تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: خونریزی از مقعد یا واژن بعد از رابطه جنسی؛ علت، علائم و درمان
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است باعث خونریزی بعد از رابطه جنسی شود. نام پزشکی این “خونریزی پس از مقاربت postcoital bleeding” است.
اگر بعد از رابطه جنسی خونریزی واژینال را تجربه کرده و  نگران هستید، از یک پزشک عمومی یا یک کلینیک سلامت جنسی (کلینیک ادراری تناسلی یا GUM) مشاوره بگیرید. مشاوران و پزشکان این کلینیک ها در مورد سابقه پزشکی شما میپرسند و علائم را ارزیابی می کنند. سپس در صورت نیاز به درمان می توانند به شما بهترین روش برای درمان و برطرف کردن علائم را توصیه کنند.

علت خونریزی بعد از رابطه جنسی از مقعد یا واژن
اغلب این عارضه هیچ گونه علت مشخصی ندارد و ممکن است به دلیل خشکی واژن یا مقعد به دلیل عدم پیش نوازی کافی بعد از رابطه جنسی به وجود بیاید. که خود به خود پس از چند روز برطرف می شود. ولی گاهی خونریزی بعد از رابطه جنسی می تواند نشانه یک بیماری باشد:
[list]
[*]یک عفونت، مانند بیماری التهابی لگن (PID)، یا یک عفونت مقاربتی (STI)، مانند کلامیدیا
[*]خشکی واژن (واژینیت آتروفیک) ناشی از کاهش ترشحات واژن پس از یائسگی
[*]آسیب به واژن، مانند پارگی ناشی از زایمان، یا خشکی یا اصطکاک در حین رابطه جنسی
[*]پولیپ دهانه رحم یا آندومتر (توسعه خوش خیم یا غیر سرطانی در رحم یا پوشش دهانه رحم)
[*]اکتروپیون دهانه رحم (همچنین به عنوان فرسایش دهانه رحم شناخته می شود)، جایی که یک ناحیه ملتهب روی سطح دهانه رحم وجود دارد.
[/list]
نقل‌قول: در موارد نادر، خونریزی بعد از رابطه جنسی می تواند نشانه سرطان دهانه رحم یا واژن باشد. در موارد دیگر اگر خون از مقعد خارج شود، ممکن است به دلیل یکی از بیماری های نشیمنگاهی بواسیر یا هموروئید، شقاق مقعدی یا فیشر، فیستول و بیماری مقاربتی زگیل تناسلی باشد.
[تصویر:  GettyImages-12826714891.jpg]
بیماری های نشیمنگاهی
در بعضی از افراد خونریزی بعد از رابطه جنسی از مقعد به دلیل هیچ کدام از بیماری های مقاربتی نبوده و با بیماری های نشیمنگاهی مانند بواسیر، فیستول و شقاق در ارتباط است. اکنون در ادامه بررسی خواهیم کرد که هر کدام از این بیماری ها چگونه منجر به خونریزی از مقعد پس از مقاربت می شوند:

بیماری بواسیر داخلی و خارجی
هموروئید یا بواسیر داخلی و خارجی رگ های خونی متورم در راست روده یا مقعد است که می تواند دردناک، همراه با خارش و گاهی اوقات خونریزی باشد. افراد مبتلا به هموروئید اغلب خونریزی مقعدی بدون درد دارند. خون قرمز روشن ممکن است پس از اجابت مزاج، مدفوع را بپوشاند، در توالت چکه کند، یا کاغذ توالت را لکه دار کند. رابطه جنسی مقعدی یا ورود هر جسم خارجی به رکتوم عاملی است که می تواند باعث تشدید این عارضه شود.

شقاق یا فیشر
شقاق مقعدی یک پارگی کوچک در بافت نازک و مرطوب (مخاط) است که مقعد را می پوشاند. هنگامی که مدفوع سفت یا بزرگ در حین اجابت مزاج دفع می کنید، ممکن است شقاق مقعدی ایجاد شود. شقاق مقعدی معمولاً با اجابت مزاج و رابطه مقعدی باعث درد و خونریزی می شود.
نوعی از شقاق به نام شقاق واژینال نیز وجود دارد که معمولا به دلیل بریدگی توسط ژیلت یا رابطه خشن به وجود آمده و همراه با خونریزی از این ناحیه پس از مقاربت می باشد.

فیستول
فیستول مقعدی یک تونل کوچک است که بین انتهای رکتوم و پوست نزدیک مقعد ایجاد می شود. این عارضه نتیجه یک عفونت است که باعث ایجاد چرک در بافت مجاور می شود. زمانی که چرک ناشی از عفونت تخلیه میشود، یک تونل کوچک باقی می ماند. هنگامی که این اتفاق می افتد، علائمی مانند ناراحتی، تحریک یا خونریزی را مشاهده خواهید کرد.
مقاربت مقعدی عارضه ای است که می تواند خونریزی را تشدید کند.

آبسه مقعدی
آبسه آنورکتال یا آبسه مقعدی یکی از بیماری های نشیمنگاهی است که به شکل توده ای برجسته در اثر وارد شدن ضربه به قسمتی از نشیمنگاه ایجاد می شود. درد آنورکتال، ترشح از پوست پری مقعد، تحریک پوست بین واژن و مقعد و گاهی خونریزی مقعدی می تواند نشانه های فیستول در آنورکتال باشد.

بیماری های مقاربتی
بیماری هایی که از طریق مقاربت مقعدی منتقل می شوند می توانند باعث درد، خونریزی، ترشح مقعد، خارش و اسهال شوند. بیش از چندین نوع بیماری مقاربتی وجود دارد که چند نمونه از آنها با خونریزی از ناحیه تناسلی واژن و مقعد همراه هستند که در ادامه به آنها پرداختیم:

زگیل دستگاه تناسلی
اگر شما یا همسرتان دچار برجستگی یا زگیل در ناحیه تناسلی شدید یا اگر ترشحات غیر طبیعی از واژن یا آلت تناسلی خود دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. علائم جدی این عارضه شامل سوزش، درد یا خونریزی هنگام ادرار کردن یا در حین رابطه جنسی می باشد.

کلامیدیا
کلامیدیا گاهی اوقات باعث التهاب می شود که منجر به خونریزی بین دوره های شما می شود. این خونریزی ممکن است از سبک تا نسبتاً شدید متغیر باشد. کلامیدیا همچنین می تواند منجر به خونریزی پس از هر نوع فعالیت جنسی شامل دخول شود.

سرطان رحم
گاهی اوقات سرطان دهانه رحم شبیه خونریزی قاعدگی است. بیمار ممکن است متوجه سیکل قاعدگی طولانی تر یا سنگین تر از حد معمول، یا لکه بینی یا خونریزی بین دوره های قاعدگی شود. بعد از خونریزی هایی که به هر طریقی متفاوت به نظر می رسند باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

روش های درمان خونریزی بعد از رابطه جنسی چیست؟
از آنجایی که هیچ دلیلی برای خونریزی بعد از رابطه جنسی وجود ندارد، هیچ درمان واحدی وجود ندارد. برخی از گزینه ها برای آرام کردن این وضعیت عبارتند از:
[تصویر:  PostCoitalBleeding-1206073847-770x533-11.jpg]
[list]
[*]روان کننده ها و مرطوب کننده های واژن
[*]دارو برای عفونت های مقاربتی
[*]استروژن درمانی
[*]درمان سرطان دهانه رحم (جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی)
[*]برداشتن پولیپ
[/list]
آیا خونریزی بعد از رابطه جنسی خود به خود متوقف می شود؟
بله ممکن است. مطالعه ای اخیر نشان داده است که بیش از نیمی از زنانی که بعد از رابطه جنسی دچار خونریزی شده بودند، گزارش دادند که این خونریزی طی 2 سال خود به خود از بین رفته است.
منبع: https://hpvdarman.com/articles/%D8%AE%D9...%B3%DB%8C/
[url=https://hpvdarman.com/articles/%D8%AE%D9%88%D9%86%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D8%AC%D9%86%D8%B3%DB%8C/][/url]