تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: 8 نوع خانواده (و خصوصیات آنها)
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
8 نوع خانواده (و خصوصیات آنها)
8 نوع خانواده (و ویژگی های آنها) / روانشناسی اجتماعی و
 
در دهه های اخیر تحولات چشمگیری در جامعه رخ داده است و خانواده نیز از این قاعده مستثنی نیست. از سال 1975، میزان طلاق دو برابر شده است که منجر به افزایش خانوارهای تک والدی شده است . چیزی که تا چند سال پیش از نظر اجتماعی قابل قبول نبود.
 
از سوی دیگر، امروزه وقوع طلاق بسیار رایج است. بر اساس وب سایت Business Insider که یک نقشه گرافیکی نشان دهنده آمار طلاق در کشورهای مختلف جهان است، اسپانیا با 61 درصد از زوج های جدا شده در رتبه پنجم قرار دارد.
اهمیت خانواده در رشد کودکان و نوجوانان
 
روانشناس خانواده
 
اما تغییراتی که در سال‌های اخیر در ساختار خانواده رخ داده است، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، زندگی در محیط‌هایی آشنا بوده که همیشه ایده‌آل نیست. خانواده‌ها فرزندان خود را تربیت می‌کنند و هدف اصلی آنها باید این باشد که پایه‌های محکمی برای آن‌ها فراهم کنند تا بتوانند با بهترین تضمین‌های ممکن با آینده روبرو شوند. به عبارت دیگر، کمک به خانواده ها برای یادگیری احترام به دیگران، داشتن شخصیتی قوی و انعطاف پذیر یا آماده سازی آنها برای یک زندگی بزرگسالی موفق باید انجام شود. بدبختانه، موضوع همیشه اینطور نیست.
خانواده سمی یا پاتولوژیک
 
اهمیت خانواده در رفاه عاطفی اعضای آن در دهه های گذشته مورد توجه علمی بوده است. نه تنها به دلیل منشاء ژنتیکی برخی از آسیب شناسی ها مانند اسکیزوفرنی، بلکه به دلیل اهمیت محیط و تأثیر ساختار خانواده بر اختلالات روانی.
 
در زمینه سلامت روان، آگاهی روزافزون از چگونگی تأثیر مشکلات خانواده بر اعضای آن وجود دارد، بنابراین ضروری است که آنها با مشکلات خود به بهترین شکل ممکن کنار بیایند. از این نظر، آنچه خانواده ناکارآمد را از خانواده کارکردی متمایز می کند، وجود یا عدم وجود مشکلات نیست، بلکه مهمتر از همه، استفاده از الگوهای تماس مکرر است که مانع رشد اجتماعی و روانی اعضای آن می شود و بر سازگاری و حل آنها تأثیر می گذارد. درگیری ها
 
    بیشتر بخوانید: "خانواده های سمی: 4 راه که باعث اختلال روانی می شوند"
 
ثبات و تغییر در خانواده
 
همانطور که گفته شد ، خانواده عادی ، اگر بخواهیم این مفهوم را درک کنیم، عاری از مشکلات یا مشکلاتی نیست که برای درک ناکارآمدی آن، تکیه بر یک طرح مفهومی از عملکرد خانواده ضروری است. خانواده معمولی در عملکرد مؤثر مستمر است و قادر است در طول زمان خود را تغییر دهد، تطبیق دهد و سازماندهی مجدد کند تا علیرغم مشکلات به عملکرد خود ادامه دهد.روانشناس خانواده
 
مهم است که خانواده ناکارآمد را از خانواده فقیر متمایز کنیم. مشخصه دومی مشکلات در تامین منابع اقتصادی است. از ابتدا، خانواده‌های فقیر نباید راضی باشند ، با این حال، تحقیقات علمی داده‌هایی ارائه کرده است که تأیید می‌کند خانواده‌هایی با منابع اقتصادی محدود ممکن است در انجام وظایف مختلف خانواده با مشکل مواجه شوند. مثلاً آموزش یا رشد مثبت و رابطه ای فرزندانشان.
انواع خانواده هایی که وجود دارند
 
از آنجایی که خانواده با جامعه آغاز می شود، ساختاری است که می تواند در طول زمان تغییر کند و در واقع این گونه می شود. ساختار خانواده به کارکرد یا نبودن خانواده اشاره نمی کند، بلکه صرفاً به شکل آن و اعضای آن مربوط می شود. چیزی که ارتباط زیادی با بافت تاریخی، اقتصادی و فرهنگی دارد.
 
این شامل موارد زیر به اشکال مختلف است.
1. خانواده هسته ای (دو والد)
 
خانواده هسته ای چیزی است که ما به عنوان یک خانواده معمولی می شناسیم، یعنی خانواده ای متشکل از پدر، مادر و فرزندانشان. جوامع معمولاً اعضای خود را به تشکیل چنین خانواده هایی تشویق می کنند.
2. خانواده تک والدی
 
خانواده های تک والدی شامل این است که تنها یکی از والدین مسئولیت واحد خانواده و در نتیجه تربیت فرزندان را بر عهده بگیرد. معمولاً این مادر است که با فرزندان زندگی می کند، البته مواردی وجود دارد که فرزندان با پدر زندگی می کنند. وقتی فقط یکی از والدین از خانواده مراقبت می کند، می تواند بار بزرگی شود، به همین دلیل است که آنها معمولاً به کمک سایر اقوام نزدیک مانند پدربزرگ و مادربزرگ فرزندان نیاز دارند. از دلایل تشکیل این نوع خانواده می توان به طلاق، مادر شدن زودرس، بیوه شدن و ... اشاره کرد.
3. خانواده فرزندخوانده
 
این نوع خانواده، خانواده فرزندخوانده ، به والدینی اطلاق می شود که فرزندی را به فرزندی قبول می کنند. اگرچه آنها والدین بیولوژیکی نیستند، اما به عنوان معلم می توانند نقش بزرگی را ایفا کنند، در همه ابعاد برابر با والدین بیولوژیک.
4. خانواده بدون فرزند
 
ویژگی این نوع خانواده، خانواده بدون فرزند ، نداشتن اولاد است. گاهی اوقات ناتوانی والدین در تولید مثل باعث می شود که فرزندی را به فرزندی قبول کنند. در هر صورت، ما کاملاً می توانیم یک خانواده را تصور کنیم که در آن به دلایلی نمی خواستید یا نمی توانستید بچه دار شوید. فراموش نکنید که آنچه خانواده را تعریف می کند، حضور یا عدم حضور فرزندان نیست.
5. خانواده والدین جدا
 
در این نوع خانواده که می توان آن را خانواده جدا از هم والدین نامید ، والدین پس از یک بحران در روابط خود از هم جدا شده اند. اگرچه آنها از زندگی مشترک امتناع می ورزند، اما باید به وظایف خود به عنوان پدر و مادر ادامه دهند. برخلاف تک فرزندی که در آن یکی از والدین تمام بار تربیت کودک را به دوش می کشد، والدین جداگانه وظایف خود را به اشتراک می گذارند، اگرچه مادر در بیشتر موارد با کودک باقی می ماند.
6. کل خانواده
 
این خانواده، خانواده مرکب ، از چندین خانواده هسته ای تشکیل شده است. شایع ترین دلیل این است که خانواده های دیگری پس از جدایی یک زوج تشکیل شده اند و پسر علاوه بر زندگی با مادر و شریک زندگی خود، خانواده پدر و شریک زندگی خود را نیز حفظ کرده است و ممکن است خواهر و برادر ناتنی باشد. آیا..
 
این نوعی خانواده است که در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری رایج است، به ویژه در زمینه هایی که فقر وجود دارد.
7. خانواده هموالدینی
 
این نوع خانواده، خانواده فامیلی ، با داشتن دو والدین (یا مادران) همجنس که یک فرزند را به فرزندی قبول می کنند، مشخص می شود. همچنین ممکن است خانواده‌های هم‌والدینی وجود داشته باشند که ظاهراً توسط دو مادر تشکیل شده‌اند. اگرچه این احتمال باعث ایجاد یک بحث اجتماعی گسترده می شود، مطالعات نشان داده اند که کودکان والدین یا مادران هومیوپاتی از رشد روانی و عاطفی طبیعی برخوردارند، به عنوان مثال همانطور که در این گزارش APA اشاره شد.
8. خانواده گسترده
 
مشخصه این نوع خانواده، خانواده گسترده ، این است که فرزندان تحت سرپرستی تک تک اعضای خانواده یا اعضای متعدد خانواده (والدین، پسرعموها، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها و غیره) بزرگ می شوند. اگر تا به حال سریال معروف "شاهزاده بل ایر" را دیده باشید، می توانید ببینید که چگونه در خانه عمویش زندگی می کند که نقش پدرش را بازی می کند. همچنین ممکن است یکی از بچه ها از خودش بچه داشته باشد و همه زیر یک سقف زندگی کنند.
روانشناس خانواده
روانشناسی زندگی خانوادگی
 
رابطه خانوادگی چیست؟ این شکل خاصی از همزیستی دو نفر است. هدف اصلی خانواده همیشه وجود و زایش، مدیریت مشترک اقتصاد و رفع نیازهای همه اعضای آن بوده است.
 
روانشناسی زندگی خانوادهروانشناسی زندگی خانوادگی یک علم بسیار ظریف است و نیاز به در نظر گرفتن نکات ظریف بسیاری دارد. هر فردی متفاوت است. او نیازها، عادات و خواسته های خودش را دارد. مرد یا زن تنها زندگی می کند، احساس استقلال، بردباری و غیره وجود دارد. بسیاری از مردم بر این باورند که پس از ازدواج همه اینها در جایی ناپدید می شوند. با این حال، این درست نیست. همه چیز به نگرش فرد به موقعیت خاص بستگی دارد. شما تسلیم پیش داوری های رایج نمی شوید و با ذهن خود زندگی می کنید - به سرعت متوجه خواهید شد که درست برعکس است.
آگهی
 
علیرغم این واقعیت که روانشناسی زندگی خانوادگی به طرز باورنکردنی پیچیده به نظر می رسد، برای مطالعه آن نیازی به تلاش زیادی ندارید. مهم است که بتوانید با شریک زندگی خود صحبت کنید. در گفتگوهای معمولی و روزمره به همسران کمک می کنند تا بر بسیاری از موانع غلبه کنند و از بسیاری از مشکلات دوری کنند. برای آموختن چیزی در مورد یک شخص، می توان سال ها با او زندگی کرد یا فقط صحبت کرد.
 
روانشناسی تعارضات زناشوییبرای مثال، فرد مورد علاقه شما ممکن است حدس نزند که ترجیح می دهید کجا شام بخورید، چه گل هایی دوست دارید و چه مکان های عمومی مورد علاقه شما هستند. می تواند دوستان را از طریق دوستان بشناسد. اما صحبت کردن در مورد آن راحت تر است. در برابر اشتباهات و شگفتی های ناخوشایند و در نتیجه از این مبارزه محافظت کنید.
 
به عنوان مثال، روانشناسی تعارضات زناشویی کمتر از مطالعه جهان هستی جالب نیست. فضای زیاد برای تخیل نامحدود است. میل شدید به دعوا کردن با شوهرش، حتی بدون یافتن صد، هزار دلیل. برای انجام این کار، گاهی اوقات به اندازه کافی به اطراف نگاه کنید. و ناگهان یک جوراب کثیف جایی است، ظرف ها شسته نشده اند، یا چراغ حمام دوباره خاموش نمی شود. هر چیز کوچک نقش بزرگی دارد و می تواند باعث اختلاف در خانواده شود.
 
روانشناسی روابط خانوادگیبه راحتی می توان از هرگونه درگیری اجتناب کرد. این زوج که چندین سال با هم زندگی می کردند ، قبلاً یکدیگر را به خوبی می شناختند. آنها می دانند چگونه به شریک زندگی خود و همچنین عصبانیت خود اطمینان دهند. زنان باهوش آنقدر خوب می دانند که چگونه شوهر خود را کنترل کنند که همیشه آنچه را که از او می خواهند می گیرند.
روانشناس خانواده
 
روانشناسی زندگی خانوادگی بلافاصله در عشق داده نمی شود. زوج‌های جوان می‌توانند یک توصیه جهانی ارائه دهند. اگر می بینید یکی از عزیزان بد خلق است و ممکن است دعوا از بین برود، فقط ساکت شوید. اگر می خواهد، با او صحبت کنید. هیزم به آتش نریزید با صدایی نرم و آرام صحبت می کند. او (او) می تواند آرامش و استحکام خود را احساس کند. سپس فرصت صحبت خواهید داشت.
 
روانشناسی زندگی خانوادگی فقط روابط بین همسران را شامل نمی شود. به عنوان یک قاعده، زندگی آنها، به ویژه در ابتدا، تحت نظارت دقیق والدینشان انجام می شود. اغلب این امر باعث دلسردی زوج جوان می شود و دلایل دیگری برای نزاع می آورد. برای اینکه در این شرایط قرار نگیرید، می توانید به سادگی والدین سوالات را از قبل مشخص کنید. به عنوان مثال، به صراحت بگویید که می خواهید به تنهایی زندگی کنید و دخالت آنها را تحمل نخواهید کرد. متأسفانه بسیاری از والدین به ویژه مادران این تمایل را درک نمی کنند. در این صورت می توانید یک روان درمانگر روابط خانوادگی خوب داشته باشید. او توصیه های خوبی در مورد نحوه عمل در یک موقعیت خاص می دهد.
روانشناس خانواده