تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: صفر تا صد آزمون نظام مهندسی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
صفر تا صد آزمون نظام مهندسی

اگر جزو آن دسته مهندسانی هستید که اطلاع زیادی از آزمون نظام مهندسی ندارید این جا می‌توانید جواب سوالات خودتان را بیابید. آزمون نظام مهندسی مثل همه آزمون ها ضوابط و قوانین خود را دارد بد نیست که اطلاعات جامعی از این آزمون داشته باشید.


آزمون نظام مهندسی چیست؟


نقل‌قول: وزارت راه و شهرسازی هر ساله در راستای مواد آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان اقدام به برگزاری آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان در رشته‌های هفت‎گانه مهندسی عمران، معماری، تاسیسات برقی، تاسیسات مکانیکی، نقشه‌برداری، شهرسازی و ترافیک می‌‌نماید. مهندسان در رشته‌های فوق می‌توانند در صورت دارا بودن شرایط شرکت در آزمون و قبولی اقدام به اخذ پروانه نظام مهندسی در رشته مربوطه نمایند. آزمون نظام مهندسی در تمامی رشته‌های هفت‌گانه همزمان و هماهنگ در سراسر کشور و به صورت جزوه باز برگزار می‌شود.


برگزار کننده آزمون‌های نظام مهندسی چه ارگان و سازمانی است؟


نقل‌قول: متولی آزمون نظام مهندسی، سازمان نظام مهندسی کل کشور با همکاری دفتر مقررات ملی ساختمان است که این دفتر زیر نظر وزارتخانه راه و شهرسازی می‌باشد، همچنین مسولیت برگزاری آزمون نظام مهندسی بعهده سازمان سنجش کشور می‌باشد.




شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی چیست؟

نقل‌قول: الف) داشتن حداقل مدرک لیسانس و مرتبط با رشته‌های نظام مهندسی (برای مشاهده رشته‌های مرتبط به لینک زیر رجوع کنید.
ب) داشتن سنوات لازم، گذشتن 3 سال از مدرک کارشناسی، 2 سال از مدرک کارشناسی ارشد و 1 سال از مدرک دکتری

چه کسانی می‌توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند؟


نقل‌قول: کلیه افراد دارای مدرک کارشناسی پیوسته در یکی از رشته‌های هفتگانه مهندسی عمران، معماری، برق، مکانیک، نقشه‌برداری، شهرسازی و ترافیک می‌توانند در کلیه صلاحیت‌ها و دارندگان مدرک کارشناسی ناپیوسته در برخی صلاحیت‌های رشته‌های مذکور با احتساب سنوات می‌توانند شرکت نمایند. بهتر است که محتوای مصوبات کمیسیون هم ارزی را مطالعه کنید.


پایه‌های نظام مهندسی کدامند؟


نقل‌قول: پروانه اشتغال به كار مهندسي در 4 درجه و به ترتیب بصورت زیر خواهد بود:
الف) پايه 3
ب) پايه 2
ج) پايه 1
د) ارشد

لازم به ذکر است ارتقاء به پایه‌های بالاتر نیاز به گذراندن دوره‌های مخصوص، کسب موفقیت در آزمون پایان دوره و همچنین داشتن سنوات مربوط به هر پایه می‌باشد. توجه داشته باشید پایه‌ها بصورت مرحله‌ای ارتقاء پیدا می‌کنند و کسی نمی‌تواند بطور مثال از پایه 3 به پایه 1، بصورت مستقیم ارتقاء داشته باشد.
در ضمن برای دریافت پروانه اشتغال بکار در پایه 3 داوطلبان باید در آزمون ورد به حرفه مهندسان که به صورت یکپارچه در کشور برگزار می‌شود شرکت نمایند
.
آیا می‌توان برای همه صلاحیت‌های یک رشته ثبت نام کرد؟


نقل‌قول: رشته‌ عمران: شرکت در صلاحیت‌های نظارت، اجرا و محاسبات به طور هم‌زمان امکان پذیر است اما برای شرکت در صلاحیت ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی امکان شرکت در این آزمون به طور همزمان با آزمون‌های محاسبات، نظارت و اجرا وجود نداشته و  لازم است علاوه بر دارا بودن مدرك كارشناسی‌ ارشد یا دكتری رشته عمران در گرایش‌های سازه یا زلزله، دارای پروانه اشتغال به كار مهندسی در صلاحیت‌های نظارت یا اجرای پایه یك و حداقل صلاحیت محاسبات پایه دو باشید تا امکان شرکت در این آزمون برای شما فراهم باشد.برای صلاحیت طرح و اجرای گود، پی و سازه‌نگهبان نیز امکان شرکت در این آزمون به طور هم‌ زمان با آزمون‌های محاسبات، نظارت و اجرا عمران وجود نداشته و  لازم است علاوه بر دارا بودن مدرك كارشناسی‌ارشد یا دكتری رشته عمران در گرایش‌ خاک و پی، دارای پروانه اشتغال به كار مهندسی در صلاحیت‌های نظارت یا اجرای پایه یك و حداقل صلاحیت محاسبات پایه دو باشید تا امکان شرکت در این آزمون برای شما فراهم باشد.
رشته‌ معماری: شرکت در صلاحیت‌های نظارت، اجرا و طراحی به طور هم‌زمان امکان پذیر است.

رشته‌ تاسیسات برقی: شرکت در صلاحیت‌های نظارت و طراحی به طور هم‌زمان امکان پذیر است. اما برای صلاحیت اجرا امکان شرکت در این آزمون به‌طور همزمان با آزمون صلاحیت‌ نظارت وجود نداشته و جهت شرکت در آزمون اجرا تاسیسات برقی لازم است پروانه نظارت تاسیسات برقی پایه 2 داشته باشید.

رشته تاسیسات مکانیکی: شرکت در صلاحیت‌های نظارت و طراحی به طور هم‌زمان امکان پذیر است. اما برای صلاحیت اجرا امکان شرکت در این آزمون به‌طور همزمان با آزمون صلاحیت‌ نظارت وجود نداشته و جهت شرکت در آزمون اجرا تاسیسات مکانیکی لازم است پروانه نظارت تاسیسات مکانیکی پایه 2 داشته باشید.لازم به ذکر است برای شرکت در هر صلاحیت باید بصورت جداگانه ثبت نام نمایید.




شرکت در آزمون نظام مهندسی و گرفتن پروانه اشتغال به کار چه مزایایی دارد؟


نقل‌قول: از مزایای قبولی در آزمون نظام مهندسی و گرفتن پروانه اشتغال بکار (پایه ۳) می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

الف) ثبت و رتبه‌بندی شرکت مهندسی

ب) بعد از قبولی و عضویت در سازمان نظام مهندسی هر ساله سهمیه‌ کاری از طرف نظام مهندسی به متقاضی تعلق می‌گیرد،باید توجه داشت هرچه به پایه‌های بالاتر ارتقاء پیدا کنید سهمیه بیشتر و پروژه‌های بزرگتری بشما ارجاع داده می‌شود.

ج) چنانچه اشتغال فعلی شما به گونه‌ای باشد که فرصت کار در پروژه‌ها را ندارید می‌توانید سهمیه خود را به شرکت‌های حقوقی معتبر واگذار کرده و مبلغ اجاره سالانه‌‌ای از بابت پروانه خود کسب نمایید.

د) داشتن پروانه اشتغال بکار مهندسی علاوه بر مزیت‌های مالی، اعتبار یک مهندس را در دید جامعه مهندسی ارتقاء می‌بخشد.


امیدوارم تا اینجا آشنایی نسبی با کلیت آزمون نظام مهندسی پیدا کرده باشید چنانچه هنوز ابهامی از آزمون نظام مهندسی دارید میتوانید سوالات خود را با مجموعه انتشارات نوآور در میان بگذارید.