تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: درمان سریع بیماریهای نشیمنگاهی بواسیر، شقاق، کیست مویی و فیستول
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
اختلالات آنورکتال و بیماریهای نشیمنگاهی شرایطی هستند که ناحیه مقعد و رکتوم را تحت تاثیر قرار می دهند. اختلالات رایج مقعد و رکتوم شامل بواسیر یا هموروئید، شقاق مقعد و فیستول مقعدی است. برای اکثر افراد، اختلالات آنورکتال سر منشا نگرانی، خجالت و همچنین ایجاد درد و ناراحتی جسمی هستند. به همین دلیل روش های درمان این بیماری ها که هر کدام با یکدیگر تفاوت دارند، اهمیت بسیاری دارد تا از درد رها شوید.

بیماری های نشیمنگاهی کدامند؟
همانطور که غذا هضم می شود، از دستگاه گوارش عبور می کند. مواد زائد باقی مانده از بدن دفع می شود که به آن مدفوع می گویند. اختلالات مقعدی بر مقعد، یعنی ناحیه ای که مدفوع دفع می شود، تأثیر می گذارد. مقعد انتهای دستگاه گوارش است که به خارج از بدن متصل می شود. همچنین اختلالات رکتوم بر رکتوم، ناحیه بالای مقعد که مدفوع قبل از دفع از بدن در آن نگه داشته می شود، تاثیر می گذارد.

علائم و خطرات
علائم مرتبط با اختلالات مقعدی یا بیماری های نشیمنگاهی بسته به نوع خاصی از اختلال که تجربه می کنید متفاوت است. برخی از نشانه های احتمالی اختلال آنورکتال عبارتند از:
[list]
[*]یک ترک قابل مشاهده در پوست مقعد
[*]خونریزی بعد از اجابت مزاج، با یا بدون درد
[*]اسهال یا یبوست
[*]گاز و نفخ
[*]خارش یا سوزش در ناحیه مقعد
[*]توده یا تورم در داخل و اطراف ناحیه مقعد
[*]درد در حین یا بعد از اجابت مزاج
[*] درد یا ناراحتی در ناحیه مقعد
[*]خونریزی یا ترشح از مقعد
[/list]برخی از اختلالات مقعدی ناشی از عوامل محیطی مانند رژیم غذایی و سبک زندگی هستند. به عنوان مثال، نشستن طولانی مدت می تواند یک عامل خطر برای ابتلا به هموروئید باشد. سایر اختلالات آنورکتال می تواند همراه با یک نگرانی اولیه سلامتی مانند بیماری التهابی روده رخ دهد. در برخی موارد، بعضی از داروها و درمان‌ها می‌توانند خطر ابتلا به اختلالات آنورکتال را افزایش دهند.
انواع مختلفی از بیماری های نشیمنگاهی و مقعدی وجود دارند، که از مسائل نسبتاً جزئی مانند خارش یا زگیل تا نگرانی های مهم تر مانند درد و بی اختیاری شروع می شوند.

بواسیر یا هموروئید چیست؟
دو نوع بواسیر (هموروئید) وجود دارد: هموروئید داخلی که در قسمت تحتانی رکتوم ایجاد می شود و هموروئید خارجی که در زیر پوست اطراف مقعد به وجود می آید. هموروئید خارجی نوع دردناک این بیماری است، زیرا پوست روی آن تحریک شده و حساس می شود.
نقل‌قول: از علت های شایع آن می توان به یبوست مزمن یا رابطه مقعدی اشاره کرد که نقش به سزایی در ابتلا به این عارضه دارند. از علائم و نشانه های شایع بواسیر نیز می توان به توده ای برجسته و به رنگ تیره در اطراف یا داخل مقعد اشاره کرد. در ادامه به طور کامل تر با این بیماری آشنا می شوید.
کلینیک زارعی
اگر لخته خون در داخل هموروئید خارجی ایجاد شود، درد می تواند ناگهانی و شدید بوده و آن را به ترومبوزه تبدیل کند. ممکن است توده ای را در اطراف مقعد احساس کنید یا ببینید. لخته معمولا حل می شود و پوست اضافی (برچسب پوستی) باقی می ماند که ممکن است خارش یا تحریک شود.

[تصویر:  hemorrhoid-1.jpg]
روش های درمان بواسیر
برای درمان بواسیر روش های بسیاری وجود دارد که روز به روز پیشرفته تر شده اند. این بیماری معمولا با روشهای خانگی قابل درمان نیست و حتما باید از روش های پزشکی کمک گرفته شود. برای تسکین علائم به طور منظم در یک حمام گرم یا حمام بنشینید. ناحیه مقعد خود را دو تا سه بار در روز به مدت 10 تا 15 دقیقه در آب گرم ساده خیس کنید. 
روش های پزشکی شامل جراحی هموروئیدکتومی، درمان با لیزر و رابربند می باشد.

شقاق یا فیشر مقعدی چیست؟
بیماری شقاق مقعدی یک شکاف یا پارگی کوچک در پوشش مجرای مقعد است. بیماری شایع می باشد، اما اغلب با سایر بیماری های مقعدی مانند هموروئید اشتباه گرفته می شود. شقاق یا فیشر آنال معمولاً در اثر ضربه به پوشش داخلی مقعد در اثر اجابت مزاج یا سایر کشش های کانال مقعد ایجاد می شود.

راه های درمان شقاق
معمولا زخم های سطحی نیازی به درمان جدی ندارند و پس از دو هفته ترمیم می شوند. از طرفی دیگر اگرچه اکثر شقاق مقعدی نیازی به جراحی ندارند، درمان شقاق مزمن سخت تر است و جراحی ممکن است بهترین گزینه باشد. هدف از جراحی کمک به شل شدن عضلات اسفنکتر مقعد است که باعث کاهش درد و اسپاسم می شود و به شقاق اجازه می دهد تا بهبود یابد. 
گزینه های جراحی عبارتند از تزریق سم بوتولینوم به اسفنکتر مقعد یا جراحی قسمت داخلی اسفنکتر مقعد (اسفنکتروتومی داخلی جانبی). البته امروزه برای درمان راحت تر این عارضه از اشعه لیزر استفاده می شود.

کیست مویی چیست؟
کیست پیلونیدال ممکن است یکی از عارضه های پوستی باشد که یک باره ایجاد می شود. این بیماری تشکیل شده از چند کیست کوچک و بزرگ می باشد. علت دقیق کیست پیلونیدال مشخص نیست. اما به نظر می رسد اکثر کیست های پیلونیدال ناشی از موهای شلی هستند که به پوست نفوذ می کنند. اصطکاک و فشار، مالیدن پوست به پوست، لباس‌های تنگ، دوچرخه‌ سواری، نشستن طولانی مدت یا عوامل مشابه موها را مجبور می‌کند تا داخل پوست فرو بروند.
منبع: سایت خبری واضح