تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: لوله باز کنی در دماند
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
لوله کشی ممکن است به عنوان عمل، مواد و وسایل مورد استفاده در نصب، نگهداری و تغییر لوله کشی، وسایل، وسایل و لوازم جانبی در ارتباط با تاسیسات بهداشتی یا زهکشی طوفان، سیستم تهویه و سیستم های تامین آب عمومی یا خصوصی تعریف شود. لوله کشی شامل حفاری چاه آب نمی شود. نصب تجهیزات نرم کننده آب؛ یا تولید یا فروش وسایل لوله کشی، لوازم خانگی، تجهیزات یا سخت افزار. یک سیستم لوله کشی از سه بخش تشکیل شده است: یک سیستم تامین آب آشامیدنی کافی. سیستم زهکشی ایمن و کافی؛ و وسایل و تجهیزات فراوان
 لوله باز کنی در دماند
نگرانی اصلی بازرس مسکن هنگام بازرسی لوله کشی، اطمینان از ارائه یک سیستم تامین آب سالم، یک سیستم زهکشی کافی، و وسایل و تجهیزات کافی و مناسب است که آب را آلوده نمی کند. بازرس باید مطمئن شود که سیستم زباله ها را به طور ایمن از خانه منتقل می کند و از ساکنان در برابر زباله ها و گازهای خطرناک محافظت می کند. این فصل ویژگی های اصلی یک سیستم لوله کشی مسکونی و شرایط و اصول اولیه لوله کشی را پوشش می دهد که بازرس باید برای شناسایی تخلفات کد مسکن که شامل لوله کشی است بداند و بداند. همچنین به شناسایی عیوب پیچیده تری کمک می کند که بازرس باید به سازمان های مربوطه مراجعه کند. این فصل یک کد لوله کشی نیست، بلکه باید پایه ای از دانش کافی برای ارزیابی سیستم های خانگی ارائه دهد.
 
 بالای صفحه عناصر یک سیستم لوله کشی
اهداف اولیه یک سیستم لوله کشی عبارتند از
 
    تامین آب سرد و گرم کافی و آشامیدنی برای ساکنان یک خانه و
    برای تخلیه تمام فاضلاب و تخلیه فاضلاب از تاسیسات به فاضلاب عمومی یا یک سیستم دفع خصوصی.
 
بنابراین بسیار مهم است که بازرس مسکن با تمامی عناصر این سیستم ها آشنا باشد تا نارسایی های لوله کشی سازه و سایر تخلفات آیین نامه ای تشخیص داده شود. برای کمک به بازرس در درک سیستم لوله کشی، شماتیکی از سیستم لوله کشی خانه در شکل 9.1 نشان داده شده است .
 
سرویس آب
لوله کشی خط سرویس خانه باید تا حد امکان کوتاه باشد. آرنج‌ها و خم‌ها باید به حداقل برسد، زیرا فشار آب را کاهش می‌دهند و در نتیجه آبرسانی به وسایل خانه را کاهش می‌دهند. خط سرویس خانه نیز باید از یخ زدگی محافظت شود. چهار فوت خاک یک عمق پذیرفته شده برای دفن خط برای جلوگیری از یخ زدگی است. با این حال، این عمق در سراسر کشور از شمال تا جنوب متفاوت است. برای عمق توصیه شده باید از کد لوله کشی محلی یا ایالتی استفاده شود. حداقل اندازه خط خدمات باید ¾ اینچ باشد. حداقل فشار آب باید 40 پوند بر اینچ مربع (psi) باشد، هیچ اتصال سیمانی یا بتنی نباید مجاز باشد، هیچ گونه اتصال چسب بین انواع پلاستیک نباید مجاز باشد، و نباید از اتصالات PVC رزوه‌دار زن استفاده شود.
 
مواد مورد استفاده برای سرویس خانه ممکن است پلاستیک، مس، چدن، فولاد یا آهن فرفورژه تایید شده باشد. اتصالات مورد استفاده باید با نوع لوله مورد استفاده سازگار باشد. یک نصب معمولی سرویس خانه در شکل 9.2 نشان داده شده است . عناصر نصب سرویس در زیر توضیح داده شده است.
 
توقف شرکت - ایستگاه شرکت به آب اصلی متصل است. این اتصال معمولاً از جنس برنج است و بدون قطع برق شهری با ابزار مخصوص به برق متصل می شود. شیر تعبیه شده در استاپ شرکت اجازه می دهد تا زمانی که سرویس به ساختمان کامل می شود، فشار در قسمت اصلی حفظ شود.
 
کرب استاپ - کرب استاپ دریچه مشابهی است که برای جداسازی ساختمان از اصلی برای تعمیرات، عدم پرداخت قبوض آب یا زیرزمین های آبگرفته استفاده می شود. از آنجایی که استاپ شرکتی معمولاً در زیر خیابان قرار دارد و برای رسیدن به شیر باید روسازی را بشکنید، از کرب استاپ به عنوان شیر ایزوله استفاده می شود.
 
کرب استاپ باکس - جعبه استاپ کرب یک جعبه دسترسی به کرب استاپ برای باز و بسته کردن شیر است. برای رسیدن به شیر از یک آچار دسته بلند استفاده می شود.
 
استاپ کنتور - استاپ کنتور دریچه ای است که در کنار خیابان کنتور آب قرار می گیرد تا آن را برای نصب یا نگهداری جدا کند. بسیاری از کدها به یک شیر دروازه در سمت خانه کنتور نیاز دارند تا آب را برای تعمیرات لوله کشی قطع کند. توقفگاه‌های کریدور و کنتور در صورت استفاده مکرر در مدت کوتاهی خراب می‌شوند.
کنتور آب وسیله ای است که برای اندازه گیری میزان آب مصرفی در خانه استفاده می شود. معمولاً مال تأمین کننده آب است و ابزار بسیار ظریفی است که نباید از آن سوء استفاده کرد. در آب و هوای سرد، کنتور آب اغلب در داخل خانه است تا از یخ زدگی آن جلوگیری کند. هنگامی که کنتور در داخل خانه قرار دارد، شرکتی که آب را ارائه می کند باید قرار ملاقات هایی برای خواندن کنتور بگذارد که اغلب منجر به هزینه آب بالاتر می شود، مگر اینکه کنتور مجهز به سیگنالی باشد که از بیرون قابل مشاهده باشد. کنتور آب در شکل 9.2 به دلیل تفاوت های منطقه ای در محل واحد نشان داده نشده است.
 
از آنجایی که سیستم برق گاهی به خط آب خانه قدیمی متصل می شود، باید یک دستگاه حلقه اتصال به زمین در اطراف کنتور نصب شود. بسیاری از کنتورها دارای یک یوغ هستند که تداوم الکتریکی را حفظ می کند حتی اگر کنتور برداشته شود.
 
برای تعاریف اصطلاحات مربوط به سیستم های آب خانگی اینجا را کلیک کنید .
 لوله باز کنی در دماند
خطوط اصلی آب سرد و گرم
خطوط اصلی آب سرد و گرم معمولاً از سقف زیرزمین یا در فضای خزنده خانه آویزان می شوند و از یک طرف به کنتور آب و مخزن آب گرم و از طرف دیگر به رایزرهای منبع تغذیه متصل می شوند. این لوله ها باید به طور مرتب نصب شوند و به وسیله آویزهای لوله یا تسمه هایی با استحکام و تعداد کافی برای جلوگیری از افتادگی نگه داشته شوند. خانه‌های قدیمی‌تر که دارای لوله‌های مسی با لوله‌های لحیم‌شده هستند، می‌توانند خطر مسمومیت با سرب را به‌ویژه برای کودکان داشته باشند. در سال 1986، کنگره لحیم کاری سرب حاوی بیش از 0.2 درصد سرب را ممنوع کرد و میزان سرب شیرها، لوله ها و سایر مواد لوله کشی را به بیش از 8 درصد محدود کرد. آب باید برای تعیین وجود یا سطح سرب در آب آزمایش شود. تا زمانی که بتوان چنین آزمایشاتی را انجام داد،آب باید حدود 2 دقیقه در صبح اجرا شود تا چنین موادی از خط خارج شوند. خطوط آب گرم و سرد باید تقریباً 6 اینچ از هم فاصله داشته باشند مگر اینکه خط آب گرم عایق بندی شده باشد. این برای اطمینان از عدم دریافت گرما از خط آب سرد از خط آب گرم است[ 2 ] . شبکه تغذیه باید دارای یک شیر تخلیه و شیر تخلیه باشد تا آب را از سیستم برای تعمیر خارج کند. این شیرها باید در انتهای پایین خط یا در انتهای هر رایزر فیکسچر قرار گیرند.
 
رایزرهای فیکسچر از زیرزمین اصلی شروع می شوند و به صورت عمودی تا وسایل در طبقات بالا بالا می روند. در یک خانه تک‌خانواده، شاخه‌های رایزر معمولاً از رایزر اصلی به هر گروه ثابت می‌روند. در هر صورت، رایزرهای فیکسچر برای پشتیبانی نباید به رایزرهای انشعابی وابسته باشند، بلکه باید با یک براکت لوله حمایت شوند.
 
اندازه شبکه اصلی و رایزر زیرزمین به تعداد وسایل عرضه شده بستگی دارد. با این حال، یک لوله ¾ اینچی معمولاً حداقل اندازه مورد استفاده است. این امر باعث ایجاد رسوبات روی لوله به دلیل سختی در آب می شود و معمولاً حجم و فشار رضایت بخشی را به همراه خواهد داشت.
 
در خانه های بدون زیرزمین، خطوط آب ترجیحا در فضای خزنده یا زیر دال قرار می گیرند. خطوط آب گاهی اوقات در اتاق زیر شیروانی قرار می گیرند. با این حال، به دلیل یخ زدگی، تراکم، یا نشت، این قرار دادن می تواند منجر به آسیب جدی آب به خانه شود. در خانه‌های دو طبقه یا چند طبقه، محل قرارگیری خط آب برای طبقه دوم معمولاً بین ناودانی‌ها و سپس برای کوتاه‌ترین فاصله تا وسایل، بین تیرچه‌های طبقات بالا قرار می‌گیرد.
 
مواد لوله کشی آب سرد و گرم
هنگام انتخاب مواد لوله کشی باید دقت شود. برخی از قوانین لوله کشی ایالتی و محلی استفاده از برخی از مواد ذکر شده در زیر را در سیستم های توزیع آب ممنوع می کند.
 
پلی وینیل کلراید (PVC) . پی وی سی برای ساخت لوله های پلاستیکی استفاده می شود. لوله‌کشی PVC در داخل و اطراف خانه‌ها کاربردهای متعددی دارد، مانند سیستم‌های آبپاش زیرزمینی، لوله‌کشی برای سیستم‌های پمپاژ استخر، و سیستم‌های تخلیه فشار کم لوله‌های PVC نیز برای سرویس آب بین کنتور و ساختمان استفاده می‌شوند [ 3 ] .  پی وی سی یا پلی وینیل کلراید یکی از رایج ترین مواد مورد استفاده در بازار است. این در بسته بندی، ساخت و ساز و مواد خودرو، اسباب بازی ها و تجهیزات پزشکی است.
 
پی وی سی کلردار . CPVC یک لوله پلاستیکی کمی زرد رنگ است که در داخل خانه ها استفاده می شود. عمر مفید بالایی دارد، اما به سختی مس نیست. برخی از مناطق دارای آب خورنده با استفاده از لوله های پی وی سی کلردار سود خواهند برد. لوله کشی CPVC برای استفاده در سیستم های توزیع آب آشامیدنی سرد و گرم طراحی و توصیه می شود [ 4 ] . مس . مس در سه درجه وجود دارد:
 
    M برای لوله های دیوار نازک (که عمدتاً در داخل خانه ها استفاده می شود)؛
    L برای لوله های دیواری ضخیم تر (که عمدتاً در خارج برای خدمات آب استفاده می شود). و
    K، ضخیم ترین (به طور عمده بین شبکه های آب و کنتور آب استفاده می شود).
 
مس ماندگاری طولانی دارد، بادوام است و به خوبی به شیرها متصل می شود. اگر PH آب 6.5 یا کمتر باشد نباید نصب شود. اکثر شرکت های عمومی آب را با pH بین 7.2 تا 8.0 تامین می کنند. بسیاری از شرکت‌هایی که آب منبع با pH کمتر از 6.5 دارند، آب را برای افزایش pH تصفیه می‌کنند. سیستم های آب چاه خصوصی اغلب pH کمتر از 6.5 دارند. در این حالت، نصب یک سیستم تصفیه برای کاهش اسیدی شدن آب ایده خوبی است [ 5 ] . فولاد گالوانیزه
 
. لوله گالوانیزه به راحتی خورده می شود. عمر معمول این لوله کشی حدود 40 سال است. یکی از مشکلات اولیه فولاد گالوانیزه این است که در آب اشباع شده، لوله در اثر خوردگی به شدت محدود می شود که در نهایت لوله را به طور کامل پر می کند. مشکل دیگر این است که عدم تطابق فلزات بین شیرهای برنجی و فولاد باعث خوردگی می شود. هرگاه لوله فولادی با مس یا برنج برخورد کند، لوله فولادی به سرعت خورده می شود. اتحادیه های دی الکتریک را می توان بین لوله های مسی و فولادی استفاده کرد. با این حال، این اتحادیه ها در مدت زمان کوتاهی جریان را متوقف خواهند کرد. مشکل اتحادیه های دی الکتریک این است که در صورت تماس سیم برق زنده با لوله، اثر زمین را می شکنند. برخی از شهرها برای حفظ ایمنی لوله های اتصال به زمین، نیاز به اتصال الکتریکی دارند.
 
PEX . PEX مخفف پلی اتیلن با فرمول متقابل است. "PE" به ماده خام مورد استفاده برای ساخت PEX (پلی اتیلن) و "X" به اتصال عرضی پلی اتیلن در زنجیره های مولکولی آن اشاره دارد. زنجیره های مولکولی به یک شبکه سه بعدی متصل می شوند که باعث می شود PEX در محدوده وسیعی از دما، فشار و مواد شیمیایی به طور قابل توجهی بادوام باشد [ 6 ] . PEX انعطاف پذیر است و می تواند با اتصالات کمتری نسبت به سیستم های لوله کشی صلب نصب شود. این یک انتخاب خوب برای لوله کشی مجدد و برای خانه های جدید است و برای شرایط آب خورنده به خوبی کار می کند. PEX برای سازگاری با انبساط آب یخ زده کشیده می شود و پس از ذوب شدن آب به اندازه اولیه خود باز می گردد. اگرچه در برابر یخ زدگی بسیار مقاوم است، اما هیچ ماده ای ضد یخ نیست.
 
Kitec . کیتک یک لوله فشار چند منظوره است که به طور منحصر به فرد مزایای فلز و پلاستیک را متحد می کند. این از یک لوله آلومینیومی ساخته شده است که به لایه های داخلی و خارجی پلاستیکی لمینت شده است. Kitec یک سیستم لوله کشی کامپوزیت را برای طیف گسترده ای از کاربردها، اغلب فراتر از محدوده فلز یا پلاستیک به تنهایی ارائه می دهد. بر خلاف مس و مواد فولادی، کیتک خورنده نیست و در برابر اکثر اسیدها، محلول های نمک، قلیاها، چربی ها و روغن ها مقاومت می کند.
 
پلی . پلی پیپ یک لوله پلاستیکی نرم است که به صورت کلاف عرضه می شود و برای آب سرد استفاده می شود. این می تواند با افزایش سن ترک بخورد یا از سنگ ها ساییده شود. از دیگر نقاط ضعف می توان به گیره های فولادی ضد زنگ یا کوپلینگ های گالوانیزه اشاره کرد.
 
پلی بوتیلن [قطع شده] . لوله پلی بوتیلن یک لوله پلاستیکی نرم است. این ماده دیگر به دلیل تجزیه شیمیایی اولیه توصیه نمی شود. افرادی که دارای خانه، خانه متحرک یا ساختار دیگری هستند که دارای لوله های پلی بوتیلن با اتصالات پلاستیکی استال هستند، در صورتی که آن سیستم لوله کشی را جایگزین کرده باشند، ممکن است واجد شرایط دریافت کمک مالی باشند. برای اطلاعات ادعاها، با شماره 1-800-392-7591 تماس بگیرید یا به www.pbpipe.com مراجعه کنید.خارجی .
 
ایمنی آب گرم
در ایالات متحده، سالانه بیش از 112000 نفر با سوختگی سوزان وارد اورژانس بیمارستان می شوند. از این تعداد، 6700 نفر (6%) باید در بیمارستان بستری شوند. تقریباً 3000 مورد از این سوختگی‌های ناشی از آب لوله‌کشی در خانه است. سه گروه پرخطر کودکان زیر 5 سال، معلولان و بزرگسالان بالای 65 سال هستند. فقط 1 ثانیه طول می کشد تا یک سوختگی جدی درجه سوم در اثر آب با دمای 156 درجه فارنهایت (69 درجه سانتیگراد) ایجاد شود. اگر دانه های قهوه فوری در آن ذوب شوند، آب شیر خیلی داغ است.
 
کودکان خردسال، برخی از افراد معلول و افراد مسن به ویژه در برابر سوختگی آب لوله کشی آسیب پذیر هستند. کودکان همیشه نمی توانند شیر آب گرم را از شیر آب سرد تشخیص دهند. کودکان پوست ظریفی دارند و اغلب نمی توانند به سرعت از آب داغ خارج شوند، بنابراین اغلب دچار سوختگی با آب گرم می شوند. افراد مسن و معلول چابکی کمتری دارند و بیشتر مستعد افتادن در وان حمام هستند. همچنین ممکن است بیماری هایی مانند دیابت داشته باشند که باعث می شود نتوانند گرما را در برخی از نواحی بدن مانند دست ها و پاها احساس کنند. سوختگی درجه سوم می تواند به سرعت رخ دهد - در 1 ثانیه در 156 درجه فارنهایت (69 درجه سانتیگراد)، در 2 ثانیه در 149 درجه فارنهایت (65 درجه سانتیگراد)، در 5 ثانیه در 140 درجه فارنهایت (60 درجه سانتیگراد)، و در 15 ثانیه در دمای 133 درجه فارنهایت (56 درجه سانتیگراد).
 
دمای آب شیر 120 درجه فارنهایت تا 130 درجه فارنهایت (49 تا 54 درجه سانتیگراد) برای شستن لباس، ملافه و ظروف به اندازه کافی گرم است. حتی در دمای 130 درجه فارنهایت (54 درجه سانتیگراد)، آب فقط چند دقیقه با تماس مداوم نیاز دارد تا سوختگی درجه سه ایجاد کند. تعداد کمی از مردم در دمای بالاتر از 110 درجه فارنهایت (43 درجه سانتیگراد) حمام می کنند، همچنین نباید حمام کنند. ترموستات های آبگرمکن برای ایمنی و برای صرفه جویی 18 درصدی از انرژی مصرفی در دمای 140 درجه فارنهایت (60 درجه سانتیگراد) باید در حدود 120 درجه فارنهایت (49 درجه سانتیگراد) تنظیم شوند. دستگاه های ضد جوش برای شیرهای آب و سر دوش برای تنظیم دمای آب می توانند به جلوگیری از سوختگی کمک کنند. یک لوله کش باید این دستگاه ها را نصب و کالیبره کند. اکثر تاسیسات مخزن آب گرم در حال حاضر به یک مخزن انبساط برای کاهش نوسانات فشار و یک تله حرارتی برای جلوگیری از خروج آب گرم از لوله ها نیاز دارند.
 
انواع کنترل های جریان آب
ضروری است که در یک سیستم آب از شیرها استفاده شود تا امکان کنترل سیستم به شیوه ای ایمن و کارآمد وجود داشته باشد. تعداد، نوع و اندازه شیرهای مورد نیاز به اندازه و پیچیدگی سیستم بستگی دارد. اکثر شیرها را می توان در اندازه و نوع خریداری کرد تا با اندازه لوله های مورد استفاده در تاسیسات سیستم آب مطابقت داشته باشد. در زیر تعدادی از شیرهایی که بیشتر با آنها مواجه می شوند همراه با شرح عملکردهای اساسی آنها ذکر شده است.
 
سیستم خاموش شدن سوپاپ . شیرهای قطع باید بین پمپ و مخزن فشار و بین مخزن فشار و ورودی سرویس به یک ساختمان نصب شود. دریچه های گلوب، دروازه و توپی شیرهای خاموش کننده رایج هستند. شیرهای دروازه ای و توپی نسبت به شیرهای گلوبی باعث افت اصطکاک کمتری می شوند. شیرهای توپی بیشتر از شیرهای دروازه ای دوام می آورند و نشتی کمتری دارند. شیرهای قطع کننده امکان سرویس دهی به بخش های سیستم را بدون تخلیه کل سیستم فراهم می کنند.
 
جریان از کنترل سوپاپ . شیرهای کنترل جریان جریان یکنواخت را در فشارهای مختلف فراهم می کنند. به دلیل جریان محدود آب از چاه های کم بازده یا سیستم پمپاژ ناکافی، گاهی اوقات برای تنظیم یا محدود کردن استفاده از آب مورد نیاز است. آنها همچنین ممکن است با برخی تجهیزات درمانی مورد نیاز باشند. این شیرها اغلب برای محدود کردن جریان به یک فیکسچر استفاده می شوند. روزنه ها، دریچه های مکانیکی یا شیرهای دیافراگمی برای محدود کردن جریان به هر خط سرویس یا سیستم کامل و اطمینان از حداقل نرخ جریان به همه خروجی ها استفاده می شود.
 
سوپاپ امداد . شیرهای کمکی به آب یا هوا اجازه می دهند تا از سیستم خارج شود تا فشار اضافی کاهش یابد. آنها با فنر کنترل می شوند و معمولاً برای کاهش فشارهای مختلف، معمولاً بالای 60 psi، قابل تنظیم هستند. شیرهای کمکی باید در سیستم‌هایی نصب شوند که ممکن است فشارهایی بیش از حد مجاز مخزن فشار یا سیستم توزیع ایجاد کنند. جابجایی مثبت و پمپ های شناور و آبگرمکن ها می توانند این فشارهای بیش از حد را ایجاد کنند. شیر تخلیه باید بین پمپ و اولین شیر قطع کننده نصب شود و باید بتواند دبی پمپ را تخلیه کند. در تمام آبگرمکن ها به یک شیر کاهش فشار و دما ترکیبی نیاز است. برای جلوگیری از آسیب خلاء به سیستم، شیرهای فشار ترکیبی و تخلیه خلاء نیز باید نصب شوند.
 
فشار برای کاهش دریچه . برای کاهش فشار خط از شیر کاهنده فشار استفاده می شود. در خطوط اصلی، این امکان استفاده از لوله های با دیواره نازک تر را فراهم می کند و از لوله کشی خانه محافظت می کند. گاهی اوقات این شیرها برای محافظت از لوله کشی بر روی سرویس های جداگانه نصب می شوند.
 
دریچه های ارتفاع . اغلب یک شیر ارتفاع در پایه مخزن آب گرم برای جلوگیری از سرریز شدن آن نصب می شود. دریچه های ارتفاع، سطح مخزن را از طریق یک خط فشار به مخزن حس می کنند. فنر قابل تنظیم اجازه می دهد تا سطح را به گونه ای تنظیم کنید که دریچه بسته شود و هنگام پر شدن مخزن از جریان بیشتر جلوگیری شود.
 لوله باز کنی در دماند
دریچه های پا . شیر پایی نوع خاصی از شیر چک است که در انتهای لوله مکش یا زیر جت در چاه نصب می شود تا از جریان برگشتی و از بین رفتن پرایم جلوگیری کند. سوپاپ باید کیفیت خوبی داشته باشد و باعث کاهش اصطکاک شود.
 
شیرهای چک . شیرهای چک عملکردی مشابه شیرهای پایی دارند. آنها اجازه می دهند آب تنها در یک جهت از طریق یک لوله جریان یابد. یک پمپ شناور ممکن است از چندین شیر چک استفاده کند. یکی از آنها در بالای پمپ قرار دارد تا مانع از ایجاد جریان برگشتی در چرخش پروانه ها شود. برخی از سیستم ها از یک سوپاپ دیگر و یک سوپاپ اسنیفتر استفاده می کنند. آنها در لوله قطره یا واحد بدون چاله در محفظه چاه قرار می گیرند و به سوراخی بین دو شیر اجازه می دهند تا بخشی از لوله را تخلیه کند. هنگامی که پمپ راه اندازی می شود، هوا را از قسمت تخلیه شده لوله وارد مخزن فشار می کند و در نتیجه مخزن فشار را دوباره شارژ می کند.
 
شیرآلات ضد یخ . شیرهای ضد یخ در خارج از خانه نصب می شوند که دریچه قطع به داخل خانه گرم می شود تا از یخ زدگی جلوگیری شود. پس از هر بار استفاده، آب بین شیر و خروجی به شرط جدا شدن شلنگ تخلیه می شود، بنابراین آب یخ نمی زند.
 
هیدرانت های ضد یخ . شیرهای ضد یخبندان خدمات آب در فضای باز را در هوای سرد بدون خطر یخ زدگی امکان پذیر می کنند. شیر قطع در زیر خط یخ زدگی دفن شده است. برای جلوگیری از غوطه ور شدن آن، که ممکن است منجر به آلودگی و سیفون شدن پشت شود، شیر توقف و ضایعات باید آزادانه در بستر سنگ تخلیه شود. این هیدرانت ها گاهی اوقات توسط مقامات بهداشتی محلی یا ایالتی ممنوع می شوند.
 
شیرهای شناور . دریچه های شناور به سطح آب بالا برای بستن لوله ورودی پاسخ می دهند، مانند توالت های مخزن.
 
کلید دیگر . سوئیچ های شناور مانند یک مخزن ذخیره متوسط به سطح آب بالا و/یا پایین پاسخ می دهند. اگر فشار خط به نقطه قطع کاهش یابد، سوئیچ های فشار با یک قطع فشار کم، موتور پمپ را متوقف می کنند. کلیدهای قطع جریان کم همراه با پمپ های شناور برای متوقف کردن پمپ در صورت کاهش دبی آب از حداقل فشار کاری از پیش تعیین شده استفاده می شود. در صورتی که فشار سیستم از یک حداکثر از پیش تعیین شده بالاتر رفت، از کلیدهای قطع کننده فشار بالا برای متوقف کردن پمپ ها استفاده می شود. فلو سوئیچ های نوع پارویی جریان را با استفاده از یک پدال که در لوله قرار داده شده است تشخیص می دهند و زمانی که جریان در لوله، پدل را فشار می دهد، یک سوئیچ مکانیکی کار می کند.
 
آلودگی غیر عمدی منبع آب عمومی در نتیجه نصب نادرست وسایل لوله کشی یک مشکل بالقوه بهداشت عمومی در همه جوامع است. نظارت مستمر توسط پرسنل بهداشت محیط برای دانستن اینکه آیا چنین خطرات بهداشت عمومی در نتیجه اضافات یا تغییرات در یک سیستم تایید شده ایجاد شده اند، ضروری است. همه متخصصان بهداشت محیط باید یاد بگیرند که سه نوع کلی از نقص های موجود در سیستم های تامین آب آشامیدنی را تشخیص دهند: جریان برگشتی، سیفوناژ برگشتی، و نشت بالای سر به ظروف باز آب آشامیدنی. در صورت شناسایی، این شرایط باید فورا اصلاح شوند تا از گسترش بیماری یا مسمومیت ناشی از غلظت بالای مواد شیمیایی آلی یا معدنی در آب جلوگیری شود.
 
آب گرم کن
بخاری ( شکل 9.3 )معمولاً با برق، نفت کوره، گاز یا در موارد نادر زغال سنگ یا چوب تغذیه می شوند. آنها شامل یک فضای برای گرم کردن آب و یک مخزن ذخیره برای تامین آب گرم در مدت زمان محدود هستند. تمام آبگرمکن‌ها باید دارای یک شیر کاهش فشار دما (T&P) بدون توجه به سوخت مورد استفاده باشند. درگاه نصب این شیرها ممکن است در بالا یا در کنار مخزن نزدیک به بالا باشد. شیرهای T&P نباید نزدیک دیوار یا درب قرار گیرند، جایی که برای بازرسی و استفاده غیرقابل دسترس باشد. مخازن آب گرم گاهی اوقات بدون شیر T&P فروخته می شود و باید جداگانه خریداری شود. این واقعیت به تنهایی باید مجوزها و بازرسی های فردی توسط شهرستان ها و شهرداری ها را برای اطمینان از نصب آنها تشویق کند. شیر T&P باید حداقل سالی یکبار بازرسی شود.
 
یک شیر T&P که به درستی نصب شده باشد، زمانی کار می کند که دما یا فشار به دلیل قطعی آب یا ترموستات معیوب خیلی زیاد شود. شکل 9.3 نصب صحیح آبگرمکن گازی را نشان می دهد. باید مراقب درگاه اگزوز شیر T&P باشد. شکل 9.4 محل قرارگیری شیر T&P را نشان می دهد. این دریچه باید تا 6 اینچ از کف هدایت شود و باید مراقب بود که از کاهش قطر دریچه و ایجاد هرگونه خمیدگی غیر ضروری در لوله تخلیه جلوگیری شود. اکثر کدها فقط یک خم 90 درجه را در دریچه اجازه می دهند. نکته این است که از هرگونه انقباضاتی که می‌تواند باعث کاهش سرعت خروج بخار از مخزن شود، جلوگیری شود تا از افزایش فشار انفجاری جلوگیری شود.
 
آبگرمکن هایی که روی کف چوبی نصب می شوند باید دارای تشتک های جمع آوری آب با لوله زهکشی باشند که به زهکشی مناسب تخلیه می شود. ماهیتابه باید به طور منظم بررسی شود.
 
آبگرمکن بدون
مخزن یک واحد بدون مخزن دارای یک دستگاه گرمایشی است که با باز شدن شیر آب گرم توسط جریان آب فعال می شود. پس از فعال شدن، بخاری منبع ثابتی از آب گرم ارائه می دهد. با این حال، خروجی بخاری، سرعت جریان آب گرم شده را محدود می کند. آبگرمکن های تقاضا در مدل های پروپان (LP)، گاز طبیعی یا برقی موجود هستند. آنها در اندازه های مختلف برای کاربردهای مختلف، مانند آبگرمکن کل خانه، منبع آب گرم برای حمام یا جکوزی از راه دور، یا به عنوان دیگ بخار برای تامین آب گرم برای سیستم گرمایش خانه وجود دارند. آنها همچنین می توانند به عنوان یک تقویت کننده برای ماشین های ظرفشویی، ماشین های لباسشویی و سیستم آب گرم خانگی خورشیدی یا چوبی استفاده شوند [ 7 ] .
 
جذابیت آبگرمکن های تقاضا نه تنها از بین بردن تلفات مخزن در حالت آماده به کار و کاهش هزینه های عملیاتی ناشی از آن نیست، بلکه این واقعیت است که بخاری آب گرم را به طور مداوم ارائه می دهد. اکثر مدل های بدون مخزن عمری بیش از 20 سال دارند. در مقابل، آبگرمکن های مخزن ذخیره 10 تا 15 سال عمر می کنند. اکثر مدل های بدون مخزن دارای قطعاتی هستند که به راحتی قابل تعویض هستند که می توانند عمر آنها را چندین سال بیشتر افزایش دهند.
 
سیستم زهکشی
آب وارد خانه می شود، استفاده می شود و از طریق سیستم زهکشی تخلیه می شود. این سیستم یک سیستم زهکشی بهداشتی است که فقط فاضلاب داخلی را حمل می کند.
 
سیستم زهکشی بهداشتی
اندازه مناسب زهکشی بهداشتی یا زهکشی خانه بستگی به تعداد وسایلی دارد که در آن خدمت می کنند. حداقل اندازه معمول 4 اینچ قطر است. مواد مورد استفاده معمولاً چدن، خاک رس منجمد شده، پلاستیک و در موارد نادر سرب است. دو گزینه برتر لوله برای سیستم های تخلیه، زباله و هواکش (DWV) PVC یا ABS هستند. برای جریان مناسب در زهکش، لوله باید اندازه و زاویه داشته باشد تا لوله تقریباً نصف شود. این امر عمل شستشوی مناسب را تضمین می کند تا مواد جامد موجود در زباله در لوله رسوب نکنند.
 
استفاده از PVC در لوله DWV یک فرآیند دو مرحله ای است که نیاز به پرایمر و سپس سیمان دارد. ABS فقط از سیمان استفاده می کند. در بیشتر موارد تصمیم گیری می شود که بر اساس کدام مواد در یک منطقه فروخته شود. تعداد کمی از مناطق هر دو مواد را ذخیره می کنند زیرا پیمانکاران محلی معمولاً از یکی یا دیگری طرفدار هستند. ABS در بسیاری از مناطق بیشتر از PVC هزینه دارد، اما لوله هسته جامد PVC DWV جدول 40 از ABS قوی تر است. دوام آنها مشابه است.
درجه زهکشی خانه . یک زهکشی خانه باید به سمت فاضلاب شیب دار باشد تا از شستشوی زهکشی اطمینان حاصل شود. گام معمولی فاضلاب یک خانه یا ساختمان یک قطره ¼ اینچ در 1 فوت طول است. اندازه زهکش بر اساس واحدهای ثابتی است که در لوله جریان می یابد و شیب زهکشی.
 
جدول 9.2 اندازه لوله مورد نیاز برای سیستم را نشان می دهد.
 
جدول 9.2. اندازه های زهکشی خانه بهداشتی
جدول 9.2
قطر لوله، اینچ     حداکثر تعداد وسایل در هر شیب زهکشی فهرست شده†            
            1/8 اینچ در هر پا             ¼ اینچ در هر پا ½ اینچ در هر پا
1 ¼      1          1          1
1 ½      2          2          3
2          5          6          8
3          15        18        21
4          84        96        114
6          300      450      600
8          990      1,392   2220
12        3,084   4,320   6912
تعداد واحدهای ثابت.
 
 
نصب زهکشی خانه . اتصالات انشعاب معمولی به اصلی در شکل 9.5
نشان داده شده است .
زهکشی فیکسچر و شاخه . زهکش انشعاب لوله ای است که زباله ها را از دو یا چند دستگاه جمع آوری کرده و به فاضلاب منتقل می کند. اندازه آن به همان اندازه فاضلاب است، با توجه به اینکه تمام توالت ها باید حداقل قطر زهکشی 3 اینچ داشته باشند و تنها دو توالت ممکن است به یک زهکش 3 اینچی متصل شوند. همانطور که در شکل 9.5 نشان داده شده است، تمام زهکش های انشعاب باید با یک اتصال Y به زهکش خانه بپیوندند .. همین امر در مورد زهکش های ثابت که به زهکش های شاخه ای متصل می شوند نیز صادق است. اتصال Y برای حذف، تا حد امکان، رسوب مواد جامد در یا نزدیک اتصال استفاده می شود. تجمع این مواد جامد باعث مسدود شدن زهکشی می شود. حداقل اندازه های توصیه شده زهکشی ثابت در جدول 9.2 نشان داده شده است .
 
تله تله
لوله کشی وسیله ای است که در سیستم زباله به کار می رود تا از عبور گاز فاضلاب به داخل سازه جلوگیری کند و در عین حال مانع از تخلیه لوله تا حد زیادی نشود. تمام وسایل متصل به یک سیستم لوله کشی خانگی باید یک تله نصب شده در خط داشته باشند. اثرات گازهای فاضلاب بر بدن انسان به خوبی شناخته شده است. بسیاری از گازها بسیار مضر هستند. علاوه بر این، برخی از گازهای فاضلاب انفجاری هستند.
 
P-trap . متداول ترین تله مورد استفاده تله P است ( شکل 9.6 ) . عمق آب بندی در تله معمولاً 2 اینچ است. تله آب بند عمیق دارای آب بند 4 اینچی است.
 
همانطور که قبلا ذکر شد، هدف از تله، درزگیری گازهای فاضلاب از سازه است. از آنجایی که یک سیستم لوله کشی در معرض تغییرات زیادی در جریان است و این جریان در بخش های مختلف سیستم منشأ می گیرد، فشارها در خطوط فاضلاب به طور گسترده ای متفاوت است. این اختلاف فشار باعث حذف آب بند آب در تله می شود. سیستم ضایعات باید به درستی تهویه شود تا از خشک شدن تله‌ها جلوگیری شود، در نتیجه آب بند آب خود را از دست داده و گاز خروجی از فاضلاب وارد ساختمان شود.
 
تله های قابل اعتراض . S-trap و S-trap ¾ ( شکل 9.7 ) نباید در تاسیسات لوله کشی استفاده شوند. تهویه مناسب آنها تقریبا غیرممکن است و ¾ S-trap یک سیفون کامل را تشکیل می دهد. تله های مکانیکی برای مقابله با این مشکل معرفی شدند. با این حال، مشخص شده است که مایعات خورنده ای که در سیستم جریان دارند، این تله های مکانیکی را خورده یا مسدود می کنند. به همین دلیل، اکثر قوانین لوله کشی تله های مکانیکی را ممنوع می کنند.
 
تله کیسه ای، شکل شدیدی از تله S، به ندرت یافت می شود. شکل 9.7 نیز این نوع S-trap را نشان می دهد.
 
از تله ها فقط برای جلوگیری از خروج گاز فاضلاب به داخل سازه استفاده می شود. آنها تغییرات فشار را جبران نمی کنند. فقط تهویه مناسب مشکلات فشار را از بین می برد.
 لوله باز کنی در دماند
تهویه
یک سیستم لوله کشی تهویه می شود تا از از بین رفتن آب بندی تله، خراب شدن مواد و تاخیر در جریان جلوگیری شود.
 
از دست دادن مهر تله . آب بندی در تله لوله کشی ممکن است به دلیل سیفوناژ (مستقیم و غیرمستقیم یا تکانه)، فشار معکوس، تبخیر، جاذبه مویرگی یا اثر باد از بین برود. دو مورد اول احتمالاً شایع ترین علل از دست دادن هستند. شکل 9.8 این فرآیند سیفون سازی را نشان می دهد. شکل 9.9 از دست دادن مهر و موم تله را نشان می دهد.
 
اگر یک لوله زباله به صورت عمودی بعد از تله فیکسچر قرار داده شود، مانند تله S، پس از تخلیه فیکسچر، فاضلاب به جریان خود ادامه می دهد و تله را پاک می کند. این به دلیل این است که فشار هوا بر روی آب فیکسچر بیشتر از فشار هوا در لوله زباله است. عمل تخلیه آب به لوله فاضلاب، هوا را از آن لوله خارج می کند و در نتیجه باعث ایجاد فشار منفی در خط فاضلاب می شود.
 
در مورد سیفوناژ غیرمستقیم یا مومنتوم، جریان آب از ورودی یک زهکش فیکسچر در لوله فاضلاب، هوا را از زهکش فیکسچر خارج می کند. این باعث کاهش فشار هوا در تخلیه فیکسچر می شود و کل مجموعه به عنوان یک آسپیراتور عمل می کند. ( شکل های 9.10 و 9.11 پیکربندی های لوله کشی را نشان می دهد که به این نوع سیفوناژ امکان می دهد.) فشار برگشتی
. جریان آب در یک لوله خاک با توجه به وسایل مورد استفاده متفاوت است. جریان های کوچک تمایل دارند به کناره های لوله بچسبند، اما جریان های بزرگ در حین ریزش، ضایعاتی را تشکیل می دهند. از آنجایی که این لجن آب از لوله می ریزد، هوای جلوی آن تحت فشار قرار می گیرد. با افزایش فشار، به دنبال یک نقطه فرار است. این نقطه یا دریچه یا خروجی فیکسچر است. اگر دریچه وصل باشد یا دریچه وجود نداشته باشد، تنها راه فرار برای این هوا خروجی فیکسچر است.
 
فشار هوا، تله را مجبور می کند که لوله را به داخل فیکسچر ببندد. اگر فشار به اندازه کافی زیاد باشد، مهر و موم به طور کامل از فیکسچر خارج می شود. شکل 9.8 و 9.9 پتانسیل این نوع مشکل را نشان می دهد. جریان بزرگ آب از کنار دریچه می تواند آب را از تله خارج کند، در حالی که جریان آبی که به تله نزدیک می شود می تواند آب را از تله خارج کند.
 
دریچه کالیبراسیون . نصب لوله های هواکش مشابه لوله های خاک و فاضلاب است. از همان معیارهای واحد ثابت استفاده می شود. جدول 9.3 حداقل اندازه لوله های هواکش را نشان می دهد.
 
جدول 9.3. حداقل قطر لوله سرویس فیکسچر [8]
جدول 4
فیکسچر خط تامین، اینچ     خط هواکش، اینچ خط تخلیه، اینچ
وان حمام            ½         1 ½      1 ½
سینک آشپزخانه    ½         1 ½      1 ½
دستشویی            3/8       1 ¼      1 ¼
سینک لباسشویی   ½         1 ½      1 ½
دوش      ½         2          2
مخزن توالت        3/8       3          3
*میلی متر داخل پرانتز.
 
لوله های هواکش با قطر کمتر از 1/4 اینچ نباید استفاده شود. دریچه های کوچکتر از این قطر تمایل به مسدود شدن دارند و عملکرد خود را انجام نمی دهند.
 
تهویه انفرادی فیکسچر . شکل 9.12 نصب معمولی یک واحد لوله کشی دیواری را نشان می دهد. این نوع تهویه به طور کلی برای سینک، آب خوری و غیره استفاده می شود. دریچه های ورودی هوا اغلب برای وسایل جداگانه استفاده می شوند. شکل 9.13 نصب معمولی یک سیستم تهویه وان یا دوش را نشان می دهد. شکل 9.14 اتصال دریچه مناسب برای وسایل توالت و شکل 9.15 سینک سرایداری یا سینک شیبدار را نشان می دهد که دارای تله P مناسب است. برای ثابت لوله کشی به درستی کار نکند، باید آن را به عنوان در بادی شود ارقام 9.13 و 9 0.14 .
 
تهویه واحد . شکل 9.10 و 9.11 یک سیستم تهویه مشترک پشت سر هم برای وسایل لوله کشی مختلف را نشان می دهد. سیستم تهویه واحد معمولا در ساختمان های آپارتمانی استفاده می شود. این نوع سیستم زمانی که وسایل را پشت به پشت در آپارتمان های جداگانه قرار می دهند، مقدار زیادی در هزینه و فضا صرفه جویی می کند. با این حال، اگر دریچه‌ها اندازه کمتری داشته باشند، مشکل ایجاد می‌کند، زیرا آب را از تله دیگر خارج می‌کنند. شکل 9.16 یک تله Y ترکیبی دوتایی را نشان می دهد که برای اتصال وسایل به فیکسچر مشترک لوله خاک در طرف دیگر دیوار استفاده می شود.
 
تهویه مرطوب . دسته بندی وسایل حمام معمولاً دارای تهویه مرطوب هستند. یعنی لوله هواکش نیز به عنوان خط فاضلاب استفاده می شود.
 
سیستم زهکشی کل سیستم های
زهکشی، ضایعات خاک و دریچه همه به هم متصل هستند و بازرس باید اصول زیر را به خاطر بسپارد:
 
دریچه های کار باید هوا را برای همه وسایل تامین کنند تا از انتقال زباله به فاضلاب اطمینان حاصل شود. وسایل با تهویه نامناسب به آرامی تخلیه می شوند و اغلب مسدود می شوند. همچنین اگر گازهای فاضلاب بسیار سمی و انفجاری وارد خانه شوند، خطری برای سلامتی به همراه دارند. تخلیه صحیح در نشان داده شده است شکل 9.10 ، 9.11 ، 9.12 ، 9.13 ، 9.14 ، و 9.15 ؛ تخلیه اشتباه است در نشان داده شده است شکل 9.8 و 9 0.9 . یک دریچه مرطوب می تواند منجر به خشک شدن یکی از تله ها در هنگام ریختن حجم زیادی از آب در زهکشی شود. دریچه های مرطوب توسط بسیاری از قوانین لوله کشی دولتی به دلیل پتانسیل خود سیفون شدن مجاز نیستند.
 
پشتیبان گیری از فاضلاب در سینک ظرفشویی، ماشین ظرفشویی و سایر وسایل همیشه امکان پذیر است مگر اینکه سیستم مجهز به شکاف هوا یا خلاء شکن باشد. تمام اتصالات به سیستم آب آشامیدنی باید حداقل دو قطر لوله بالاتر از سرریز دستگاه و در برخی موارد که سطوح صاف نزدیک است، قطر لوله دو و نیم بالاتر از سرریز دستگاه باشد.
 
یک نمایش ساده از اینکه چگونه سیفون کردن به راحتی انجام می شود، نگه داشتن یک لیوان آب با رنگ خوراکی در آن با نوک یک شیر آب در آب رنگی است. اگر سمپاش سبزیجات سینک به شیشه دوم هدایت شود و اسپری شود، در اکثر موارد، آب رنگی به داخل شیر آب و سپس از سمپاش به شیشه دوم خارج می شود. اتصالات کشنده علف های هرز یا آفات که به شیلنگ های باغچه قلاب می شوند بر اساس همان اصل عمل می کنند. شکل 9.17 یک شیلنگ بیرونی مجهز به خلاء شکن را نشان می دهد. در مناطقی از ایالات متحده که یخ می زنند، این خلاء شکن ها باید حذف شوند، زیرا آب را در منطقه ای از خط که می تواند یخ زده و ترکیده شود، به دام می اندازد. بسیاری از وکیوم شکن های فروخته شده امروزه به طور خودکار تخلیه می شوند تا از آسیب یخ زدگی جلوگیری کنند.
 
دستگاه‌هایی که آب را از یک تاسیسات می‌کشند ممکن است فشار منفی ایجاد کنند که می‌تواند به لوله‌کشی آب آسیب برساند و همزمان مواد خطرناک را به داخل خط بکشد. این دستگاه ها شامل سمپاش های برقی هستند که به شیلنگ خانه (شیرهای بیرونی) قلاب می شوند و با ایجاد خلاء در سمت منبع، اسپری را تحت فشار قرار می دهند.
 
بالای صفحه
 
کنترل خوردگی
برای درک روش‌های نگهداری مناسب برای پیشگیری و حذف مشکلات کیفیت آب در سیستم‌های لوله‌کشی، درک فرآیند مورد استفاده برای تعیین تهاجمی شیمیایی آب ضروری است. این فرآیند برای تعیین زمان نیاز به درمان اضافی استفاده می شود. آب نامتعادل می تواند منجر به پیامدهای منفی بسیاری شود، از آب سمی گرفته تا تجهیزات آسیب دیده و خراب.
 
آب زمانی که اشباع نشده باشد مواد را حل کرده و حمل می کند. تعادل بین pH، دما، قلیائیت و سختی توانایی آب در ایجاد رسوب یا انحلال مواد را کنترل می کند. اگر آب با مواد بی ضرر یا مفید مانند کلسیم اشباع شود، خطر آسیب را می توان کاهش داد. روش Langelier که در اوایل دهه 1930 توسعه یافت، فرآیندی است که در مدیریت دیگ بخار، تصفیه آب شهری و استخرهای شنا برای تامین این تعادل استفاده می شود. در شاخص Langelier، اشباع بیش از 0.3 تشکیل رسوب است و اشباع زیر 0.3 خورنده است.
 
[size=medium]حساسیت فلز به خوردگی به شرح زیر است (حساس پذیرترین تا کمترین حساسیت): منیزیم، روی، آلومینیوم، کادمیوم، فولاد ملایم، چدن، فولاد ضد زنگ (فعال)، لحیم سرب-قلع، سرب، قلع، برنج، فلز تفنگ ، آلومینیوم برنز، مس، آلیاژ مس نیکل، مونل، تیتانیوم، فولاد ضد زنگ (غیر فعال)، نقره، طلا و پلاتین[/size