تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: لیست رشته های دارای تعهد خدمت
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
متقاضیان رشته های دارای تعهد خدمت 1401 می بایست در مدت زمان حداکثر سه برابر مدت تحصیل در مناطق تعیین شده توسط وزارت بهداشت مشغول به کار شوند. دوره تعهد به خدمت قابل انتقال یا خرید نیست. لذا، برای متقاضیان بعد از فارغ التحصیلی امکان ادامه تحصیل و اشتغال در مناطق و یا مراکز دیگر وجود نداشته و در صورتی که حداقل نیمی از طرح خود را گذرانده باشند، می توانند مشغول به کار و یا ادامه به تحصیل شوند.

وزارت بهداشت و درمان پزشکی جهت کمک به مناطق محروم هر استان تعدادی از رشته های علوم پزشکی را تحت عنوان رشته های دارای تعهد خدمت برای این مناطق در نظر گرفته است. بنابراین، هرساله متناسب با نیاز این مناطق محروم تعدادی رشته مختص به داوطلبان بومی هر استانی از بین رشته های علوم پزشکی در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری اولویت بندی می شود.
داوطلبان در صورتی که قصد انتخاب این رشته ها را داشته باشند باید به تعهد خدمت در مناطق انتخابی وزارت بهداشت توجه نمایند. لذا، پس از ثبت نام در دانشگاه پذیرفته شده داوطلبان می بایست تعهد محضری خود را به ازای آموزش رایگان در مدت زمان حداکثر سه برابر مدت تحصیل در مناطق محروم یا مناطقی که توسط وزارت بهداشت و درمان انتخاب شده تحویل دهند.
از آنجا که متقاضیان بسیاری به رشته های علوم پزشکی علاقمند هستند و در هر صورت به قبولی در این رشته ها فکر می کنند، می توانند با در نظر گرفتن شرایط رشته های دارای تعهد خدمت 1401 در مناطق انتخابی وزارت بهداشت، انتخاب رشته خود را انجام دهند. بنابراین، در ادامه این مقاله برای آشنایی شما توضیحاتی در خصوص لیست رشته های دارای تعهدخدمت ۱۴۰۱، مدت زمان خدمت و شرایط انصراف از این رشته ها ارائه می شود.

لیست رشته های دارای تعهد خدمت ۱۴۰۱
داوطلبان علاقمند به رشته های علوم پزشکی در دوره روزانه می توانند در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری، علاوه بر رشته های بدون تعهد، رشته های علوم پزشکی دارای تعهد خدمت را نیز انتخاب نمایند. متقاضیان پذیرفته شده در این رشته ها ملزم به تعهد به خدمت در مناطق تعیین شده توسط وزارت بهداشت می باشند.

لازم به ذکر است که این رشته ها مخصوص داوطلبان رشته تجربی و بومی هر استان می باشد و معمولاً هر یک از این متقاضیان در مناطق محروم استان خود توسط وزارت بهداشت و درمان مشغول به خدمت می شوند.

لیست رشته های دارای تعهد خدمت 
پزشکی
فیزیوتراپی
دندان پزشکی
مامایی
داروسازی
کاردرمانی
پرستاری
گفتاردرمانی
تکنولوژی پرتوشناسی
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
تکنولوژی اتاق عمل
کاردانی فوریت های پزشکی
علوم آزمایشگاهی
هوشبری
علوم تغذیه
بهداشت عمومی
فناوری اطلاعات سلامت
مهندسی بهداشت محیط
مهندسی بهداشت حرفه ای وایمنی کار 

بنابراین، متقاضیان بومی می بایست به دانشگاه پذیرفته شده مراجعه نمایند و تعهد محضری خود را به ازای آموزش و تحصیل رایگان تحویل دهند. همچنین، مدرک تحصیلی دانشجو بعد از اتمام تحصیل تحویل داده نمی شود و لازم است دانشجو بعد از پایان طرح خدمت خود، مدرک تحصیلی را دریافت نماید.

داوطلبان کنکور تجربی پس از انتشار کارنامه اولیه می توانند نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته خود اقدام نمایند.
بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب رشته تجربی

[تصویر:  academy1.gif]

مدت زمان خدمت رشته های دارای تعهد خدمت ۱۴۰۱
مدت زمان در نظر گرفته شده برای رشته های دارای تعهدخدمت 1401، حداکثر سه برابر مدت تحصیل می باشد.در رشته های علوم پزشکی به دلیل اینکه مدت زمان بسیاری صرف تحصیل می شود، زمان تعهد به خدمت در مناطق محروم معمولا حداکثر تا 21 سال خواهد بود. در جدول زیر می توانید مدت زمان خدمت در مناطق محروم هر رشته را مشاهده نمایید.

لیست رشته ها دارای تعهد خدمت  و مدت زمان تعهد
رشته 
مدت زمان تعهد
پزشکی
21 سال
دندان پزشکی
18 سال
داروسازی
18 سال
فیزیوتراپی
12 سال
پرستاری
12 سال
مامایی
12 سال
تکنولوژی پرتوشناسی
12 سال
تکنولوژی اتاق عمل
12 سال
علوم آزمایشگاهی
12 سال
علوم تغذیه
12 سال
هوشبری
12 سال
کاردرمانی
12 سال
گفتاردرمانی
12 سال
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
12 سال
بهداشت عمومی
12 سال
مهندسی بهداشت محیط
12 سال
فناوری اطلاعات سلامت
12 سال
مهندسی بهداشت حرفه ای وایمنی کار 
12 سال
کاردانی فوریت های پزشکی
6 سال

متقاضیان می بایست بر مبنای تعهدی که در طول دوره تحصیل خود داده اند در مدت زمان مشخص شده در مناطق انتخابی خدمت نمایند. به عنوان مثال یک دانشجوی رشته پزشکی در مدت 7 سال فارغ التحصیل می شود و بلافاصله بعد از اتمام تحصیل، به مدت 21 سال در مناطق تعیین شده مشغول به خدمت می شود.

داوطلبان بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری می بایست طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته خود اقدام نمایند.
بیشتر بخوانید: انتخاب رشته کنکور سراسری


[تصویر:  sarasari.gif]


شرایط تحصیل در رشته های دارای تعهد خدمت ۱۴۰۱
طبق مندرجات دفترچه انتخاب رشته تجربی، رشته های تعهدی دارای شرایط خاصی می باشند که در ادامه این مقاله به صورت مختصر شرایط تعهد به خدمت آن توضیح داده شده است. البته ممکن است علاوه بر شرایط زیر، هر یک از دانشگاه نیز شرایط خاصی را مد نظر داشته باشند که در دفترچه انتخاب رشته ذکر شده است.

با توجه به مناطق محروم هر استان، سهمیه ای برای متقاضیان بومی در نظر گرفته شده است که فرد پس از انتخاب و قبولی در این رشته ها می بایست تعهد به خدمت در این مناطق را به دانشگاه محل تحصیل خود تا پایان ترم تحصیلی اول تحویل دهد.
دوره تعهد به خدمت قابل خرید و انتقال نیست و حداکثر سه برابر مدت تحصیل در مناطق محروم زمان می برد.
بعد از فارغ التحصیلی از رشته های دارای تعهد خدمت، امکان ادامه تحصیل و اشتغال در مناطق یا مراکز دیگری وجود ندارد.
ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر با گذراندن نیمی از دوره خدمت امکان پذیر می باشد.
مدرک تحصیلی در پایان خدمت تعهدی، به داوطلبان تحویل داده می شود.

آگاهی از اشتباهات در زمان انتخاب رشته و مشورت با افراد با تجربه می تواند به داوطلبان در اولویت بندی کدرشته محل های انتخابی کمک نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله زیر مراجعه نمایید.
بیشتر بخوانید: نحوه خرید تعهد خدمت

[تصویر:  1480618076_%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%8...%DB%8C.gif]


انصراف از رشته های دارای تعهد خدمت ۱۴۰۱
از آنجا که تعداد افراد کمتری رشته های دارای تعهدخدمت 1401 موجود در دفترچه انتخاب رشته تجربی را با توجه به شرایط خاص و خدمت در مناطق محروم انتخاب می نمایند، لذا داوطلبانی که برای سال دوم متقاضی کنکور تجربی هستند و یا داوطلبان مرد مشمول سربازی می توانند این رشته ها را در انتخاب رشته کنکور در اولویت قرار دهند.

اما ممکن است برخی از داوطلبان با گذراندن چند ترم تحصیلی از پذیرش و انتخاب این رشته ها ناراضی باشند و قصد انصراف از این رشته ها را داشته باشند. داوطلبان باید بدانند که پس از فارغ التحصیلی امکان خرید و یا انصراف از رشته های دارای تعهد وجود نخواهد و می بایست تا آخر تعهد خود را انجام دهند.

البته داوطلبان در یک صورت اجازه انصراف از رشته های دارای تعهد خدمت را دارند. آن هم مربوط به زمانی است که هنوز دانشجو بوده و در حال تحصیل در دانشگاه باشند. در این صورت با پرداخت هزینه انصراف از دانشگاه که هزینه سنگینی نیز می باشد می توانند از این رشته انصراف دهند.

داوطلبان در صورتی که در یکی از رشته های دوره روزانه قبول شوند و علاقه ای به رشته قبولی نداشته باشند می توانند از رشته موردنظر انصراف دهند، جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانیذد به مقاله زیر مراجعه نمایید.
بیشتر بخوانید: انصراف از دانشگاه
مشاوره قبولی در رشته های دارای تعهد خدمت ۱۴۰۱
از آنجا که  تعداد داوطلبان در رشته های دارای تعهدخدمت به دلیل دوره طولانی مدت خدمت در مناطق انتخابی کمتر است. بنابراین، فرصتی برای افراد پشت کنکوری و یا مشمولان سربازی ایجاد شده تا بتوانند در رشته موردعلاقه خود قبول شوند و  به تحصیل بپردازند.

با توجه به وضعیت اشتغال، رشته های دارای تعهد به دلیل تضمین آینده شغلی مورد توجه بسیاری از داوطلبان می باشد و افراد می توانند بدون دغدغه ذهنی بعد از اتمام تحصیل مشغول به کار شوند. همچنین، حقوق دریافتی رشته های دارای تعهدخدمت کمتر از رشته های بدون تعهد می باشد، اما به دلیل پرداخت ماهیانه حقوق و سایر مزایا، متقاضیان بسیاری این رشته ها را انتخاب می نمایند.  

در طول تعهد به خدمت دواطلب، می بایست در محل انتخابی تعیین شده توسط وزارت بهداشت و درمان مشغول به خدمت شود و در حین خدمت از پاداش و مرخصی علاوه بر حقوق دریافتی نیز بهره مند شوند.

رشته های دارای تعهد خدمت با رشته های دارای طرح نیروی انسانی متفاوت هستند، به این صورت که طرح نیروی انسانی شامل رشته هایی است که داوطلبان پس از فارغ التحصیلی به مدت 2 سال در مراکز تعیین شده از سوی وزارت بهداشت به کار گرفته می شوند و بعد از اتمام طرح مدرک به آن ها تحویل داده می شود، اما رشته های تعهدی باید سه برابر مدت زمان تحصیل در مناطق تعیین شده خدمت نمایند.

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص لیست رشته های دارای تعهدخدمت را در اختیار داوطلبان گذاشته و آن ها را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا راهنمایی نمایند. همچنین از طریق عضویت در کانال تلگرامی و یا اینستاگرام هیوا می توانید آخرین اطلاعات مرتبط با کنکور سراسری را دریافت نمایید.

در ادامه بخوانید: پزشکی بدون کنکور


سوالات متداول

1- ✔️ رشته های دارای تعهدخدمت با رشته های بدون تعهد چه تفاوتی دارند؟
✔️طبق متن مقاله، متقاضیان رشته های دارای تعهدخدمت می بایست در مناطق محروم استان محل تحصیل که توسط وزارت بهداشت تعیین می شود بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی مشغول به کار شوند.


2- ✔️ دانشجویان رشته های دارای تعهد خدمت در چه مدت زمانی مشغول به خدمت می باشند؟
✔️ دانشجویان دارای تعهدخدمت طبق متن مقاله می بایست حداکثر سه برابر مدت تحصیل در مناطق تعیین شده از سوی وزارت بهداشت خدمت نمایند.


3- ✔️آیا امکان انصراف از رشته های دارای تعهدخدمت برای متقاضیان وجود دارد؟  
✔️ خیر، تنها در صورتی امکان انصراف از این رشته ها وجود دارد که داوطلب مشغول به تحصیل و یا دانشجو باشد، برای اطلاع بیشتر از در خصوص انصراف به متن مقاله مراجعه نمایید.
منبع : لیست رشته های دارای تعهد خدمت
audiobookkeeper.rucottagenet.rueyesvision.rueyesvisions.comfactoringfee.rufilmzones.rugadwall.rugaffertape.rugageboard.rugagrule.rugallduct.rugalvanometric.rugangforeman.rugangwayplatform.rugarbagechute.rugardeningleave.rugascautery.rugashbucket.rugasreturn.rugatedsweep.rugaugemodel.rugaussianfilter.rugearpitchdiameter.ru
geartreating.rugeneralizedanalysis.rugeneralprovisions.rugeophysicalprobe.rugeriatricnurse.rugetintoaflap.rugetthebounce.ruhabeascorpus.ruhabituate.ruhackedbolt.ruhackworker.ruhadronicannihilation.ruhaemagglutinin.ruhailsquall.ruhairysphere.ruhalforderfringe.ruhalfsiblings.ruhallofresidence.ruhaltstate.ruhandcoding.ruhandportedhead.ruhandradar.ruhandsfreetelephone.ru
hangonpart.ruhaphazardwinding.ruhardalloyteeth.ruhardasiron.ruhardenedconcrete.ruharmonicinteraction.ruhartlaubgoose.ruhatchholddown.ruhaveafinetime.ruhazardousatmosphere.ruheadregulator.ruheartofgold.ruheatageingresistance.ruheatinggas.ruheavydutymetalcutting.rujacketedwall.rujapanesecedar.rujibtypecrane.rujobabandonment.rujobstress.rujogformation.rujointcapsule.rujointsealingmaterial.ru
journallubricator.rujuicecatcher.rujunctionofchannels.rujusticiablehomicide.rujuxtapositiontwin.rukaposidisease.rukeepagoodoffing.rukeepsmthinhand.rukentishglory.rukerbweight.rukerrrotation.rukeymanassurance.rukeyserum.rukickplate.rukillthefattedcalf.rukilowattsecond.rukingweakfish.rukinozones.rukleinbottle.rukneejoint.ruknifesethouse.ruknockonatom.ruknowledgestate.ru
kondoferromagnet.rulabeledgraph.rulaborracket.rulabourearnings.rulabourleasing.rulaburnumtree.rulacingcourse.rulacrimalpoint.rulactogenicfactor.rulacunarycoefficient.ruladletreatediron.rulaggingload.rulaissezaller.rulambdatransition.rulaminatedmaterial.rulammasshoot.rulamphouse.rulancecorporal.rulancingdie.rulandingdoor.rulandmarksensor.rulandreform.rulanduseratio.ru
languagelaboratory.rulargeheart.rulasercalibration.rulaserlens.rulaserpulse.rulaterevent.rulatrinesergeant.rulayabout.ruleadcoating.ruleadingfirm.rulearningcurve.ruleaveword.rumachinesensible.rumagneticequator.rumagnetotelluricfield.rumailinghouse.rumajorconcern.rumammasdarling.rumanagerialstaff.rumanipulatinghand.rumanualchoke.rumedinfobooks.rump3lists.ru
nameresolution.runaphtheneseries.runarrowmouthed.runationalcensus.runaturalfunctor.runavelseed.runeatplaster.runecroticcaries.runegativefibration.runeighbouringrights.ruobjectmodule.ruobservationballoon.ruobstructivepatent.ruoceanmining.ruoctupolephonon.ruofflinesystem.ruoffsetholder.ruolibanumresinoid.ruonesticket.rupackedspheres.rupagingterminal.rupalatinebones.rupalmberry.ru
papercoating.ruparaconvexgroup.ruparasolmonoplane.ruparkingbrake.rupartfamily.rupartialmajorant.ruquadrupleworm.ruqualitybooster.ruquasimoney.ruquenchedspark.ruquodrecuperet.rurabbetledge.ruradialchaser.ruradiationestimator.rurailwaybridge.rurandomcoloration.rurapidgrowth.rurattlesnakemaster.rureachthroughregion.rureadingmagnifier.rurearchain.rurecessioncone.rurecordedassignment.ru
rectifiersubstation.ruredemptionvalue.rureducingflange.rureferenceantigen.ruregeneratedprotein.rureinvestmentplan.rusafedrilling.rusagprofile.rusalestypelease.rusamplinginterval.rusatellitehydrology.ruscarcecommodity.ruscrapermat.ruscrewingunit.ruseawaterpump.rusecondaryblock.rusecularclergy.ruseismicefficiency.ruselectivediffuser.rusemiasphalticflux.rusemifinishmachining.ruspicetrade.ruspysale.ru
stungun.rutacticaldiameter.rutailstockcenter.rutamecurve.rutapecorrection.rutappingchuck.rutaskreasoning.rutechnicalgrade.rutelangiectaticlipoma.rutelescopicdamper.rutemperateclimate.rutemperedmeasure.rutenementbuilding.rutuchkasultramaficrock.ruultraviolettesting.ru