تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: کاربرد انواع لوله و اتصالات در فعالیت های ساختمانی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در تعداد زیادی از فعالیت های ساختمانی از نوع های مختلف لوله و اتصالات استفاده می شود. به شکل کلی در مواردی مثل لوله کشی آب های مصرفی، لوله کشی گاز و سیم کشی های ساختمان ها از مدل های مختلف لوله استفاده می شود. در این قسمت شما را با انواع لوله ها آشنا می کنیم. این موارد عبارتند از:
لوله مانیسمان
یکی از پرکاربرد ترین لوله های فولادی، لوله مانیسمان می باشد. این لوله ها به دو شکل ساخته می شوند؛ یکی لوله ی فولادی درزدار و دیگری لوله فولادی بدون درز. توجه داشته باشید که لوله های درزدار، یکی از انواع لوله هایی است که به جوشکاری نیاز دارد و از این مدل لوله ها به منظور جا به جایی جریان برق با فرکانس های بالا استفاده می شود. 

یکی دیگر از کاربرد های مهم لوله مانیسمان این است که در انتقال فرآورده های مهمی مثل نفت و گاز مورد استفاده قرار میگرند. همانطور که می دانید برای جا به جایی فرآورده های مهمی مثل نفت، نیاز است از لوله هایی با مقاومت بالا استفاده شود؛ که هیچ گاه در مسیر انتقال این مدل فرآورده ها مشکلاتی مثل سوراخ شدن لوله، شکستگی یا نشتی لوله ها و یا آسیب زدن به فرآورده نفتی اتفاق نیوفتد. این لوله به لوله های آتش خور معروف هستند. 

[تصویر:  %D8%A7%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%...8%AA-1.png]

همچنین گاز ها به دلیل حساسیت بالایی که دارد و همین طور در این بحران کم گازی ارزشمند و پر هزینه است، بایستی در جا به جایی آنها بسیار محتاط بود؛ به همین خاطر از لوله مانیسمان به منظور انتقال این ماده استفاده می شود. به شکل کلی این لوله های مانیسمان از کربن، استیل و فولاد ساخته شده اند، که برای آنها سایز هایی مشخص شده، این سایز ها عبارتند از: 10، 20، 40، 80 و 120 .
لوله پلاستیکی
در صنعت های ساختمان سازی و انواع تاسیسات های مکانیکی و الکتریکی، بیشتر از لوله های پلاستیکی استفاده می شود. این لوله ها برای انتقال همه ی موادها به شکل جامد، مایع و گاز استفاده می شود. در لوله های پلاستیکی نیز می توان مانند دیگر لوله ها، سیالات را به هر سه شکل جامد، مایع و گاز انتقال داد.

لوله کاروگیت
یکی از لوله هایی که در خانواه لوله های پلی اتلین قرار دارند، لوله کاروگیت می باشد. این مدل لوله به نام لوله های پلی اتلین دو جداره نیز معروف است. برای تولید این نوع لوله ها از موادی که در ساخت لوله های پلی اتلین به کار می رود، استفاده می شود. بهتر است بدانید که یکی از مقاوم ترین لوله های موجود در بازار، همین لوله های کاروگیت می باشد. به شکل کلی هر چقدر مقدار ضخامت و جداره های داخلی لوله ها بیشتر باشد، آن لوله در مقایسه با سایر لوله ها مقاومت بیشتری دارد. یکی دیگر از مواردی که در رابطه با این لوله ها وجود دارد این است، این نوع لوله ها از مقدار اصطحکاک مایعی که در داخل این مدل لوله ها وجود دارد، می کاهند.
لوله استیل
این مدل یکی از انواع لوله و اتصالات می باشد؛ و همانطور که از نام آن مشخص است، از استیل تولید شده اند. به شکل کلی یکی از آلیاژ های آهن، استیل می باشد که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. لوله های استیل به دلیل داشتن خاصیت ضد آبی، برای منتقل کردن سیالات مایع و مرطوب بسیار مناسب هستند. این نوع لوله ها در تاسیسات مکانیکی و الکترونیکی نیز کاربرد دارند. از مهمترین ویژگی های لوله استیل می توان مقاومت بالای آن ها در مقابل خوردگی، زنگ زدگی و حرارت زیاد را نام برد. به همین خاطر از آنها برای جا به جایی سیالات حساس مثل فرآورده های نفتی استفاده می شود.

یکی از روش هایی که موجب می شود، مقاومت لوله های استیل بیشتر شود، اضافه کردن مقدار آهن به اسیل است. بهتر است بدانید که این نوع لوله ها برای تعمیر، هزینه ی زیادی را به خود اختصاص می دهند. برای آشنایی بیتشر با لوله استیل، مطلب آن را بخوانید.

لوله گالوانیزه

یکی از مهمترین مدل های لوله که در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارد، لوله و اتصالات گالوانیزه می باشد. برای ساخت این نوع لوله از عناصر معروف روی، استفاده شده است. و به خاطر داشتن روکشی برای افزایش مقاومت آنها، به آن لوله گالوانیزه می گویند. ویژگی این لوله ها این است که در برابر انواع زنگ زدگی و خوردگی مقاوم می باشد و هیمن امر موجب شده در اکثر سیستم های تاسیساتی مورد استفاده قرار بگیرد. 

از لوله های گالوانیزه در لوله کشی های ساختمان های مسکونی و شهری، آب و فاضلاب و راه اندازی آتش نشانی، استفاده می شود. لوله های گالوانیزه دارای مزایای زیادی می باشند، مثلا می توان هزینه ی پایین راه اندازی و نصب آن را نام برد. همچنین این لوله بر خلاف دیگر لوله ها دارای عمر زیادی می باشد. شما این امکان را دارید که از آنها برای پروژه های ساختمانی بسیار بزرگ  نیز استفاده کنید. 



معمولا بیشتر سازه ها در صنایع دارای قطعات گوناگون ( ریختگی، آهنگری شده، نوردی و ...) می باشند که به وسیله ی روش های مختلف به یکدیگر وصل می شوند و درواقع اتصالات به وجود می آید. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع لوله و اتصالات جوشی و تعریف آن آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

[تصویر:  %D8%A7%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%...%D8%AA.png]


روش های گوناگون اتصال قطعات به یکدیگر را بر اساس نوع فرآیند و یا بنیان علمی آنها به دسته های متفاوتی به شکل زیر طبقه بندی می کنند:

شیوه های مکانیکی (پیچ، پرچ، پین، کشو، خار و ...)
دسته ی مربوط به شیوه های مکانیکی متالوژیکی (لحیم کاری، جوشکاری و ...)
شیوه های شیمیایی ( چسب های معدنی و آلی)
دسته بندی طبق نوع اتصلات
شیوه های اتصال موقت (پین، پیج و مهره، خار و ...)
شیوه های اتصال نیمه موقت (لحیم کاری نرم، پرچ و برخی از چسب ها)
شیوه های اتصال دائم ( لحیم کاری و جوشکاری سخت و بیشتر چسب ها)