تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: اعتیاد در زنان
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در میان تمامی انسان‌ها، اعتیاد به هر شکل مختلفی پدیده ای خانمان سوز محسوب می شود. اعتیاد هنگامی که در زنان مشاهده می‌شود همواره حساسیت های بیشتری را در فرهنگ تمامی جوامع ایجاد می کند.پدیده ای که بر اساس آمارهای مختلف در میان زنان به شدت در حال افزایش است.
در چنین شرایطی خانواده و دوستان نگران فردی می شوند شده که به دام این بلای خانمان سوز افتاده است. بنابراین همواره اطرافیان تمایل داشته تا درصدد درمان شخص مورد نظر تلاش کنند. اما پیش از رفتن به سراغ درمان باید به خوبی تمامی جوانب اعتیاد زنان را بشناسیم و سپس به سراغ درمان برویم . با ما در سایت مصاحب همراه باشید تا در مورد اعتیاد زنان، علت اعتیاد و درمان آن در خانم ها اطلاعاتی ارائه دهیم.


انواع اعتیاد در زنان
امروزه واژه اعتیاد را تنها برای اشخاصی که مواد مصرف می کنند به کار نمی بریم. در واقع مصرف بیش از اندازه از هر پدیده‌ای را می توان نوعی اعتیاد تلقی کرد. به طور مثال امروزه وجود شبکه های اجتماعی باعث شده تا بسیاری از افراد ساعات طولانی از زندگی خود را در فضای مجازی بگذرانند. این پدیده را نیز اعتیاد به حضور در شبکه های اجتماعی نام ‌گذاری کرده اند.
ما در این مقاله بیشتر به اعتیاد به مواد مخدر و دیگر مواد مصرفی اشاره می کنیم. به طور کلی می توان گفت که انواع اعتیاد در زنان همانند مردان است اما تفاوت های زیادی در مواجهه با اعتیاد دارند. به طور مثال ترک کردن مواد مخدر برای زنان نسبت به مردان سخت تر است.در واقع به دلیل تفاوت های جسمانی، وابستگی زنان در زمان اعتیاد به مواد مخدر بیشتر است.
از میان اعتیادهای مختلف در جهان، برخی از مواد مصرفی وجود داشته که زنان میزان بیشتری از اعتیاد را نسبت به این گونه مواد دارند. اولین ماده مخدری که در بین زنان بیشترین استفاده را دارد ماری جوانا می باشد.از دلایل رایج بودن میزان مصرف آن در میان زنان می توانیم به دسترسی آسان به این ماده مخدر اشاره کنیم.
علت دیگری که موجب شده تا ماری جوانا در میان زنان طرفدار داشته باشد، تصور غلطی است که نسبت به این ماده وجود دارد. بسیاری از زنان و مردان تصور می کنند که تاثیر ماری جوانا اعتیاد آور نیست و به راحتی می توانند از کشیدن آن دست بکشند. امروزه ما می‌دانیم ماری جوانا نیز به اندازه دیگر مواد مخدر، خطرناک و آسیب‌زاست.
مواد های مخدر دیگر مانند مت آمفتامین ،که در فرهنگ عامیانه آن را با نام شیشه می شناسیم ، از دیگر مواد مخدری است که میزان مصرف آن به در میان زنان در حال افزایش است. با وجود آن که همه ما در ارتباط با میزان خطر استفاده از این ماده آشنا هستیم، اما متاسفانه همچنان شاهد افزایش مصرف آن در جامعه هستیم.
فارغ از مواد مخد مصرف و اعتیاد به الکل نیز از جمله اعتیادهای رایج در میان زنان است. البته این مورد بیشتر در کشور های غربی رایج است. اگرچه می توانیم شاهد میزان افزایش آن در سال های اخیر در میان زنان کشورمان نیز باشیم. در مجموع می توان گفت انواع اعتیاد در زن از بیشترین به کمترین به شرح زیر است :
ماری جوانا ( گل )
مت آمفتامین
الکل
تریاک
هرویین
حتما بخوانید: اعتیاد به الکل



[تصویر:  5.gif]


علت اعتیاد در زن
در جوامع امروز زنان نیز همانند مردان به کار و تلاش مداوم مشغول‌ اند. اگرچه همچنان تبعیض در جامعه میان زنان و مردان دیده می شود اما می توان به صراحت مشاهده کرد که این تفاوت به تدریج در حال کاهش است. در نتیجه می توان گفت زنان امروز همانند مردان به وضوح با مشکلات متعدد مالی، اجتماعی، فرهنگی و ... دست و پنجه نرم می کنند.
می توان به طور کلی خانواده، زندگی در محیط نامناسب، عدم اعتماد به نفس، فشارهای اقتصادی و فرهنگی را از جمله علت اعتیاد در زنان دانست. این دلایل هر کدام می تواند به صورت مستقل از یکدیگر یا در ترکیب با هم سبب شوند تا زنان به سمت اعتیاد بروند.
۱نمادی برای مدرن شدن
برخی از دختران و زنان راه اشتباهی را برای مبارزه با تبعیض و کلیشه های جنسیتی انتخاب می کنند. آنان برای این که نشان بدهند که در جهان مدرن هیچ گونه تفاوتی وجود ندارد شروع به مصرف مواد مخدر می کنند. در واقع شکستن کلیشه های جنسی از نظر آنان انجام رفتار هایی است که به نوعی از قدیم مردانه تلقی شده است.
۲کمبود صمیمیت و محبت در خانواده
همه ما از اهمیت زیاد خانواده در شکل گیری شخصیت و تربیت کودکان آگاه هستیم. در خانواده ای که هیچ گونه صمیمیت، محبت، همدلی و عشق میان اعضای خانواده دیده نشود احتمال بیشتری وجود دارد تا دختران برای تامین نیاز های روانی خود به سمت مواد مخدر گرایش پیدا کنند.
برخی از کودکان به دلیل قرار گرفتن در خانواده هایی که یکی از اعضای خانواده از آن ها سوءاستفاده های جنسی و جسمی کرده است در بزرگسالی به اعتیاد گرایش پیدا می کنند. در واقع می توان گفت که رنج های گذشته و فشارهای روانی وارد شده سبب می شود تا این گونه زنان مصرف مواد مخدر را راهی موقت برای فراموشی گذشته بدانند.
[تصویر:  1641887284_%D8%A7%D8%B9%D8%AA%DB%8C%D8%A...%D9%86.jpg]
۳تناسب اندام
به طور قطعی هر انسانی دوست دارد تا در نزد همه زیبا به نظر برسد. داشتن ظاهر زیبا و اندامی مناسب به خصوص برای بسیاری از خانم ها اهمیت بسیاری دارد. فعالیت مدل های مختلف در شبکه های اجتماعی این تصور را در بسیاری از زنان به وجود آورده که در صورت نداشتن اندام و ظاهر مناسب توسط دیگران طرد می شوند. از همین رو ممکن است به دلیل مشورت های نامناسب و غلط، برای تناسب اندام به مصرف مواد مخدر روی بیاورند.
حتما بخوانید: تاثیر اعتیاد به مواد مخدر

درمان اعتیاد در زنان
همان طور که در ابتدای مطلب گفتیم ، پیش از اعتیاد بهتر است تا با انواع اعتیاد و دلایل آن آشنا شویم. شناخت بیشتر نسبت به اعتیاد می تواند به شما کمک کند تا بهتر بتوانید در روند درمان آن به بیمار کمک کنید.نکات مطرح شده را به این دلیل بیان کردیم که این پیام را به شما برسانیم که در ابتدا سعی کنید فرد معتاد را طرد نکنید.
بسیاری از زنان معتاد که از خانواده طرد می شوند نگاه های بسیار منفی از جامعه می گیرند. در واقع نوع نگاه منفی به زنان دارای اعتیاد نسبت به مردان بیشتر است. همین امر موجب می شود تا درمان اعتیاد در زن به سختی صورت بگیرد. بنابراین حتما این نکته را در نظر بگیرید.
کلینیک های ترک اعتیاد
اصولا افرادی که تلاش کرده اند تا فرد معتاد را در خانه خود و به روش های سنتی ترک دهند با شکست مواجه شده اند. همین امر سبب خستگی آن ها شده و دیگر تلاشی برای کمک به فرد بیمار نمی کنند. به همین دلیل بهتر است از همان ابتدا به سراغ کلینیک های مختلف ترک اعتیاد برویم .
متخصصان در کلینیک های ترک اعتیاد با استفاده از روش های علمی تمامی تلاش خود را به کار می گیرند تا به زنان معتاد کمک کنند. نکته دیگری که باید مدنظر داشته باشید صدمات و آسیب های روانی وارد شده به بیمار است. در واقع زنان معتاد تنها به آسیب های جسمانی مبتلا نمی شوند.
شواهد مختلف نشان داده که زنان معتاد نسبت به مردان بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب هستند. بنابراین یکی از راه های مناسب این است که در جهت درمان اختلالات روانی وی نیز اقدام نماییم. کلینیک های ترک اعتیاد مختلف علاوه بر ارائه خدمات پزشکی، در زمینه رواندرمانی نیز به بیماران کمک می کنند.
در پایان نیز باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که زنان باردار نیز در صورتی که بخواهند از دام اعتیاد رها شوند حتما باید در مراکز معتبر ترک اعتیاد این عمل را انجام دهند. در واقع کلینیک ها با استفاده از داروهای خاص علاوه بر اینکه به بیمار کمک می‌کنند تا روند درمان خود را طی نماید ، مراقب سلامتی جنین نیز هستند.
حتما بخوانید: تست اعتیاد چیست


[تصویر:  mosahab.png]




سوالات متداول

1- انواع اعتیاد در زنان چیست؟
انواع اعتیاد در زنان همانند مردان است اما تفاوت های زیادی در مواجهه با اعتیاد دارند که در متن مقاله شرح داده شده است.


2- علت اعتیاد در زن چیست؟
دلایل هر کدام می تواند به صورت مستقل از یکدیگر یا در ترکیب با هم سبب اعتیاد زنان شوند که در متن مقاله مطرح شده است.


3- ✔️ درمان اعتیاد در زنان چیست؟
✔️ شناخت بیشتر نسبت به اعتیاد می تواند به شما کمک کند تا بهتر بتوانید در روند درمان آن به بیمار کمک کنید که در متن مقاله ارائه شده است.
منبع : اعتیاد در زنان