تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: چگونه از بی خوابی و بدخوابی در کودکان پیشگیری کنیم؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
• آموزش بهداشت خواب برای والدین قبل از تولد نوزاد یکی از سرفصلهای آموزشی در کشورهای پیشرفته است که در کشور ما کمتر به آن توجه شده و والدین با آن آشنایی کافی ندارند که منجر به بی خوابیها و بدخوابیهای دوران نوزادی و شیرخوارگی و به دنبال آن مزمن شدن بی خوابی در سنین بعد و حتی بزرگسالی میشود و تبعات آن متوجه والدین و سایر اعضای خانواده نیز خواهد شد که بی خوابی در والدین باعث بروز عوارض آن از جمله مشکلات خلقی هم در خانواده و هم در روابط اجتماعی و شغلی و حتی از دست دادن شغل والدین خواهد شد.
چند نکته مهم در آموزش بهداشت خواب از دوران نوزادی و بعد شیرخوارگی اول اینکه شیرخواران از سن ۳ماهگی توانایی تطابق ریتم سیرکادین داخلی با بیرونی را پیدا میکنند،یعنی میتوانند در روز بیدار و در شب بخوابند پس والدین باید از این سن در روز کودکان را بامحرکهای ریتم سیرکادین بیرونی از جمله نور زیاد در ساعات روز و نور کم در ساعات شب مواجه کنند،تا این دو ساعت بیولوژیک برهم منطبق شوند.
دوم اینکه از همین سنین توانایی self-soothing یا خود تسکینی را پیدا میکنند،بنابراین باید شیرخوار در حالت خواب آلوده در تخت خود که بهتراست در اتاق والدین ولی جدا از تختخواب والدین باشد گذاشته شود تا کودک یاد بگیرد بدون نیاز به شیر خوردن و یا لالایی گفتن و یا تکان دادن و به روش خود آرام بخشی یا خودتسکینی به خواب رود تا جلوگیری از مشکلات بعدی در شروع خواب در سنین بعدی شود.
شیرخواب باید نظم خواب داشته باشد یعنی در ساعات معینی در هر شب هفته و آخر هفته بخوابد،و نباید اختلاف ساعت این دو بیش از یک ساعت باشد.
شیرخواران سالم از سن ۶ ماهگی به بعد نیاز به تغذیه شبانه نداشته و عادت به شیرخوردن شبانه بعد از این سن میتواند باعث بهم خوردن استحکام خواب و ممتد بودن آن شود که باعث اختلال در روند رشد و تکامل آنها میشود،داشتن والدین سهل گیر در رعایت قوانین خواب یکی از مشکلات شایع در ارتباط با بی خوابیهای کودکان میباشد.
در صورتیکه شیرخوار یا کودک با هر کدام از مشکلات بی خوابی یا بد خوابی مواجه باشد باید با متخصص خواب در این زمینه برای جلوگیری از عوارض آن برروی رشد وتکامل به خصوص کم وزنی،و مشکلات مربوط به روند تکامل مغز و هوش کودک و مزمن شدن مشکلات خواب مشورت شود.


بازی درمانی کودک