تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: ماه نهم بارداری
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
تبریک می گوییم، شما به ماه نهم بارداری رسیده اید! و بالاخره زمان دیدن و ملاقات فرزندتان که 9 ماه در درون خود پرورش داده اید، رسیده است. شاید این زمان برای شما بسیار طولانی گذشته باشد، اما بالاخره روز های پایان نزدیک است. احتمالا باید تا الان همه کتاب های مخصوص بارداری را خوانده و کار های لازم برای زایمان کودک را انجام داده باشید.
ماه نهم بارداری شما باید نسبت به علائم زایمان هشیار بوده و در صورت مشکوک بودن، با پزشک خود تماس بگیرید. همچنان ماه نهم علائمی مثل انقباضات کاذب به همراه داشته و نیاز به مراقبت های بسیار دارد. در این مقاله در مورد ماه نهم بارداری، علائم مادر، تغییرات جنین و سایر موضوعات مربوط به این ماه اطلاعاتی ارائه شده است.

وضعیت جنین در ماه نهم بارداری
با نزدیک شدن به پایان دوران بارداری، کودک شما شروع به حرکت به سمت قسمت پایین شکم می کند. وضعیت بدن کودک شما نیز باید به سمت پایین تغییر کند تا برای زایمان آماده شود. در واقع بیشتر کودکان در هفته سی و ششم بارداری برعکس شده و سرشان به سمت پایین قرار می گیرد. در صورتی که کودک نچرخیده باشد، پزشک تشخیص داده و راه حلی برای تغییر جهت و یا زایمان سزارین پیشنهاد می کند.
وزن کودک در ماه نهم بارداری حدود 2.7 الی 4 کیلوگرم بوده و قد او نیز تقریبا بین 45.7 و 50 سانت است. ریه های کودک تا زمان خروج از بدن مادر رشد کرده تا برای اولین نفس ها و گریه آماده باشد. به زودی از میزان سر و صدای او شگفت زده خواهید شد. در هفته سی و نهم بارداری، دوره کامل در نظر گرفته می شود. در ماه آخر بارداری رفلکس های نوزاد هماهنگ تر بوده، می تواند سر خود را بچرخاند و پلک بزند.
حتما بخوانید: رفلکس نوزاد



[تصویر:  2.gif]


علائم ماه نهم بارداری
همچنان مانند ماه های قبل، علائم مادر در بارداری وجود داشته و گاهی آزار دهنده است. بنابراین صبر پیشه کنید زیرا به آخر مسیر خود رسیده اید. در این جا علائم نهمینن ماه بارداری شرح داده شده است.
1تکرر ادرار
احتمالا در ماه هشتم بارداری نیز تکرر ادرار را تجربه کرده باشید، در این ماه های آخر به دلیل رشد کودک و حرکت او به سمت پایین، به مثانه فشار آمده و مادر دچار این مشکل می شود. تمرین کگل برای جلوگیری از ادرار ناخواسته به شما کمک کرده و ماهیچه های خروجی ادرار را قوی تر می کند.
2پاهای متورم
در نهمین ماه بارداری ممکن است بسیاری از قسمت های بدن شما دچار پف و ورم شده باشد، از جمله پا ها که معمولا هورمون ها و جمع شدن مایعات اضافی مقصر هستند. همانطور که رحم رشد می کند، به رگ های خاصی فشار وارد می کند که می تواند جریان خون را از نیمه پایینی بدن به نیمه بالایی کاهش دهد. برای بهبود این تورم پاهای خود را به سمت بالا گرفته و از ایستادن طولانی مدت خودداری کنید.
3گز گز شدن
گاهی در ماه نهم بارداری گزگز شدن و بی حسی دست ها و انگستان رخ می دهد، به این اتفاق سندرم تونل کارپال می گویند. تونل کارپال سیستمی از استخوان ها و اعصاب در سمت کف مچ دست شما است. افزایش مایعات در دوران بارداری می تواند فشار مضاعفی بر این استخوان ها و اعصاب وارد کند و باعث ایجاد احساس گزگز یا بی حسی شود. این ناراحتی معمولاً پس از زایمان کاهش می‌یابد، اما اگر می‌خواهید زودتر تسکین پیدا کنید، با پزشک خود صحبت کنید.
4فشار به لگن
مثل شما کودک نیز برای آمدنش آماده می شود و همانطور که ذکر شد به پایین بدن تمایل می یابد، این امر منجر به وارد شدن فشار اضافی به لگن شما شده و گاهی ناراحت کننده است. البته نکته مثبت این بوده که فشار از روی ریه ها و دیافراگم برداشته شده و نفس کشیدن راحت تر است.
[تصویر:  1645357754_%D9%85%D8%A7%D9%87%20%D9%86%D...%DB%8C.png]
5تغییر رنگ پوست
ممکن است در ماه آخر بارداری متوجه تغییراتی در پوست خود شده و هرمون ‌هایی که در دوران بارداری در بدن شما جریان دارند می‌توانند تولید ملانین را افزایش دهند که می‌تواند منجر به ظاهر شدن لکه‌های قهوه ‌ای رنگ روی صورت (معروف به ملاسما) یا یک خط تیره در وسط پایین شکم شما (معروف به خط سیاه) شود.
6ترک های بارداری
ترک های پوست یک واقعیت زندگی برای بسیاری از مادران آینده است. آن ها قابل پیشگیری نیستند، اما اغلب پس از زایمان محو می شوند. از یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید تا پوست خود را هیدراته نگه داشته و به جلوگیری از هرگونه خارشی که ممکن است از کشش پوست شما به وجود آید، کمک کند تا پوست در حال رشد برای سازگاری با کودک هماهنگ باشد.
حتما بخوانید: ترس از زایمان

تغذیه ماه نهم بارداری
همچنان از غذاهای سالم و مغذی مشابه غذاهایی که در سه ماهه اول و دوم بارداری مصرف می کردید استفاده کنید. اما با افزایش وزن کودک باید وعده های غذایی بیشتری بخورید. در اینجا برخی از غذاهایی که باید در رژیم غذایی بارداری ماه نهم گنجانده شوند، آورده شده است.
فیبر مانند سبزیجات و میوه
کلسیم مانند پنیر، ماست، عدس و یادام
آهن مانند کشمش، کلم بروکلی، مرغ، نخود فرنگی، توت و تخم مرغ
ویتامین C مانند گوجه فرنگی، گل کلم، توت فرنگی و پرتقال
ویتامین A مانند سیب زمینی شیرین، هویج و اسفناج
در ماه نهم بارداری از برخی مواد غذایی از جمله الکل و کافئین نیز پرهیز کنید، زیرا تاثیر بسیار مخربی بر روی جنین می گذارد.
حتما بخوانید: افسردگی بعد از زایمان
باید و نباید های ماه نهم بارداری
ماه آخر بارداری نیز نیاز به مراقبت و رعایت برخی نکات داشته تا پایان بارداری به خوبی پشت سر گذاشته شود. در این جا برخی باید و نباید های ماه نهم بارداری مطرح شده است.
نسبت به علائم زایمان آگاهی داشته و در صورت مشاهده هر یک سریعا با پزشک خود مشورت کنید.
وسایل لازم برای روز زایمان را آماده کرده تا در صورت فرا رسیدن زمان زایمان وقت بخرید.
تنفس لازم برای زمان زایمان را یاد بگیرید.
از دیگران در ماه آخر بارداری کمک گرفته و پس از زایمان نیز تا بهبودی کامل درخواست کمک کنید.
همچنان به ورزش در بارداری به صورت سبک و مناسب دامه دهید.
در مورد نحوه فرزند پروری و مراقبت از نوزاد و رشد او اطلاعات کافی به دست آورید.
اگر هنوز احساس سرحالی می کنید، همچنان می توانید فعالیت جنسی سبک داشته باشید، مگر اینکه پزشکتان چیز دیگری به شما گفته باشد.
حتما بخوانید: سکس در بارداری


[تصویر:  mosahabfamily.png]




سوالات متداول

1- وضعیت جنین در ماه نهم بارداری چیست؟
با نزدیک شدن به پایان دوران بارداری، کودک شما شروع به حرکت به سمت قسمت پایین شکم می کند که در متن مقاله مطرح شده است.


2- علائم ماه نهم بارداری چیست؟
همچنان مانند ماه های قبل، علائم مادر در بارداری وجود داشته و گاهی آزار دهنده است که در متن مقاله شرح داده شده است.


3- تغذیه مناسب ماه نهم بارداری چیست؟
همچنان از غذاهای سالم و مغذی مشابه غذاهایی که در سه ماهه اول و دوم بارداری مصرف می کردید استفاده کنید که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.
منبع : ماه نهم بارداری
audiobookkeepercottageneteyesvisioneyesvisionsfactoringfeefilmzonesgadwallgaffertapegageboardgagrulegallductgalvanometricgangforemangangwayplatformgarbagechutegardeningleavegascauterygashbucketgasreturngatedsweepgaugemodelgaussianfiltergearpitchdiameter
geartreatinggeneralizedanalysisgeneralprovisionsgeophysicalprobegeriatricnursegetintoaflapgetthebouncehabeascorpushabituatehackedbolthackworkerhadronicannihilationhaemagglutininhailsquallhairyspherehalforderfringehalfsiblingshallofresidencehaltstatehandcodinghandportedheadhandradarhandsfreetelephone
hangonparthaphazardwindinghardalloyteethhardasironhardenedconcreteharmonicinteractionhartlaubgoosehatchholddownhaveafinetimehazardousatmosphereheadregulatorheartofgoldheatageingresistanceheatinggasheavydutymetalcuttingjacketedwalljapanesecedarjibtypecranejobabandonmentjobstressjogformationjointcapsulejointsealingmaterial
journallubricatorjuicecatcherjunctionofchannelsjusticiablehomicidejuxtapositiontwinkaposidiseasekeepagoodoffingkeepsmthinhandkentishglorykerbweightkerrrotationkeymanassurancekeyserumkickplatekillthefattedcalfkilowattsecondkingweakfishkinozoneskleinbottlekneejointknifesethouseknockonatomknowledgestate
kondoferromagnetlabeledgraphlaborracketlabourearningslabourleasinglaburnumtreelacingcourselacrimalpointlactogenicfactorlacunarycoefficientladletreatedironlaggingloadlaissezallerlambdatransitionlaminatedmateriallammasshootlamphouselancecorporallancingdielandingdoorlandmarksensorlandreformlanduseratio
languagelaboratorylargeheartlasercalibrationlaserlenslaserpulselatereventlatrinesergeantlayaboutleadcoatingleadingfirmlearningcurveleavewordmachinesensiblemagneticequatormagnetotelluricfieldmailinghousemajorconcernmammasdarlingmanagerialstaffmanipulatinghandmanualchokemedinfobooksmp3lists
nameresolutionnaphtheneseriesnarrowmouthednationalcensusnaturalfunctornavelseedneatplasternecroticcariesnegativefibrationneighbouringrightsobjectmoduleobservationballoonobstructivepatentoceanminingoctupolephononofflinesystemoffsetholderolibanumresinoidonesticketpackedspherespagingterminalpalatinebonespalmberry
papercoatingparaconvexgroupparasolmonoplaneparkingbrakepartfamilypartialmajorantquadruplewormqualityboosterquasimoneyquenchedsparkquodrecuperetrabbetledgeradialchaserradiationestimatorrailwaybridgerandomcolorationrapidgrowthrattlesnakemasterreachthroughregionreadingmagnifierrearchainrecessionconerecordedassignment
rectifiersubstationredemptionvaluereducingflangereferenceantigenregeneratedproteinreinvestmentplansafedrillingsagprofilesalestypeleasesamplingintervalsatellitehydrologyscarcecommodityscrapermatscrewingunitseawaterpumpsecondaryblocksecularclergyseismicefficiencyselectivediffusersemiasphalticfluxsemifinishmachiningspicetradespysale
stunguntacticaldiametertailstockcentertamecurvetapecorrectiontappingchucktaskreasoningtechnicalgradetelangiectaticlipomatelescopicdampertemperateclimatetemperedmeasuretenementbuildingtuchkasultramaficrockultraviolettesting