تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: اختلال خواب
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
خواب یک فرآیند بیولوژیکی پیچیده است، زمانی که خواب هستید، هشیار نبوده اما عملکرد مغز و بدن شما همچنان فعال است و آن ها چندین کار مهم را انجام می دهند که به شما کمک می کند سالم بمانید و بهترین عملکرد را داشته باشید. بنابراین زمانی که خواب با کیفیتی ندارید، اتفاقات ناخوشایندی از جمله خستگی رخ می دهد و این می تواند بر سلامت جسمی و روانی، تفکر و عملکرد روزانه شما تأثیر بگذارد.
اختلالات خواب، اختلالاتی هستند که در آن برخی عوامل منجر به پایین آمدن کیفیت خواب می شوند، بنابراین وجود انواع اختلال خواب منجر به آسیب های روانی و جسمی شده و نیاز به بررسی دارد. در این مقاله در مورد انواع اختلالات خواب و علائم و علت آن ها اطلاعاتی ارائه شده است.

اختلال خواب چیست
اختلالات خواب دسته ای مشکلات بوده که بر روی خواب منظم و توانایی خواب خوب تاثیر منفی می گذارند، در واقع، بیش از یک سوم بزرگسالان گزارش می دهند که در یک 24 ساعت کمتر از 7 ساعت می خوابند. بیش از 70 درصد از دانش ‌آموزان دبیرستانی گزارش داده‌اند که کمتر از 8 ساعت در شب می‌خوابند. اکثر مردم گهگاه به دلیل استرس، برنامه‌های روزانه شلوغ و سایر عوامل بیرونی مشکلات خواب را تجربه می‌کنند.
زمانی که این مسائل به طور منظم شروع شده و در زندگی روزمره تداخل ایجاد کند، ممکن است نشان دهنده یک اختلال خواب باشد. بسته به نوع اختلال خواب، افراد ممکن است به سختی به خواب رفته و یا در طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی شدید کنند. کمبود خواب می تواند تأثیر منفی بر انرژی، خلق و خو، تمرکز و سلامت کلی فرد داشته باشد. البته گاهی این اختلال خواب ناشی از مشکلات پزشکی و روانی دیگر است و با رفع آن مشکل اختلال خواب نیز درمان می شود.
اگر مشکوک به اختلال خواب هستید، تشخیص و درمان فوری ضروری است. اگر برای درمان اقدام نکنید، اثرات منفی اختلالات خواب می تواند منجر به عواقب سلامتی بیشتری شود.
حتما بخوانید: رویا و خواب دیدن



[تصویر:  4.gif]


انواع اختلالات خواب
انواع مختلفی از اختلالات خواب وجود دارد که برخی ممکن است ناشی از سایر بیماری های زمینه ای باشد. در این جا رایج ترین آن ها شرح داده شده است.
اختلال بی خوابی
بی خوابی به ناتوانی در به خواب رفتن یا خواب ماندن اشاره دارد. این می تواند ناشی از مسافرت طولانی با هواپیما استرس و اضطراب، هورمون ها یا مشکلات گوارشی باشد. همچنین ممکن است نشانه بیماری دیگری باشد. این اختلال خواب بسیار رایج بوده و بیشتر در میان افراد مسن و زنان شایع است. اما خوشبختانه راه های درمان برای بی خوابی وجود دارد.
آپنه خواب
آپنه خواب با وقفه در هنگام خواب مشخص می شود. این یک وضعیت پزشکی جدی است که باعث می شود بدن اکسیژن کمتری دریافت کرده و همچنین می تواند باعث بیدار شدن شما در طول شب شود. دو نوع اختلال آپنه خواب وجود دارد، در یک نوع جریان هوا متوقف می شود، زیرا فضای راه هوایی مسدود یا خیلی باریک است و در دیگری مشکلی در ارتباط بین مغز و عضلات کنترل کننده تنفس شما وجود دارد.
خواب پریشی
پاراسومنیا دسته ای از اختلالات خواب هستند که باعث حرکات و رفتارهای غیر طبیعی در طول خواب می شوند. این رفتار ها شامل خواب گردی، صحبت در خواب، کابوس دیدن، ناله در خواب و شب ادراری است.
سندرم پای بی قرار
سندرم پای بی قرار، نیاز شدید به حرکت دادن پا ها است، این میل گاهی با احساس سوزن سوزن شدن در پا ها همراه است. در حالی که این علائم ممکن است در طول روز بروز کنند، اما در شب بیشتر شایع هستند. RLS اغلب با برخی شرایط سلامتی، از جمله اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD) و بیماری پارکینسون مرتبط است، اما علت دقیق آن همیشه مشخص نیست.
نارکولپسی
نارکولپسی یا حمله خواب یکی دیگر از اختلالات خواب است و این بدان معنی است که شما ناگهان احساس خستگی شدید می کنید و بدون هشدار به خواب می روید. این اختلال همچنین می‌تواند باعث فلج خواب شود، که ممکن است شما را از نظر فیزیکی قادر به حرکت، بلافاصله پس از بیدار شدن نکند. اگرچه نارکولپسی ممکن است به خودی خود رخ دهد، اما با برخی از اختلالات عصبی مانند ms نیز همراه است.
حتما بخوانید: کابوس شبانه

علائم اختلال خواب
علائم بسته به شدت و نوع اختلال خواب متفاوت است، همچنین زمانی که اختلالات خواب در نتیجه بیماری دیگری باشد، ممکن است متفاوت باشند. با این حال، علائم کلی اختلالات خواب شامل موارد زیر است.
مشکل در به خواب رفتن و یا در خواب باقی ماندن
خستگی روزانه
میل شدید به چرت زدن در طول روز
الگوهای تنفس غیر معمول
افسردگی
افزایش وزن
تمایل غیر معمول یا ناخوشایند برای حرکت در هنگام خواب
تغییرات ناخواسته در برنامه خواب در طول شبانه روز
بیش تر از نیم ساعت زمان برای خوابیدن لازم دارید
همسرتان به شما می گوید که وقتی می خوابید، با صدای بلند خروپف، خرخر، نفس نفس زده، صداهای خفگی ایجاد می کنید یا برای مدت کوتاهی نفس نمی کشید.
تحریک پذیری یا اضطراب
عملکرد ضعیف در محل کار یا مدرسه
عدم تمرکز
حتما بخوانید: قدرت ذهن و تمرکز
علت اختلالات خواب
شرایط، بیماری ها و اختلالات زیادی وجود دارد که می تواند باعث اختلال در خواب شود. در بسیاری از موارد، اختلالات خواب در نتیجه یک مشکل سلامت زمینه ای ایجاد می شود. در این جا برخی علت های رایج اختلال خواب مطرح شده است.
ژنتیک
آلرژی و مشکلات تنفسی
تکرر ادرار
درد مزمن مانند آرتروز، سندرم خستگی مزمن یا سردردهای مداوم
استرس و اضطراب
مصرف دارو مانند داروی آسم
مصرف الکل
بالا رفتن سن
[تصویر:  1644060887_%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%84%D8%A...%D8%A8.png]
درمان اختلالات خواب
هنگامی که اختلالات خواب ناشی از بیماری دیگری نباشد، درمان معمولاً شامل ترکیبی از درمان‌های پزشکی و تغییرات سبک زندگی است. در این جا روش های درمان ارائه شده است.
درمان های پزشکی
[list]
[*]درمان پزشکی برای اختلالات خواب ممکن است شامل یکی از موارد زیر باشد:
[*]قرص خواب
[*]مکمل ملاتونین
[*]آلرژی یا دارو های سرما خوردگی
[*]داروها برای هر گونه مشکل بهداشتی زمینه ای
[*]استفاده از دستگاه تنفس یا جراحی
[/list]تغییرات در سبک زندگی
تنظیم سبک زندگی می تواند کیفیت خواب شما را تا حد زیادی بهبود بخشد، به خصوص زمانی که همراه با درمان های پزشکی انجام شود. در این جا راه هایی برای این امر ارائه شده است.
[list]
[*]سبزیجات و ماهی بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید و مصرف قند را کاهش دهید.
[*]استرس و اضطراب را با ورزش و حرکات کششی کاهش دهید.
[*]قبل خواب آب کمتری بنوشید.
[*]مصرف کافئین، به خصوص در اواخر بعد از ظهر یا عصر را کاهش دهید.
[*]مصرف دخانیات و الکل را قطع کنید.
[*]خوردن وعده های غذایی کم کربوهیدرات قبل از خواب
[*]وعده های غذایی با کربوهیدرات کم قبل از خواب بخورید.
[*]وزن سالم بر اساس توصیه های پزشک و ورزش را حفظ کنید.
[/list]حتما بخوانید: درمان بی خوابی در شب


[تصویر:  mosahab.png]




سوالات متداول

1- اختلال خواب چیست؟
اختلالات خواب دسته ای مشکلات بوده که بر روی خواب منظم و توانایی خواب خوب تاثیر منفی می گذارند که در متن مقاله شرح داده شده است.


2- انواع اختلالات خواب چیست؟
انواع مختلفی از اختلالات خواب وجود دارد که برخی ممکن است ناشی از سایر بیماری های زمینه ای باشد که در متن مقاله مطرح شده است.


3- علائم اختلال خواب چیست؟
علائم بسته به شدت و نوع اختلال خواب متفاوت است، همچنین زمانی که اختلالات خواب در نتیجه بیماری دیگری باشد که در متن مقاله ارائه شده است.
منبع : اختلال خواب
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинйоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоtuchkasинфоинфо