تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: روانشناسان کودک
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
که روانشناسان کودک به والدین توصیه نمی کنند
 
بر اساس تحقیقات، روانشناسان کودک به والدین توصیه می کنند برای جلوگیری از آسیب به نوزاد، از جملات خاصی استفاده نکنند. به گفته آنها، مهم نیست که کودک چند ساله است - او از قبل همه چیز را تشخیص می دهد، حتی لحن صدا.
 مشاوره کودک و نوجوان
1. شما نمی توانید کاری انجام دهید، شما نمی توانید هیچ کاری انجام دهید - بده، من آن را انجام خواهم داد!
 
 
 
روانشناسان تأیید می کنند که این جمله به کودک آسیب وارد می کند و او را برای شکست برنامه ریزی می کند. او احساس حماقت و بی ادبی می کند، می ترسد در آینده ابتکار عمل را به دست بگیرد و فکر می کند که مادر دوباره فریاد خواهد زد. جمله ای که باید روی آن کار کنید: «سعی کن خودتان این کار را انجام دهید، اگر به کمک نیاز دارید، می توانید روی من حساب کنید».
 
 
2. بخر، بگیر، ساکت باش!
 
 
 
برای برخی از والدین، صبور بودن و تحمل کلمات "هر اتفاقی بیفتد، آن را بده" در موارد بسیاری از غم و اندوه دشوار است. با این حال، والدین وقتی موافقت می‌کنند که آنچه را که کودک می‌خواهد بدهند، ناخواسته به کودک اجازه می‌دهند که اینگونه فکر کند: همه چیز را می‌توان با راه انداختن به دست آورد و حرف «نه» مادر را نباید جدی گرفت. جمله ای که باید روی آن کار کرد: "من درک می کنم که شما واقعاً می خواهید ...، اما می دانید که من نمی توانم به شما اجازه دهم این کار را انجام دهید."
 
 
3. اگر دوباره ببینم که این کار را می کنید - خواهید دید!
 
 
 
همانطور که تمرین نشان می دهد، ادامه تهدید به نتیجه پرونده منجر نمی شود. یعنی والدین اغلب می خواهند فرزندان خود را تنبیه کنند، اما آنها را تنبیه نمی کنند. نه مادر و نه پدر تنبیه را انجام نمی دهند و در نتیجه کودک فقط بسیار می ترسد. جمله مناسب باعث ایجاد رنجش و بی کفایتی در کودکان می شود. کوچولوی خود را نترسانید کودک باید دقیقا بداند که در این مورد یا برعکس چه انتظاری دارد. شکست غیرمنتظره والدین به هیچ چیز خوبی منجر نخواهد شد. جمله مورد استفاده: "من به شما در مورد نتیجه این پرونده هشدار دادم، پس ناراحت نشوید، من باید به قول خود عمل کنم."
 
 
4. گفتم فورا بس کن و صبر کن!
 
 مشاوره کودک در کرج
 
ارزش این را ندارد که با یک کودک اینقدر تند صحبت کنید. این فرزند شماست! اگر اعصاب خود را از دست داده اید، بهتر است عذرخواهی کنید. از این گذشته، کودک آزرده خاطر می شود زیرا معتقد است که لزوماً اشتباه می کند. او به جای «نگهداری» شروع به اعتراض می‌کند - بچه‌ها گریه می‌کنند و عصبانی می‌شوند، و نوجوانان ساکت می‌شوند و به درون خود فرو می‌روند. به طور کلی هر کاری که انجام می دهید انجام دهید، این جمله به هیچ هدفی کمکی نمی کند. جمله ای که باید روی آن کار شود: «می بینم ناراحت شدی، بعد از اینکه آرام شدی در موردش صحبت می کنیم».
 
 
5. باید درک کنید که …
 
بسیاری از کودکان نسبت به این جمله و عاقبت آزاردهنده آن واکنش محافظتی دارند. کودک پند را نمی فهمد و بدون گوش دادن به شما به چیز دیگری می پیوندد. وقتی کودکان هیجان زده، ناامید یا عصبانی هستند، توصیه ها بدتر دریافت می شود. یادتان باشد او هم فردی است که هر «مشکل» داشته و فعلاً در دردش است و حتی تصمیم منطقی و درست شما را نمی پذیرد. با آنچه باید کار کرد: "من آماده هستم تا به دیدگاه شما در این مورد گوش دهم - بیا، بیا با شما کمی قدم بزنیم، نقاشی بکشیم و غیره.
 
 
6. پسرها (دخترها) اینجوری رفتار نمیکنن!
 
 مشاوره کودک و نوجوان
 
آنها با تکرار مداوم این کار، فرزندان خود را با کلیشه های خاصی جلا می دهند. حتی در بزرگسالی، یک پسر بالغ احساسات شخصی خود را به عنوان چیزی نالایق درک می کند، و یک دختر به دلیل هنر غیر زنانه یا خانه به اندازه کافی مرتب احساس عقده می کند. جمله ای که باید روی آن کار شود: "طبیعی است، آیا آن را دوست دارید؟"
 
 
7. به خاطر چیز خالی ناامید نشوید!
 
 
 
شاید این برای یک کودک خالی نباشد. کودکی خود را به خاطر بسپار! بله، کودک ممکن است غمگین باشد زیرا به او ماشین نداده اند یا خانه ای که از مکعب ساخته شده بود به هم ریخته است. بالاخره تو دنیای کوچیکش ماشین و خونه از همه مهمتره! وقتی مشکلات کودک را نادیده می گیرید، در خطر از دست دادن اعتماد او و عدم اطلاع از مشکلات دیگر و نه کم اهمیت فرزندتان در آینده هستید. یعنی با گفتن این که مشکلاتش چیزی نیست اعتماد خود را از دست می دهید و همچنین پایه ای برای او ایجاد می کنید که دیگر مشکلاتش را به شما نگوید. جمله ای که باید روی آن کار کرد: می دانم چقدر برات سخت است، اگر من بودم خوشحال می شدم.
 
 
8. از سلامتی من محافظت کنم!
 
 
 
اغلب برخی از مادران این را به فرزندان خود می گویند. اما درک کنید، دیر یا زود همه اینها جدیت خود را از دست می دهد، درست مثل داستان "چوپان و گرگ ها" وقتی مادر واقعاً احساس بدی می کند ممکن است کودک به دلیل عادت توجه نکند و غیره شکایت کند.
 
 
9. نه، ما آن را نمی خریم - بدون پول!
 
 
 
توضیح اینکه چرا خرید پشت سر هم همه چیز غیرممکن است برای کودک دشوار است. اما معلوم می شود که اگر مامان و بابا پول داشته باشند، می توان همه چیز را در فروشگاه خرید! کودک دقیقاً این جمله را اینگونه می فهمد. آیا خوب نیست که مامان و بابا بگویند: "شما قبلاً این نوع اسباب بازی را دارید"، "خوردن زیاد شکلات بد است." بله، درک آن همیشه دشوار است! اما کودک باید بفهمد که چرا والدین آن را برای او نخریده اند.
 
 مشاوره کودک در کرج
10. بچه های همه مثل بچه ها هستند اما شما...
 
 
 
... بلای خدا، پینت، احمق و غیره. لزومی ندارد که چنین کلماتی را به گردن کودکان "آویزان" کنید!
 
 
جمله ای که باید روی آن کار کرد: «دوست دارم وجه خوبت و جنبه بد».
مشاوره کودک و نوجوان