تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: تفاوت آبسه مقعدی و بواسیر چیست؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[تصویر:  difference-abscesses-hemorrhoids1.jpg]
گاهی اوقات بیماران زمان مراجعه نمی دانند که به بواسیر مبتلا هستند یا آبسه مقعد. در نتیجه این سوال را دارند که تفاوت یا فرق آبسه مقعدی و بواسیر چیست و از کجا می توانیم متوجه شویم که به کدام دچار شدیم؟ در این مقاله هم دقیقا تصمیم به بررسی همین موضوع داریم.
لازم است بدانید که آبسه مقعد و بواسیر هر دو از بیماری های شایع گوارشی و نشیمنگاهی هستند. طبق یک آمار کلی بیان شده است که از هر 10 نفر، 5 نفر آنها به بواسیر و دو نفر آنها به آبسه مقعدی مبتلا می شوند. این دو عارضه ربطی به جنسیت انسان ها ندارند و مردان و زنان را به یک اندازه درگیر می کنند.
نقل‌قول: اگرچه آبسه مقعد و بواسیر جزو بیماری های کشنده نیستند ولی عدم درمان آنها می تواند شرایط جسمی فرد را در صورت وخیم شدن روز به روز بدتر کند.
بررسی دو بیماری بواسیر و آبسه مقعد
برای بررسی دقیق تر پیش از پرداختن به علائم و نشانه های بیماری ها، بهتر است بدانیم که دقیقا آبسه و بواسیر چیست:
[list]
[*]بیماری هموروئید یا بواسیر: هموروئید وریدهای متورمی هستند که ممکن است در مرحله ابتدایی با کرم های بدون نسخه خود به خود از بین بروند. توده های هموروئید معمولا به دلیل خون جمع شده داخل آنها سفت تر هستند.
[*]آبسه آنورکتال: بر خلاف بواسیر، آبسه توده هایی هستند که به دلیل تجمع عفونت و چرک در زیر پوست به وجود آمده اند. این توده معمولا هنگام لمس نرم بوده و گرم است که با گذشت زمان دردناک و بسیار اذیت کننده می شود.
[/list]علت ایجاد دو بیماری
مانند هر بیماری؛ آبسه مقعدی و بواسیر هم دلایل ایجاد خاص خود را دارند که در این قسمت به آنها می پردازیم:
بواسیر
علت بواسیر وارد شدن فشار به کانال مقعد یا قسمت های مختلف اطراف سوراخ آن است. در نتیجه کارهایی مانند زایمان طبیعی، مدفوع سفت یه یبوست، بارداری، برداشتن اجسام سنگین یا نشستن به مدت طولانی و رابطه مقعدی می توانند احتمال ابتلا به این توده را افزایش دهند.
[تصویر:  ebnesina-hemorrhoids.jpg]
آبسه پری آنال
اکثر آبسه های پری مقعد زمانی ایجاد می شوند که یک غده در داخل مقعد مسدود شده و عفونت در آن جمع شده باشد. غدد زیادی در مقعد وجود دارند که در صورت آسیب می توانند به آبسه تبدیل شوند. آبسه زمانی ایجاد می شود که باکتری یا مدفوع در داخل یکی از این غدد به دام افتاده و عفونی شود.
علل دیگر آبسه پری آنال عبارتند از:
[list]
[*]شقاق مقعدی عفونی (پارگی در پوشش مقعد).
[*]ضربه به ناحیه (مانند رابطه جنسی مقعدی).
[*]بیماری های مقاربتی
[*]بیماری های پزشکی که بر روده تاثیر می گذارند.
[*]کیست اپیدرموئید (سباسه) عفونی در ناحیه پری آنال.
[/list]تفاوت آبسه مقعدی و بواسیر چیست؟