تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: کیست مویی چیست؟علت، علائم، انواع و پیشگیری
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
بیماری کیست مویی یا سینوس پیلونیدال نوعی عارضه مقعدی نسبتاً شایع است. میزان شیوع این بیماری در میان قشر جوان و به خصوص مردان بیشتر است. البته سبک زندگی، شغل و وزن بدن نیز می توانند در میزان شیوع این بیماری اثرگذار باشند. خوشبختانه امروزه ورود روش نوین درمان یعنی درمان کیست مویی با لیزر به کمک بیماران آمده و بدون ایجاد عوارض، درد و یا خونریزی میتوان این بیماری را درمان نمود.

بیماری کیست مویی مقعدی چیست؟

کیست مویی چیست ؟ کیست مویی  یا سینوس پیلونیدال ( PNS) حفره یا گودالی عمیق است که از روی یوست شبیه به یک سوراخ ریز، برجستگی عفونی و یا حتی آبسه مشاهده میشود. عمق این حفره به بافت های عمیق تر پوست می رسد. این حفره می تواند با مو، مواد زائد و یا عفونت پر شود.
این عارضه در اثر برگشت مو به داخل پوست و به دنبال آن تجمع عفونت در زیر پوست ایجاد میشود. احتمال ایجاد این بیماری در هر موضعی از بدن وجود دارد. شایع ترین نوع این بیماری، نوع مقعدی است. کیست مویی در پایین کمر و معمولاً مابین دو کفل یا مابین دو باسن ایجاد میشود. محل دقیق ایجاد کیست، 3 تا 5 سانت بالاتر از شکاف باسن است. کیست به تدریج بزرگ شده و می تواند دردناک و یا عفونی شود.

کیست مویی چیست؟ به نقل از www.nhs.uk، این بیماری معمولاً به شکل یک یا چند سوراخ یا تونل روی سطح پوست و بین شکاف دوباسن مشاهده میشود. البته در صورتی که در این کیست عفونت جمع شود، برآمدگی ملتهب روی پوست ایجاد میشود. در این مواقع آبسه ای روی پوست شکل می گیرد و تشخیص بیماری را سخت تر می کند.
انواع کیست مو برگشتی
انواع زخم کیست مویی مقعدی را می توان بر اساس موضع ایجاد و نیز میزان پیشرفت بیماری تقسیم بندی کرد. انواع این عارضه بر حسب موضع درگیر به این شرح است:

کیست مو در پایین کمر یا مقعد (شایع ترین نوع)

کیست سر

کیست صورت

کیست واژن

کیست بین انگشتان
علت کیست موییعلت کیست مویی برگشت مو به داخل پوست و یا پیچیدن موها به هم در زیر پوست است. اینکه دقیقا چه عاملی باعث برگشت مو به داخل پوست میشود، مشخص نیست! اما بدن مو را عامل بیگانه شناخته و واکنش های دفاعی از خود نشان میدهد. معمولاً عوامل مختلفی هستند که در ایجاد این بیماری نقش دارند، و یا اختمال بروز بیماری را افزایش می دهند، از مهمترین علل این بیماری می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

زیاد نشستن : نشستن به مدت طولانی موجب سایش و اصطکاک پوست شده و به مرور عامل ایجاد سینوس پیلونیدال می گردد.

ژنتیک : یکی از عوامل تاثیرگذار در بیماری است. یک ناهنجاری مادرزادی در ناحیه کفل موجب برگشت مو به داخل میشود. این بیماری معمولاً در بین اعضای یک خانواده شایع تر است.

موهای ضخیم و زیاد : زیاد و ضخیم بودن موها زمینه را برای برگشت آنها به داخل پوست فراهم می کند.

عدم رعایت بهداشت : افرادی که نسبت به بهداشت این موضع بی توجه هستند و یا موهای زائد این موضع را از بین نمی برند، شانس بیشتری برای ابتلا دارند.

چاقی : اضافه وزن اصطکاک پوست با لباس را افزایش داده و خطر بروز کیست مویی را به همراه دارد.

آسیب ها و عوارض جراحی : در برخی موارد نیز آسیب هایی که به این ناحیه وارد شده است عامل ایجاد کیست می گردد.

علائم کیست موییداشتن اطلاعاتی از ظاهر و علائم کیست مویی می تواند به تشخیص دقیق تر و سریع تر بیماری کمک کند. مهمترین علایم این بیماری عبارتند از :علائم اولیه کیست موییاین بیماری در ابتدا با فرورفتگی شروع میشود، به تدریج عفونت در این حفره تجمع کرده و به دنبال علائم دیگری برای بیمار ایجاد میشود. از علائم اولیه این بیماری می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

درد و سوزش شدید در اطراف ناحیه مقعد و پایین تر از کمر (به خصوص هنگام نشستن)

التهاب و قرمزی در محل کیست

خونریزی از محل برجستگی

ترشح عفونی وخونی در محل آبسه همراه با بوی بد مقعد

خارج شدن یک یا چند مو

وجود یک یا چندین حفره یا سوراخ روی پوست

آبسه

خارش
ادامه در اینجا