تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: مسئولیت شرکا در شرکت سهامی خاص چیست؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
مسئولیت شرکا در شرکت سهامی خاص چیست؟

یکی از کارهای حساس و مهم برای توسعه ی کسب و کار، ثبت شرکت و راه اندازی یک کسب و کار به صورت کاملاً قانونی و با اعتبار بالا است. توسعه ی کسب و کار قانونی نیازمند کسب اطلاعات و افزایش دانش حقوقی افراد است.

با توجه به وجود مبنای حقوقی که امروزه در ثبت شرکت ها وجود دارد، شرکا با اعتماد به یک ساختار قانونی بتوانند با خیال راحتی اقدام به مشارکت با یکدیگر کنند و کسب و کار خود را توسعه دهند. اشخاص به طور معمول از زمانی که به عنوان موسس در ثبت یک شرکت حقوقی شراکت می کند خود را با دیونی روبرو می کند که شناسایی آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.
معمولا هنگام ثبت شرکت در اساسنامه و یا در شرکت نامه بسته به نوع شرکت، مسئولیت شرکا مشخص می شود. شرکت ها یا از نوع اشخاص هستند و یا از نوع سرمایه ای . نوع شرکت در مسئولیت شرکا کاملا دخیل است. شرکت های سرمایه ای، مسئولیت شرکا را با سرمایه و یا سهام آنها تعیین می کنند و شرکت های اشخاص مسئولیت شرکا را بسته به نام و آوازه فرد و بصورت معمولاً تماماً بر عهده افراد تعیین می کنند.
به طور معمول شرکت ها به دو گروه شرکت های سهامی عام و شرکت های سهامی خاص تقسیم می شوند. شرکت‌های سهامی خاص، در واقع به شرکت هایی گفته می شود که سرمایه آن به سهام هایی تقسیم می شود که مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است.
معمولا کلیه مسئولیت شرکت‌های سهامی خاص، بر عهده هیئت مدیره آن شرکت می باشد. همچنین مسئولیت مدیران شرکت های سهامی خاص به گونه‌ای است که می توانند به صورت کاملا مستقل شرکت را اداره نمایند و سایر سها م‌داران شرکت حق هیچ گونه دخالت در تصمیم‌ گیری‌های شرکت را نخواهند داشت. 
قوانین مرتبط با مسئولیت های شرکا در شرکت های سهامی خاص
     1. به طور معمول در شرکت‌ های سهامی خاص، میزان مسئولیت هر یک از شرکا به اندازه مبلغ اسمی سهام خریداری شده است.
     2. طبق قانون مرتبط با شرکت های سهامی خاص، مسئولیت صاحبان سهام که نباید تعداد آنها از سه نفر کمتر باشد، محدود به میزان سهام آنها است و در زمانی که سرمایه شرکت از مبلغ مقرر کمتر شود، شرکا وظیفه دارند تا طی یک سال سرمایه از بین رفته شده را تماما جبران کنند و یا می توانند شرکت سهامی خاص را به نوع دیگری از شرکت سهامی و تضامنی تبدیل کنند.
    3. هیئت مدیره شرکت های سهامی خاص مسئولیت انجام کلیه مسائل حقوقی مربوط به شرکت در چارچوب قوانین تجارت را برعهده دارند.

پرداخت بدهی شرکت سهامی خاص بر عهده چه کسی است؟
با استناد بر قانون مالیات مستقیم، مسئولیت کلیه بدهی های مالیاتی هر شرکت سهامی خاصی برعهده ی  آخرین مدیران آن می‌باشد. همچنین طبق قانون تجارت کلیه بدهی ها به سایر سهامداران و یا مدیران قبلی مرتبط نخواهد شد.
با وجود این قوانین متوجه می شویم، با توجه به اینکه سهام هر فردی در شرکت سهامی خاص بر اساس آورده‌ی خود است، پس سایر افراد و شرکا مسئولیتی در قبال بدهی‌ها نخواهند داشت. اما با استناد ماده 1 لایحه قانونی تجارت، اشخاص حقوقی و سهامداران در شرکت‌ های سهامی خاص، برای پرداخت بدهی تنها تا مبلغ اسمی سهام خود مسئولیت خواهند داشت، و بیشتر از آن مسئولیت نخواهد داشت.
علاوه بر بدهی‌های معمول شرکت سهامی خاص، بدهی‌های مالیاتی شرکت نیز وجود دارد که پرداخت این بدهی بر عهده شرکت بوده و بایستی از محل وجوه و دارایی‌های شرکت پرداخت شود.

نقل قول: نوشته است:[تصویر:  paperclip.gif] منبعموسسه ثبت شرکت فکر برتر (ثبت شرکت-ثبت برند)