تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: چگونه یک صفحه 404 جذاب طراحی کنیم؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
شما زمان زیادی را صرف این کرده اید که مطمئن شوید طراحی وب سایت شما کاربرپسند است، دارای ناوبری توصیفی است، و به گونه ای منطقی سازماندهی شده است، اما اگر شخصی هنگام تایپ URL اشتباه تایپی کند چه؟ اگر وب‌سایت دیگری به صفحه‌ای که دیگر ندارید پیوند دهد چه؟ کاربر در صفحه خطای 404 شما چه خواهد دید؟

صفحه 404 چیست؟
هنگامی که کاربران صفحه ای را از آدرسی که وجود ندارد درخواست می کنند، سرور باید کد وضعیت HTTP 404 را برگرداند. از آنجایی که کدهای وضعیت HTTP معمولاً برای کاربران نامرئی هستند، سرورها نیز یک صفحه HTML را با پیام خطا نشان می دهند.
اگر این یک صفحه خطای پیش‌فرض سرور باشد، تجربه‌ای زشت و گیج‌کننده خواهد بود که مطمئناً کاربران را از خود دور می‌کند:
صفحات خطای سرور برای نگاه کردن بسیار خشن هستند و حتی بدتر از آن، به کاربران کمک نمی کنند تا به وب سایت مورد نظر واقعی حرکت کنند. همچنین ردیابی آنها با تجزیه و تحلیل وب بسیار دشوار است، بنابراین ما معمولاً نمی دانیم که آیا کاربران پس از دیدن آنها به محتوای ما دسترسی پیدا می کنند یا خیر.

صفحه سفارشی 404 چیست؟
از آنجایی که صفحات خطای سرور پیش فرض تجربه کاربری بدی دارند، بهتر است صفحه خطای 404 سفارشی خود را طراحی کنید که کاربر پسند باشد و توضیح دهد که چرا محتوای درخواستی در دسترس نیست. صفحات سفارشی 404 همچنین باید به کاربران در ادامه جلسه و یافتن جایگزین مناسب کمک کنند.

فرصت را از دست ندهید: طراحی سایت شرکتی وب رمز  Arrow


چرا صفحات خطای سفارشی 404 ارزشمند هستند؟
فرود در صفحه 404 برای کاربران شما ناخوشایند است، اما همه امیدها از بین نمی رود. (لندینگ پیج چیست؟) یک صفحه سفارشی خوب 404 می تواند به آرامی اخبار را منتشر کند و آنها را در سایت نگه دارد.

1- تجربه کاربری بهتر
صفحات خطای پیش‌فرض که فنی به نظر می‌رسند می‌توانند به کاربران این تصور را بدهند که اشتباه جدی رخ داده است یا آنها را گیج کند. در حالت ایده‌آل، با یک صفحه خطای سفارشی 404، می‌توانیم نگرانی کاربر را از «وب‌سایت خراب» به «مزاحمت جزئی» با توضیح آنچه اتفاق افتاده کاهش دهیم.

2- کاربران را در سایت خود نگه دارید
اگر کاربران در صفحه خطای پیش فرض به بن بست برسند، وب سایت را ترک کرده و چیز دیگری را جستجو می کنند. اما با یک صفحه خطای سفارشی 404، می‌توانید به کاربران مسیری واضح برای رسیدن به مقصد جدید در وب‌سایت خود بدهید و آنها را در سایت خود نگه دارید.

3- بینش در مورد چگونگی بهبود عملکرد وب سایت
صفحات خطای پیش‌فرض سرور تمایلی به داشتن برچسب‌های ردیابی تحلیلی روی آنها ندارند. چند کاربر یکی را می بینند؟ چند نفر پس از فرود بر روی یکی از آن خارج می شوند؟ ما هرگز نمی دانیم مگر اینکه بتوانیم تجزیه و تحلیل را روی آن قرار دهیم. توانایی ردیابی آسان تجزیه و تحلیل صفحات خطای 404 سفارشی شما می تواند بینش مفیدی در مورد عملکرد وب سایت شما ارائه دهد. بیشتر در این مورد در زیر.
 
نحوه ایجاد یک صفحه خطای سفارشی 404
ایجاد یک صفحه سفارشی 404 با ارزش و کاربرپسند کار سختی نیست. با دنبال کردن مراحل این راهنما، می توانید یک صفحه 404 ارائه دهید که به کاربران کمک می کند آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند و آنها را برای مدت طولانی تری در سایت خود نگه دارید. اگر خودتان نمی خواهید این کار را انجام دهید، این کار را به وب رمز بسپارید.

مرحله 1: طراحی صفحه
در ابتدای فرآیند طراحی خود، باید تصمیم بگیرید که می خواهید صفحه سفارشی 404 شما چقدر خنده دار و خلاقانه باشد. برخی از سازمان ها در حال حاضر عناصر طراحی خلاقانه یا سرگرم کننده را به عنوان بخشی از برند خود دارند، و صفحه 404 راهی عالی برای نشان دادن آن است. Canva لیست عالی از کارهایی دارد که می توانید انجام دهید تا صفحه 404 خود را خلاقانه و جالب کنید.
با این حال، همه صفحات 404 نیازی به خلاقیت ندارند. برخی از مارک ها جدی تر هستند و صفحات 404 آنها می تواند فقط برای رساندن کاربران به جایی که می خواهند بروند.
در هر صورت، یک صفحه 404 خوب باید این ویژگی ها را داشته باشد:

نقل‌قول: بیانیه واضحی مبنی بر اینکه صفحه ای که کاربر درخواست کرده است در دسترس نیست
توصیه هایی برای کمک به کاربران خود برای تصحیح اشتباه احتمالی در URL
ناوبری اصلی سرصفحه و پاورقی
پیوند به بخش های مهم وب سایت
نوار جستجو برای عملکرد جستجوی داخلی وب سایت

حداقل، صفحات 404 شما باید به کاربر بگوید که مشکلی در درخواست او وجود دارد. ما حتی مجبور نیستیم از عبارت "404" برای انجام این کار استفاده کنیم. افرادی که بازاریاب دیجیتال نیستند، نیازی به دانستن کدهای وضعیت پاسخ HTTP ندارند.

My  حتما بخوانید: خطای HTTP چیست
 
مرحله 2: سرور را پیکربندی کنید
امروزه اکثر سیستم های مدیریت محتوا دارای ویژگی داخلی برای صفحات خطای 404 هستند، اما نه همیشه. اگر زیرساخت‌های شما از آن‌ها پشتیبانی نمی‌کند، باید توسعه‌دهنده خود سرور را برای آن پیکربندی کند. در اینجا دستورالعمل‌های فنی برای سرورهای وب رایج وجود دارد، اگر نیاز دارید خودتان این کار را انجام دهید:
Nginx
آپاچی
وب سرور IIS
اگر باید وب سرور خود را برای نمایش محتوای صفحه خطای سفارشی پیکربندی کنید، یک راه آسان برای تولید HTML برای صفحه خطا، کپی کردن کد منبع یک صفحه وب سایت معمولی است. بخش محتوای اصلی را تغییر دهید تا پیام خطا نشان داده شود و صفحه خطای 404 شما به خوبی با بقیه سایت مطابقت دارد.
اگر وب سایت شما به عنوان یک برنامه کاربردی با فریم ورک های بک اند مانند ReactJS، Angular یا Ruby on Rails توسعه یافته است، به بخش مسیریابی برنامه نیاز دارید. این رویکردها شبیه ایجاد یک مسیر همه جانبه هستند که کاربران را به یک جزء صفحه 404 می فرستد.
در حین انجام تحقیق برای این پست، این ایده جدید را برای توصیه محتمل ترین تصحیح یک URL غیرموجود پیدا کردم. اگر زیرساخت شما توانایی این نوع ویژگی را دارد، حتما آن را به صفحه خطای خود اضافه کنید.
 
مرحله 3: تنظیمات خود را آزمایش کنید
به هر حال زیرساخت شما پیکربندی شده است، چند روش برتر وجود دارد که باید برای صفحه خطای 404 مناسب داشته باشیم.
 
کد پاسخ 404 HTTP را تأیید کنید
نمایش پیام محتوای گمشده و بازگرداندن کد وضعیت 200 (پاسخ عادی برای یک صفحه وب در حال کار) باعث سردرگمی خزنده ها می شود و خطاهای نرم 404 را در کنسول های جستجو دریافت خواهید کرد. موتورهای جستجو با 404 های نرم مانند موتورهای معمولی رفتار می کنند و برای رتبه بندی شما حساب می کنند.
عناوین صفحه در برگه‌های مرورگر قابل مشاهده هستند و در دسترس کاربران با استفاده از فناوری کمکی مانند صفحه‌خوان هستند. ما می خواهیم مطمئن شویم که پیام خطا ما برای همه قابل دسترسی و واضح است. دادن یک برچسب عنوان منحصر به فرد و توصیفی به صفحه خطا نیز به ما در تجزیه و تحلیل وب کمک می کند.
 
Web Analytics را در صفحه خطا قرار دهید
ما می خواهیم ببینیم که کاربران هر چند وقت یک بار با یک صفحه 404 مواجه می شوند و پس از فرود بر روی آن به کجا می روند، بنابراین مطمئن شوید که صفحه دارای محتوای تجزیه و تحلیل وب یا مدیریت برچسب مشابه بقیه سایت است.

مرحله 4: ردیابی 404 جلسه در Google Analytics
به طور متناقض، ما نمی خواهیم کاربران در صفحات خطای 404 ما فرود بیایند، اما می خواهیم این ترافیک را هنگامی که انجام می دهند نظارت کنیم. ما می‌خواهیم بدانیم که صفحه خطای ما چقدر موفق به بازیابی جلسه کاربر می‌شود و آنها را به سمت محتوای مفید راهنمایی می‌کند.
ما همچنین می‌خواهیم بدانیم کدام URL‌ها خراب هستند تا بتوانیم چیزی را که با وب‌سایتمان تغییر کرده است اصلاح کنیم یا URL 404 را به چیزی مرتبط هدایت کنیم. خوشبختانه، اگر بهترین شیوه‌ها را دنبال کنیم، به راحتی می‌توان دید که کاربران از دست رفته ما در Google Analytics چگونه کار می‌کنند.
 
ببینید کدام URL ها 404 را برمی گرداند
یک بخش ایجاد کنید تا فقط صفحاتی را نشان دهد که از برچسب عنوان صفحه سفارشی 404 شما استفاده می کنند:
سپس به مسیر Behavior > Site Content > All Pages بروید تا گزارش نمای صفحه مربوط به صفحات خطای 404 را مشاهده کنید
 
ببینید کدام صفحات ترافیک ارسال می کنند
اگر می‌خواهیم ببینیم کدام دامنه‌های دیگر کاربران را به صفحات 404 ما ارسال می‌کنند، می‌توانیم Full Referrer را به عنوان یک بعد ثانویه به گزارش بازدید از صفحه اضافه کنیم:
گزارش های بک لینک شکسته باید در طول زمان بیشتر این صفحات را در اختیار ما قرار دهد، اما خدمات گزارش بک لینک به سرعت خزیدن در وب محدود می شود. اگر نیازی حساس به زمان داریم که بدانیم کدام صفحات دیگر کاربرانی را ارسال می کنند که در معرض خطر خروج از سایت ما هستند، این گزارش این را به ما می دهد.
 
اشتباهات رایجی که باید با 404 صفحات سفارشی اجتناب کنید
ما ممیزی‌های فنی سئو را برای بسیاری از سایت‌ها انجام می‌دهیم، و در اینجا برخی از رایج‌ترین مشکلاتی که هنگام نوشتن توصیه‌ها برای مشتریانمان با آن مواجه می‌شویم، آورده شده است. بیشتر این مشکلات در ایجاد و طراحی فروشگاه اینترنتی اتفاق می افتد.
 
1- به URL صفحه خطا ریدایرکت نکنید
مطمئن شوید که وب سایت شما فقط محتوای صفحه خطا را نمایش می دهد و کاربر را به URL مانند /404 یا /error.html هدایت نمی کند. تغییر مسیر از بررسی URL مشکل توسط کاربران جلوگیری می کند و اطلاعات مفیدی را به تجزیه و تحلیل وب شما ارسال نمی کند.
 
2- به صفحه اصلی تغییر مسیر ندهید
فرستادن همه کاربران به صفحه اصلی به جای اجازه دادن به آنها برای دیدن خطا ممکن است راه حلی هوشمندانه به نظر برسد، اما موتورهای جستجو از آن استقبال نمی کنند و نمونه ها را به عنوان 404 های نرم تلقی می کنند.
تغییر مسیر کاربران به صفحه اصلی برای URL های فردی زمانی که صفحه اصلی مرتبط ترین صفحه بعدی است، کاملاً خوب است، اما تغییر مسیر کلی به خانه اینطور نیست.
 
3- از تغییر مسیر تگ Meta Refresh استفاده نکنید
من دیده‌ام که برخی از وب‌سایت‌ها از یک متا تگ تازه‌سازی استفاده می‌کنند تا پس از چند ثانیه قرار گرفتن در صفحه پیام خطا، کاربران را به جای دیگری بفرستند. این کار را نکن پیمایش کاربر از صفحه بدون رضایت او معمولاً عمل بدی است. به ندرت دیده ام که کسی از این نوع تغییر مسیر به خوبی استفاده کند.

منبع: portent.com


مقاله دیگر من: cannibalization چیست؟ 5 روش برای جلوگیری از هم نوع خواری کلمات کلیدی