تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: سپتیک تانک چیست و چه کاربردی دارد
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
سپتیک تانک چیست

به زبان ساده سپتیک تانک دستگاهی است که در انتهای لوله کشی های فاضلاب ساختمان نصب می شود برای اینکه فاضلابی که از واحدهای مسکونی خارج می‌شود آن‌قدر تصفیه شود که وقتی داخل چاه فاضلاب می‌رود موجب کور شدن سوراخ‌های چاه نگردد.

ساز و کار سپتیک فاضلاب بدین صورت است که در حالت کلی فاضلاب خروجی از ساختمان؛ اداره یا هر مجتمع و کارگاهی را گرفته و از طریق مهیا نمودن فضا و شرایط لازم برای انجام واکنش‌های شیمیایی که موجب انحلال ساختار فاضلاب می‌گردد و موجبات جذب آن پساب فاضلاب به چاه جذبی که قدرت جذب معینی دارد را فراهم می‌کند.

در حقیقت سپتیک تانک اعم از مخازن سپتیک بتنی، پلی اتیلن و فایبرگلاس و حتی سنگی موجب جلوگیری از کور شدن سوراخ‌های چاه جذبی می‌گردد و از پخش شدن فاضلاب‌های میکروبی بدون انجام واکنش توسط باکتری غیر هوازی روی مولکول‌های آن درون سفره‌های آب زیرزمینی جلوگیری می‌کند.

سپتیک تانک در بهترین حالت توانایی دارد بار آلودگی را تا حد 60 درصد کاهش دهد. ولی نکته مهم در مخزن سپتیک این است که بار آلودگی میکروبی از یک‌سو و بوی تعفن حاصل از فعالیت باکتری‌های بی‌هوازی و واکنش‌های شیمیایی که موجب تولید گاز متان و دی‌اکسید سولفور می‌گردد باید به طور مناسب از آن خارج شود.

انواع سپتیک تانک

به لحاظ نوع کاربردی سپتیک تانک به انواع زیر تقسیم می شود :

سپتیک فاضلاب خانگی ، اداری ، تجاری ، کمپ های کارگری ، مجتمع های تفریحی ، پارک ها ، پادگان ها و مکان های آموزشی ، صنعتی و ...

به لحاظ نوع جنس بدنه مخزن سپتیک به انواع آجری، بتنی، پلی اتیلنی، کامپوزیت و فایبرگلاس تقسیم بندی می شود.

خود سپتیک تانک پلی اتیلن از نظر کیفیت و ضخامت دیواره به دو نوع کلی سپتیک تانک پلی اتیلن دوجداره و سپتیک تانک پلی اتیلن تک جداره تقسیم بندی می شود .

شرایط نگهداری و بالابردن کارایی سپتیک فاضلاب

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید بعد از نصب سپتیک تانک به آن اهمیت داد نحوه استفاده و بالا بردن کارایی آن می‌باشد. برخی از مواردی که در هنگام استفاده از مخزن سپتیک  باید آن‌ها را رعایت کرد عبارت‌اند از:

 حتماً می‌باید برای دستگاه سپتیک از ونت هدایت گازهای بدبو به بالاترین نقطه ساختمان استفاده کرد. چرا که در صورتی که این موضوع رعایت نشود موجب انفجار مخزن می‌گردد.
پساب خروجی از سپتیک تانک فاضلاب به‌هیچ‌عنوان قابل‌استفاده جهت آبیاری فضای سبز روی سطح زمین نمی‌باشد. دقت فرمائید شما می‌توانید با استفاده از شبکه زهکشی در زیرزمین از پساب خروجی جهت آبیاری ریشه‌های درختان استفاده کنید. کاری که اکثر کشورهای اروپایی بعد از نصب سپتیک فاضلاب از آن استفاده می‌کنند.

به منظور بالا بردن کارآیی مخازن سپتیک می‌بایست از ریختن آنچه موجب از بین رفتن باکتری‌های بی‌هوازی می‌گردد از جمله مواد شوینده آنتی باکتریال، آب باران که غنی از اکسیژن است و… جلوگیری نمود.