تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: لوله فلزی چیست؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
لوله فلزی به صورت استوانه ی تو خالی است که برای انتقال مایعات، گاز ها و جامدات و همین طور برای سیستم های لوله کشی مورد استفاده قرار میگیرد. لوله های فلزی دارای انواع مختلفی می باشد که از جنس های متفاوتی تولید شده اند. هر کدام از این مدل ها کاربرد خاص خود را دارد. در ادامه این مطلب شما را با انواع لوله های فلزی و همین طور قیمت آنها بیشتر آشنا خواهیم؛ پس با ما همراه باشید.

آهنی (Ferrous)
آهن کارکرده (Wrought iron)
چدن (Cast iron)
فولاد (Steel)

انواع فولادها عبارتند از: 

کربن استیل (Carbon steel): فولادی است که عناصر آلیاژی آن کمتر از 1% و حداکثر مقدار کربن آن 25/0 % است. براساس عملیات حرارتی (شامل: ریخته‌گری، شکل‌‏دهی و...) که بر روی این نوع فولاد صورت می‏‌گیرد، این فولاد به انواع مختلفی تقسیم‌‏بندی می‌‏شوند و در استاندارد ASTM  با دو کد A53 و A106 مشخص می‏‌گردند. این فولاد در دو نوع A و B تولید می‏‌شود. ترکیب شیمیایی این دو گروه یکسان بوده ولی نوع عملیات حرارتی که روی آن صورت می‏‌گیرد متفاوت است. نوع B دارای استحکام بیش‏تر ولی نرمی کمتر است و به همین دلیل نوع A برای خمش سرد و کویل‏‌های بسته توصیه می‏‌گردد. این مورد شامل انواع لوله فلزی می شود.

[تصویر:  %D9%84%D9%88%D9%84%D9%87%20%D9%88%20%D8%...%D8%AA.png]


A106-C: براي سيستم‏‌هايی با دمای متوسط و فشار متوسط يا بالا، مانند خط زهكش پمپ‏‌های آب تغذيه. 
A106-B: براي سيستم‏‌هايی با دمای متوسط و فشار متوسط يا بالا. 
A672: براي سيستم‏‌هايی با دمای متوسط و فشار متوسط يا بالا و قطر نامي 650 و بالاتر.  
A53-B: براي سيستم‏‌هايی با دمای پايين و فشار پايين.  
A134: براي سيستم‏‌هايی با دمای پايين و فشار پايين و سايز بالا، مانند خطوط اصلي آب خنك كن. 
API-5L: براي لوله‌‏كشي خطوط سوخت مايع و گاز طبيعي.

فولاد گالوانیزه A53 GR.B/GALV: عبارت GALV در اسم اين فولاد مخفف Galvanized و به معني روکش گالوانیزه است. روی اين فولاد را با روکشی از روی پوشش می‌‏دهند که آن را در برابر عوامل محیطی همچون زنگ‏‌زدگی محافظت می‏‌کند. در سایت اوره و آمونیاک اکثر ساپورت‌‏ها روکش گالوانیزه دارند. از اين نوع فولادها جهت انتقال آب آشامیدنی و هوای ابزار دقیق استفاده می‏‌شود. این نوع فولاد برای فشارهای پائین و دماهای نسبتا پايین مناسب است. لوله‌‏های فولادی گالوانیزه نبایستی جوشکاری شوند زیرا در محل جوش، لایه‌‏ی روی ذوب شده و از روی فولاد برداشته می‏‌شود. به همین دلیل است که در لوله‏‌های گالوانیزه در محل جوش زنگ‌‏زدگی و خوردگی خواهیم داشت. این لوله‏‌ها بایستی با اتصالات دنده‏‌ای به یکدیگر متصل گردند. در صورتی که مجبور به جوشکاری لوله‌‏ی گالوانیزه و یا دنده‌‏دار کردن (threaded) لوله فلزی با حدیده و قلاویز باشیم، بخشی از پوشش گالوانیزه به صورت موضعی از بین می‏‌رود و بایستی مجددا لوله فلزی را پیش از نصب به روش سرد گالوانیزه کنیم.

[تصویر:  %D9%84%D9%88%D9%84%D9%87%20%D9%88%20%D8%...D8%AA1.png]
 
انواع فولادهای گالوانيزه

اين نوع فولادها به دو روش گرم (hot deep galvanized) و سرد (cold galvanized) گالوانیزه می‏‌شوند:
روش گرم: در اين روش، لوله یا ورق فولاد سیاه را داخل روی مذاب کرده تا لایه‌‏ای از روی آن را بپوشاند و عمدتا برای لوله‏‌های تا سایز 6 اینچ استفاده می‏‌شود.
روش سرد: با استفاده از فرایند الکترولیز سطح فولاد سیاه را با لایه‌‏ای از روی می‌‏پوشانند و عمدتا برای لوله‏‌های با سایز بیشتر از 8 اینچ استفاده می‏‌شود.
تاثير عناصر اضافه شده به فولاد
تاثیر برخی از مهم‏ترین عناصر اضافه شده به فولاد به شرح زير ذیل می‌باشد: 
 
کربن (C): سختی را افزایش می‏‌دهد. کربن با خلوص 100% به الماس تبديل می‏‌شود، که بالاترین سختی را داراست.
نیتروژن (N): مقاومت در مقابل خوردگی را افزایش می‏‌دهد.
منیزیم (Mg): مقاومت در مقابل خوردگی را افزایش می‏‌دهد.
کروم (Cr): مقاومت در مقابل خوردگی را افزایش می‌‏دهد.
نیکل (Ni): تحمل فولاد را در مقابل بالا رفتن درجه حرارت افزایش می‏‌دهد.