تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: اجزا و قطعات سیستم جرقه زنی خودروهای چینی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
اجزا و قطعات سیستم جرقه زنی خودروهای چینی


1) کوئل از اجزا سیستم جرقه زنی
این قطعه وظیفه تبدیل برق ۱۲ ولت باطری به برق با ولتاز ۱۰ تا ۲۴ هزار ولتی را دارد. این موضوع موجب تسهیل در عمل اختلاط هوا و سوخت در سیستم جرقه زنی خواهد شد. البته ناگفته نماند اختلاف ولتاژ بین 10 تا 24 به حالات مختلف کارکرد موتور، مانند: سرعت کم، سرعت زیاد، کمی کمپرس، روغن سوزی، تنظیم نبودن سوخت و . . . وابسته است.
کوئل ها دارای یک روکش فلزی یا کائوچویی می باشد. در قسمت بالای پوسته سه ترمینال تعبیه شده است که از این سه ترمینال، ترمینال بزرگ در وسط، که خروجی مدار ثانویه را برعهده دارد، به وسیله وایر به توزیع کننده می رسد. همچنین دو ترمینال کوچک دیگر که به ورودی و خروجی کویل معروف می باشند، در داخل کویل در قسمت وسط هسته کویل قرار گرفته اند. این دو ترمینال و از تعدادی صفحات فلزی که روی هم قرار گرفته اند به وجود آمده اند.
2) دلکو
دلکو یکی از قطعات اصلی در سیستم جرقه زنی است که وظیفه توزیع ولتاژ زیاد، برای جرقه زدن شمع ها را به عهده دارد. برای تولید ولتاژ زیاد به کمک این قطعه، دلکو به کمک قطع و وصل متناوب مدار اولیه به کمک پلاتین، این عمل را انجام خواهد داد.
3) پلاتین
در سیستم جرقه زنی در خودروهای چینی، معمولاً برای قطع و وصل کردن جریان مدار اولیه در زمان های مناسب از پلاتین استفاده می شود. پلاتین ها با بسته شدن بر روی صفحه دلکو این عملیات را به خوبی انجام می دهند.
پلاتین شامل یک بازوی ثابت به نام پلاتین منفی و یک بازوی متحرک به نام پلاتین مثبت می باشد. معمولاً بر روی هر یک از بازوهای ثابت و متحرک پلاتین یک برجستگی وجود دارد که زمانی که پلاتین بسته می شود، این دو برجستگی در روی یکدیگر قرار می گیرند.
4) خازن
خازن یکی از مهم ترین قطعات در سیستم جرقه زنی خودروهای چینی است که خود از قسمت هایی تشکیل شده است. خازن ها دارای دو نوار فلزی از جنس قلع می باشند که هر لایه از آن به وسیله صفحات نازکی آغشته به پارافین با میکا از یکدیگر جدا و عایق خواهند شد. به صفحات قلع در خازن ها جوشن گفته می شود. یکی از جوشن ها در خازن ها، جوشن مثبت و دیگری را جوشن منفی نام دارد.
5) چکش برق
در بالای پلاتین و روی میل دلکو، چکش برق که وظیفه تقسیم برق ولتاژ زیاد را دارد، قرار خواهد گرفت. این قطعه، در واقع قطعه ای است که در جای خود بر روی محور دلکو قرار می گیرد.
6) شمع
شمع یکی از اصلی ترین قطعات در سیستم جرقه زنی خودروهای چینی می باشد. شمع ها دارای یک الكترود مرکزی عایق بندی شده و یک بدنه فولادی و یک الکترود جانبی می باشد. در شمع ها برای سوختن رسوبات کربن روی الکترودها معمولا باید عایق قسمت پایین شمع طوری باشد که دمای ۵۰۰ تا ۸۰۰ درجه سانتیگراد را تحمل کند.
شمع ها دارای یک قطعه به نام چینی شمع می باشند. وظیفه این قطعه، عایق بندی بین الکترود میانی و خارج است. چینی شمع همچنین از انتقال ولتاژ قوی به بدنه ی سایر قطعات جلوگیری کرده و فشار بالا حدود ۴۰ اتمسفر را داشته و درجه حرارتی حدود ۱۵۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل می کند.

نقل‌قول: منبع: شارکو یدک (فروشگاه لوازم یدکی خودروهای چینی)