تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: رتبه اصلی در کارنامه کارشناسی ارشد کدام است
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
یکی از مهم ترین بخش های کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد مربوط به رتبه داوطلب است که برای هر کد ضریب به صورت مجزا در دوره های روزانه و غیر روزانه منتشر می شود. رتبه داوطلب در سهمیه همان رتبه اصلی در کارنامه اولیه می باشد که داوطلب می بایست با توجه به آن اقدام به انتخاب رشته نماید.


با اعلام نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد، داوطلبان با وارد کردن کد ملی و شماره پرونده خود می توانند کارنامه اولیه خود را دریافت نمایند. با مشاهده این کارنامه که حاوی درصد دروس و رتبه داوطلب در هر کد ضریب می باشد، داوطلب از عملکرد خود در کنکور ارشد مطلع شده و برای گرایش های رشته امتحانی خود اقدام به ثبت نام می نماید.
در کارنامه اولیه کنکور ارشد، علاوه بر این که رتبه های دوره روزانه و غیر روزانه مشخص می شود، بخشی نیز اختصاص به رتبه داوطلب در سهمیه و بدون سهمیه دارد که باعث ایجاد ابهاماتی برای اکثر داوطلبان شده است. به همین دلیل در ادامه مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که رتبه اصلی در کارنامه اولیه کنکور ارشد چیست؟

رتبه اصلی در کارنامه اولیه ارشد
داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد پس از آن که کارنامه اولیه ارشد را دریافت می کنند دچار سوالاتی از بخش های مختلف آن می شوند که مهم ترین آن مبحث رتبه است که  از جمله این سوالات شامل رتبه اصلی در کارنامه اولیه کنکور ارشد چیست؟ و برای انتخاب رشته باید کدام رتبه را در نظر داشت؟

رتبه اصلی که داوطلب می تواند با آن وضعیت خود را برای شرکت در انتخاب رشته کارشناسی ارشد بسنجد، همان بخش " رتبه داوطلب در سهمیه " است. در این رتبه، سهمیه ای که داوطلب در زمان ثبت نام وارد فرم اینترنتی ثبت نام کنکور ارشد نموده و به تایید رسیده بود، بر رتبه خام وی تاثیر گذاشته و سپس به عنوان رتبه در سهمیه منتشر می شود.

داوطلبان برای آشنایی با قسمت های مختلف کارنامه کارشناسی ارشد می توانند به مقاله زیر مراجعه کرده و از چیستی هر بخش این کارنامه مطلع شوند.
بیشتر بخوانید: توضیحات کارنامه ارشد

[تصویر:  academy1.gif]

انواع رتبه های موجود در کارنامه اولیه ارشد
برای توضیح درباره انواع رتبه ها در اعلام نتایج اولیه ارشد و مشخص کردن رتبه اصلی، راهنمای تصویری زیر ارائه شده است تا از این طریق به توضیح بخش های مختلف آن بپردازیم.

[تصویر:  1607867746_%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B...%D8%AF.jpg]

 همان طور که در کارنامه ارشد فوق مشاهده می کنید، پنج ستون برای نمایش دادن رتبه داوطلبان کنکور ارشد وجود دارد که از این تعداد، ستون سه و پنج مختص به آخرین رتبه مجاز در هر یک از دوره های روزانه و غیر روزانه است. در قسمت زیر به توصیح هر یک از بخش های مربوط به رتبه ارشد داوطلبان پرداخته شده است.

۱ رتبه داوطلب در سهمیه : منظور از سهمیه، همان سهمیه ای است که داوطلب در زمان ثبت نام کنکور ارشد آن را وارد فرم اینترنتی ثبت نام نموده است. بنابراین ممکن است متقاضی دارای سهمیه آزاد، ایثارگران، رزمندگان و ... باشد. بنا به نوع این سهمیه، رتبه داوطلب محاسبه شده و در این ستون که در راهنمای تصویری فوق با علامت یک مشخص شده و به معنای " رتبه اصلی " در کارنامه ارشد هست، قرار می گیرد.

۲ رتبه داوطلب بدون سهمیه : در این بخش رتبه خام داوطلب بدون تاثیر هیچ سهمیه ای به متقاضی نشان داده می شود. برای انتخاب رشته به این رتبه توجه چندانی نمی شود، چرا که رتبه اصلی در کارنامه ارشد همان رتبه داوطلب در سهمیه است.

۳ آخرین رتبه مجاز در دوره های روزانه و نوبت دوم : در این ستون آخرین رتبه ای را که سازمان سنجش به عنوان رتبه مجاز برای شرکت در انتخاب رشته کارشناسی ارشد در نظر گرفته است، مشخص می شود. هرچه رتبه ای که در ستون یک برای داوطلب نوشته شده کمتر از این عدد باشد، داوطلب شانس قبولی بیشتری خواهد داشت.

۴ رتبه داوطلب در سهمیه در سایر دوره ها و دانشگاه آزاد اسلامی : در این ستون که با عدد 4 در راهنمای تصویری فوق نشان داده شده است، رتبه اصلی داوطلب در دوره های غیر روزانه و دانشگاه آزاد با احتساب سهمیه متقاضی مشخص می گردد.

۵ آخرین رتبه مجاز در سهمیه در سایر دوره ها و دانشگاه آزاد : در این بخش آخرین رتبه ای را که متقاضی با آن اجازه شرکت در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد را دارد، مشخص می شود.

از آنجایی که در کارنامه اولیه کارشناسی ارشد به جای عنوان رشته از کد ضریب استفاده شده و رتبه داوطلب در هر کد ضریب مشخص می گردد، پیشنهاد می شود به مطالعه مقاله زیر بپردازید.
بیشتر بخوانید: کد ضریب در کنکور ارشد


[تصویر:  arshad.gif]



مشاوره کارنامه اولیه ارشد
داوطلبان پس از این که کارنامه اولیه کارشناسی ارشد خود را دریافت نمودند، در صورت مجاز بودن می توانند برای انتخاب رشته ارشد اقدام نمایند. ابتدا باید دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور ارشد را دانلود نموده و پس از مطالعه کامل آن به ثبت کد رشته ها بر اساس الویت و علاقه خود بپردازند.

انتخاب رشته کارشناسی ارشد یکی از مهم ترین فرآیند های پذیرش داوطلب در دانشگاه است و بهتر است با نهایت دقت و با مشورت با افرادی آگاه صورت گیرد. در مقاله زیر می توانید به مطالعه نحوه داشتن انتخاب رشته ای صحیح پرداخته و نکات مهم آن را در زمان ثبت کد رشته های ارشد در فرم اینترنتی خود اعمال نمایید.

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا نیز می توانند شما را در تحلیل کارنامه اولیه کنکور ارشد یاری نموده و از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا برای متقاضیان مجاز شده به انتخاب رشته ارشد بپردازند.

برای انتخاب رشته کارشناسی ارشد می توان علاوه بر علاقه و مسافت فاکتورهای دیگری نیز در نظر گرفت. برای انتخاب رشته صحیح و اطلاع از جزئیات انتخاب رشته ارشد، پیشنهاد می شود مقاله زیر را مطالعه نمایید.
در ادامه بخوانید: مشاوره انتخاب رشته ارشد

[تصویر:  1480617610_%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%8...%D8%AF.gif]





سوالات متداول

1- ✔️ رتبه اصلی در کارنامه اولیه کنکور ارشد چیست؟
✔️ انتخاب رشته داوطلبان کنکور ارشد بر اساس رتبه داوطلب در سهمیه انجام می شود که در متن مقاله به توضیح کامل آن پرداخته شده است.


2- ✔️ منظور از انواع رتبه های درج شده در کارنامه اولیه کنکور ارشد چیست؟
✔️ در کارنامه اولیه کنکور ارشد، رتبه داوطلب در دوره های روزانه، نوبت دوم و سایر دوره ها و دانشگاه آزاد مشخص می شود که در متن مقاله به توضیح هر یک پرداخته شده است.


3- ✔️ آیا در صورت غیر مجاز شدن در دوره روزانه ارشد می توان در سایر دوره های مجاز غیر روزانه شرکت کرد؟
✔️ بله، ابتدا کارت اعتباری مربوط به هر دوره را خریداری کرده و سپس با توجه به توضیحات داخل متن مقاله در انتخاب رشته ارشد شرکت نمایید.
منبع : رتبه اصلی در کارنامه کارشناسی ارشد کدام است