تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: بواسیر چیست ؟ علت و علائم هموروئید - مرکز درمان تهران
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
بواسیر، نام نوعی بیماری شایع است که حتما تا به حال به گوشتان خورده، شاید هم خود یا یکی از عزیزانتان را درگیر کرده باشد! بواسیر یا هموروئید متورم شدن، گشاد شدن و یا برجستگی عروق (سیاهرگ ها) در مقعد و یا خارج از آن است.

این بیماری آزار دهنده را می توان محصول زندگی ماشین دانست. هر چند که تاریخچه این عارضه به دوران قبل از میلاد مسیح باز می گردد.اما سبک زندگی ماشینی، کم تحرکی و تغییر رژیم غذایی تاثیر چشمگیری در افزایش آمار ابتلا به آن داشته است.

اگر می خواهید بدانید بواسیر چیست؟، و با علت ها و علائم و روشهای تشخیص و درمان هموروئید آشنا شوید، مطالعه این صفحه را از دست ندهید.

بواسیر یا هموروئید چیست؟
اگر شنیدن تعاریف گوناگون از این بیماری شما را گیج کرده، همه آنها را فراموش کنید، ما با ساده ترین تعریف به شما میگوییم که بیماری بواسیر چیست؟

بیماری بواسیر با نام علمی هموروئید به انگلیسی(Hemorrhoids) شناخته میشود و یکی از انواع شایع بیماریهای نشیمنگاهی یا مقعدی است.

سرخرگها، رگ هایی هستند که خون حاوی اکسیژن را به بافت های بدن از جمله مقعد می رسانند و سیاهرگها این خون را به قلب برمی گردانند. اگر به هر دلیلی در سر راه برگشت این جریان خون مانعی ایجاد شود، سیاهرگ ها تحت فشار قرار گرفته و گشاد میشوند، به این گشاد شدن سیاهرگ ها بیماری بواسیر می گوییم.

به بیانی دیگر، هموروئید ها، سیاهرگ هایی در کانال مقعد هستند که به شکل بالشتک هایی پر خون دیده می شوند. در صورتی که به هر دلیلی این سیاهرگ ها تحت فشار قرار بگیرند آسیب می بینند. تورم یا زخمی شدن این سیاهرگ ها تحت عنوان گشاد شدن سیاهرگ نیز شناخته میشود که نتیجه آن بیماری بواسیر است.

بواسیر یا هموروئید تورم، گشاد شدن یا برجستگی عروق (سیاهرگها) داخل کانال مقعد و یا خارج از آن است.

آمار منتشر شده از این بیماری نشان داده، بواسیر مقعدی سن یا جنسیت مشخصی را هدف نمی گیرد. با این حال خطر آن برای زنان و افراد مسن بیشتر است. آمار ها از ابتلای 50% افراد به این بیماری خبر می دهند.
انواع هموروئید
این بیماری بسته به موقعیت ایجاد زائده بواسیر به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم میشود.

انواع هموروئید
هموروئید داخلی
اگر سیاهرگ های آسیب دیده و متورم شده، داخل کانال مقعد (راست روده) باشند، بیماری از نوع داخلی است. نوع داخلی خود در چهار درجه مختلف دسته بندی میشود.

نوع داخلی معمولاً علائم کمتری دارد، و تا زمانی که دچار پرولاپس یا افتادگی نشود، بیمار از آن اطلاعی نخواهد داشت. اما برخی از بیماران علائمی مثل خونریزی را تجربه می کنند. با عبور مدفوع از داخل کانال مقعد، سطح هموروئید ساییده شده و باعث خونریزی خواهد شد. احساس مداوم نیاز به دفع بدون تخلیه مدفوع نیز از دیگر علائم است که بیماران مبتلا به این نوع هموورئید آن را تجربه می کنند. در واقع در این موارد زائده هموروئید داخل کانال مقعد را پرکرده و به اشتباه به بیمار احساس نیاز به دفع میدهد.

هموروئید خارجی
اگر سیاهرگ های آسیب دیده، خارج از کانال مقعد و بر روی دریچه مقعدی باشد، بیماری از نوع خارجی است. در این موارد ناحیه ای متورم بر روی دریچه مقعد ایجاد میشود. در برخی از بیماران در این زائده خون تجمع میکند که در این صورت هموروئید از نوع ترومبوزه خواهد بود.
علت بواسیر مقعدی چیست؟
هر عاملی که سیاهرگ های داخل یا خارج مقعد را تحت فشار قرار دهد، می تواند علت هموروئید باشد. این عوامل که معمولاً مجموعه ای از آنها باعث این بیماری می شوند، عبارتند از :

یبوست مداوم و مزمن
بارداری
زایمان طبیعی یا سخت
کهولت سن
رابطه جنسی مقعدی
بی تحرکی و مدت طولانی نشستن
اضافه وزن
کشیدن سیگار، نوشیدن الکل
جا به جایی اشیا سنگین (یا ورزش های سنگین)
تاخیر در اجابت مزاج یا زور زدن در توالت
علائم هموروئید چیست؟
علائم این بیماری در افراد مختلف بسته به نوع و میزان پیشرفت هموروئید متفاوت است. مهمترین که علائمی که بیماران با شدت های مختلفی آن را تجربه می کنند، عبارتند از :
درد شدید مقعد
عمولاً درد اولین نشانه ای است که فرد بیمار احساس می کند. درد آزار دهنده و تیرکشنده این بیماری گاهی در تمام طول روز احساس میشود و گاهی تنها به هنگام دفع مدفوع شدت می گیرد.
ممکن است به واسطه این درد بیمار دفع مدفوع را به تاخیر اندازد و این خود عاملی می شود برای شدت گرفتن بیماری. زیرا هر مقدار عمل دفع با تاخیر انجام شود، مدفوع سفت تر شده و فشار بیشتری بر سیاهرگ ها وارد می کند، بنابراین بیماری تشدید میشود.
در هموروئید داخلی، سیاهرگ های آسیب دیده، داخل کانال مقعد قرار دارند. معمولاً بیماران تا زمانی که بواسیر از مقعد خارج نشده، یا دردی ندارد و یا درد کمتری را در مقایسه با نوع خارجی احساس می کنند.
ادامه در اینجا