تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: اطلاعات عمومی درباره زندگی و تحصیل در ژاپن
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
پذیرش و بورس برای تحصیل در ژاپن

از نکات بسیار مهم برای تحصیل همراه با موفقیت، انتخاب استاد توسط خود دانشجو و تعیین پایان نامه بر اساس نیاز کشور، علاقه و زمینه قبلی و توانایی های استاد و آزمایشگاه می باشد. اخذ پذیرش چندان مشکل نیست بخصوص اگر استاد مربوطه نیز به علاقه فرد اهمیت داده و وی را بپذیرد. از آنجا که معمولا اساتید جهت امتحان فرد بعضی اوقات سریعا به درخواست وی جواب نمی دهند، باید به روش های مختلف روی درخواست خود اصرار کنید.
بر اساس سیستم آموزشی ژاپن، دانشجویان خارجی باید برای ورود به هر مقطع پس از گذراندن دوره 6 ماهه زبان (در صورتیکه که بورسیه وزرات فرهنگ و علوم ژاپن باشند)، یک دوره تحقیقاتی 6 ماهه را نیز بگذرانند. البته با نظر استاد حتی ممکن است به کلاس زبان و یا دوره تحقیق نیز نیاز نبوده و بطور مستقیم وارد دوره و ادامه تحصیل شد.
نکته دیگر قابل ذکر این است که در ژاپن بطور کلی استاد قدرت زیادی دارد و جلب رضایت وی و داشتن ارتباط دائم یکی از لازمه های تحصیل موفقیت آمیز در ژاپن است.
برای ادامه تحصیل معمولا دانشجویان برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا اقدام می کنند. چون در این دو مقطع با دانستن زبان انگلیسی و تا حدی آشنایی به مکالمات روزمره ژاپنی امکان تحصیل وجود دارد، به جز رشته های علوم انسانی که زبان ژاپنی جزو لاینفک آن می باشد. ولی برای دوره های کارشناسی با توجه به این که کلیه کلاس ها و امتحان ها به زبان ژاپنی برگزار می شود آشنایی کامل با خواندن و نوشتن این زبان شرط اولیه محسوب می شود.

بورس
دانشجویان ایرانی که در ژاپن مشغول به تحصیل هستند یا با هزینه شخصی امورات خود را می گذرانند و یا بورسیه هستند. از آنجا که هزینه های تحصیل و زندگی در ژاپن بسیار بالاست تقریبا می توان گفت که تامین هزینه های زندگی از طریق شخصی و یا خانواده در ایران نمی تواند جوابگو باشد. به همین دلیل تقریبا همه دانشجویان به نوعی بورسیه می شوند. این بورس می تواند از یکی از راه های زیر تامین شود
- وزارت فرهنگ و علوم در ایران (عموما رشته های فنی یا پزشکی)
- وزارت بهداشت در ایران (مخصوص رشته های مربوط به گروه پزشکی)
- وزارت فرهنگ و علوم در ژاپن (مونبوشو) (کلیه رشته ها)
- سازمان های غیر دولتی در ژاپن (کلیه رشته ها با در نظر گرفتن زمینه فعالیت سازمان مربوطه)

مبلغ بورس وزارت فرهنگ و علوم در ایران با توجه به تعداد نفرات خانواده فرق می کند که هر 6 ماه این مبلغ به حساب دانشجو واریز می شود همینطور دو بار بلیط رفت و برگشت کل خانواده (یک بار در ابتدا و یک بار در وسط دوره تحصیل) برای وی در نظر گرفته می شود. دانشجو متعهد است که پس از پایان تحصیل به کشور برگردد. برای ثبت نام در این بورس باید در ایران به وزارت مربوطه مراجعه کرد.
مبلغ بورس وزارت فرهنگ و علوم در ژاپن ثابت است و به تعداد اعضا خانواده ارتباطی ندارد و تنها یک بار بلیط رفت و برگشت برای فرد دانشجو در نظر گرفته می شود. دانشجو تعهدی به ایران و یا ژاپن پس از پایان دوره تحصیل ندارد. برای ثبت نام در این بورس می توان از طریق سفارت ژاپن در ایران اقدام نمود و یا پس از آمدن به ژاپن. (احتمال پذیرش در این بورس چندان آسان نیست و متقاضیان زیادی از کشورهای مختلف هرساله برای این بورس اقدام می کنند). بورس دولت ژاپن برای طی دوره خاص و دانشکده خاصی اعطا می شود. ولی این امکان وجود دارد که در صورتیکه دانشجو موفق به گذراندن امتحان ورودی مقطع بالاتر (دکترا و یا کارشناسی ارشد) هم شود، بورس وی برای مدت مربوطه با معرفی استاد و درخواست وی تمدید گردد.
مبلغ بورس سازمان های غیر دولتی در ژاپن کاملا متغیر است و از 30 هزار ین در ماه تا 120000 ین می تواند باشد. این رقم بستگی به سازمان مربوطه و بودجه ای که برای این کار در نظر می گیرد می باشد. برای این بورس ها صرفا در ژاپن و پس از شروع به تحصیل می توان اقدام کرد (معمولا از طریق دانشگاه) و معمولا برای یک سال می باشد.