تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: نحوه تعویض پانسمان کیست مویی “سینوس پیلونیدال” پس از عمل
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
اگر یک عمل کیست مویی باز یا بسته انجام داده باشید، طبیعی است که پس از آن زخم ناشی از سینوس پانسمان شود. از آنجایی که از این محل عفونت خارج می شود و ممکن است همراه با خونابه باشد، تعویض پانسمان کیست مویی و شستشو زخم بعد از عمل اهمیت ویژه ای دارد.
البته نکته ای که حائز اهمیت بوده این است که نحوه پانسمان نسبت به روش درمان متفاوت است. به طور مثال بعد از لیزر کیست مویی نیازی به پانسمان نیست و زخم به قدری کوچک بوده که خودش ترمیم می شود. 
نقل‌قول: در مقابل این روش درمانی؛ عمل جراحی کیست مویی به روش باز و بسته وجود دارد که هر دو نیازمند پانسمان هستند. در ادامه به توضیح کاملتر نحوه تعویض پانسمان سینوس پیلونیدال خواهیم پرداخت.
روش تعویض پانسمان کیست مویی باز در منزل
بعد از عمل جراحی با روش باز پزشک عفونت و موهای زائد را کامل تخلیه می کند و محل تخلیه شده را با گاز استریل ضدعفونی شده می پوشاند تا ترشح به بیرون نداشته باشد. تعویض این پانسمان بعد از عمل کیست مویی باز در منزل معمولا برای خود فرد سخت است و بهتر است توسط شخص دیگری یا با مراجعه به درمانگاه انجام شود.
لازم است موارد زیر را در نظر بگیرید:
[list]
[*]پیش از هر چیز زخم باز را خوب با سرم شستشو دهید.
[*]بعد از شستشو گاز استریل مرطوب و ضدعفونی شده را داخل زخم قرار دهید.
[*]تا زمان بهبودی کامل طی دو الی سه ماه این کار باید تکرار شود.
[/list]توجه کنید که اگر موارد ذکر شده را به درستی انجام ندهید و نکات مراقبتی پس از عمل را رعایت نکنید، ممکن است دچار عوارض پس از عمل مانند عفونت، خروج چرک یا حتی عود کردن کیست شوید. لازم به ذکر است که این موارد ممکن است بعد از عمل باز پیش بیاید و درمان کیست مویی با روش بسته این پس آمدها را ندارد.
نقل‌قول: اگر درگیر این بیماری شدید و تصمیم به درمان گرفتید، حتما از دکتر بخواهید روشی را انجام دهد که کمتر نیازمند تیغ جراحی باشد. درمان کیست مویی با لیزر بدون جراحی بوده و با استفاده از اشعه لیزر عفونت ریشه سوزی می شود.
پانسمان سینوس پیلونیدال بعد از عمل به روش بسته
بعد از عمل بسته کیست مویی خود پزشک محل را تمیز کرده و پانسمان می کند. بهترین زمان ممکن برای برداشتن پانسمان البته با توصیه پزشک 3 روز بعد از عمل است پس طی این مدت به آن دست نزنید.
به طور معمول بعد از جراحی کیست مویی به روش بسته یک درن Drain برای خروج چرک، پسماندهای بعد از عمل، پلاسما و خوناب داخل کیست تخلیه شده گذاشته می شود. 
زمانی که بعد از سه روز برای برداشتن پانسمان و کنترل وضعیت به جراح مراجعه می کنید، او درن را هم خارج می کند. توی این مدت باید مراقب باشید که درن تکان نخورده و از محل خود خارج نشود.
معمولا بعد از برداشتن پانسمان و خروج درن تا زمانی که توده تحریک نشود، خارش یا سوزش ندارید.
حدود 2 هفته پس از عمل پزشک از شما میخواهد مجدد برای کشیدن بخیه ها به او مراجعه کنید. اسکار ناشی از جای بخیه ها به مرور زمان ترمیم پیدا می کند و ممکن است دکتر پمادی هم برای جای آنها تجویز کند.
بعد از برداشتن پانسمان شما می توانید حمام کنید ولی برای برداشتن موهای زائد بهتر است تا 20 روز به زخم زمان دهید. ولی این نکته را فراموش نکنید که تمیز نگه داشتن محل عفونت تخلیه شده ضروری است.
پانسمان کیست مویی بعد از عمل با لیزر
طبیعتا بعد از عمل کیست مویی با لیزر نیازی به پانسمان نیست. البته اگر کیست خیلی بزرگ بوده یا ترشحات زیادی داشته باشد شاید دو تا سه روز به صورت سطحی پانسمان شود.
https://hpvdarman.com/articles/%d9%be%d8...%8c%db%8c/