تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: جنس کابینت در طراحی آشپزخانه
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
پس از طراحی آشپزخانه و رعایت استانداردها، انتخاب متریال مناسب برای کابینت، رویه، دیوار، کف و سقف آن بسیار مهم است. نوع متریال در سبک و حس فضا و همچنین برآورد هزینه نقش بسزایی دارد. در این قسمت به بررسی انواع متریال، انواع و کیفیت برای کابینت می پردازیم. مزایا و معایب استفاده از هر کدام چیست؟ انواع مواد برای خود کابینت و صفحه نمایش روی آن چیست؟
 
انواع متریال در طراحی کابینت
 
1. چوب
 
چوب اصلی ترین و قدیمی ترین متریال در طراحی و ساخت کابینت است.
این ماده بسیار متنوع است و هر کدام بر اساس آب و هوایی که در آن رشد می کنند ویژگی های خاص خود را دارند.
چکش خواری و استحکام بالایی دارد و بهترین متریال در اجرای کابینت های کلاسیک می باشد.
 
 چوب حس طبیعی و واقعی را القا می کند و بافت طبیعی زیبای خود را دارد.
همیشه امکان شکافتن و ترک خوردن در بافت آن وجود دارد و وجود موج در یک تکه چوب ممکن است سطح کابینت را به هم بزند.
به دلیل فرآیند رنگ آمیزی دستی، امکان تفاوت رنگ در قسمت های مختلف وجود دارد.
 
بافت چوب ممکن است توسط حشرات و باکتری ها آسیب ببیند.
 
2. نئوپان نیوپن
 
نیوپن از تراشه های چوب و چسب تشکیل شده است و نسبت به ام دی اف فشرده تر است. به طور کلی این متریال قبل از ام دی اف رایج بوده است.
 
به دلیل فشردگی کم و درشتی تراشه های چوبی، لبه های این ماده اغلب هنگام برش خراشیده می شود.
نیپان دارای استحکام بالایی بوده و قابلیت پیچ شدن مناسب برای بدنه داخلی کابینت و کمد آشپزخانه را دارد.
این ماده در برابر رطوبت ضعیف عمل می کند و به دلیل تنوع مواد و عملکرد بهتر آن نسبت به آن، استفاده از نیپان محدود است.
 
3. ام دی اف ام دی اف
مخفف تخته فیبر چگالی متوسط است که به معنی تخته فیبر با چگالی متوسط است. از ذرات چوبی که توسط چسب یا موم یا رزین به صورت ورقه هایی تحت فشار و حرارت تولید می شود، ساخته می شود.
مطالب مرتبط: طراحی پلان
ام دی اف پس از تولید روکش می شود که به زیبایی، دوام و کارایی آن می افزاید. این روکش ها در طرح ها و رنگ های مختلف طراحی و تولید می شوند و ام دی اف را جایگزین بهتری برای سایر محصولات چوبی می کنند.
کیفیت ام دی اف هم به ورق شکل دهی و هم به پوشش آن بستگی دارد. دو نوع روکش متدوال در بازار ایران وجود دارد: روکش ملامینه و روکش لترون.
 
روکش ملامینه از کاغذهای تزئینی آغشته به چسب ملامین فرمالدئید ساخته شده است که خشک می شود و بدون نیاز به چسباندن مجدد روی تخته ام دی اف چسبانده می شود. این پوشش در برابر عوامل خارجی مانند رطوبت، گرما و خراش مقاومت بالایی دارد.
 
روکش کاغذی یا لترون ارزان ترین نوع موجود در بازار است که نسبت به روکش ملامینه مقاومت کمتری دارد و متریال مناسبی برای کابینت آشپزخانه به حساب نمی آید.
 
پوشش های براق شامل شیشه، پلی گلاس و اکریلیک است.
روکش های شیشه ای نوعی پوشش پلاستیکی به نام پلکسی گلاس هستند که سبک تر و مقاوم تر از شیشه هستند. ضخامت این پوشش کم است و ممکن است مشکلاتی مانند تاب برداشتن و ایجاد امواج در سطح براق و همچنین مقاومت کم در برابر خراش ایجاد کند. نسبتا ارزان تر است.
 
روکش پلی گلاس از لایه ای از کلات استر فشرده شده در یک طرف ورق MDF ملامینه دو طرفه ساخته شده است و رنگ آن به مرور زمان تغییر نمی کند. در دو حالت مات و براق تولید می شود.
 
مقاومت بالا در برابر خط و خش، آنتی باکتریال بودن، طرح های متنوع و رنگ های جذاب و استحکام بالا از ویژگی های این محصول است که نسبتاً در رده محصولات لوکس قرار می گیرد و قیمت بالاتری دارد.
روکش اکریلیک مشابه شیشه است اما از سطح کیفی بالاتری برخوردار است. به دلیل ضخامت بیشتر لایه فوقانی در برابر خط و خش و امواج مقاومت بیشتری دارد.
 
مطالب مرتبط: طراحی نما
 
 
4. PVC PVC / غشاء
 
PVC یک پلاستیک پرکاربرد و یکی از با ارزش ترین محصولات پتروشیمی است. قابلیت شکل دهی و مونتاژ مناسب و قیمت مناسب آن باعث شده است که جای مصالح کلاسیک مانند چوب و سفال را بگیرد.
 
ورق های آن به صورت مات یا براق در طرح ها و رنگ های مختلف تولید و طراحی می شود. جایگزین خوبی برای چوب است. امروزه اکثر پروژه های کابینت کلاسیک با این متریال طراحی می شوند.
 
کابینت ممبران مانند دیگر انواع کابینت چوبی یا ام دی اف است که در نهایت با نوعی ورق پی وی سی یا ممبران یا وکیوم پوشانده می شود. مرحله جاروبرقی بسیار مهم است زیرا اگر به درستی انجام نشود ممکن است بین روکش و فضای ام دی اف باد کند.
 
از نظر طرح و رنگ تنوع بسیار بالایی دارد. می توان آن را به صورت مدرن و کلاسیک اجرا کرد. گرانتر از مواد است.
به نور مستقیم خورشید حساس است و ممکن است با گذشت زمان تغییر رنگ دهد. با این حال، این بستگی به مواد پوشش و کیفیت آن دارد.
 
5. فلز
 
امروزه استفاده از کابینت های فلزی به دلیل وجود متریال های بهتری مانند ام دی اف کاهش یافته است.
یکی از دلایل آن این است که معمولاً پس از چندین سال استفاده دچار فرورفتگی و پوسیدگی می شود و تعمیر آنها نیاز به هزینه و زمان زیادی دارد. به عنوان مثال، بخشی از تعمیر این است که قسمت پوسیده باید تراشیده و دوباره رنگ شود. اگر از کابینت های فلزی در برابر رطوبت و موارد دیگر مراقبت کنید، می توانید تا مدت ها از زیبایی و کیفیت آن بهره مند شوید.
 
کابینت های فلزی از آهن یا آلومینیوم ساخته شده اند. بدنه و درهای آن با ورق های فلزی ساخته شده است. همچنین این نوع کابینت می تواند دارای بدنه فلزی و درب ام دی اف باشد.
برای آشپزخانه های مدرن، مدل های کابینت فلزی وجود دارد که براق و براق هستند و شاید انتخاب بهتری نسبت به چوب باشند.
 
 
انواع متریال روی کابینت آشپزخانه
 
1. صفحه کابینت از ام دی اف
 
 
2. بشقاب کابینت ساخته شده از سنگ کورین
 
کورین نوعی سنگ مصنوعی وارداتی از کره است. از دانه های اکریلیک و رزین و کریستال تشکیل شده است. به نظر سنگ است اما سبک و راحت تراشیده می شود و به راحتی با گرما شکل می گیرد.
ضد خش و مقاوم در برابر آب و گرما قابل قبول است و ویژگی منحصر به فرد آن عبور نور است که می تواند در طراحی داخلی موثر باشد.
 
3. صفحه کابینت ساخته شده از کوارتز
 
این نوع روکش کابینت دست ساز است که از ترکیب نود درصد پودر کوارتز که نوعی ماده معدنی است و 8 تا 10 درصد رزین و پلیمر و پیگمنت تهیه می شود.
شکل ظاهری آن بستگی به نحوه ساخت آن دارد که عموما دارای خطوط ریز یا سطح صاف است.
کوارتز بسیار سخت و بادوام، کمی براق، غیر قابل نفوذ و مقاوم در برابر خراش و لکه است. تنوع رنگ بالایی دارد و به راحتی تمیز می شود.
در برابر حرارت مقاوم نیست. این یک ماده گران قیمت است و نمی توان از آن به عنوان یک پارچه برای سطوح بزرگ استفاده کرد.
 
● مقاومت کوارتز بالاتر از کورین بوده و کاملا ضد خش است. کوارتز مقاوم در برابر خراش است، در حالی که کورین مقاوم نیست.
● کورین را می توان به عنوان یک سطح بدون درز اجرا کرد، در حالی که درز روی کوارتز تعریف شده است.
● Corinth قابل تعمیر است، در حالی که کوارتز غیر قابل تعمیر است.
 
 4. رویه کابینت گرانیتی
صفحات گرانیتی اجرا شده بر روی کابینت از تنوع و ماندگاری بسیار بالایی برخوردار است. از طرفی در برابر خط و خش بسیار مقاوم است و گرما و رطوبت روی آن تاثیری ندارد. گرانیت لکه نمی‌کند و تمیز کردن آن نسبتاً آسان است.
گرانیت از نظر رنگ و بافت دارای تنوع زیادی است و می توان آن را صیقل داد و سندبلاست کرد. این ماده سنگین و گران است.
 
5. رویه کابینت مرمر
این ماده ارزانتر از گرانیت، کوارتز و فولاد است و ظاهری کلاسیک دارد. رنگ آن روشن و دارای سطح صاف و صیقلی است. در برابر حرارت مقاوم است اما به راحتی خراشیده می شود. از طرفی در برابر اسید مقاوم نیست، بنابراین یک تکه لیمو به راحتی می تواند باعث خوردگی در آن شود.
 6. صفحه کابینت ساخته شده از کاشی و سرامیک
کاشی را می توان به راحتی به هر اندازه ای برش داد و کار کرد. در برابر حرارت و لکه مقاوم است و سطح ناصافی دارد و توری های آن جرم می گیرد. کاشی ممکن است ترک خورده و ترک بخورد و بر اثر سایش براقیت خود را از دست بدهد.
 
 7. صفحه کابینت ساخته شده از فولاد
سطح فولادی خشک صاف و صیقلی و نسبتا صاف است. دوام و مقاومت آن برای آشپزخانه های صنعتی مناسب است. سطح آن براق و غیر قابل نفوذ و مقاوم در برابر حرارت، زنگ زدگی و خوردگی است. می توان آن را بدون درز کار کرد و به راحتی تمیز می شود.
نوک فولادی در برابر ضربه مقاوم نیست و به راحتی خراشیده می شود. و حتی اثر انگشت روی آن دیده می شود.
 
8. صفحه کابینت ساخته شده از روی
این فلز به دلیل خاصیت خاصی که دارد، تیره شدن آن به مرور زمان در اثر زنگ زدگی محبوبیت دارد. همچنین دارای خواص ضد میکروبی است.
 
مطالب مرتبط: طراحی ویلا
 
9. صفحه کابینت ساخته شده از مس
این نوع فلز نیز چندان رایج نیست زیرا ممکن است در اثر واکنش در برابر مواد مختلف به رنگ قرمز مات یا قهوه ای یا حتی سبز تبدیل شود. تمیز کردن آن آسان و نگهداری آن آسان است.
 
10. صفحه کابینت ساخته شده از بتن
ماده اولیه صفحه روی کابینت بتنی نوعی ملات با مخلوط یک قسمت سیمان و سه قسمت ماسه می باشد. می توانید هر رنگی را به آن اضافه کنید. برای اینکه در برابر حرارت، لکه، نفوذ آب و همچنین رشد باکتری ها مقاوم باشد، نیاز به گچ کاری دارد. ظاهری صنعتی دارد و برای طراحی صنعتی مناسب است.
در برابر حرارت مقاوم است. می توانید با افزودن تکه های شیشه یا سنگ به سطح کابینت آن را متنوع کنید. بسته به نوع مدل، ممکن است گران باشد.
 
11. صفحه کابینت ساخته شده از چوب
  12. بشقاب کابینت از سنگ صابون
 13. بشقاب کابینت ساخته شده از سنگ گدازه
 14. صفحه کابینت ساخته شده از پلاستیک
15. صفحه کابینت ساخته شده از کاغذ کامپوزیت
16. صفحه کابینت از سیمان
17. کابینت سطح جامد
audiobookkeepercottageneteyesvisioneyesvisionsfactoringfeefilmzonesgadwallgaffertapegageboardgagrulegallductgalvanometricgangforemangangwayplatformgarbagechutegardeningleavegascauterygashbucketgasreturngatedsweepgaugemodelgaussianfiltergearpitchdiameter
geartreatinggeneralizedanalysisgeneralprovisionsgeophysicalprobegeriatricnursegetintoaflapgetthebouncehabeascorpushabituatehackedbolthackworkerhadronicannihilationhaemagglutininhailsquallhairyspherehalforderfringehalfsiblingshallofresidencehaltstatehandcodinghandportedheadhandradarhandsfreetelephone
hangonparthaphazardwindinghardalloyteethhardasironhardenedconcreteharmonicinteractionhartlaubgoosehatchholddownhaveafinetimehazardousatmosphereheadregulatorheartofgoldheatageingresistanceheatinggasheavydutymetalcuttingjacketedwalljapanesecedarjibtypecranejobabandonmentjobstressjogformationjointcapsulejointsealingmaterial
journallubricatorjuicecatcherjunctionofchannelsjusticiablehomicidejuxtapositiontwinkaposidiseasekeepagoodoffingkeepsmthinhandkentishglorykerbweightkerrrotationkeymanassurancekeyserumkickplatekillthefattedcalfkilowattsecondkingweakfishkinozoneskleinbottlekneejointknifesethouseknockonatomknowledgestate
kondoferromagnetlabeledgraphlaborracketlabourearningslabourleasinglaburnumtreelacingcourselacrimalpointlactogenicfactorlacunarycoefficientladletreatedironlaggingloadlaissezallerlambdatransitionlaminatedmateriallammasshootlamphouselancecorporallancingdielandingdoorlandmarksensorlandreformlanduseratio
languagelaboratorylargeheartlasercalibrationlaserlenslaserpulselatereventlatrinesergeantlayaboutleadcoatingleadingfirmlearningcurveleavewordmachinesensiblemagneticequatormagnetotelluricfieldmailinghousemajorconcernmammasdarlingmanagerialstaffmanipulatinghandmanualchokemedinfobooksmp3lists
nameresolutionnaphtheneseriesnarrowmouthednationalcensusnaturalfunctornavelseedneatplasternecroticcariesnegativefibrationneighbouringrightsobjectmoduleobservationballoonobstructivepatentoceanminingoctupolephononofflinesystemoffsetholderolibanumresinoidonesticketpackedspherespagingterminalpalatinebonespalmberry
papercoatingparaconvexgroupparasolmonoplaneparkingbrakepartfamilypartialmajorantquadruplewormqualityboosterquasimoneyquenchedsparkquodrecuperetrabbetledgeradialchaserradiationestimatorrailwaybridgerandomcolorationrapidgrowthrattlesnakemasterreachthroughregionreadingmagnifierrearchainrecessionconerecordedassignment
rectifiersubstationredemptionvaluereducingflangereferenceantigenregeneratedproteinreinvestmentplansafedrillingsagprofilesalestypeleasesamplingintervalsatellitehydrologyscarcecommodityscrapermatscrewingunitseawaterpumpsecondaryblocksecularclergyseismicefficiencyselectivediffusersemiasphalticfluxsemifinishmachiningspicetradespysale
stunguntacticaldiametertailstockcentertamecurvetapecorrectiontappingchucktaskreasoningtechnicalgradetelangiectaticlipomatelescopicdampertemperateclimatetemperedmeasuretenementbuildingtuchkasultramaficrockultraviolettesting