تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: علائم، علت، راه پیشگیری و درمان زانو درد در سالمندان
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
زانو درد در سالمندان یکی از بیماری های شایع می باشد که البته درد زانو در تمامی سن به دلایل های مختلفی نمایان می شود که به برخی از این دلایل ها می توان به آرتروز، نقرس، عفونت، پارگی غضروف و رباط اشاره کرد که در لازم به ذکر است این علائم در اکثر مواقع با انجام فیزیوتراپی بهبود پیدا می کند ولی گاهی اوقات نیز زانوی فرد نیاز به جراحی دارد، در ادامه این پست در به علت، علائم، راه های جلوگیری و درمان زانو درد در افراد مسن می پردازیم.

[تصویر:  %D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B2%D8...%D9%86.jpg]
زانو درد در سالمندان
بزرگ‌ترین مفصل بدن انسان، مفصل زانو بدن است و هنگام راه رفتن، دویدن یا بالا رفتن از پله‌ها وزن بدن را تحمل می‌کند از این روی بیشترین استرس را متحمل می‌شود و بیشتر در معرض آسیب و انحطاط می باشد. زانو درد در افراد مسن می تواند به طور ناگهانی و حاد ظاهر شود یا ممکن است در یک دوره زمانی رخ بدهد.
علت زانو درد
[list]

[*]شکستگی و دررفتگی

[*]آسیب و پارگی منیسک

[*]عفونت

[*]رگ به رگ شدن یا پارگی رباط
[/list][font=IRANSansLight]بیشتر مطالعه کنید: موسسه پرستاری و پزشکی مهرگان نو[/font]
انواع زانو درد در سالمندان
[list=1]

[*]عفونت مفصلی یا آرتریت روماتوئید

[*]جابجا شدن کشکک ها

[*]استئوآراریت

[*]نقرس

[*]بوریست
[/list]افراد مسنی که از پوکی استخوان رنج می برند و استخوان های ضعیفی دارند می تواند در معرض این بیماری قرار بگیرند در برخی موارد وقتی استخوان هایی از جمله کشکک زانو در حین برخورد با وسیله ی نقلیه دچار شکستگی می شوند و همینطور با آسیب دیدن زانو می تواند بر بخش های مهمی که مفصل زانو را احاطه کرده اند از جمله تاندون ها، بوریست و رباط ها موثر باشد، همچنین رباط ها، استخوان ها و غضروف های که تشکیل دهنده ی مفصل هستند را دچار آسیب دیدگی می کند در نتیجه ی این آسیب دیدگی هابورس هابه التهاب زانو دچار می شوند و موجب کیست در اطراف مفصل ها شده و همچنین اصطحکاک بین بافت ها، غضروف ها و استخوان ها را مخطل می کند، مینیسک نوعی کمک فنر بین استخوان ران و استخوان ساق می باشد و متشکل از غضروف های بسیار مقاوم و مستحکم است، ممکن است در اثر پیچ خوردن مفصل زانو، دچار پارگی شود. استئو آراریت که شایع ترین نوع این بیماری می باشد و موجب تحلیل رفتن غضروف های زانواست و سبب احساس درد، باد کردن و سفتی در زانو می شود که در نتیجه موجب کم شدن فضای تکان دادن زانو ها می شود، سالمندانی که به این دچار می شود اغلب دارای وزن زیاد، عفونت و آسیب هایی که در گذشته تجربه کرده اند رنج می برند، عامل دیگری که موجب احساس سوزش و درد در مفاصل فرد می شود نقرس می باشد که با ایجاد ذرات ریز کریستالی در مفصل که علت آن اضافه وزن، افزایش سن و ژنتیک فرد می باشد، موجب این عارضه می شود.
علائم زانو درد در سالمندان
[تصویر:  %D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%82%D8...%D8%AF.jpg]
[list]

[*]سستی، از دست دادن تعادل و احساس ضعف

[*]سفتی و از دست دادن توانایی در خم و راست زانو

[*]ایحاد صدا هنگام حرکت کردن 

[*]التهاب، قرمزی و تورم زانو 

[*]احساس درد، داغی در زانو

[*]تحمل نداشتن در برابر وزن بدن

[*]علاوه بر احساس درد، زانوهایتان دچار آسیب نیز شود

[*]ناتوانی هنگام کشیدن زانوها

[*]تغییر شکل دادن پا و زانو
[/list]البته این نکته را در نظر داشته باشید که داشتن علائم وابسته به نوع و مقدار زانو درد می باشد که در صورت مشاهده موارد بالا با پزشک تماس بگیریدو اقدام به درمان کنید.
تشخیص زانو درد در افراد مسن
[تصویر:  %D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5-%D8%B2%D8...%D9%86.jpg]
اشعه ایکس: این آزمایش از پرتوهای انرژی الکترومغناطیسی نامرئی برای ایجاد تصاویری از بافت‌های داخلی، استخوان‌ها و اندام‌ها بر روی فیلم استفاده می‌کند.
تصویربرداری (MRI): این آزمایش از آهنرباهای بزرگ، فرکانس های رادیویی و کامپیوتر برای تهیه تصاویر دقیق از اندام ها و ساختارهای بدن استفاده می کند. این آزمایش می تواند آسیب یا بیماری را در رباط یا عضله اطراف مشخص کند.
اسکن توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن): این آزمایش تصاویر دقیقی از هر قسمت از بدن، از جمله استخوان ها، ماهیچه ها، چربی ها و اندام ها را نشان می دهد. سی تی اسکن جزئیات بیشتری نسبت به اشعه ایکس عمومی دارد.
آرتروسکوپی یک روش تشخیصی و درمانی کم تهاجمی بوده که برای مفصل استفاده می شود. در این روش از یک لوله نوری کوچک (آرتروسکوپ) استفاده می شود که از طریق یک برش کوچک در مفصل وارد مفصل می شود. تصاویر داخل مفصل بر روی صفحه نمایش داده می شود. برای ارزیابی هرگونه تغییر دژنراتیو یا آرتروز در مفصل استفاده می شود. برای تشخیص بیماری های استخوانی و تومورها؛ برای تعیین علت درد و التهاب استخوان کاربردی می باشد.
اسکن استخوان رادیونوکلئید. یک تکنیک تصویربرداری هسته ای که در آن از مقدار بسیار کمی ماده رادیواکتیو استفاده می شود که به جریان خون بیمار تزریق می شود تا توسط اسکنر شناسایی شود. این آزمایش جریان خون به استخوان و فعالیت سلولی داخل استخوان را نشان می دهد.
درمان قطعی زانو درد در سالمندان
اگر درد در زانو دارید و این عارضه شما را کلافه کرده است، اصلا نگران نباشید با استفاده از روش های درمانی در ادامه ذکر میکنیم می توانید در راستای بهبودی و کاهش زانو درد خود قدم های مثبت بردارید، البته اگر شما یا خانواده تان دچار این عارضه شدید می توانید با استخدام یک پرستار بیمار تمامی نکات پزشکی را به خوبی دنبال کنید.البته در نظر داشته باشید که حتما باید تحت نظر پزشک باشید تا بهترین نتیجه رو بگیرید.
[تصویر:  %D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B2%D8...%DB%8C.jpg]
درمان اولیه درد زانو
[list=1]

[*]داشتن استراحت کافی برای بهبودی زانو مفید است

[*]بهره بری از بانداژ فشاریکه موجب کم شدن تورم زانو می شود

[*]کمپرس یخ سبب کاسته شدن التهاب و تورم زانو است
[/list]فیزیوتراپی
یکی از درمان های مفید در زمینه کاهش آسیب دیدگی زانو و کنترل کردن کشش مفاضل اطراف زانو مورد استفاده قرار می گیرد که البته درمانی که پزشک برای بهبودی شما در نظر میگیرد بستگی به تشخیص بیماری وی دارد این نوع درمان افزایش دهنده ی توانایی حرکت مفاصل زانو و انعطاف پذیری سالمند می شود.
تقویت کردن عضلات زانو
[تصویر:  %D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B2%D8...%D9%86.jpg]
برای انجام این کار باید عضلات همسترینگ، چهار سر ران و همینطور عضلات مرکزی را با کمک فیزیوتراپ را انجام دهید یکی از حرکاتی که برای تقویت این عضلات مفید است، حرکت اسکات است البته باید در درست انجام دادن آن دقت کافی داشته باشید، بنابراین پزشک با در نظر گرفتن وضعیت جسمانی و میزان بیماری شما یک برنامه ورزشی طراحی می کند تا به خوبی بتوانید با این تمرینات تغییر را در زانوهایتان احساس کنید، با داشتن یک پرستار خصوصی در منزل کمک بزرگی برای انجام این فعالیت هامیکند زیرا با تقویت عضلات مفصل هایی در زانو ایجاد می شود که توانایی نگهداری وزن و فشار بدن را دارند.
کاهش وزن
یکی از کارهایی که پزشک همیشه به افرادی که دارای این عارضه هستند توصیه می کند، در صورت داشتن اضافه وزن، کم کردن وزن و رسیدن به وزن مناسب است همانطور که می دانید داشتن اضافه وزن به معنای تحمل و فشار وزن بدن بر روی زانوها می باشد که سبب آسیب و تحلیل مفاصل زانو است.
دامنه حرکات زانو را افزایش دهید
مفاصل زانوها با افزیش سن به مرور سفت می شوند، نکته ی جالبی که در هنگام دچار شدن زانو دردوجود دارد این است که وقتی زانوی خود را صاف می کنید درد بسیار کمتری را احساس می کنید، با افزایش میزان دامنه حرکت زانو درد زانوی خود را کم کنید. برای این کار اغلب پزشکان توصیه می کنند که در زمین یا تخت خو نشسته و بالشتی را زیر زانو قرار داده که سبب می شود عضلات به آهستگی به سمت پایین کشیده شود.
[تصویر:  %D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%B2%D8...%D8%AF.jpg]
برای زانو درد چی خوبه؟
دارو درمانی
پزشک متخصص با در نظر گرفتن و تشخیص نوع و میزان درد زانو، داروهایی از قبیل استامینوفن، داروهای مسکن قوی، داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب، و کندرویتین، آلفالین، دیاسرین و گلوکزامین را برای بهبودی تجویز می کند.
 تزریق استروئید به زانو
[تصویر:  %D9%82%D8%B1%D8%B5-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB...%D8%AF.jpg]
اگر در مراحل اولیه استئوآرتریت باشید پزشک به شما تزریق استروئید را در تعداد محدود تجویز می کند که موجب کم شدن درد و التهاب زانو است، تزریق لوبریکانتی که از هیالورونیک اسید تولید شده است می‌تواند با ایجاد بافت محافظ بیشتر در کاهش درد نقش داشته باشد زیرا هیالورونیک اسید شبیه ترکیبی است که در مایع مفصل زانو وجود دارد.
جراحی زانو
[تصویر:  %D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%B2%D8...%D9%88.jpg]
چنانچه سایر روش های درمانی برای بهبود زانو درد موثر نبود پزشک، عمل جراحی را توصیه می کند که آخرین روش درمانی دکتران می باشد، این عمل به این صورت است که دکتر متخصص آن قسمت زانو که دچار آسیب شده است را ترمیم و یا خارج می کند و از مفاصل مصنوعی برای بهبود وضعیت زانو و عملکرد آن استفاده می کند. لازم به ذکر است که اکثر این موارد 20 سال عمر می کند.
منبع
https://mehreganno.com/post/40/%D8%B2%D8...8%A7%D9%86
audiobookkeepercottageneteyesvisioneyesvisionsfactoringfeefilmzonesgadwallgaffertapegageboardgagrulegallductgalvanometricgangforemangangwayplatformgarbagechutegardeningleavegascauterygashbucketgasreturngatedsweepgaugemodelgaussianfiltergearpitchdiameter
geartreatinggeneralizedanalysisgeneralprovisionsgeophysicalprobegeriatricnursegetintoaflapgetthebouncehabeascorpushabituatehackedbolthackworkerhadronicannihilationhaemagglutininhailsquallhairyspherehalforderfringehalfsiblingshallofresidencehaltstatehandcodinghandportedheadhandradarhandsfreetelephone
hangonparthaphazardwindinghardalloyteethhardasironhardenedconcreteharmonicinteractionhartlaubgoosehatchholddownhaveafinetimehazardousatmosphereheadregulatorheartofgoldheatageingresistanceheatinggasheavydutymetalcuttingjacketedwalljapanesecedarjibtypecranejobabandonmentjobstressjogformationjointcapsulejointsealingmaterial
journallubricatorjuicecatcherjunctionofchannelsjusticiablehomicidejuxtapositiontwinkaposidiseasekeepagoodoffingkeepsmthinhandkentishglorykerbweightkerrrotationkeymanassurancekeyserumkickplatekillthefattedcalfkilowattsecondkingweakfishkinozoneskleinbottlekneejointknifesethouseknockonatomknowledgestate
kondoferromagnetlabeledgraphlaborracketlabourearningslabourleasinglaburnumtreelacingcourselacrimalpointlactogenicfactorlacunarycoefficientladletreatedironlaggingloadlaissezallerlambdatransitionlaminatedmateriallammasshootlamphouselancecorporallancingdielandingdoorlandmarksensorlandreformlanduseratio
languagelaboratorylargeheartlasercalibrationlaserlenslaserpulselatereventlatrinesergeantlayaboutleadcoatingleadingfirmlearningcurveleavewordmachinesensiblemagneticequatormagnetotelluricfieldmailinghousemajorconcernmammasdarlingmanagerialstaffmanipulatinghandmanualchokemedinfobooksmp3lists
nameresolutionnaphtheneseriesnarrowmouthednationalcensusnaturalfunctornavelseedneatplasternecroticcariesnegativefibrationneighbouringrightsobjectmoduleobservationballoonobstructivepatentoceanminingoctupolephononofflinesystemoffsetholderolibanumresinoidonesticketpackedspherespagingterminalpalatinebonespalmberry
papercoatingparaconvexgroupparasolmonoplaneparkingbrakepartfamilypartialmajorantquadruplewormqualityboosterquasimoneyquenchedsparkquodrecuperetrabbetledgeradialchaserradiationestimatorrailwaybridgerandomcolorationrapidgrowthrattlesnakemasterreachthroughregionreadingmagnifierrearchainrecessionconerecordedassignment
rectifiersubstationredemptionvaluereducingflangereferenceantigenregeneratedproteinreinvestmentplansafedrillingsagprofilesalestypeleasesamplingintervalsatellitehydrologyscarcecommodityscrapermatscrewingunitseawaterpumpsecondaryblocksecularclergyseismicefficiencyselectivediffusersemiasphalticfluxsemifinishmachiningspicetradespysale
stunguntacticaldiametertailstockcentertamecurvetapecorrectiontappingchucktaskreasoningtechnicalgradetelangiectaticlipomatelescopicdampertemperateclimatetemperedmeasuretenementbuildingtuchkasultramaficrockultraviolettesting