تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: زمان مصاحبه دکتری 1401
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
زمان مصاحبه دکتری ۱۴۰۱[b] [/b]بر اساس آخرین اخبار و اطلاعات منتشرشده در خردادماه است.

[b]از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! [/b][b]کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … [/b][b]و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …[/b]

به گزارش [b]پی اچ دی تست[/b]، پس از انتخاب رشته، داوطلبانی که حدنصاب نمره مدنظر دانشگاه‌ها در آزمون کتبی را کسب کرده باشند، دعوت به مصاحبه خواهند شد. نتایج دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه‌های سراسری از طریق سازمان سنجش و نتایج دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد از طریق مرکز سنجش و پذیرش این دانشگاه اطلاع‌رسانی می شود.
شیوه اعتراض به نتایج دعوت به مصاحبه دکتری 
بر اساس اعلام سازمان سنجش، کلیه داوطلبانی که انتخاب رشته نموده‌اند، وضعیت علمی آنها در کارنامه در هریک از کدرشته‌محل‌های انتخابی منعکس گردیده است. چنانچه داوطلبان درخصوص کارنامه نتایج انتخاب رشته سوالاتی داشته باشند، لازم است منحصراً از طریق سیستم پاسخگویی اینترنتی مندرج در سایت این سازمان تقاضای خود را ارسال نمایند.
زمان مصاحبه کنکور دکتری 1401 سراسری
بر اساس آخرین اخبار، زمان اعلام نتایج دکتری ۱۴۰۱ دیرتر از سال‌های گذشته و اواخر اردیبهشت یا اوایل خردادماه است.[b] زمان مصاحبه دکتری 1401[/b] نیز از اوایل خردادماه اعلام شده است.
مصاحبه های دکتری در سال گذشته از 2 خردادماه آغاز شده بود.
[b]زمان مصاحبه دکتری ۱۴۰۱[/b] و مدارک لازم جهت حضور معرفی شدگان به [b]مصاحبه های دکتری 1401 [/b]دانشگاه ها به زودی از طریق سازمان سنجش، دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی اعلام خواهد شد. بسیار محتمل است که با توجه به بازگشایی دانشگاه‌ها، مصاحبه های کنکور دکترا 1401 به صورت [b]حضوری [/b]برگزار شود.
[تصویر:  interview-time-1401.jpg]

 
زمان مصاحبه دکتری دانشگاه پیام نور 1401
معرفی شدگان به مصاحبه دوره دکتری در این دانشگاه، لازم است ضمن مطالعه دقیق و مجدد دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری 1401 و همچنین اطلاعیه ها و دستورالعمل های این دانشگاه جهت ثبت نام به سامانه مصاحبه دکتری – مدد این دانشگاه به آدرس اینترنتی https://madad.pnu.ac.ir مراجعه نموده و نسبت به ثبت نام اقدام کنند.
با توجه به زمان اعلام‌شده از سوی رئیس سازمان سنجش، احتمالا [b]زمان برگزاری مصاحبه های دکتری پیام نور[/b] نیز در مردادماه خواهد بود.

احتمال برگزاری مصاحبه های دکتری دانشگاه پیام نور در سال 1401 به صورت حضوری وجود دارد.
زمان مصاحبه دکتری 1401 دانشگاه آزاد
[تصویر:  Islamic-Azad-University.jpg]هنوز تاریخ دقیق برگزاری مصاحبه دکتری 1401 دانشگاه آزاد اعلام نشده؛ اما به نظر می‌رسد زمان مصاحبه این دانشگاه نیز در مردادماه باشد.
تاریخ و زمان مصاحبه هر فرد و آدرس محل برگزاری مصاحبه بر اساس واحد دانشگاهی انتخابی فرد در زمان ثبت نام، در برگه ورود به جلسه درج خواهد شد.
ثبت نام مصاحبه دکتری آزاد 1401
داوطلبان مصاحبه دکتری این دانشگاه می‌بایست با مراجعه به سامانه این مرکز به آدرس www.azmoon.org نسبت به انتخاب رشته (یا رشته های) مورد نظر خود جهت ثبت نام و حضور در مصاحبه علمی اقدام نمایند.
[b][u]عدم ثبت نام در سامانه فوق در موعد مقرر به منزله انصراف از پذیرش بود.[/b][/u]
[b]زمان دقیق مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد [/b]برای افرادی که آمادگی خود را جهت شرکت در مصاحبه اعلام کرده بودند، در سامانه اینترنتی مرکز سنجش و پذیرش به آدرس  www.azmoon.net اعلام خواهد شد.
برای اطلاع از جزئیات [b]تاریخ مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد [/b]کلیک کنید.

پس از پرداخت وجه و ثبت نام به منظور شرکت در مصاحبه امکان لغو ثبت نام و عودت وجه تحت هیچ شرایطی وجود ندارد اما داوطلبانی که در بیش از یک رشته دعوت به مصاحبه شده اند می توانند تا پایان مهلت ثبت نام با مراجعه به سامانه ثبت نام پرداخت وجه و ثبت نام در رشته های مجاز خود اقدام نمایند.
نحوه برگزاری مصاحبه دکتری آزاد 1401
با توجه به این واکسیناسیون گسترده و کاهش شیوع کرونا و نیز حضوری شدن کلاس‌های دانشگاه‌ها، احتمال این که در سال 1401 مصاحبه های دکتری دانشگاه آزاد حضوری برگزار شود وجود دارد.
مکان مصاحبه دکتری
روال بر این است که مصاحبه‌های دکتری دانشگاه سراسری در خود دانشگاه‌ها برگزار شود. درخصوص دانشگاه آزاد، در سال‌های مختلف شیوه‌های متفاوتی اتخاذ شده است. در سال 98، مکان برگزاری مصاحبه‌های دکتری دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات تهران بود.
در سال‌های 99 و 1400 با توجه به شیوع کرونا مقرر شد مصاحبه دکتری همه دانشگاه ها ازجمله دانشگاه آزاد اسلامی به صورت مجازی برگزار شود.[b] اما احتمال برگزاری حضوری مصاحبه دکتری 1401 با توجه به کاهش شیوع کرونا وجود دارد.[/b]
مدت زمان مصاحبه دکترا
مدت زمان مصاحبه­ دکتری برای افراد مختلف، متفاوت است. گاهی مصاحبه­‌گران به دلایل خاص خودشان، نیازی به طولانی کردن مدت مصاحبه نمی­‌بینند و گاهی هم بالعکس، به ناچار و به منظور ارزیابی بهتر، این زمان را طولانی­‌تر می­‌نمایند. حتی در مواردی دیده شده که مصاحبه به صورت خیلی مختصری برگزار شده و هیچ سؤالی پرسیده نشده و تنها رزومه بررسی شده و یا فرمی که از قبل توسط داوطلبان تکمیل گردیده بوده، بررسی شده است.

بر این اساس، میزان زمانی که فرد در مصاحبه حضور داشته است، پیش­‌بینی­‌کننده­ خوبی برای قبولی یا عدم قبولی نخواهد بود.
[b]مدارک لازم که داوطلبان دارای حدنصاب می‌بایست در مصاحبه دکتری همراه خود داشته باشند[/b][b]:[/b]
1- اصل مدرک کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) یا کارنامه ریز نمرات.
[b]تبصره[/b][b]– [/b]داوطلبانی که دانشجوی سال آخر دوره کارشناسی‌ارشد و یا دکتری حرفه‌ای بوده و[b] حداکثر تا تاریخ 1401/06/31 [/b]فارغ‌التحصیل می‌شوند (اصل گواهی تأیید شده توسط دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی محل اخذ مدرک مطابق فرم مندرج در دفترچه ثبت نام دکتری و یا دفترچه انتخاب رشته دکتری)
2- اصل مدرک کارشناسی (لیسانس) یا کارنامه ریزنمرات.
[b]تبصره 1[/b][b]– [/b]آن‌دسته از داوطلبانی که فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی ناپیوسته می‌باشند، علاوه بر اصل مدرک کارشناسی ناپیوسته می‌بایست اصل مدرک کاردانی را نیز ارائه نمایند.
[b]تبصره 2[/b][b]–[/b] کسانی که به دلائلی قادر به ارائه اصل مدرک یا مدارک‌ مندرج در بندهای 1 و 2 فوق نمی‌باشند، لازم است اصل گواهی تأییدشده توسط دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی محل اخذ مدرک را به همراه داشته باشند.
3- اصل شناسنامه و یا کارت ملی برای تطبیق مشخصات شناسنامه‌ای معرفی شده با مشخصات اطلاعات ارسالی از سوی این سازمان.
4- اصل گواهی مبنی بر اینکه عضو هیات علمی «رسمی- قطعی» و یا «رسمی- آزمایشی» تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده که به تأیید بالاترین مقام مسئول نیز رسیده باشد، برای آن‌دسته از افرادی که از امتیاز مربی در این آزمون استفاده نموده‌اند.
5- کلیه مستندات مربوط به سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی و تحقیقاتی.
برای اطلاع دقیق از مدارک لازم برای مصاحبه دکتری لازم است اطلاعیه هر دانشگاه را نیز بررسی نمایید.
فرم بررسی صلاحیت‌ عمومی دکتری
کلیه داوطلبانی که در کدرشته محل‌های انتخابی دارای حدنصاب نمره علمی لازم به منظور شرکت در مراحل ارزیابی تخصصی توسط دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی هستند، می‌بایست نسبت به [b]تکمیل فرم بررسی صلاحیت‌های عمومی دکتری[/b] اقدام کنند.
بدین منظور با مراجعه به لینک مربوط در قسمت مشاهده کارنامه مندرج در سایت سازمان سنجش، ضمن پرداخت مبلغ اعلام‌شده به‌صورت اینترنتی، فرم بررسی صلاحیت عمومی را تکمیل و کد پیگیری دریافت دارند.
[b]بر اساس اعلام سازمان سنجش، داوطلبانی که نسبت به تکمیل فرم بررسی صلاحیت‌های عمومی اقدام ننمایند از گزینش نهایی حذف خواهند شد.[/b]
زمان اعلام نتایج دکتری
بر اساس اعلام رئیس سازمان سنجش، [u]زمان اعلام نتایج نهایی دکتری در شهریورماه خواهد بود.[/u]
گزینش نهایی داوطلبان در هر کدرشته‌محل براساس نمره کل نهایی حاصل از میانگین نمره علمی آزمون متمرکز است [b]([/b][b]نمره کل اولیه 50 درصد در شیوه پذیرش آموزشی-پژوهشی و 30 درصد در شیوه پذیرش پژوهش محور تأثیر دارد[/b][b] و [/b][b]نمره مصاحبه در شیوه پذیرش آموزشی-پژوهشی 50 درصد و در شیوه پذیرش پژوهش محور 70 درصد تأثیر دارد)[/b].
داوطلبان هر رشته در هر دانشگاه که بالاترین نمره نهایی را کسب کرده باشند و علاوه بر آن، حدنصاب نمره مصاحبه دکتری دانشگاه را نیز داشته باشند، به عنوان قبولی نهایی اعلام خواهند شد.
محرومیت یک‌ساله برای پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون دکتری لغو شد!
اگر چه در سال‌های گذشته آن‌دسته از داوطلبانی که در مرحله ارزیابی تخصصی شرکت و در ردیف [b]پذیرفته‌شدگان نهایی دوره روزانه[/b] آزمون ورودی دکتری (Ph.D) نیمه متمرکز قرار می‌گرفتند، مجاز به ثبت‌نام و شرکت در آزمون دکتری سال بعد نبودند، اما از سال 1401 این قانون لغو شده و [b]حتی قبولی در دوره روزانه دیگر محرومیتی ندارد.[/b]
نحوه اطلاع از جزئیات مصاجبه دکتری دانشگاه آزاد
همه متقاضیانی که مبادرت به انتخاب کدرشته محل‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی در سایت دانشگاه مذکور نموده‌اند به منظور اطلاع از نحوه و چگونگی انجام مراحل ارزیابی تخصصی از متقاضیان و سایر مراحل گزینش به درگاه اطلاع رسانی آن دانشگاه مراجعه نمایند.
جدول زمان بندی مصاحبه دکتری دانشگاه های سراسری
به گزارش[b] [url=https://phdtest.ir/]پی اچ دی تست[/b]، از سال 1390 که پذیرش دانشجویان دکتری، شکل رسمی‌تری به خود گرفت و آزمون نیمه‌متمرکز دکتری از سوی سازمان سنجش برگزار شد، باز هم بخش [b]مصاحبه دکتری،[/b] اهمیت خود را حفظ کرده و نقش مهمی در پذیرش داوطلبان دوره دکتری دارد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص [b]مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد [/b]کلیک کنید.

[b]از اخبار آزمون دکتری جا نمونی! ما همه اخبار رو لحظه‌ای اطلاع رسانی میکنیم! [/b][b]کافیه برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنی … [/b][b]و یا عضو پیج اینستاگرام سایت پی اچ دی تست بشی …[/b]

مصاحبه چه‎قدر در پذیرش دکتری تاثیر دارد؟

[تصویر:  interview-PhD-exam-01-800x511.png]موفقیت در مصاحبه دکتری به چه چیزهایی وابسته است؟
بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، [b]تأثیر مصاحبه در پذیرش دکتری 1401، 50 درصد خواهد بود. [/b]بدین صورت که پس از برگزاری [b]مصاحبه دکتری[/b] از سوی دانشگاه‌ها، نمره مصاحبه داوطلب با نمره‌تراز کسب‌شده در آزمون کتبی میانگین گرفته می‌شود و نمره کل داوطلب محاسبه می‌شود.
نمره کل داوطلبان حاضر در جلسه مصاحبه هر دانشگاه/واحد دانشگاهی قیاس شده و مطابق با ظرفیت، افرادی که بالاترین نمره کل را کسب کرده باشند پذیرفته می‌شوند.
البته متأسفانه طی سال‌های اخیر، دانشگاه‌ها اقدام به اعمال حدنصاب نمره مصاحبه دکتری می‌نمایند. بدین صورت که اگر داوطلبانی حد نصاب نمره مصاحبه مدنظر دانشگاه را کسب نکند، در آن دانشگاه پذیرش نخواهد شد. حتی اگر به لحاظ مجموع نمره مصاحبه و آزمون کتبی بالاتر از سایر داوطلبان باشد.
[b]زمان بندی برگزاری مصاحبه های دکتری 1400 [/b]که از سوی دانشگاه ها اعلام شده بود به شرح جدول زیر است:
[b]نام دانشگاه[/b]
[b]زمان شروع مصاحبه دکتری[/b]
مصاحبه دکتری دانشگاه هنر اصفهان ۱۴۰۰
 
مصاحبه دکتری دانشگاه صنعتی شیراز ۱۴۰۰
 
مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی
 
مصاحبه دکتری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
 
مصاحبه دکتری پژوهشگاه مواد و انرژی
 
مصاحبه دکتری دانشکده اصول الدین
 
مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ دانشگاه قم
 
مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ دانشگاه امیرالمومنین
 
مصاحبه دکتری دانشگاه علم و صنعت ۱۴۰۰
۱۲ تیر ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه باقرالعلوم ۱۴۰۰
۱۲ تیر ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب ۱۴۰۰
۱۲ تیر ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه میبد ۱۴۰۰
۱۱ تیر ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه شمال ۱۴۰۰
۵ تیر ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه یاسوج ۱۴۰۰
۵ تیر ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته
۲ تیر ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه تفرش ۱۴۰۰
۳۱ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله ۱۴۰۰
۳۰ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه شهید رجایی ۱۴۰۰
۲۹ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
۲۹ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ موسسه علوم شناختی
۲۷ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی
۲۵ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
۲۴ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ دانشگاه الزهرا
۲۴ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری 1400 دانشگاه هنر اسلامی تبریز
۲۴ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه خوارزمی ۱۴۰۰
۲۲ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه لرستان ۱۴۰۰
۲۲ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه تهران ۱۴۰۰
۲۲ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه زابل ۱۴۰۰
۲۲ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه امام رضا ۱۴۰۰
۲۲ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه صنعتی شریف ۱۴۰۰
۲۲ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ دانشگاه گلستان
۲۲ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه علم و فرهنگ ۱۴۰۰
۲۲ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ دانشگاه دامغان
۲۲ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ دانشگاه قرآن و حدیث
۲۲ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه فردوسی مشهد ۱۴۰۰
۲۰ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه بناب ۱۴۰۰
۱۹ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ دانشگاه علامه طباطبایی
۱۹ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه صنعتی سهند ۱۴۰۰
۱۸ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ دانشگاه شهید چمران اهواز
۱۷ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ دانشگاه صنعتی امیرکبیر
۱۷ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
۱۷ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه شهید باهنر کرمان ۱۴۰۰
۱۷ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه اصفهان ۱۴۰۰
۱۷ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ دانشگاه سلمان فارسی کازرون
۱۷ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه هنر ۱۴۰۰
۱۷ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه رازی کرمانشاه ۱۴۰۰
۱۷ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه تربیت مدرس ۱۴۰۰
۱۷ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری
۱۷ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ۱۴۰۰
۱۷ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ دانشگاه هرمزگان
۱۷ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه ملایر ۱۴۰۰
۱۷ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ دانشگاه گنبد کاووس
۱۷ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران
۱۷ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه ایلام ۱۴۰۰
۱۵ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ دانشگاه حکیم سبزواری
۱۲ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ دانشگاه بوعلی سینا
۱۱ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه صنعتی خواجه نصیر ۱۴۰۰
۱۱ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دانشگاه امام خمینی قزوین ۱۴۰۰
۱۱ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه یزد ۱۴۰۰
۱۱ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه خلیج فارس ۱۴۰۰
۱۱ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ دانشگاه صنعتی ارومیه
۱۱ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه شیراز ۱۴۰۰
۱۱ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه سمنان ۱۴۰۰
۱۰ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه زنجان ۱۴۰۰
۱۰ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه شهرکرد ۱۴۰۰
۱۰ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ دانشگاه مراغه
۱۰ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ ولیعصر رفسنجان
۱۰ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه سیستان و بلوچستان ۱۴۰۰
۱۰ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه شاهد ۱۴۰۰
۱۰ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ دانشگاه مذاهب اسلامی
۱۰ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ دانشگاه صنعتی شاهرود
۹ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه تبریز ۱۴۰۰
۸ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ دانشگاه مازندران
۸ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه شهید بهشتی ۱۴۰۰
۸ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه اراک ۱۴۰۰
۸ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه گیلان ۱۴۰۰
۸ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه ۱۴۰۰ ارومیه
۸ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ دانشگاه مفید
۸ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ دانشگاه کردستان
۸ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه امام حسین ۱۴۰۰
۸ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه بیرجند ۱۴۰۰
۵ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ۱۴۰۰
۵ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه محقق اردبیلی ۱۴۰۰
۵ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان ۱۴۰۰
۵ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه صنعتی اصفهان ۱۴۰۰
۴ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری دانشگاه کاشان ۱۴۰۰
۴ خرداد ۱۴۰۰
مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
۲ خرداد ۱۴۰۰

[b]توجه: این جدول به طور مستمر به‌روزرسانی خواهد شد و زمان مصاحبه دکتری ۱۴۰۱ در آن درج خواهد شد![/b]
زمان برگزاری مصاحبه دکتری بدون آزمون 1401
درخصوص پذیرش دکتری بدون آزمون دانشگاه‎های سراسری، فراخوان دانشگاه‌ها به صورت مستقل اعلام می‌شود و زمان مصاحبه‌ها هم اغلب متفاوت است که از طریق سایت دانشگاه‌ها اعلام می‌شود.
اما در خصوص دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد، معمولاً برگزاری مصاحبه‌های دکتری بدون کنکور همزمان با برگزاری مصاحبه‌ها داوطلبان باآزمون است.
[تصویر:  interview-PhD-exam-02-1-800x218.png]

نحوه امتیازدهی در مصاحبه دکتری

[b]در مصاحبه های دکتری، غالباً 40 درصد نمره به سوابق پژوهشی و آموزشی و 60 درصد به ارزیابی های جلسه مصاحبه اختصاص داده می‌شود.[/b]
در مجموع، نمره معدل و پایان‌نامه، دانشگاه‌های مقاطع قبلی، ارائه­ کارهای تحقیقاتی و پژوهشی، سوابق تدریس دانشگاهی، مدرک زبان و نمره کتبی آزمون دکتری، مهم‌ترین و مؤثرترین نکات برای کسب امتیاز بخش آموزشی و پژوهشی جهت قبولی در مصاحبه دکتری هستند.
امتیاز مقاله و کتاب در مصاحبه دکتری
ازجمله مواردی که در غالب مصاحبه‌های دکتری برای داوطلبان امتیاز به همراه دارد، شامل آیتم‌های زیر است:
[list]
[*]مقالات علمی-پژوهشی (داخلی و خارجی) مرتبط با رشته تحصیلی

[*]مقالات علمی-ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی

[*]مقالات چاپ‎شده در کنفرانس‎های معتبر (داخلی یا خارجی)

[*]تألیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی
[/list]نحوه امتیازدهی به هر یک از این موارد بسته به نظر اساتید ممکن است متغیر باشد.
اما موضوعی که در اغلب مصاحبه‌ها عمومیت دارد این است که غالباً اساتید سقف مشخصی برای امتیاز مقالات و سایر کارهای پژوهشی درنظرمی‌گیرند. بنابراین داوطلبان هر تعداد مقاله هم داشته باشند، نمره بالاتری از سقف امتیاز تعیین‌شده نخواهند گرفت.
علاوه بر مقاله و کتاب، ثبت اختراع و نیز کسب مقام در جشنواره‌های علمی نظیر خوارزمی و فارابی و داشتن طرح پژوهشی نیز ممکن است در [b]مصاحبه دکتری[/b]، امتیازآور باشد.
امتیاز معدل و پایان‌نامه کارشناسی ارشد
در مصاحبه برخی دانشگاه‌ها معدل مقطع کارشناسی ارشد و کیفیت پایان‌نامه نیز اهمیت خاصی دارد و به آن امتیاز داده می‌شود. حتی ممکن است به سطح دانشگاه محل فارغ‌التحصیلی مقطع ارشد و حتی کارشناسی نیز امتیاز تعلق گیرد.
نحوه محاسبه امتیازات پژوهشی و فناوری در مصاحبه دکتری
[b]ردیف[/b]
[b]نوع فعالیت[/b]
[b]حداکثر نمره[/b]
[b]نحوه ارزیابی[/b]
1
1-1  مقالات علمی- پژوهشی (داخلی و خارجی) مرتبط با رشته تحصیلی
2-1  گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهش‌‌های علمی و صنعتی ایران
3-1  برگزیدگی در جشنواره‌های علمی معتبر
4
– هر مقاله تا 4 امتیاز مطابق آئین نامه ارتقاء
– گواهی ثبت اختراع بین المللی و داخلی تا 2
– برگزیدگی داخلی خارجی تا 2 امتیاز
2
مقالات علمی- ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی
1
هر مقاله تا 1 امتیاز مطابق آئین نامه ارتقاء
3
مقالات چاپ شده در کنفرانس‌های معتبر (داخلی یا خارجی)
2
خارجی تا 2 امتیاز و داخلی 1 امتیاز
4
تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی
1
 
5
معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته
1.5
طبق مصوبه شورای تحصیلات تکمیلی
6
معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی
1.5
طبق مصوبه شورای تحصیلات تکمیلی
7
برگزیدگان المپیادهای علمی- دانشجویی
1
رتبه 1 تا 3، 1 امتیاز- رتبه 4 تا 6، 5/0 امتیاز
8
مدرک زبان معتبر
6
طبق جدول شماره 6
9
کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد
2
عالی تا 2 و بسیار خوب تا 1 امتیاز
 

[b]جمع[/b]
[size=undefined]
[b]20[/b]
 [/size]

 
امتیاز تدریس در مصاحبه دکتری
از جمله مواردی که در سال‌های اخیر با چالش همراه بوده است، امتیاز تدریس در مصاحبه دکتری است. برخی دانشگاه‌ها برای سابقه تدریس امتیاز درنظر می‌گیرند، اما برخی دانشگاه‌ها بدون توجه از این مورد می‌گذرند و امتیازی به سوابق تدریس داوطلبان اختصاص نمی‌دهند.
البته در بعضی دانشگاه‌ها سابقه تدریس اهمیت بالایی دارد و علاوه بر آن، اساتید مصاحبه‌کننده ممکن است حتی به سوابق کاری مرتبط با رشته نیز امتیاز دهند.
اگر چه داشتن مدرک زبان جهت شرکت در[b] مصاحبه دکتری[/b] وزارت علوم الزامی نیست، اما ارائه­ مدرک معتبر یکی از آزمون‌های زبان ملی یا بین­‌المللی زبان انگلیسی از جمله شاخص‌های ارزیابی داوطلبان در مرحله­ مصاحبه­ آزمون دکتری است و به آن امتیاز تعلق می‌گیرد.
تجربیات داوطلبان حاکی از آن است که داشتن مدرک زبان با نمره بالا در دید اساتید ممکن است اثر خوبی داشته باشد و کل فرآیند مصاحبه را تحت تأثیر قرار دهد.
درخصوص امتیاز مدرک زبان در مصاحبه، اگر چه جدول پیشنهادی ذیل جهت امتیازدهی مدرک زبان در [b]مصاحبه دکتری[/b] در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفت، اما عموماً دانشگاه‌ها بر اساس آیین‌نامه‌های داخلی خود یا سلیقه اساتید به مدرک زبان امتیاز می‌دهند.
همترازی نمرات آزمون های ملی و بین المللی زبان انگلیسی
[b]MSRT (MCHE)[/b]
[b]IELTS Equivalent[/b]
[b]TOEFL IBT[/b]
[b]TOEFL Computer[/b]
[b]TOEFL PAPER+ TOLIMO[/b]
[b]حداکثر نمره[/b]
100-90
0/9-7
120-96
300-250
680-600
8
89-85
9/6-5/6
95-86
249-232
599-575
7
84-80
4/6-6
85-76
231-213
574-550
6
79-75
9/5-5/5
75-66
212-196
549-525
5
74-70
4/5-5
65-56
195-173
524-500
4
69-65
9/4-5/4
55-46
172-152
499-475
3
64-60
4/4-4
45-36
151-133
474-450
2
59-50
9/3-5/3
35-29
132-113
449-425
1