تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: علائم رایج ترین بیماریهای نشیمنگاهی و درمان
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[تصویر:  images_1657009079.jpg]
اگر بیشترین زمان روز خود را مشغول رانندگی هستید، پشت میز نشسته اید و سبک زندگی بدون تحرکی دارید، حتما در معرض ابتلا به یکی از بیماریهای نشیمنگاهی هستید یا حتی ممکن است به یکی از آنها دچار شده باشید. اما سوالی که بیشتر مردم دارند، این است که بیماری های نشیمنگاهی چیست؟ یا چرا به آن دچار می شوند؟
بیماریهای نشیمنگاهی عموما به دسته بیماری هایی گفته می شود که به ناحیه رکتوم و مقعد مربوط هستند مانند بواسیر یا هموروئید، شقاق، فیستول، کیست مویی، یبوست، اسهال و…
در ادامه تصمیم داریم به بررسی این بیماری ها و علائم و اشاره ای به روش درمان کیست مویی، شقاق، فیستول و بواسیر بیندازیم.
بیماریهای نشیمنگاهی چیست؟
بیماران اغلب به دلیل نگرانی یا علائم مربوط به ناحیه آنورکتال با پزشکان مراقبت های اولیه مشورت می کنند. اگرچه بسیاری از بیماری های آنورکتال خوش خیم هستند و به راحتی قابل درمان هستند، بیماران ممکن است به دلیل خجالت یا ترس از سرطان، درخواست مشاوره پزشکی را به تعویق بیندازند. بنابراین، هر دو بیماری بدخیم و غیر بدخیم اغلب به عنوان بیماری پیشرفته ظاهر می شوند، که نیاز به درمان گسترده تری دارند و باعث ناراحتی بیشتر بیمار می شوند تا زمانی که شرایط به اندازه کافی در مراحل اولیه تشخیص داده شده و قابل مدیریت باشند.
برخی از این بیماریهای نشیمنگاهی عبارتند از:
شقاق مقعد
شقاق مقعدی به شکاف یا پارگی در پوشش کانال پایین مقعد اشاره دارد. در حالی که شقاق می تواند به دلایل مختلفی از جمله بیماری های مقاربتی، بیماری التهابی روده، و اسهال مزمن یا حاد رخ دهد، اما اغلب در صورت فشار بیش از حد در حین اجابت مزاج رخ می دهد.
متخصصین گوارش این بیماری را به دو نوع شقاق مقعدی حاد یا مزمن طبقه بندی می کنند، ممکن است از روش های درمانی مختلفی برای درمان این بیماری استفاده می شود.
هموروئید
بیماری بواسیر که معمولاً به آن هموروئید می گویند، یکی از شایع ترین بیماری های مقعدی است که می توانید تجربه کنید. این وضعیت با وریدهای متورم در مقعد و پایین رکتوم مشخص می شود که با عنوان هموروئید داخلی یا هموروئید خارجی دسته بندی می شوند.
در حالی که علائم شما ممکن است بستگی به این داشته باشد که بواسیر داخلی دارید یا خارجی، شایع ترین علائم هموروئید شامل درد یا ناراحتی، تورم در اطراف مقعد، خونریزی مقعدی، خارش یا سوزش در ناحیه اطراف مقعد و حتی وارد شدن فشار بواسیر است.
درمان این نوع بیماری مقعدی شامل نرم کننده های مدفوع در کنار تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی است. گاهی اوقات، پزشکان ممکن است درمان هموروئید را از طریق جراحی یا لیزر توصیه کنند.
[تصویر:  images_1657009197.jpg]
فیستول مقعدی
فیستول های مقعدی که با تشکیل یک گذرگاه غیرطبیعی و عفونی بین پوست و مقعد به دنبال تخلیه آبسه مشخص می شود، بدون توجه به اینکه تصادفی یا توسط پزشک انجام شده باشد، پس از این فرآیند شایع هستند.
فیستول معمولاً ناشی از عفونت آبسه یا بیماری کرون است، علائم فیستول شامل درد، تورم و ترشح خون و چرک است. این نوع بیماری مقعدی معمولاً از طریق جراحی درمان می شود.
لازم به ذکر است که هر زمان احساس آبسه یا توده ای در ناحیه نشیمنگاه خود داشتید، سریعا برای تشخیص و خالی کردن عفونت به پزشک مراجعه کنید.
آبسه مقعد
آبسه مقعدی به مجموعه ای از توده های چرکی در نزدیکی مقعد اشاره دارد. معمولاً در نتیجه یک عفونت، اینها اغلب به شکل کورک در نزدیکی مقعد یا در بافت عمیق‌ تر داخل مقعد ایجاد می‌شوند.
این بیماری از طریق زهکشی یا برش جراحی درمان می شود. در حالی که این روش به طور کلی یک روش پیچیده نیست، تخلیه نادرست آبسه مقعدی میتواند در نهایت منجر به فیستول مقعدی شود.
علائم شامل درد و تورم، احساس ضربان در مقعد، ترشح چرک، تحریک پوست اطراف مقعد و یبوست است. آبسه های عمیق تر نیز ممکن است باعث لرز، ضعف و تب شوند.
کیست مویی
کیست مویی یا سینوس پیلونیدال یکی از شایع ترین بیماری های نشیمنگاهی در بین جوانان، افراد مسن و به خصوص مردان است. که در اثر برگشتن مو به داخل پوست و رشد آن اتفاق می افتد. اگر کیست مویی درمان نشده باقی بماند، عفونت ایجاد شده و در موارد بسیار حاد می تواند وارد جریان خون شود.
این عارضه در هر قسمتی از پوست می تواند اتفاق بیفتد ولی شایع ترین آن از نوع مقعدی یا همان پایین کمر می باشد. خوشبختانه امروزه با وجود درمان کیست مویی با لیزر؛ هیچ نگرانی در رابطه با این بیماری وجود ندارد چون به صورت قطعی عفونت را از بین می برد.
https://canvas.catalog.adelaide.edu.au/e...os/641/nes