تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[تصویر:  best-iranian-movies.jpg] 


فیلم های سینمایی ایرانی عمدتا در ژانر درام ساخته شده اند. پس از فیلم های کمدی و طنز، فیلم های درام جزو پرفروش ترین فیلم های ایرانی محسوب می شوند فیلم سازان ایرانی د رسالهای گذشته سعی کرده اند فیلم های فاخری بسازند.  قاعدتا انتظار هم نداریم کارگردان یک فیلم ایرانی، فیلم هایی با بودجه های بسیار کلان و در حد فیلم های هالیوودی بسازد. با تمام این ویژگی ها خوشبختانه توسط کارگردانان و تهیه کنندگان خلاق ایرانی شاهد ساخت بهترین فیلم های سینمای ایران مخصوصا در دهه 90 بودیم فیلم های بسیار خوبی که اگر چه تعدادشان کم است اما به هر حال توانستند مخاطبان را راضی نگه دارند. در این سری نقد و بررسی تمام تلاش ما بر این بوده است که بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران را معرفی کنیم. البته انتخاب فیلم ایرانی خوب در 70 سال سینمای ایران کار بسیار سختی است اما سعی کرده ایم با تمرکز روی بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران دهه 90 خورشیدی یک لیست 30 تایی از فیلم های سینمایی ایرانی ارائه کنیم

فیلم سینمایی ایرانی
 نتخاب بهترین فیلم های سینمای ایران به سلیقه افراد بستگی دارد. برای برخی ملاک انتخاب فیلم های ایرانی خوب این است که بازیگر مورد علاقه آنها در فیلم ایفای نقش کند خیلی از افراد یک فیلم سینمایی ایرانی خوب را بر اساس کارگردان آن انتخاب می کنند. برخی نیز پرفروش ترین فیلم های ایرانی یا بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم را ملاک انتخاب و تماشای فیلم های ایرانی می دانند. اما آنها که نظر کارشناسان برایشان خیلی مهم است بهترین فیلم های ایرانی در imdb را یک معیار و شاخص قابل اتکا می دانند.  شایان ذکر است تعداد فیلم های ایرانی پرفروش بسیار زیاد است. اما ما در اینجا فقط 30 تا زا آنها را نام می بریم.
 
قصر شیرین Castle of Dreams
قصر شیرین یازدهمین ساخته بلند رضا میرکریمی است. مدیرعامل سابق خانه سینما و دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، که فیلم ها و مستندهای ماندگاری را ساخته است. جلال به دلیل قتل غیرعمد چند سالی را در زندان گذرانده است ولی بعد از آزادی به دور از خانواده اش یکه و تنها زندگی می کند. در حقیقت او همسر و فرزندانش را ترک کرده است. روزی خبری مبنی بر ...
این فیلم سینمایی تاکید زیادی روی کودکان دارد. ماهیت اصلی فیلم رابطه جلال شخصیت اصلی داستان با بازی حامد بهداد و فرزندانش است. میرکریمی در این فیلم فکر همه چیز را کرده است. آنچه در فیلم سینمایی ایرانی قصر شیرین بسیار عالی است و مخاطب را راضی می کند، بازی زیبای علی و سارا هستند. علی و سارا به زیبایی نقش های خود را ایفا می کنند. قصر شیرین بهترین فیلمنامه و بهترین موسیقی را در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از آن خود کرد. البته این فیلم سینمایی ایرانی در جشنواره فیلم شانگهای نیز خوش درخشید و بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلم را از آن خود کرد.

[تصویر:  Castle-of-Dreams-movie.jpg] 

چهارراه استانبول Istanbul Junction
ششمین فیلم بلند مصطفی کیایی یکی دیگر از بهترین فیلم های ایرانی است که داستانی عاشقانه را در بطن حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو روایت می کند. بهمن و احد دو دوست تاجر هستند که در کسب و کار خود ورشکشت شده اند. بهمن قصد دارد به روش های مختلف از کشور خارج شود، اما احد قصد ازدواج با لادن و ایجاد یک تولیدی دارد. یک روز لادن به خاطر مخالفت پدرش با ازدواج او و احد، از خانه فرار می کند و با کمک احد در مغازه ای در پلاسکو، مخفی می کند این فیلم سینمایی ایرانی به طرز بسیار خوبی عاقبت حمایت نکردن از تولید ملی و خرید اجناس قاچاق و بنجل! را برای تولیدکنندگان داخلی توصیف می کند. کیایی پس از استقبال از فیلم قبلیش (یعنی بارکد)، دوباره به سراغ زوج رادان-محسن کیایی رفته است.او از نام پلاسکو نیز استفاده ابزاری و تبلیغاتی کرده (یه جز چند دیالوگ ساده چیز دیگری در مورد پلاسکو گقته نمی شود) و خیلی از موضوعات و معضلات اجتماعی را صرفا در حد یک اشاره کوچک رها می کند!  فیلم برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن (سحر دولتشاهی) و جلوه های ویژه، سیمرغ بلورین جشنواره فجر را تصاحب کرد.

[تصویر:  Istanbul-Junction-movies.jpg] 

لاتاری Lottery
یکی از بهترین فیلم های ایرانی در سال 96 که عنوان پر مخاطب‌ ترین فیلم تاریخ جشنواره فیلم فجر را هم کسب کرد، فیلم سینمایی ایرانی لاتاری است که محمد حسین مهدویان آن را ساخت. امیرعلی و نوشین آرزو دارند در لاتاری برنده شوند و به آمریکا مهاجرت کنند. نوشین برای یک کار و به پیشنهاد یکی از دوستان خانوادگی اش به دبی می رود. اما امیرعلی پس از مدتی متوجه می شود که اتفاق بدی برای نوشین افتاده است. او نیز به همراه یکی از مربیان خود (موسی) به امارات سفر می کند. آنها در امارات سعی می کنند...
اگر چه مخاطبان این فیلم را پسندیدند و به عبارتی فیلم شسینمایی ارانی لاتاری جزو بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم به شمار می آید، اما منتقدین سوالات جدی در مورد لاتاری دارند وقتی فیلمی به عنوان یکی از پرفروش ترین فیلم های ایرانی تاریخ سینما معرفی می شود، یعنی مخاطبان را راضی کرده است. اما سوالات جدی وجود دارد. یک مربی فوتبال از کار و زندگیش می زند تا به امارات برود و شاهزاده ای عرب را (که بدون هیچ گونه محافظی است!)، در سرویس بهداشتی عمومی بکشد! و به زبان فارسی فریاد بزند این انتقام هرکسی است که به ناموس ما تعرض کند! چقدر این موضوع برای شماب هعنوان مخاطب باورپذیر است؟

[تصویر:  Lottery-movies.jpg]
 
هیس دخترها فریاد نمیزنند Hush Girls Dont Scream
یکی از بهترین فیلم های ایرانی سال 91 فیلمی جسورانه و ساختارشکن به کارگردانی و نویسندگی پوران درخشنده است  داستان این فیلم در مورد شخصیتی به نام شیرین است که در هشت سالگی مورد سوء استفاده قرار گرفته است. او از همان زمان تا دوران بزرگسالی درگیر این فاجعه بوده است. شیرین نتوانسته در این مورد با کسی صحبت کند و از این رو ...
داستان فیلم سینمایی ایرانی هیس دخترها فریاد نمیزنند به اندازه کافی حواشی داشت. اما پوران درخشنده بارها عنوان کرد که به او اجازه اکران در عید نوروز داد نشده است دیالوگ ماندگار شیرین در این فیلم، به اندازه کافی مخاطب را در فکر فرو میبرد: (از کی دفاع کنم؟ از یه جسد! ، من مُردم، من تو 8 سالگی مردم. چون کسی نبود حرفامو بشنوه… ) طناز طباطبایی نیز واقعا شایسته کسب عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن بود، اما او حتی نامزد هم نشد!

[تصویر:  Hush-Girls-Dont-Scream-movie.jpg]
 
فیلم سینمایی ایرانی گزینه اول برای انتخاب فیلم و سریال و تماشای آن به همراه خانوده برای اغلب افراد است. چرا که در اکثر فیلم های ایرانی مسائل روز ایران گنجانده می شود برخلاف تصور خیلی از افراد فیلم سینمایی ایرانی خوب هم کم نیست! برخی از بهترین فیلم های سینمای ایران به جشنواره های بین المللی هم راه یافته و جوایزی را دریافت کرده اند. به عنوان مثال فیلم فروشنده، فیلم پرفروش ایرانی شبی که ماه کامل شد، فیلم متری شیش و نیم و ده ها فیلم دیگر از بهترین فیلم های ایرانی در imdb محسوب می شوند. شاید شما با برخی از مفاهیم فیلم های ایرانی مشکل داشته باشید. مثلا فیلم هایی که عمدتا فقر و بدبختی را نمایش می دهند و راهکاری هم برای آن ندارند. اما به هر حال طرح مسئله هایی مانند مشکلات  اجتماعی در سینما لازم است. البته به شکلی که راهکاری داشته باشد. نه اینکه برای گرفتن جایزه در جشنواره های مختلف خارجی باشد.
 
در صورت تمایل به آشنایی با دیگر فیلم های ایرانی برتر قرار گرفته در این لیست می توانید از طریق لینک زیر از وب سایت ما نیز دیدن نمایید:

بهترین فیلم های ایرانی در Imdb