تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: واکنش بدن به استرس چگونه است؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
زندگی مدرن پر از تنش، ضرب الاجل، ناامیدی و خواسته است. برای اکثر مردم، استرس به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره تبدیل شده است و به عنوان یک سبک زندگی در نظر گرفته می شود. استرس همیشه بد نیست.
 
در مقادیر کم، می تواند به ما در انجام وظایف کمک کند و به ما انگیزه دهد تا بهترین کار را انجام دهیم. اما وقتی دائماً احساس کمبود وقت می کنیم، ذهن و بدن ما هزینه زیادی می پردازند.
 
اگر اغلب احساس خستگی می کنید، تحت فشار قرار می گیرید، زمان آن فرا رسیده است که سیستم عصبی خود را به حالت تعادل برگردانید. شما می توانید با یادگیری تشخیص علائم و نشانه های استرس از خود محافظت کنید و سپس اقداماتی را برای کاهش اثرات مضر آن انجام دهید.
 درمان استرس
واکنش بدن به استرس چگونه است؟
 
در موقعیت های استرس زا، سیستم عصبی با ترشح هورمون های استرس از جمله آدرنالین و کورتیزول در گردش خون واکنش نشان می دهد.
 
به همین دلیل، ضربان قلب شما تندتر می شود، فشار خون شما افزایش می یابد، تنفس شما تندتر می شود، حواس شما تندتر می شود، عضلات شما منقبض می شوند. این تغییرات قدرت و استقامت شما را افزایش می دهد.
 
استرس یک پاسخ فیزیولوژیکی طبیعی برای محافظت از بدن است. این به ما کمک می کند متمرکز، پرانرژی و آماده برای افزایش تلاش بمانیم. پس از مدت زمان معینی، استرس دیگر سودمند نیست و شروع به آسیب قابل توجهی به سلامت، خلق و خو، بهره وری، روابط بین فردی و کیفیت زندگی می کند.
 
قرار گرفتن طولانی مدت در معرض استرس می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود. استرس مزمن تقریباً به تمام اعضای بدن ما آسیب می رساند: فشار خون را افزایش می دهد، سیستم ایمنی را ضعیف می کند، خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش می دهد، پیری را تسریع می کند، به ناباروری کمک می کند.
 
استرس طولانی مدت می تواند بر خلق و خوی تأثیر بگذارد و باعث اضطراب و افسردگی شود.
 
مشکلات سلامتی ناشی از استرس
 
    او بود
    بیماری قلبی
    مشکلات گوارشی
    اختلال خواب
    افسردگی
    ضخامت
    بیماری های خود ایمنی
    بیماری های پوستی
 
استرس واقعا چگونه کار می کند؟
 
موقعیت های استرس زا باعث تحریک ترشح هورمون کورتیکوتروپین فاکتور آزاد کننده (CRF) از مغز می شود.
 
CRF دو پیام مختلف ارسال می کند:
 
یکی به سمت قشر غده فوق کلیوی می رود و ترشح هورمون های آدرنالین و نورآدرنالین را تحریک می کند که باعث تندتر ضربان قلب، واکنش سریعتر عضلات و واکنش کلی بدن به استرس می شود.
 
پیام دوم باعث تحریک ترشح هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک (ACTH) می شود. ACTH ترشح کورتیزول را تحریک می کند.
 
در شرایط عادی، سطح هورمون های «استرس» در طول روز به حالت عادی باز می گردد. در حالت استرس مزمن، اختلال دائمی در تعادل هورمون ها وجود دارد.
 
استرس و پوست
 
بر اساس تحقیقات متعدد، امروزه به طور قطع مشخص شده است که استرس حاد و مزمن نقش مهمی در شروع و تشدید بیماری های پوستی دارد.
 
بیماری های پوستی که می توانند در اثر استرس ایجاد شوند، درماتوزهای روان تنی نیز نامیده می شوند.
 
بیمارانی که از این بیماری ها رنج می برند اغلب به دلیل مشهود بودن تغییرات پوستی و نیاز به انزوا، واکنش عاطفی شدیدی دارند.
 
استرس و سیستم ایمنی پوست
 
به دلیل استرس و افزایش ترشح کورتیزول، فعالیت فاکتورهای اساسی سیستم ایمنی مانند سیتوکین ها، کموکاین ها، فاکتورهای رشد و سلول های خونی دخیل در واکنش های ایمنی به طور قابل توجهی مختل می شود.
 
استرس فعالیت سیستم دفاعی را کاهش می دهد و بیمار را مستعد ابتلا به عفونت ها می کند. بنابراین، در نتیجه افزایش استرس، عفونت های ویروسی (هرپس زوستر، عود هرپس سیمپلکس، زگیل، کندیلوم) و همچنین عفونت های باکتریایی پوست ممکن است رخ دهد.
 
کاهش ایمنی می تواند باعث تشدید بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، درماتیت آتوپیک، اگزما، درماتیت سبورئیک، روزاسه، تغییرات آفتی در حفره دهان شود.
 
بیماری های پوستی خود ایمنی مانند ویتیلیگو (نوعی از دست دادن رنگدانه پوست)، آلوپسی آره آتا (نوعی ریزش مو)، لوپوس و پمفیگوس فولیاسئوس می توانند بدتر شوند یا برای اولین بار در موقعیت های استرس زای زندگی ظاهر شوند.
 
استرس می تواند باعث ایجاد لیکن روبر پلان، لیکن سیمپلکس مزمن، درماتیت نومولار، افزایش تعریق کف دست و پا، دیسیدروزیس، خراش های روان زا، درماتیت مصنوعی، درماتیت اطراف دهان، تریکوتیلومانیا، تلوژن افلوویوم، خارش، خارش ...
 
در شرایط استرس مزمن، پروژسترون به کورتیزول تبدیل می شود و در عین حال مانع از تشکیل استروژن می شود که به طور قابل توجهی تعادل هورمون های جنسی را مختل می کند. به همین دلیل است که افزایش ریزش مو در شرایط استرس مزمن رخ می دهد. به دلیل هورمون های آندروژنی زیاد، ریزش موی منتشر و افزایش یافته (تلوژن افلوویوم) وجود دارد.
 
پوست تحت استرس چگونه به نظر می رسد؟
 
هنگامی که استرس بیشتر می شود، ترشح هورمون ها و سایر مواد شیمیایی به سطح بسیار بالاتری از حد معمول می رسد. این منجر به تغییرات ناخواسته در ظاهر و عملکرد پوست می شود. تولید سبوم به طور قابل توجهی افزایش می یابد، که آکنه، درماتیت سبورئیک و روزاسه را بدتر می کند. افزایش سطح هیستامین آزاد شده باعث افزایش خارش و التهاب پوست می شود. پوست با خارش بیش از حد حساس می شود، خشک، کدر، پیری زودرس می شود.
 
درماتیت آتوپیک و استرس
 
استرس فقط به تعادل "هورمون های جنسی" محدود نمی شود. حدود 81 درصد از بیماران مبتلا به درماتیت آتوپیک، شکل ژنتیکی اگزما، استرس را عامل اصلی بدتر شدن بیماری می دانند.
 
نشان داده شده است که کودکان مبتلا به درماتیت آتوپیک (AD) به دلیل پاسخ ضعیف به محور HPA که منجر به قرمزی و خارش می شود، به طور قابل توجهی مستعد تشدیدهای ناشی از استرس هستند. یعنی در افرادی که AD ندارند، پاسخ طبیعی به HPA این است: استرس ترشح آدرنالین و کورتیزول را تحریک می کند که در نهایت قرمزی و خارش را کاهش می دهد.
 
کهیر و استرس
 درمان استرس
آدرنالین که در استرس آزاد می شود، روی ماست سل ها، سلول های واقع در پوست، که هیستامین آزاد می کنند، عمل می کند. هیستامین ماده شیمیایی مسئول ظهور کهیر (کهیر) است. ظهور کهیر مزمن با علت ناشناخته اغلب نتیجه استرس است، اگرچه اغلب با داروها، مواد غذایی و...
 
درمان بیماری های پوستی ناشی از استرس
 
در کنار درمان معمول بیماری های پوستی خاص، تلاش برای کاهش سطح استرس بسیار مهم است.
 
راه های کاهش استرس:
 
    آرامش یکی از موثرترین راه هاست.
 
آرامش عامل استرس را از بین نمی برد، اما اثر آن را بر جسم و روح کاهش می دهد. تنش عضلانی کاهش می یابد و آنها آرام می شوند. این شامل شل شدن ماهیچه های صاف کل ارگانیسم (روده ها، معده، برونش ها، مجاری ادراری) است. هدف این است که تمام ماهیچه های منقبض را شل کنیم و اسپاسم های داخلی را که انرژی ما را مسدود می کند، از بین ببریم.
 
از تکنیک های اثبات شده مدیریت استرس استفاده کنید: تمرین تنفس عمیق، یوگا، تمرینات اتوژنیک...
 
    خوابیدن
 درمان استرس در کرج
یکی از مهم ترین شرایط برای آرامش موفقیت آمیز، مطمئناً آمادگی برای خواب است.
 
فردی که می داند چگونه خوب استراحت کند، بدون مشکل به خواب می رود. مغز به راحتی به حالت آلفا (حالت بین بیداری و خواب) می رسد. در طول شب، آرامش عضلانی خوب خواهد بود و در نتیجه خواب بهتر خواهد بود. افراد دارای استرس بیش از حد حتی در هنگام خواب نیز تنش باقی می مانند. این بیداری های دشوار و دردناک آنها را توضیح می دهد. تأثیر آرامش در هنگام خواب نیز در این امر آشکار می شود که صبح ها بیشتر با آرامش از خواب بیدار می شویم و به مرور زمان کمتر و کمتر به خواب نیاز داریم.
 
البته خواب یک نیاز فردی است که از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
 
    تغذیه مناسب: از رژیم های سخت پرهیز کنید. کاهش وزن ناگهانی برای سیستم ایمنی بدن خوب نیست.
    از استعمال دخانیات، سیگار و کافئین خودداری کنید.
    تمرین.
    برو تعطیلات به
 
تعداد زیادی از بیماران مبتلا به اگزما، پسوریازیس، آکنه و درماتیت سبورئیک بدون هیچ تغییری در پوست خود از تعطیلات باز می گردند.
 
    وقت بگذار برای خودت هر روز تعطیل نیست. اما "دزدیدن" 15-30 دقیقه در روز برای خودتان یک ماموریت غیرممکن نیست. خواندن کتاب، مدیتیشن، پیاده روی و فکر نکردن به مشکلات روزمره چالشی است که می توانیم برای جلوگیری از اثرات مضر استرس بر سلامتی خود از عهده آن برآییم.
آیا اندازه گیری دقیق استرس در بدن امکان پذیر است؟
اغلب می توان توصیه هایی در مورد نیاز به کاهش سطح استرسی که در معرض آن قرار داریم را خواند. ما همچنین می دانیم که برای مثال، همه رویدادهای استرس زا به یک اندازه قدرتمند نیستند. اما آیا و چگونه می توان استرس ما را اندازه گیری کرد؟
اندازه گیری استرس عوامل استرس زا
 
تجربه یک واکنش استرس قوی یا طولانی مدت با مشکلات سلامتی مرتبط است. اگرچه استرس تا حدودی طبیعی و اجتناب ناپذیر است، اما بسیاری از افراد از استرس زیاد یا طولانی رنج می برند که کیفیت زندگی آنها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. اگرچه هیچ معیار عینی برای سطوح طبیعی و بیش از حد استرس وجود ندارد، اما هرکسی می‌تواند برای خود احساس کند که آیا «استرس بیش از حد» است یا خیر. اگر تنش، نگران، ناراحت، افسرده یا اختلال تمرکز، خواب یا اشتها دارید، باید با پزشک مشورت کنید.
 
استرس - دوست (غیر) روزمره ما
 
بسیاری نمی دانند چگونه با کلمات آنچه را که احساس می کنند بیان کنند، اما هنوز روش هایی برای اندازه گیری عینی استرس وجود دارد. آنها نشانگرهای زیستی یا شاخص های بیولوژیکی مناسب را مشاهده می کنند - فرآیندهای فیزیولوژیکی که قدرت واکنش استرس را نشان می دهد.
انواع استرس، عوامل استرس زا و واکنش استرس
 
دو نوع استرس با توجه به تأثیری که بر فرد می گذارد وجود دارد:
 
    eustress یک استرس خوشایند، خوب و سالم است، مانند استرس ناشی از ازدواج با یکی از عزیزان یا برنده شدن در لاتاری.
    پریشانی استرسی ناخوشایند و دردناک است و عمدتاً نتیجه فقدان متحمل شده یا خشونت یا درک خطر ناشی از تجارب نامطلوب است. در بیشتر موارد، اصطلاح "استرس" به طور خاص به "پریشانی" اشاره دارد.
 
استرس دو جنبه دارد:
 
    عوامل استرس زا یا محرک های استرس: شرایطی که باعث واکنش استرس در بدن می شود،
    واکنش استرس: پیامدهای قرار گرفتن در معرض یک عامل استرس زا، هر چیزی که یک محرک استرس در بدن ایجاد می کند.
 
چه چیزی را می توان اندازه گیری کرد؟
 
می توان هم محرک و هم واکنش را اندازه گیری کرد.
 
اندازه گیری محرک استرس شامل تعیین تغییرات اصلی است که فرد در معرض آن قرار گرفته است. تغییرات عمده زندگی اغلب یک اثر استرس زا دارند، یعنی منجر به واکنش استرس می شوند.
 
با این حال، یک عامل استرس زا تنها واکنش استرس را برای همه ایجاد نمی کند. بسته به عوامل مختلف و بالاتر از همه مقاومت در برابر استرس، یک عامل استرس زا می تواند برای یک فرد استرس شدید، برای دیگری خفیف و برای سومی بدون استرس ایجاد کند. به همین دلیل است که اندازه گیری واکنش تنش برای تعیین بار تنش اهمیت بیشتری دارد.
تجربه شخصی و شاخص های عینی
 
روش مقیاس استرس ادراک شده (PSS) که در سال 1983 ایجاد شد، با هدف اندازه گیری وضعیت روحی و عاطفی فرد مورد آزمایش قرار گرفته و بر تجربه شخصی وی از شدت استرس تکیه دارد. روش‌هایی که برای اندازه‌گیری واکنش استرس بر اساس شاخص‌های فیزیولوژیکی در نظر گرفته شده‌اند، نشانگرهای زیستی مربوطه مانند ضربان قلب و امواج مغزی را ثبت می‌کنند و بر اساس آن‌ها، تأثیر استرس را بر ارگانیسم ارزیابی می‌کنند.
تنوع ضربان قلب
 
تعیین تغییرپذیری ضربان قلب ( HRV) یک روش استاندارد برای اندازه گیری استرس است و با الکتروکاردیوگراف انجام می شود. نه تنها سرعت ضربان قلب را در نظر می گیرد، بلکه مدت زمان فاصله بین ضربان های متوالی را نیز تغییر می دهد. HRV کار سیستم عصبی خودمختار را بررسی می کند که شامل سیستم سمپاتیک است که برای تنظیم واکنش "جنگ یا گریز" و سیستم پاراسمپاتیک مسئول نظارت بر بدن در حالت آرامش است.
 
اگر ارگانیسم به طور مزمن در حالت جنگ یا گریز باشد، چه خطر واقعی وجود داشته باشد یا نه، سیستم عصبی خودمختار به درستی کار نمی کند، که در تغییرپذیری ضربان قلب قابل مشاهده است. در حالت جنگ یا پرواز، تغییرپذیری کمتر است، در حالی که در حالت آرام بیشتر است. تنوع بالا با مقاومت در برابر استرس همراه است و نشان دهنده سلامت قلب و عروق بهتر است.
دستگاه های اندازه گیری استرس
 
ابزارهای پوشیدنی برای استفاده شخصی وجود دارد که با نظارت بر ضربان قلب و تغییرات ضربان قلب، سطح استرس را تعیین می کند. گجت‌های محبوب مانند ساعت‌های هوشمند و بند قفسه سینه امکان نظارت و تجزیه و تحلیل استرس را دارند. به سختی می توان گفت که این دستگاه ها چقدر مفید هستند. از آنجایی که آنها فقط ضربان قلب را اندازه گیری می کنند، تصویری جزئی از واکنش استرس ارائه می دهند.
ضبط امواج مغزی
 درمان استرس در کرج
الکتروانسفالوگرافی (EEG) روشی برای اندازه گیری امواج مغزی است . تحقیقات نشان می دهد که این روش می تواند بینش دقیقی از میزان واکنش استرس ارائه دهد. یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که عدم تقارن در فعالیت امواج آلفا در طرف های مختلف مغز ممکن است نشانگر زیستی برای استرس باشد.
 
نوروفیدبک، تکنیکی که در کرواسی نیز موجود است، آموزش مغز را با هدف تنظیم امواج مغزی و ورود به حالت استرس کمتر ممکن می‌سازد. کاربر می تواند فرکانس امواج مغزی خود را بر روی صفحه نمایش نظارت کند و تعیین کند که کدام الگوهای فکری منجر به عادی سازی فرکانس می شود.
اضطراب صبحگاهی
بیدار شدن با اضطراب: یاد بگیرید که بر اضطراب صبحگاهی غلبه کنید
 
اضطراب بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب، حتی زمانی که انتظار یک روز استرس زا را نداریم، پدیده ای ناخوشایند است که می تواند...
اطلاعات بیشتر
آزمایش هورمونی
 
کورتیزول و آدرنالین دو هورمون مرتبط با استرس هستند. در حالت استرس، بدن این هورمون ها را تولید می کند تا انرژی لازم برای مقابله با عامل استرس زا را از طریق مبارزه یا فرار دریافت کند. این هورمون ها در موقعیت های استرس زا حاد ضروری هستند، اما در جامعه انسانی شرایط استرس زا پیچیده تر از طبیعت است و همیشه با جنگ یا فرار نمی توان آن را حل کرد.
 
بسته به عامل استرس زا و مقاومت در برابر استرس، فرد می تواند برای مدت طولانی هورمون های استرس را افزایش دهد که به سلامت ارگان های مختلف از جمله مغز آسیب می رساند. آزمایشات آزمایشگاهی سطح کورتیزول را از نمونه ادرار، خون یا بزاق تعیین می کند. تست‌های کورتیزول خانگی نیز در برخی مکان‌ها موجود است که معمولاً کورتیزول را در ادرار اندازه‌گیری می‌کنند.
علائم استرس بیش از حد
 
اگر تعداد زیادی از علائم را از لیست زیر تشخیص دهید، احتمالاً به کمک حرفه ای نیاز دارید:
 
    به سرعت خسته،
    عفونت های مکرر،
    سردرد ،
    درد مزمن،
    نوسانات وزن،
    اختلال اشتها،
    خواب آشفته،
    افسردگی،
    اختلالات گوارشی،
    تحریک پذیری،
    اضطراب،
    نگرانی.
 
درمان استرس
با اجازتون منم چند تا راهکار برای رفع استرس بگم:
رفع و درمان استرس؛ برای رفع استرس چه کنیم؟
1_ همین حالا مدیتیشن کنید!
2_ همین حالا دست به قلم شوید
3_ آدامس بجوید!
4_ فعالیت فیزیکی و ورزش منظم
5_ کمی در رژیم غذایی تجدید نظر کنید
6_ مراقب چرخه پرخوری باشید!
7_ استفاده از نمایشگرها را کم کنید!
8_ مراقب خودتان باشید!
9_ به طبیعت بروید
10_ برای درمان استرس، مصرف کافئین را کاهش بدهید
11_ برای ارتباطاتی که از آنها لذت می‌برید، زمان بگذارید
12_ بخندید!
13_ عملگرا شوید
14_ نه بگویید!
15_ تعلل نکنید!
16_ موزیک گوش کنید
17_ تنفس عمیق و رفع استرس
18_ در یک کلاس یوگا ثبت نام کنید
19_ به سراغ گیاهان بروید
_ فرنجمشک
_ اسیدهای چرب امگا3
_ چای سبز
_ سنبل‌الطیب
20_ از شمع‌های خوش‌بو یا اود استفاده کنید
21_ مدیتیشن کنید!
22_ برای رفع استرس مکمل‌ها را فراموش نکنید
23_ از نوازش کمک بگیرید
کلام آخر؛ برای رفع استرس چه کنیم؟


منبع: چطور
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтlactogenicfactorсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтselectivediffuser.ruсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтtuchkasсайтсайт