی، غم، علاقه، روابط، ناامیدی و مشکلات به طور یکسان. به همین دلیل، مهم‌ترین حوزه درمان کودک و نوجوان با میانجیگری بازی کودکان، در یک رابطه درمانی مبتنی بر فضای اعتماد و پذیرش صورت می‌گیرد. در این کار مشترک، روانشناس کودک را به عنوان نوعی کمک کننده حرفه ای همراهی می کند، به کودک کمک می کند تا توانایی حل مسئله ذاتی خود را بیابد و رشد دهد و از عملکرد فرآیندهای خود درمانی حمایت کند.
 
در طول کار درمانی، ما با توجه به نیازها، مشکلات، شخصیت و شرایط کودک، ایده آل ترین روش درمانی را انتخاب می کنیم و بیشتر از جعبه ابزار درمانی یکپارچه استفاده می کنیم.
 
والدینی که فرزندان خود را بهتر از هر کس دیگری می شناسند، نقش برجسته ای در روند درمانی ایفا می کنند، بنابراین کار با آنها بخش اساسی کودک درمانی است.


مشاوره کودک