تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: آشنايي با فيستول مقعدي و هزينه هاي درمان اين بيماري
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[تصویر:  image_1644136951.jpg.webp]

يكي از عارضه هاي رايجي كه در ناحيه مقعد ايجاد مي شود، بيماري فيستول مقعدي است. بسياري از مبتلايان با علائم اين بيماري آشنا نيستند و نمي دانند كه براي درمان بايد به چه پزشكي مراجعه كنند يا از چه دارويي استفاده كنند.
نكته مهمي كه در ابتداي مقاله به آن مي پردازيم اين است كه تنها راه درمان فيستول، روش هاي جراحي و ليزر هستند و اين عارضه با دارو درمان نمي شود. بنابراين براي جلوگيري از اتلاف وقت و درمان فوري فيستول بايد در اولين فرصت به دكتر جراح مراجعه كنيد.
اگر نمي دانيد كدام روش درماني را انتخاب كنيد يا نگران هزينه درمان فيستول با ليزر و جراحي هستيد، در ادامه مقاله همراه ما باشيد:
بيماري فيستول
فيستول (fistula) را اگر بخواهيم ساده تعريف كنيم، بافت هاي گوناگون ناحيه ي مقعد را در نظر بگيريد. اين بافت ها در حالت عادي از يكديگر جدا هستند. از طرفي غدد مختلفي در ناحيه ي مقعد وجود دارند كه ترشحات خود را به درون كانال مقعد مي ريزند.
اگر خروجي يكي از غدد مسدود شود، چرك و عفونت به وجود مي آيد. اين چرك و عفونت مي تواند گسترش يابد و به شكل كانالي باريك در آيد كه دو سر آن باز است به طوري كه دو بافت جداگانه ي مقعد را به يكديگر متصل مي‌كند و يك سر اين كانال باريك به سطح پوست اطراف مقعد راه باز مي‌كند و چرك و عفونت ها از آن بيرون مي زند.
معمولا علت اصلي چنين وضعيتي آبسه است اما دلايل ديگري هم وجود دارند كه زمينه ساز اين مشكل هستند. مثل انواع بيماري هاي عفوني و گوارشي.
فيستول مقعدي مي تواند به ده ها شكل مختلف خود را نشان دهد. گاهي هم سوراخ فيستول در سطح پوست به راحتي قابل مشاهده نيست و اين كار را سخت تر مي كند.

[تصویر:  image_1644137547-e1644140215343.jpg.webp]

براي تشخيص فيستول مقعدي علائم زير را درنظر بگيريد:
[list]
[*]التهاب و تورم پوست اطراف ناحيه‌ي مقعد
[*]درد مداوم و ضربان دار در ناحيه‌ي مقعد
[*]آبسه مكرر مقعد
[*]مشاهده ي سوراخ و مجراي غير طبيعي بر روي سطح پوست
[*]وجود چرك و عفونت در محل فيستول
[*]ترشحات بد بو و خون آلود در نزديكي مقعد
[*]تب
[/list]
چه كساني در خطر ابتلا به فيستول هستند؟
علت اصلي فيستول مقعدي گرفتگي غدد مقعد و آبسه مقعد است. ساير شرايط بسيار كمتر رايج كه مي توانند خطر ابتلا به فيستول مقعدي را افزايش دهند عبارتند از:

[list]
[*]بيماري كرون (يك بيماري التهابي روده)
[*]پرتو درماني (درمان سرطان)
[*]ايجاد ضربه
[*]بيماري هاي منتقله از راه جنسي
[*]بيماري سل
[*]ديورتيكوليت (بيماري كه در آن كيسه هاي كوچك در روده بزرگ ايجاد شده و ملتهب مي شوند)
[*]سرطان
[/list]

راه هاي درمان فيستول
براي درمان فيستول مقعدي معمولاً جراحي لازم است و اين عارضه به خودي خود بهبود نمي يابد. چندين روش مختلف براي جراحي وجود دارد، اما بهترين گزينه براي شما بستگي به موقعيت فيستول شما دارد و اينكه آيا اين فيستول يك كانال است يا در جهات مختلف منشعب مي شود.
گاهي اوقات ممكن است به معاينه ديجيتال يا انجام آزمايشاتي مثل سونوگرافي و ام آر آي نياز داشته باشيد.
جراح در مورد گزينه هاي موجود و اينكه فكر مي كند كدام گزينه براي شما مناسب است با شما صحبت خواهد كرد. جراحي فيستول مقعدي معمولاً تحت بيهوشي عمومي انجام مي شود و هدف از جراحي التيام فيستول و در عين حال اجتناب از آسيب به ماهيچه هاي اسفنكتر است.
ايجاد آسيب در حلقه ماهيچه هايي كه مقعد را باز و بسته مي كند مي تواند منجر به از دست دادن كنترل روده (بي اختياري روده) شود.
به همين دليل انتخاب دكتر با تجربه و روش مناسب جراحي مي تواند روند درمان را تسريع كند و يا در آن اختلال ايجاد كند. بنابراين دقت و وسواس كافي را در انتخاب دكتر فيستول داشته باشيد.
گزينه هاي اصلي جراحي فيستول در اينجا مشخص شده است كه طول درمان، نتايج و هزينه هر يك از اين روش ها با يكديگر متفاوت است :

با توجه به شرايط اقتصادي يكي از مهم ترين عوامل تاثرگذار در تصميم گيري بيماران براي انتخاب روش درمان فيستول، هزينه است. در اين صفحه از سايت دكتر بيژن عابديان بطور كامل به بررسي هزينه درمان فيستول با ليزر و ساير روش هاي جراحي پرداخته اند و براي دريافت اطلاعات جامع تر مي توانيد به آن مراجعه كنيد.

جراحي ليزر
عمل فيستول با ليزر يك روش سرپايي و فوري است كه در حال حاضر تا حد زيادي جايگزين روش هاي جراحي شده است. در اين روش با تابش اشعه يكپارچه ليزر به مسير ايجاد شده توسط فيستول، آن را ترميم مي كنند و عفونت بطور كامل تخليه مي شود.
عمل سرپايي فيستول با ليزر به عنوان بهترين راه درمان اين عارضه شناخته مي شود كه بدون نياز به بستري و همچنين بدون هيچ عوارض خاصي انجام مي شود.
احتمال بازگشت بيماري در روش ليزر بسيار پايين است و بيش از 90 درصد نتايج ليزر فيستول قطعي است.

فيستولوتومي
رايج ترين نوع جراحي فيستول مقعدي فيستولوتومي است. اين روش شامل ايجاد برش در تمام طول فيستول براي باز كردن آن است تا به عنوان يك اسكار صاف بهبود يابد.
فيستولوتومي موثرترين درمان براي بسياري از فيستول هاي مقعدي است، اگرچه معمولاً فقط براي فيستول هايي مناسب است كه از بسياري از عضلات اسفنكتر عبور نمي كنند، زيرا خطر بي اختياري در اين موارد كمتر است.
اگر جراح مجبور باشد قسمت كوچكي از عضله اسفنكتر مقعد را در طول عمل قطع كند، تمام تلاش خود را براي كاهش خطر بي اختياري انجام مي دهد.
در مواردي كه خطر بي اختياري بيش از حد بالا در نظر گرفته شود، ممكن است روش ديگري به جاي آن توصيه شود.

تكنيك هاي ستون
اگر فيستول شما از بخش قابل توجهي از عضله اسفنكتر مقعد عبور كند، جراح ممكن است در ابتدا قرار دادن ستون را توصيه كند. ستون قطعه اي از نخ جراحي است كه براي چند هفته در فيستول باقي مي ماند تا آن بطور كامل تخليه شود. تخليه عفونت به بهبود اين بيماري كمك مي كند، در حالي كه نيازي به برش عضلات اسفنكتر نيست.
ممكن است انجام روش ستون همراه با فيستولوتومي هم تجويز شود تا نتايج قطعي تري داشته باشد.

روش فلپ پيشرفته
اگر فيستول شما از ماهيچه هاي اسفنكتر مقعد عبور كند و انجام فيستولوتومي با ريسك بي اختياري همراه باشد، ممكن است از روش فلپ پيشرفته براي درمان استفاده شود.در اين روش با كمك گرفتن از بافت روده، سوراخ ايجاد شده توسط فيستول را ترميم مي كنند. ميزان موفقيت در اين روش كمتر از فيستولوتومي است، اما از ايجاد برش در عضلات اسفنكتر مقعد جلوگيري می كند.


https://roozaneh.net/reportage/%d9%81%db...%af%db%8c/