تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: مونوپروپیلن گلایکول در صنایع غذایی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
مونوپروپیلن گلایکول یک ویسکوز آلی از نوع الکل هاست که با نام های دیگری چون پروپیلن گلایکول و MPG نیز در بازار یافت میشود. این ماده در صنایع گوناگون کاربردهای فراوانی داشته و از این جهت بسیار مورد توجه است.


به طور کلی مونوپروپیلن گلایکول دارای خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردی است که در تشکیل بسیاری از ترکیبات شیمیایی و محصولات مصرفی مورد استفاده قرار میگیرد.
یکی از مهم ترین موارد کاربرد این ماده به صنایع غذایی مربوط میشود. استفاده از مونوپروپیلن گلایکول در تهیه محصولات غذایی دارای ویژگی ها و مزایای فراوانی است که در ادامه به برخی از آن ها میپردازیم.

مونوپروپیلن گلایکول جاذب و حافظ رطوبت است. به همین خاطر در تهیه محصولاتی چون کیک، شیرینی جات و... که از بافت نرم و منعطف برخوردار میباشند، کاربرد آن ضروری خواهد بود.
همچنین مونوپروپیلن گلایکول به شکل گیری بهتر خمیرها و به هم چسبیدن ذرات و مواد مورد استفاده کمک میکند. این خاصیت سبب شده است تا برای ترکیب بهتر مواد اولیه و حفظ یکنواختی مایعاتی نظیر سس ها، آبمیوه ها و... آن را به کار گیرند.

مونوپروپیلن گلایکول دارای حالتی چسبناک و طعمی نسبتا شیرین است، به همین خاطر در برخی موارد، به ویژه در تهیه نوشیدنی ها، آبمیوه ها، شکلات ها و... از آن به عنوان نوعی طعم دهنده استفاده میکنند.

همچنین ماده فوق نوعی نگهدارنده بی خطر به حساب می آید که به حفظ بافت، یکنواختی، ظاهر و خواص مواد غذایی در طولانی مدت کمک میکند. به همین خاطر مونوپروپیلن گلایکول در تهیه بسیاری از خوراکی ها و تنقلات کاربرد دارد.

جالب است بدانید که این ماده از نظر بهداشتی به هیچ عنوان مضر نبوده و فاقد هر نوع سمیت میباشد. به این ترتیب استفاده از آن به عنوان افزودنی غذایی یا ماده نگهدارنده، از سوی کارخانه ها آزاد است و برای مطرف کنندگان آسیبی به همراه نخواهد داشت.

برگرفته از : https://chemibazar.com/monopropylene-glycol/

[تصویر:  MPG-INDUSTRIAL-GRADE-29_0.jpg]