تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: کاربردهای درگاه پرداخت
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
به‌طور کلی درگاه اینترنتی پرداخت کاربردهای بسیار زیادی خواهد داشت. در زیر به برخی از این کاربردها اشاره خواهیم کرد.

فروشگاه‌های آنلاین: همان‌طور که پیش‌تر اشاره‌ای کردیم، فروشگاه‌ها و سایت‌های اینترنتی اولین هدف استفاده از درگاه‌های پرداخت هستند. وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی، محصولات متنوعی را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌کنند و در سال‌های اخیر مردم نیز به‌طور عمومی، به سمت خریدهای غیر حضوری از این نوع فروشگاه‌ها جذب شده‌اند. بنابراین با توجه به حجم بالای مراجعه‌ی مشتریان و به تبع آن فرآیند واریز مبالغ مختلف توسط مشتریان، استفاده از درگاه پرداخت برای فروشگاه‌های آنلاین، اکنون دیگر یک امر ضروری به شمار می‌رود و از جمله مواردی است که بیش‌ترین کاربرد را خواهد داشت.

صندوق‌های فروشگاهی: عموما اغلب فروشگاه‌ها برای این‌که بتوانند خریدهای مراجعین خود را ثبت کنند و همچنین فاکتور مشتریان را در اختیارشان قرار بدهند، از دستگاه‌هایی تحت عنوان صندوق فروشگاهی استفاده می‌کنند. اکنون اغلب این صندوق‌ها به‌طور مستقیم به پایانه‌های پرداخت وجه یا همان دستگاه‌های کارتخوان هم متصل شده‌اند و فرآیند پرداخت تا حد زیادی به صورت خودکار انجام می‌شود و مشتری فقط کافی‌ست کارت بانکی خود را در دستگاه روی پیشخوان بکشد، آن‌گاه ثبت مبلغ و صدور فاکتور به صورت خودکار انجام می‌شود.
اما اخیراً این امکان نیز فراهم شده است که درگاه پرداخت به این سیستم اضافه شود؛ یعنی بعد از ثبت نهایی خرید مشتری در سیستم، به جای کارت کشیدن، یک لینک پرداخت برای مشتری ارسال می‌شود که مشتری می‌تواند به سادگی از طریق آن وارد صفحه‌ی پرداخت شده و مبلغ ثبت شده‌ی مورد نظر را برای فروشنده واریز نماید.

سفارش‌های تلفنی و اینترنتی: وقتی مشتری سفارش تلفنی یا اینترنتی انجام می‌دهد، راه‌های مختلفی برای دریافت وجه از او وجود دارد؛ یک راه مرسوم، عملیات کارت به کارت است که البته خیلی شیوه‌ی مناسبی نیست، اگرچه گاهی اوقات بسیار روش متداولی در میان کاربران است. زیرا که از امنیت کافی برخوردار نیست و وجهه‌ی حرفه‌ای کسب و ‌کار مورد نظر را نیز دچار خلل خواهد نمود. روش دیگر این است که از شیوه‌ی پرداخت در محل استفاده شود و پیک شرکت یا فروشگاه، پس از تحویل سفارش به صورت نقدی مبلغ را در محل، تحویل بگیرد. اما این روش نیز که احتیاج به پول نقد دارد، و یا همراه داشتن دستگاه کارتخوان سیار توسط پیک فروشگاه، مخاطرات و البته معضلاتی ایجاد خواهد کرد. روش مطلوب‌تر در این زمینه نیز، استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی است. بر این اساس فروشنده می‌تواند پس از ثبت سفارش تلفنی و یا اینترنتی، به‌صورت خودکار یک لینک پرداخت برای مشتری پیامک کند و مشتری نیز به سادگی از طریق آن لینک، وارد صفحه‌ی پرداخت شده و واریز وجه مورد نظر را انجام بدهد.

منوهای مختلف دیجیتالی: بسیاری از رستوران‌ها اکنون با اهداف مختلف تلاش می‌کنند به جای منو کاغذی از منوهای دیجیتالی استفاده کنند. در واقع حرکت به سمت لوکس بودن و جذب مشتری از طریق امکانات و قابلیت‌های حرفه‌ای‌تر از جمله عواملی است که رستوران‌ها را به‌سمت استفاده از منوهای دیجیتالی کشانده است. با این وصف در بسیاری از این منوهای دیجیتالی یک لینک پرداخت تعبیه شده که مشتری می‌تواند با لمس آن لینک، وارد صفحه‌ی پرداخت شود. در واقع منو از طریق یک کد QR در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد و آن‌ها از طریق اسکنر گوشی خودشان کد مورد نظر را اسکن کرده و وارد منو می‌شوند. آن‌گاه پس از انتخاب گزینه‌ی مورد نظر، پرداخت وجه نیز از طریق لینک پرداخت صورت می‌پذیرد. این فرآیند علاوه‌بر وجهه‌ی بسیار شکیل و حرفه‌ای که دارد، می‌تواند در صرفه‌جویی زمان، افزایش بهداشت عمومی و حفظ محیط زیست نیز اثرگذار باشد.

منبع : ایبنا
انواع درگاه پرداخت‌ اینترنتی
به طور کلی شرکت‌های PSP و شرکت‌های پرداخت‌یاری یا واسط از ارائه‌دهندگان درگاه پرداخت اینترنتی هستند که در این حوزه در ایران فعالیت می‌کنند. شرکت‌های پی اس پی اولین سطح از ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت در ایران به شمار می‌روند که از طرف بانک مرکزی دارای مجوز برای عرضه درگاه پرداخت مستقیم هستند. انواع درگاه پرداخت در انتها به یکی از این شرکت‌های psp ختم می‌شود.

از طرفی شرکت‌های پرداخت‌یار وجود دارند که به گونه‌ای واسط بین شرکت‌های PSP و صاحبان کسب و کار‌ها می‌باشند. این شرکت‌ها که تعداد آن‌ها همواره در حال رشد است، به دلیل افزایش درخواست‌های متقاضیان و گسترش کسب و کار‌های اینترنتی نوپا و کوچک به وجود آمده‌اند. پرداخت‌یار با قبول بخش بزرگی از مسئولیت‌های درگاه بانکی، امکان دریافت درگاه پرداخت را برای صاحبان کسب و کار با روش‌های آسان‌تری مرتفع می‌سازند.

با توجه به سرویس درگاه پرداخت در انتها انواع درگاه پرداخت به صفحه پرداخت یا خرید اینترنتی ختم می‌شوند تفاوتی در ایران ندارند، زیرا بر اساس قوانین بانک مرکزی ۱۲ شرکت فقط بصورت انحصاری مجوز ارائه درگاه پرداخت دارند، پس در هر صورت درگاه پرداخت در اخر به یکی از خدمات این شرکت‌ها ختم خواهد شد.

[تصویر:  PSP_vs_Vaset-1024x640.jpg]
در ایران براساس نوع ارائه سرویس درگاه پرداخت، نوع کسب و کار، کارمزد، تسویه، درگاه پرداخت با نام‌های مختلف ارائه می‌شوند که بصورت لیست می‌توان به این اسامی انواع درگاه پرداخت را تقسیم بندی کرد:

درگاه پرداخت مستقیم : 
یک سرویس ارائه خدمات پرداخت برای کسب و کارها در بستر اینترنت می‌باشد و پرداخت و دریافت وجه را از طریق اینترنت ممکن می‌سازد که توسط یک ارائه دهنده خدمات پرداخت به نام PSP ارائه می‌شود، نام برند و سایت شما در صفحه درگاه پرداخت نمایش داده می‌شود.

درگاه پرداخت واسط (غیر مستقیم)  : 
یک سرویس ارائه خدمات پرداخت برای کسب و کارها در بستر اینترنت می‌باشد و پرداخت و دریافت وجه را از طریق اینترنت ممکن می‌سازد که توسط یک ارائه دهنده خدمات پرداخت به نام پرداخت یار ارائه می‌شود، نام برند و سایت پرداخت یار در صفحه درگاه پرداخت نمایش داده می‌شود.
درگاه پرداخت برای شبکه‌اجتماعی (لینک پرداخت یا فرم پرداخت ) :سرویس لینک پرداخت کاربردهای فراوانی دارد که هر کس بر اساس نیاز خود ‌می‌تواند برای دریافت وجه از آنها استفاده کند. در هر مکانی که امکان درج لینک وجود داشته باشد، امکان استفاده از این سرویس امکان‌‌پذیر خواهد بود. در واقع این سروی برای کسب و کارهای که دارای سایت نیستند و نیاز به پرداخت آنلاین دارند ایجاد شده است.

درگاه پرداخت بین‌المللی : 
این سرویس مربوط به پرداخت آنلاین به دلار، یورو و… می‌باشد و برای کسب و کارهای که بصورت بین‌المللی فروش دارند، کاربرد دارند تا از تمام دنیا محصولات و خدمات خود را به فروش برساند.

درگاه پرداخت ارزدیجیتال :
 با گسترش ارزهای دیجیتال و آینده آن به عنوان روش پرداخت، وجود تحریم‌ها در ایران، این سرویس محبوب پیدا کرده است. در واقع از طریق درگاه پرداخت ارزدیجیتال امکان دریافت وجه بصورت ارزدیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، داج کوین و… می‌باشد.

درگاه پرداخت اشتراکی : 
تهسیم یکی از نیازهای کسب و کارهای است که بصورت شراکتی راه اندازی شده است و اکنون میخواهند سود فروش آنلاین خود را بصورت مستقیم تقسیم کنند. در واقع در زمان تسویه شرکت ارائه دهنده درگاه پرداخت، سود هر شخص محاسبه و به حساب آن واریز می‌گردد.

درگاه پرداخت هوشمند :
این سرویس برای بالابردن پایداری پرداخت ایجاد شده است که بصورت هوشمند، یکی از شرکت‌های psp برای اتصال به درگاه پرداخت را انتخاب می‌کند تا پایدارترین شرکت ارائه دهنده انتخاب شود.
انواع درگاه پرداخت را با نام دروازه پرداخت، مرنچنت، پذیرنده، پذیرنده اینترنتی و اسامی دیگر ممکن بشنوید، در کل ماهیت درگاه پرداخت یکی می‌باشد.

منبع : انواع درگاه