تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: درمان دروغگویی کودکان
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
برای درمان دروغگویی کودکان روش هایی وجود دارد که به شرح زیر هستند:
1. ارزش راستگویی را به کودک آموزش دهید
کودک باید یاد بگیرد که دروغ گفتن یک عمل اشتباه است و در مقابل آن راست گویی قرار دارد که عملی باارزش و پسندیده می‌باشد. کودک باید پاداش راستگویی را در عمل و به صورت عینی مشاهده کند. پیشنهاد می کنیم .


2. به کودک خود آگاهی دهید
پس از اینکه علت دروغگویی شناسایی شد، باید در مورد دروغ و واقعیت به کودک آگاهی داد. برخی مواقع کودک تنها تخیل پردازی می‌کند و هدفش دروغ گفتن نیست. پس لازم است که اصوا اخلاقی را به او بفهمانید تا متوجه شود که حرف اشتباه او باعث ناراحتی والدین و اطرافیان شده است و حتی امکان دارد که این حرف در آینده پیامدهای منفی دیگری داشته باشد.
3. در ابراز احساسات به کودک کمک کنید
برخی مواقع دلیل دروغگویی کودک به این دلیل است که نمی‌تواند احساسات واقعی خود را بروز دهد. به او اجازه ابراز احساسات دهید. مثلا ممکن است که کودک از برادر خود ناراحت باشد و از او خوشش نیاید. بگذارید این احساس را به راحتی بیان کنید تا شما بتوانید آن را با احساسات مثبت جایگزین کنید.
4. انعطاف پذیری در مقابل دروغگویی کودکان
مسلم است که قانون و ضوابط اخلاقی در خانواده بسیار مهم است و بدون آن تربیت کودکان با مشکل مواجه می‌شود. اما گاهی مواقع لازم است که والدین در برابر کودکان انعطاف پذیر باشند و از اشتباهات کوچک کودکان چشم پوشی کنند. ممکن است که کودک از ترس تنبیه و عدم بخشش والدین مرتکب دروغ شود. در صورتی که اشتباهات کودک قابل بخشش بود، او را ببخشید تا نیاز به دروغ گفتن را در خود احساس نکند. در خصوص بــرخورد با اشتباهات کودک توصیه می کنیم مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.
5. توقعات خود را پایین بیاورید
کودکان توانایی‌های محدودی دارند پس لازم است که والدین هم توقعات خود را کمی پایین بیاورند. از کودک توقع نداشته باشید که همه‌ی خواسته‌های شما را انجام دهد.
6. به کودک خود محبت کنید
کودکان نیاز به محبت و توجه زیادی دارند. در صورتی که این نیاز در آن‌ها برطرف نشود برای جلب توجه والدین دست به دروغ و فریبکاری می‌زنند.

روانشناس کودک خوب در تهران