تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: کاربرد بوتیل گلایکول در صنعت رنگ
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[تصویر:  butoxy-ethanol-250x250.jpg]

بوتیل گلایکول نوعی سورفکتانت آلی با اسیدیته ­ی پایین میباشد که یکی از انواع الکل های طبیعی نیز به حساب می آید. ماده فوق، مایعی شفاف با بویی شبیه به اتر بوده و در آب، اتانول و استون حل میشود.


 بوتیل گلایکول دارای خواص مفید بسیاری است که سبب شده است در زمینه های گوناگون و با اهداف متنوع مورد استفاده قرار گیرد. یکی از این ویژگی ها، حلالیت ماده فوق میباشد؛ به صورتی که بسیاری از ترکیبات دیگر را در خود حل نموده و به رقیق شدن آن ها کمک میکند.
به این خاطر است که از بوتیل گلیکول در صنعت تولید رنگ استفاده میکنند؛ به نحوی که بخش اعظم تولیدات این ماده به کارخانه های تولید انواع مواد رنگی اختصاص میابد. افزودن بوتیل گلایکول به ترکیب رنگ ها، سبب بهبود کیفیت و کاهش غلظت آن ها شده و به کار بردن رنگ را ساده تر مینماید.
این فرایند، گاه به صورت دستی و توسط مصرف کنندگان انجام میشود.

همچنین بوتیل گلایکول برای از بین بردن اثرات رنگ و آلودگی های مختلف از روی پارچه، ظروف و انواع سطوح مورد استفاده قرار میگیرد. بوتیل گلایکول یکی از بهترین جایگزین ها برای تینر و ترکیبات سنتی محلول های پاک کننده به حساب می آید.
بنابراین در تهیه بسیاری از محصولات اینچنینی نظیر مواد شوینده، صابون های مخصوص شستشوی لباس و شیشه پاک کن ها، از بوتیل گلایکول یا سایر فراورده های آن استفاده مینمایند.

همچنین ماده فوق از نظر شیمیایی پایدار بوده و فرار نمیباشد. به همین سبب میتوان با اطمینان کامل از آن در ترکیب محصولات متنوع، نظیر موارد فوق، استفاده نمود.
اما توجه داشته باشید که بوتیل گلایکول به میزان اندک دارای خواص سمی است و به همین خاطر لازم است تا آن را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

منبع پست فوق : chemibazar.com/butyl-glycol