تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: انواع فلنج چیست و چه ویژگی دارند
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
یکی از تجهیزات مورد نیاز در لوله کشی، فلنج ها می باشند. البته این وسیله تنها در صنعت لوله کشی کاربرد ندارد، بلکه در موارد دیگر نیز پر کاربرد است. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع فلنج ها و کاربرد ها و ویژگی های آنها آشنا کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

چنانچه قصد دارید بدانید که فلنج چیست و دارای چه کاربرد هایی می باشد، بهتر است این مطلب را تا انتها بخوانید، تا اطلاعات لازمه را درباره ی این محصول به دست آورید. اطلاعاتی که شما در این مطلب با آنها آشنا می شوید شامل: فلنج چیست، مشخصات فنی فلنج و همین طور فلنج ماشینی و قیمت گسکت های لاستیکی می باشد.

به شکل کلی فلنج ها جزو اتصالاتی می باشند که در صنعت های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند و به خاطر این که دارای قابلیت سهولت در استفاده هستند، بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. به ویژه در رابطه با باز کردن لوله ها که به آسانی قابل انجام می باشند و احتیاجی به دستگاه ها یا وارد کردن فشار و نیروی زیاد ندارند.

فلنج ها در واقع در دسته ی اتصالات قرار می گیرند زیرا کاربرد اصلی آنها ایجاد اتصال بین دو قطعه می باشد. در بعضی از موارد می توان از فلنج ها به عنوان اتصالات جوشی نیز استفاده کرد. به شکل کلی برای اتصال قسمت های مختلف یک سازه به ویژه اتصال لوله ها به یکدیگر، شیوه های متفاوتی وجود دارد. به عنوان نمونه برای متصل کردن لوله به سایر تجهیزات مثل پمپ ها و لزره گیر ها با هم متفاوت هستند.

اما سوال اصلی این است که چرا اتصالت فلنجی تا این اندازه مورد توجه واقع شده است و در چه مکان هایی بهتر است از این نوع اتصال استفاده کنیم؟ در ادامه مطلب شما را با همه ی این موارد آشنا خواهیم کرد. ابتدا پیش از هر چیزی بهتر است کمی در رابطه با شکل ظاهری این محصول صحبت کنیم.
شکل ظاهری قطعات فلنجی، دیسکی می باشد و به صورت جفتی از آنها استفاده می شود و به صورت تکی مورد استفاده قرار نمیگرند. این نوع اتصالات به وسیله ی پیچ و مهره در مکان خود قرار می گیرند.

اتصالات فلنچی دارای چه ویژگی هایی می باشند؟

دارا بودن ویژگی های متنوع و همین طور منحصر به فرد فلنج ها، موجب شده است که برای مدل های مختلف پروژه ها مورد استفاده قرار بگیرند. از ویژگی های بارز در اتصالات فلنجی این است که به آسانی قابلیت جداسازی وجود دارد. یکی از مهمترین ویژگی های فلنج ها نسبت به سایر اتصالات این است که می توان به راحتی آنها را جدا کرد. به دلیل وجود این ویژگی، این نوع اتصالات در موتور ها و ماشین ها بیشتر استفاده می شود.

انواع فلنج چیست؟

فلنج ها دارای انواع مختلفی می باشند که در ادامه شما را با آنها آشنا خواهیم کرد. به شکل کلی اتصالات فلنجی در دسته بندی های زیر قرار می گیرند:

فلنج گلودار

حال نوبت به معرفی انواع فلنج می رسد. ابه طور کلی فلنج ها را می توان به صورت زیر دسته بندی کرده و با این نام ها شناسایی کرد:

فلنج گلودار (Weld Neck Flange)

فلنج های گلودار دارای شکل ظاهری مخروطی می باشند. می توان گفت که فلنج های گلودار دارای گردنی به شکل مخلوط می باشد و به مرکز خود اتصال می شود.

فلنج کور (Blind Flange)

این نوع فلنج مانند دیسک می باشد. از این نوع فلنج برای مسدود کردن مسیر عبور انواع مختلف سیالات به ویژه آب استفاده می شود. این فلنج ها در قسمت انتهایی مسیر لوله ها قرار می گیرند. با در نظر گرفتن همین مسئله، مشخص می شود که از فلنج کور چرا برای عبور مایعات مقطعی مورد استفاده قرار نمیگیرد.

فلنج رزوه ای(Threaded Flange)

فلنج های روزه ای یکی دیگر از انواع فلنج ها محسوب می شوند. فلنج های رزوه ای که به آن فلنج دنده ای نیز می گویند، شامل رزوه ها و محل اتصالاتی است که در داخل آن جای گرفته است و لوله ها بایستی به شکل پیچی به آنها وصل شوند.