تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: پرینتر سه بعدی رزینی چیست؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
همانطور که چاپ سه بعدی FDM به طور تصاعدی رشد کرد، چاپ رزین سه بعدی نیز رشد کرد. توسعه استفاده از چاپگرهای رزینی منجر به افزایش تنوع تولید رزین های مختلف، با کاربردها و ویژگی های متفاوت شده است.

انواع رزین

بسیاری از کاربران برای خدمات پرینت سه بعدی در هنگام استفاده از فناوری FDM با مواد موجود آشنایی نسبی دارند، اما پس از آشنایی با چاپگرهای رزینی، دانش کافی در مورد انواع رزین ها و کاربردهای آن ها ندارند. مانند پرینترهای FDM، چاپگرهای رزینی از دو دسته اصلی مواد استفاده می‌کنند: رزین‌های استاندارد و رزین‌های پیشرفته و کامپوزیت.

رزین های استاندارد:
به رزین هایی که برای ساخت قطعات مختلف برای مصارف عمومی و عمومی استفاده می شود، رزین استاندارد می گویند. رزین های این گروه کیفیت سطحی بسیار خوبی دارند و خواص مکانیکی مناسب و کافی دارند. این نوع رزین ها شامل رزین هایی هستند که خواصی مشابه مواد ABS (zABS)، رزین های چاپ پرسرعت (zUDP) و رنگ های رزین پذیر (طبق سلیقه شما) دارند.
رزین های پیشرفته:
تمامی رزین هایی که دارای خواص مکانیکی ایده آل برای ساخت قطعات کاربردی هستند و یا قابلیت های مهم و ویژه ای را ارائه می دهند در گروه رزین های پیشرفته طبقه بندی می شوند. در این گروه سه زیرشاخص به نام‌های رزین مهندسی، رزین دندان و رزین ریخته‌گری وجود دارد.

رزین های مهندسی موادی هستند که برای پاسخگویی به بسیاری از چالش های پیچیده ای که مهندسان با آن روبرو هستند ساخته شده اند. به لطف خواص مکانیکی این نوع رزین، می توان هر یک از آنها را در منطقه خاص خود به خوبی مورد استفاده قرار داد. 

موادی مانند Grey Pro Resin دارای خواص مکانیکی خوب با دقت هندسی و ابعاد بالا در هنگام چاپ و همچنین کیفیت سطح بالایی پس از چاپ می باشد. همچنین رزین های انعطاف پذیر و الاستیک که دارای خواص تنش نهایی کم و استحکام کششی بالا هستند در رده رزین های مهندسی قرار می گیرند. از این رزین ها برای ساخت اجزای ضربه گیر، بسته بندی یا ساخت اقلام انعطاف پذیر و ارگونومیک استفاده می شود.

رزین های لاستیکی و رزین های انعطاف پذیر:

علاوه بر رزین های ذکر شده می توان به انواع رزین های مقاوم در برابر حرارت اشاره کرد که انبساط حرارتی کمی دارند و در ساخت قالب ها و کاربردهای عایق حرارتی کاربرد دارند. این رزین ها امکان تولید قالب ها را با دقت بسیار بالا و هزینه بسیار کمتر نسبت به روش های قالب گیری معمولی فراهم می کنند.

 از دیگر انواع رزین های این دسته می توان به رزین های فایبرگلاس اشاره کرد. این نوع رزین در برابر ضربه های شدید مقاومت بسیار بالایی دارد. برای نوع دیگری از رزین انعطاف پذیر، مقاومت کششی و فشاری سطح اهمیت بیشتری دارد.