تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: استرس - علت، علائم و درمان
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
استرس - علت، علائم و درمان
علائم
نکات مفید
والدین و کودکان
 هیپوکرات نظر خود را در مورد استرس - علت، علائم و درمان بنویسید
 درمان استرس در کرج
استرس واکنش بدن به موقعیت‌های تهدیدآمیز است - خواه واقعی باشد یا درک شده. هنگامی که احساس خطر می کنید، یک واکنش شیمیایی در بدن شما رخ می دهد که به شما اجازه می دهد به گونه ای عمل کنید تا برای "خطر" پیش رو آماده شوید.
 
این واکنش به «جنگ یا گریز» یا واکنش بدن به استرس معروف است. در طی واکنش استرس، ضربان قلب افزایش می یابد، تنفس تسریع می شود، ماهیچه ها سفت می شوند و فشار خون افزایش می یابد. شما برای محافظت از خود آماده اید.
 
استرس برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد. آنچه باعث ایجاد استرس برای یک فرد می شود ممکن است برای دیگری جالب نباشد. برخی افراد بهتر از دیگران می توانند استرس را کنترل کنند. و همه استرس ها بد نیستند. در دوزهای کم، استرس می تواند به شما در انجام وظایف کمک کند و از اتفاق بد برای شما جلوگیری کند. به عنوان مثال، استرس چیزی است که باعث می شود برای جلوگیری از برخورد با خودروی جلویی، ترمز بگیرید. این چیز خوبی است.
 
بدن ما طوری طراحی شده است که با دوزهای کوچک استرس مقابله کند. اما نمی‌توانیم با استرس طولانی‌مدت و مزمن کنار بیاییم بدون اینکه عواقبی برای سلامت جسمی و روانی ما ایجاد کند.
استرس حاد
 

درمان استرس


 
از آنجایی که استرس حاد کوتاه مدت است، نمی تواند به اندازه استرس طولانی مدت آسیب وارد کند.
علائم استرس حاد
 
    مشکلات عاطفی - ترکیب مشخصی از سه احساس استرس زا: عصبانیت یا تحریک پذیری، اضطراب و افسردگی.
    مشکلات عضلانی - شامل سردرد تنشی، کمر درد، درد فک و تنش عضلانی که منجر به گرفتگی عضلات و مشکلات تاندون و رباط می شود.
    مشکلات گوارشی - مانند سوزش سر دل، افزایش اسیدیته معده، نفخ شکم، اسهال، یبوست و سندرم روده تحریک پذیر.
    هیجان بیش از حد - منجر به افزایش فشار خون، ضربان قلب سریع، احساس کوتاه مدت ضربان قلب نامنظم، عرق کردن کف دست ها، سرگیجه، سردرد میگرنی، سردی دست ها یا پاها، احساس تنگی نفس و درد قفسه سینه می شود.
 
اگرچه استرس حاد می تواند رخ دهد، اما می توان آن را مدیریت و درمان کرد.
استرس حاد اپیزودیک
 
افرادی هستند که اغلب استرس حاد را تجربه می کنند و زندگی آنها به قدری مختل شده است که به طور آشفته عمل می کنند. آنها همیشه عجله دارند، اما همیشه دیر. اگر ممکن است چیزی اشتباه پیش برود، این اتفاق خواهد افتاد. آنها همه چیز را بیش از حد به دل می گیرند و نمی توانند با نیروی خواسته ها و فشارهایی که به خود تحمیل کرده اند و توجه آنها را می طلبد کنار بیایند. انگار دائماً در چنگال استرس حاد هستند.
 
معمولا افراد تحت استرس حاد بسیار هیجان زده، تحریک پذیر، مضطرب و پرتنش هستند. آنها اغلب خود را دارای انرژی ذهنی زیادی توصیف می کنند. از آنجایی که آنها همیشه عجله دارند، معمولاً ناگهانی هستند و تحریک پذیری آنها اغلب خصمانه به نظر می رسد. وقتی کسی واکنش خصمانه نشان می دهد، روابط بین فردی به سرعت خراب می شود و محیط کار برای چنین افرادی بسیار استرس زا می شود.
 
شخصیت قلبی، شخصیت نوع A، که توسط متخصصین قلب و عروق متر فریدمن و ری روزنمن توصیف شده است، شبیه به یک مورد شدید استرس حاد اپیزودیک است. نوع A رفتار رقابتی بیش از حد، پرخاشگری، بی حوصلگی و احساس فوریت زمانی را از خود نشان می دهد. علاوه بر این، آنها یک شکل کاملاً منطقی از خصومت دارند که به طور خاص به هیچ چیز مرتبط نیست و تقریباً همیشه یک ناامنی عمیق دارند. به نظر می‌رسد که چنین ویژگی‌های شخصیتی دوره‌های مکرر استرس حاد را برای افراد تیپ A ایجاد می‌کند. فریدمن و روزنمن دریافتند که افراد تیپ A بیشتر از افراد نوع B که الگوی رفتاری کاملاً متضادی از خود نشان می‌دهند، به بیماری عروق کرونر مبتلا می‌شوند.
 
شکل دیگری از استرس حاد اپیزودیک ناشی از نگرانی مداوم است. برخی افراد در هر لحظه فاجعه را می بینند و بدبینانه در هر شرایطی بدترین ها را پیش بینی می کنند. دنیا مکانی خطرناک، ناسپاس و تنبیه کننده است که در آن اتفاق وحشتناکی دائما در حال وقوع است. این بدبین های وحشتناک نیز تمایل دارند که تحریک پذیر و متشنج باشند، اما همچنین بیشتر مضطرب و افسرده هستند تا عصبانی و خصمانه.
 
علائم استرس حاد اپیزودیک علائم هیجان بیش از حد است: سردرد تنشی مداوم، میگرن، فشار خون بالا، درد قفسه سینه و بیماری قلبی. درمان استرس حاد اپیزودیک نیاز به مداخلات چند سطحی و کمک حرفه ای دارد که ممکن است چندین ماه طول بکشد.
 
اغلب اوقات، سبک زندگی و ویژگی های شخصیتی در چنین افرادی به قدری ریشه دوانده و رایج است که آنها هیچ اشتباهی در نحوه هدایت زندگی خود نمی بینند. آنها دائماً افراد دیگر و رویدادهای بیرونی را مقصر مشکلات خود می دانند. آنها اغلب شیوه زندگی خود، الگوهای تعامل خود با دیگران، و شیوه های خود را برای درک جهان به عنوان بخشی از اینکه چه کسی و چه هستند می بینند. چنین افرادی می توانند به شدت در برابر تغییر مقاومت کنند. تنها وعده رهایی از درد و ناراحتی علائم آنها می تواند آنها را در روند درمانی و در مسیر برنامه بهبودی نگه دارد.
استرس مزمن
 
در حالی که استرس حاد می تواند هیجان انگیز باشد، استرس مزمن اینطور نیست، زیرا روز به روز و سال به سال ما را ذره ذره نابود می کند. استرس مزمن بدن، ذهن و زندگی را از طریق خستگی طولانی مدت از بین می برد. این استرس ناشی از فقر، خانواده های ناکارآمد، گرفتار شدن در یک ازدواج ناخوشایند یا یک شغل یا شغل مورد نفرت است.
 
استرس مزمن زمانی ایجاد می شود که فرد راهی برای خروج از یک موقعیت بد نمی بیند. این استرس ناشی از خواسته ها و فشارهای بی امان است که دوام می آورد. بدون امید، فرد از جستجوی راه حل منصرف می شود.
 
برخی از استرس های مزمن ناشی از تجربیات آسیب زا در اوایل کودکی است که درونی شده و دردناک باقی می ماند و برای همیشه وجود دارد. برخی از تجربیات عمیقاً بر شخصیت تأثیر می گذارد. جهان بینی یا سیستم اعتقادی ایجاد می شود که باعث استرس بی پایان برای فرد می شود (مثلاً، دنیا مکانی تهدیدکننده است، مردم متوجه می شوند که شما تظاهر می کنید، شما باید همیشه کامل باشید). هنگامی که شخصیت یا باورهای ریشه‌دار باید دوباره فرموله شوند، بهبودی مستلزم خودآزمایی فعال، اغلب با کمک حرفه‌ای است.
 
بدترین جنبه استرس مزمن این است که مردم به آن عادت می کنند. فراموش می کنند که او حضور دارد. مردم به سرعت از استرس حاد آگاه می شوند زیرا این استرس جدید است، اما استرس مزمن را نادیده می گیرند زیرا قدیمی، آشنا و گاهی اوقات تقریبا راحت است.
 
استرس مزمن باعث مرگ می شود - با خودکشی، خشونت، حمله قلبی، سکته مغزی و شاید حتی سرطان. مردم به نحوی با آن کنار می آیند تا آخرین شکست مرگبار. از آنجایی که منابع فیزیکی و ذهنی به دلیل قرار گرفتن در معرض طولانی مدت کاهش می یابد، درمان علائم استرس مزمن دشوار است و ممکن است نیاز به درمان طولانی مدت و همچنین تغییر رفتار و درمان های مدیریت استرس داشته باشد.
علائم استرس چیست؟
 
استرس می تواند تمام جنبه های زندگی شما از جمله احساسات، رفتار، توانایی تفکر و سلامت جسمانی شما را تحت تاثیر قرار دهد. اما از آنجایی که افراد با استرس متفاوت برخورد می کنند، علائم استرس می تواند متفاوت باشد. علائم ممکن است مبهم و مشابه علائم ناشی از شرایط پزشکی باشد. بنابراین، مهم است که آنها را با پزشک خود در میان بگذارید. ممکن است یکی از علائم استرس زیر را داشته باشید:
علائم احساسی استرس:
 درمان استرس در کرج
    شما به راحتی آشفته، ناامید و بد خلق می شوید
    احساس می کنید که تحت فشار هستید، مثل اینکه در حال از دست دادن کنترل هستید یا نیاز به کنترل دارید
    آرام کردن و آرام کردن ذهن برای شما دشوار است
    نسبت به خود احساس بدی دارید (عزت نفس پایین) و احساس تنهایی، بی ارزشی و افسردگی می کنید
    از دیگران دوری می کنید
 
علائم فیزیکی استرس:
 
    انرژی کم
    سردرد
    روده های تحریک پذیر ، از جمله اسهال، یبوست و حالت تهوع
    عضلات دردناک و منقبض
    درد قفسه سینه و ضربان قلب سریع
    بیخوابی
    سرماخوردگی و عفونت های مکرر
    از دست دادن میل و/یا توانایی جنسی
    عصبی بودن و لرزش، صدای زنگ در گوش ها و سردی یا عرق کردن دست ها و پاها
    خشکی دهان و مشکل در بلع
    فک فشرده و دندان قروچه
 
علائم شناختی استرس:
 درمان استرس

    مراقبت های ویژه
    افکار پراکنده
    فراموشی و بی نظمی
    ناتوانی در تمرکز
    قضاوت بد
    بدبینی (دیدن فقط جنبه منفی)
 
علائم رفتاری استرس:
 
    تغییر در اشتها - شما زیاد غذا نمی خورید یا غذا نمی خورید
    تأخیر و فرار از مسئولیت
    توسل به الکل، مواد مخدر و سیگار
    رفتارهای عصبی بیشتر، مانند جویدن ناخن، بی قراری و قدم زدن
 
استرس چگونه تشخیص داده می شود؟
 
پزشک معمولاً با پرسش از فرد در مورد علائم و آنچه در حال وقوع است، استرس را تشخیص می دهد.
 
تشخیص استرس می تواند چالش برانگیز باشد زیرا به عوامل زیادی بستگی دارد. پزشکان از پرسشنامه ها، تست های بیوشیمیایی و تکنیک های فیزیولوژیکی برای شناسایی استرس استفاده می کنند. با این حال، آنها ممکن است به اندازه کافی عینی یا کارآمد نباشند.
 
مستقیم ترین راه برای تشخیص استرس و تاثیرات آن بر فرد، مصاحبه حضوری و جامع، استرس محور است.
چه زمانی باید در مورد استرس با پزشک صحبت کنم؟
 
اگر احساس خستگی می کنید، اگر از مواد مخدر و/یا الکل برای مقابله با استرس استفاده می کنید، یا اگر به آسیب رساندن به خودتان فکر می کنید، باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. پزشک می تواند با مشاوره به شما کمک کند، دارو تجویز کند یا شما را به یک درمانگر ارجاع دهد.
درمان استرس
 
درمان شامل خودیاری و زمانی که شرایط زمینه‌ای باعث استرس می‌شود، داروهای خاصی است.
 
درمان‌هایی که می‌توانند به فرد در آرامش کمک کنند عبارتند از رایحه‌درمانی و رفلکسولوژی.
 
دانستن جزئیات یک درمان بالقوه می تواند به جلوگیری از افزایش استرس کمک کند.
 
داروها
 
پزشکان معمولاً داروهای استرس را تجویز نمی کنند مگر اینکه در حال درمان یک بیماری زمینه ای مانند افسردگی یا اختلال اضطراب باشند.
 
در چنین مواردی می توانند یک داروی ضد افسردگی تجویز کنند. با این حال، این خطر وجود دارد که دارو به جای کمک به فرد برای مقابله با آن، استرس را پنهان کند. داروهای ضد افسردگی همچنین می توانند اثرات نامطلوبی داشته باشند و می توانند برخی از عوارض استرس مانند کاهش میل جنسی را بدتر کنند.
 
توسعه راهبردهای مقابله ای قبل از اینکه استرس مزمن یا شدید شود می تواند به فرد کمک کند موقعیت های جدید را مدیریت کند و سلامت جسمی و روانی خود را حفظ کند.
 
افرادی که در حال حاضر تحت استرس زیادی هستند باید به دنبال کمک پزشکی باشند.
چگونه استرس را کاهش و/یا کنترل کنیم؟
 
افراد ممکن است متوجه شوند که اقدامات سبک زندگی زیر می تواند به آنها کمک کند تا احساس غرق شدن در استرس را مدیریت کنند یا از آن جلوگیری کنند.
 
    ورزش : یک بررسی سیستماتیک در سال 2018 از مطالعات حیوانی نشان داد که ورزش می تواند اختلال حافظه را در افراد تحت استرس کاهش دهد، اگرچه مطالعات انسانی برای تأیید این موضوع مورد نیاز است.
    کاهش مصرف الکل، مواد مخدر و کافئین : این مواد کمکی به پیشگیری از استرس نمی کنند و می توانند آن را بدتر کنند.
    رژیم غذایی : یک رژیم غذایی سالم و متعادل که حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات باشد می تواند به حمایت از سیستم ایمنی در زمان استرس کمک کند. یک رژیم غذایی نامناسب می تواند باعث سلامت ضعیف و استرس اضافی شود.
    مدیریت اولویت : اگر فهرستی از کارهای روزانه تهیه کنید و روی کارهای فوری یا مهم‌تر تمرکز کنید، به شما کمک می‌کند.
    زمان : افراد باید برای سازماندهی برنامه های خود، استراحت و پیگیری علایق خود کمی زمان بگذارند.
    تنفس و آرامش : مدیتیشن، ماساژ و یوگا می تواند کمک کند. تکنیک های تنفس و تمدد اعصاب می توانند ضربان قلب شما را کاهش داده و آرامش را افزایش دهند. تنفس عمیق نیز بخش مرکزی مدیتیشن ذهن آگاهی است.
    صحبت کردن : به اشتراک گذاشتن احساسات و نگرانی ها با خانواده، دوستان و همکاران کاری می تواند به فرد کمک کند "آرامش" پیدا کند و احساس انزوا را کاهش دهد. افراد دیگر ممکن است راه حل های غیرمنتظره و قابل اجرا برای استرس پیشنهاد کنند.
    شناخت علائم : ممکن است فرد آنقدر نگران مشکل ایجاد استرس باشد که متوجه اثرات آن بر بدن خود نشود. مراقبت از همه تغییرات مهم است.
 
توجه به علائم و نشانه ها اولین قدم برای اقدام است. افرادی که در محل کار به دلیل ساعات طولانی استرس را تجربه می کنند، ممکن است نیاز داشته باشند "یک قدم به عقب برگردند". ممکن است زمان آن رسیده باشد که شیوه های کاری خود را مرور کنند یا با سرپرست خود در مورد یافتن راه هایی برای کاهش حجم کاری صحبت کنند.
 
بیشتر مردم فعالیت هایی دارند که به آنها کمک می کند تا آرام شوند، مانند خواندن کتاب، پیاده روی، گوش دادن به موسیقی، یا گذراندن وقت با یک دوست، عزیز یا حیوان خانگی. پیوستن به یک گروه کر یا باشگاه بدنسازی نیز به برخی افراد کمک می کند تا آرامش داشته باشند.
 
مردم را می توان با صحبت با همسایگان و دیگران در جامعه محلی یا با پیوستن به یک باشگاه، خیریه یا سازمان مذهبی کمک کرد.
 
کسانی که اغلب احساس می‌کنند زمان یا انرژی برای سرگرمی‌ها ندارند، باید فعالیت‌های جدید لذت‌بخشی را امتحان کنند که احساس خوبی در آنها ایجاد می‌کند.
 
عضویت در یک گروه می تواند خطر ابتلا به استرس را کاهش دهد و در هنگام بروز شرایط چالش برانگیز، حمایت و کمک عملی ارائه دهد.
 
افرادی که احساس می کنند استرس زندگی روزمره آنها را تحت تاثیر قرار می دهد باید به دنبال کمک حرفه ای باشند. یک پزشک یا روانپزشک اغلب می تواند با مشاوره در مورد نحوه مدیریت استرس کمک کند.
درمان استرس
audiobookkeeper.rucottagenet.rueyesvision.rueyesvisions.comfactoringfee.rufilmzones.rugadwall.rugaffertape.rugageboard.rugagrule.rugallduct.rugalvanometric.rugangforeman.rugangwayplatform.rugarbagechute.rugardeningleave.rugascautery.rugashbucket.rugasreturn.rugatedsweep.rugaugemodel.rugaussianfilter.rugearpitchdiameter.ru
geartreating.rugeneralizedanalysis.rugeneralprovisions.rugeophysicalprobe.rugeriatricnurse.rugetintoaflap.rugetthebounce.ruhabeascorpus.ruhabituate.ruhackedbolt.ruhackworker.ruhadronicannihilation.ruhaemagglutinin.ruhailsquall.ruhairysphere.ruhalforderfringe.ruhalfsiblings.ruhallofresidence.ruhaltstate.ruhandcoding.ruhandportedhead.ruhandradar.ruhandsfreetelephone.ru
hangonpart.ruhaphazardwinding.ruhardalloyteeth.ruhardasiron.ruhardenedconcrete.ruharmonicinteraction.ruhartlaubgoose.ruhatchholddown.ruhaveafinetime.ruhazardousatmosphere.ruheadregulator.ruheartofgold.ruheatageingresistance.ruheatinggas.ruheavydutymetalcutting.rujacketedwall.rujapanesecedar.rujibtypecrane.rujobabandonment.rujobstress.rujogformation.rujointcapsule.rujointsealingmaterial.ru
journallubricator.rujuicecatcher.rujunctionofchannels.rujusticiablehomicide.rujuxtapositiontwin.rukaposidisease.rukeepagoodoffing.rukeepsmthinhand.rukentishglory.rukerbweight.rukerrrotation.rukeymanassurance.rukeyserum.rukickplate.rukillthefattedcalf.rukilowattsecond.rukingweakfish.rukinozones.rukleinbottle.rukneejoint.ruknifesethouse.ruknockonatom.ruknowledgestate.ru
kondoferromagnet.rulabeledgraph.rulaborracket.rulabourearnings.rulabourleasing.rulaburnumtree.rulacingcourse.rulacrimalpoint.ruсайтlacunarycoefficient.ruladletreatediron.rulaggingload.rulaissezaller.rulambdatransition.rulaminatedmaterial.rulammasshoot.rulamphouse.rulancecorporal.rulancingdie.rulandingdoor.rulandmarksensor.rulandreform.rulanduseratio.ru
languagelaboratory.rulargeheart.rulasercalibration.rulaserlens.rulaserpulse.rulaterevent.rulatrinesergeant.rulayabout.ruleadcoating.ruleadingfirm.rulearningcurve.ruleaveword.rumachinesensible.rumagneticequator.rumagnetotelluricfield.rumailinghouse.rumajorconcern.rumammasdarling.rumanagerialstaff.rumanipulatinghand.rumanualchoke.rumedinfobooks.rump3lists.ru
nameresolution.runaphtheneseries.runarrowmouthed.runationalcensus.runaturalfunctor.runavelseed.runeatplaster.runecroticcaries.runegativefibration.runeighbouringrights.ruobjectmodule.ruobservationballoon.ruobstructivepatent.ruoceanmining.ruoctupolephonon.ruofflinesystem.ruoffsetholder.ruolibanumresinoid.ruonesticket.rupackedspheres.rupagingterminal.rupalatinebones.rupalmberry.ru
papercoating.ruparaconvexgroup.ruparasolmonoplane.ruparkingbrake.rupartfamily.rupartialmajorant.ruquadrupleworm.ruqualitybooster.ruquasimoney.ruquenchedspark.ruquodrecuperet.rurabbetledge.ruradialchaser.ruradiationestimator.rurailwaybridge.rurandomcoloration.rurapidgrowth.rurattlesnakemaster.rureachthroughregion.rureadingmagnifier.rurearchain.rurecessioncone.rurecordedassignment.ru
rectifiersubstation.ruredemptionvalue.rureducingflange.rureferenceantigen.ruregeneratedprotein.rureinvestmentplan.rusafedrilling.rusagprofile.rusalestypelease.rusamplinginterval.rusatellitehydrology.ruscarcecommodity.ruscrapermat.ruscrewingunit.ruseawaterpump.rusecondaryblock.rusecularclergy.ruseismicefficiency.ruинфоsemiasphalticflux.rusemifinishmachining.ruspicetrade.ruspysale.ru
stungun.rutacticaldiameter.rutailstockcenter.rutamecurve.rutapecorrection.rutappingchuck.rutaskreasoning.rutechnicalgrade.rutelangiectaticlipoma.rutelescopicdamper.rutemperateclimate.rutemperedmeasure.rutenementbuilding.rutuchkasultramaficrock.ruultraviolettesting.ru