تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: کاربرد مونو اتانول آمین
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
مونو اتانول آمین با فرمول شیمیایی C2H7NO نوعی ماده ا­ی آلی از نوع الکل هاست که در آب و سایر الکل ها به خوبی حل شده و خود نیز یک حلال بسیار مناسب و کاربردی است.


همچنین ماده فوق جاذب رطوبت بوده و با انواع اسیدها و بازها واکنش میدهد. در نتیجه این واکنش ها، نمک تولید میشود.
این ماده در بسیاری از زمینه­ ها از جمله صنایع دارویی کاربرهای فراوانی دارد. از خواص شیمیایی مفید آن میتوان به تنظیم pH و کاستن از خاصیت اسیدی محلول ها اشاره نمود. مونو اتانول آمین مانند سایر الکل ها ماده ای قلیایی است و اسیدها را خنثی میکند. همچنین در اثر واکنش با آن ها ترکیباتی ثانویه تولید مینماید.
[تصویر:  monoethanolamine-MEA-55-Gallon-Mock-up-1.jpg]
به علاوه مونو اتانول آمین نوعی بافر بوده و به عنوان ماده امولسیون کننده نیز به کار میرود.
مونو اتانول آمین دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی است و از این جهت برای ضدعفونی کردن و شستشوی زخم ها مورد استفاده قرار میگیرد. این ماده شیمیایی به ترکیب ژل های شستشو و مایع های ضدعفونی کننده نیز افزوده میگردد.

مونو اتانول آمین برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله بواسیر مورد استفاده قرار گرفته و در ترکیبات داروها به کار میرود. البته توجه داشته باشید که مصرف داروهای این چنینی باید زیر نظر پزشک انجام گیرد.

از دیگر ویژگی های مثبت مونو اتانول آمین میتوان به زیست تخریب پذیری آن اشاره نمود. این ماده پس از ورود به طبیعت، به سرعت توسط میکروارگانیسم ها تجزیه شده و کیفیت آن دستخوش تغییر میگردد. در نتیجه زباله های آن برای محیط زیست آسیب زا نبوده و ایجاد مشکل نخواهند کرد.

اما توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد مونو اتانول آمین در ترکیب داروها و یا استفاده خودسرانه از داروهای مورد نظر میتواند برای سلامت افراد بسیار خطرناک و آسیب زننده باشد. پس در رعایت نکات بهداشتی و ایمنی کوشا باشید.

برگرفته از https://ntpholding.com/monoethanol-amin/