تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: چرا به بواسیر داخلی و خارجی مبتلا می شویم؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
به نقل از قطار وبگردی :
آیا می دانستید که امروزه بواسیر یکی از بیماری های شایع مقعدی بوده که ربطی هم به سن و سال یا جنسیت ندارد؟ این بیماری می تواند از یک توده کوچک به یک گردی تیله مانند تبدیل شود که کارهای عادی مثل راه رفتن یا نشستن را برای افراد بسیار سخت می کند.
[تصویر:  cliniczarei1.jpg]
یکی از علائم رایج آن هم همین تورم و برآمدگی است. که در مرحله اول بیماران را متوجه خود می کند. ولی این از نشانه های بارز بواسیر خارجی است. اگر هموروئید از نوع داخلی بود چطور؟ چه علائمی دارد و چگونه تشخیص داده می شود؟
می توانید با ما همراه باشید تا کاملا فرق این دو بیماری را بدانید.
انواع بواسیر یا هموروئید
این بیماری انواع و درجات مختلفی دارد که علائم هموروئید در هر یک از انواع آن ها متفاوت است  و با توجه به این که رگ های کدام ناحیه از مقعد تحت فشار قرار گرفته اند و دچار آسیب شده اند به دو نوع کلی زیر تقسیم بندی می شود:
بواسیر داخلی چیست؟
بواسیر یا هموروئید داخلی یک رگ متورم و بادکرده در مقعد است. که بیشترین علت تشکیل آن یبوست و سفت شدن مدفوع است. این نوع معمولا قابل مشاهده نیست. در هموروئید داخلی مویرگ ها و رگ های داخلی مقعد دچار کشیدگی و پارگی می شوند و به دنبال آن خونریزی آغاز می گردد.
به علت آنکه در قسمتهای داخلی مقعد تعداد گیرنده های درد بالا نیست شخص به هنگام بروز با درد زیادی روبرو نمی شود ولی ممکن است به همراه دفع مدفوع خود خونریزی مشاهده کند. رنگ خونی که در این شرایط به همراه مدفوع دفع می شود روشن است.
در هموروئید داخلی گاهی التهاب و از هم گسیختگی رگ ها به حدی بالاست که ممکن است در دهانه ی مقعد کاملا آن را احساس نمایید.
بواسیر خارجی چیست؟
بواسیر خارجی در رگ های ناحیه ی خارجی مقعد رخ می دهد و بافتهای خارجی آن را دچار تخریب می کند. در هموروئید خارجی به علت التهاب و پارگی رگ های اطراف مقعد بیرون زدگی هایی در اطراف سوراخ مقعد قابل مشاهده است که به آن ترومبوزه شدن می گویند.
به علت تعداد زیاد گیرنده های کانال مقعد این نوع از هموروئید با درد بسیار زیادی همراه است و با هر بار دفع مدفوع خونریزی رخ می دهد.
علاوه بر موارد فوق یک تقسیم بندی دیگر هم برای این بیماری وجود دارد.
[تصویر:  cliniczarei2.jpg]
دلیل ابتلا
ممکن است هر شخص به دلیل و قرار گرفتن در شرایط خاصی به این بیماری مبتلا شود که در هر فرد متفاوت است. این عارضه می تواند در اثر افزایش فشار در قسمت تحتانی راست روده مثلا به دلیل زور زدن در حین حرکات روده ایجاد شود. نشستن طولانی مدت روی توالت یا داشتن اسهال مزمن، یبوست و رابطه مقعدی از علت های اصلی در ایجاد بواسیر هستند.
علائم و نشانه های هموروئید داخلی و خارجی
قطعا تا زمانی که نشانه ای از بیماری را در بدن خود نبینید یا با آنها آشنایی نداشته باشید، وقتی به هموروئید مبتلا شدید قادر به تشخیص آن نخواهی بود. پس مهم است همه یک آشنایی کلی از علائم دو بیماری بواسیر داخلی و خارجی داشته باشند.
چند نمونه از رایج ترین نشانه ها شامل موارد زیر هستند:
یبوست
زمانی که فرد به بیماری هموروئید مبتلا می شود، معمولا در دفع خود به مشکل بر می خورد. یعنی یا دفع کامل ندارد، یا دائم به دلیل وجود توده در مقعد احساس ماندن مدفوع در راست روده را دارد. به علاوه به دلیل دردی که زمان دفع حس می کند، فرد بیمار از دستشویی رفتن سر باز می دارد. که خود این عامل اصلی یبوست یا سفتی مزاج است.
سوزش، خارش و درد
این سه مورد ممکن است اولین علائمی باشد که یک فرد مبتلا به هموروئید تجربه می کند. چون مقعد ناحیه بسیار حساسی بوده و ممکن است نسبت به هر بیماری و رخداد غیر طبیعی واکنش نشان دهد. در نتیجه زمانی که یک توده راه مقعد را سد می کند، مدفوع به زور رد شده و در نتیجه تورم، التهاب به وجود می آید که به مرور زمان باعث التهاب می شود.
شقاق مقعدی
شقاق یا همان زخم مقعدی یک شکاف باریک و کوچک است که ممکن است در صورت مزمن شدن اندازه آن به ۲ سانتی متر هم برسد. معمولا افرادی به هموروئید مبتلا می شوند، شقاق را هم تجربه می کنند. زیرا یبوست و سفت شدن مدفوع می تواند باعث ایجاد زخم های کوچک تدریجی در انتها راست روده شود.
خون در مدفوع
شاخص ترین علامتی که نشان می دهد یک فرد به بواسیر داخلی دچار است، وجود خون روشن در مدفوع یا روی لباس زیر او است. البته این عارضه می تواند نشانه ای از بیماری های دیگر دستگاه گوارشی هم باشد. به همین دلیل باید سریعا در صورت مواجه شدن فرد به متخصص گوارش مراجعه کند.
تشخیص بیماری چگونه انجام می شود؟
اگر چه روشهای مختلفی برای تشخیص ناهنجاری ها در ناحیه نشیمنگاه وجود دارد، ولی مورد تشخیص بیماری بواسیر پزشک جراح عمومی یا متخصص گوارش طی یک معاینه فیزیکی ساده با انگشت (به همراه دستکش و روغن) می تواند تشخیص دهد که شما به هموروئید مبتلا می باشید یا خیر.
بهترین روش برای درمان این دو نوع چیست؟
این روزها با پیشرفت علم؛ روش های زیادی برای درمان هموروئید پیشنهاد شده اند. این روش ها شامل موارد خانگی یا سنتی، دارویی عمل سرپایی و عمل جراحی می باشند. فرق آنها با یکدیگر قطعا پروسه ی درمان، جوابدهی و یا حتی هزینه آن ها است.
روش های خانگی ممکن است برای زخم های کوچک جواب دهند ولی برای از بین بردن هموروئید معمولا کاری نمی کنند. پمادهایی مثل آنتی هموروئید معمولا توده های کوچک را برطرف می کنند ولی طی پروسه طولانی تری نتیجه مطلوب حاصل می شود.
روش های عمل جراحی و درمان سرپایی با لیزر دو روش قطعی هستند که از بین این دو لیزر جوابدهی قطعی تر و همچنین دوره نقاهت کوتاهی را دارد. یکی دیگر از تفاوت عمل جراحی و لیزر این است که لیزر در کلینیک ها انجام می شود ولی جراحی نیاز به بستری در بیمارستان دارد.
[تصویر:  cliniczarei3.jpg]