تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: تنبلی چیست
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در حال حاضر تنبلی جزو بیماری هایی است که آسیب های فرهنگی و اجتماعی زیادی به دنبال دارد. به عبارتی می توان گفت تنبلی منجر به ناهنجاری های زیادی در جامعه  می گردد. طبق تعاریف تنبل بودن عدم تمایل افراد به صرف انرژی برای انجام کارهای مختلف می باشد.
اغلب افراد برای انجام دادن کارهای دشوار یا ناراحت کننده تنبلی به خرج میدهند. با توجه به تاثیرات منفی تنبل بودن در جامعه، ضروری است همه ی افراد اطلاعات خود را در این مورد افزایش دهند. از این رو در این مقاله به طور جامع درباره ی تنبلی، نشانه ها و علل آن بحث خواهیم نمود و سپس راه های درمان تنبلی را ارائه خواهیم داد.

تنبلی چیست
احتمالا تاکنون بارها شنیده اید که همه انسان ها به طور ذاتی تنبل هستند. تا حدودی می توان گفت این ادعا درست می باشد. به همین دلیل است که می‌خواهیم غذا سفارش دهیم و تراکنش‌های بانکی را با زدن تنها یک دکمه انجام دهیم. به همین دلیل است که ما در وهله ی اول ماشین‌ها را اختراع کردیم تا بتوانیم کارهای بیشتری را با تلاش کمتر و صرف  حداقل انرژی انجام دهیم. ما دوست نداریم تلاش کنیم. ما عاشق راحتی هستیم.
با این همه، چه کسی ترجیح می دهد برای رسیدن به اهداف و انجام کارهای روزمره سخت کار کند، وقتی که می تواند دراز بکشد و استراحت کند؟ بعید است که انسانها برای انجام کاری انگیزه پیدا کنند مگر اینکه فکر کنند این کار به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر بقای آنها تأثیر می گذارد. برای مثال اکثر افراد از صبح زود بیدار شدن بیزارند، اما به ناچار و برای حفظ بقا مجبور به زود بیدار شدن هستند. با وجود این تفاسیر بایستی بدانیم منظور از تنبلی چیست؟
در حال حاضر طبق بررسی های محققین تنبلی در گروه بیماری ها قرار می گیرد و در تعریف عدم تمایل افراد برای انجام فعالیت های بدنی می باشد. پژوهشگران معتقدند عدم تحرک کافی ارتباط مستقیمی با سایر بیماری ها و حتی مرگ و میر دارد.
حتما بخوانید: مقابله با نا امیدی



[تصویر:  4.gif]


نشانه های تنبلی
نشانه های تنبلی چیست؟ سوال بسیاری از افراد می باشد. تنبل بودن نشانه های مختلفی دارد. اما اکثر افراد تنبل علائم و نشانه های مشترک دارند. از جمله علائم تنبل بودن عبارتند از:
بهانه جویی:
اغلب افراد تنبل هر موقعیت و اتفاقی را بهانه می کنند تا از انجام کارها سرپیچی کنند. اغلب آنها انقدر به این کار ادامه می دهند تا در همه امور شکست بخورند و دچار افسردگی شوند.
عدم اعتماد به نفس:
یکی از نشانه های مشترک افراد تنبل، عدم داشتن اعتماد به نفس می باشد. اغلب افراد تنبل توان و قدرت انجام دادن کارها و مسئولیت های مختلف را در خود نمی بینند. بیشتر آنها حتی خود را شایسته رسیدن به موفقیت نمی دانند.
نا امیدی:
اغلب افراد تنبل ناامید هستند و دائم در حال غر زدن می باشند. این ناامیدی تا جایی پیش می رود که فرد از تلاش کردن دست بکشد.
حسادت:
حسادت نیز یکی از علائم مشترک افراد تنبل است. از آنجایی که افراد تنبل تلاشی برای رسیدن به موفقیت نمی کنند، با دیدن موفقیت و پیشرفت دیگران مدام به دنبال بهانه جویی و پیدا کردن راهی برای کم ارزش نشان دادن تلاش سایرین هستند.
[تصویر:  1641733100_%D8%AA%D9%86%D8%A8%D9%84%DB%8...%D8%AA.png]
بی هدفی:
اغلب افراد تنبل هیچ هدفی ندارند و همواره وقت خود را صرف تنبلی و انجام کارهای بیهوده میکنند.
سپری کردن زمان زیاد در رسانه های اجتماعی:
در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن رسانه های اجتماعی، به طور متوسط اغلب افراد روزانه یک ساعت را در فضای مجازی سپری میکنند. سپری کردن زمان زیادی از روز در فضای مجازی یکی از نشانه های تنبلی محسوب می شود. علاوه بر رسانه های اجتماعی، اغلب افراد تنبل زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون میکنند.
تاخیر در انجام کارها:
اغلب افراد تنبل در انجام همه ی امور از قبیل پرداخت قبوض، شستن ظروف، تمیز کردن محیط زندگی، رفتن به سر کارو ... تاخیر دارند.
عدم تمایل به ورزش کردن:
این روزها کمتر کسی پیدا می شود که از فواید ورزش کردن آگاه نباشد. اغلب افراد تنبل هیچ علاقه ای به انجام ورزش ندارند.
ناتمام رها کردن کارها:
از دیگر نشانه های افراد تنبل، می توان به ناتمام رها کردن کارها اشاره نمود. برای مثال افراد تنبل تصمیم به مطالعه کتاب میگیرند. اما بعد از گذشت یک یا دو روز آن را ناتمام در گوشه ای رها میکنند.
حتما بخوانید: درمان افسردگی

علت تنبلی چیست
همه ی رفتارهای ما علتی دارند، تنبلی نیز از این قاعده مستثنی نیست. از جمله علل تنبل بودن عبارتند از:
۱تربیت غلط خانواده:
اکثر افراد تنبل انجام دادن وظایف و مسئولیت ها را به خوبی یاد نگرفته اند. تا حد زیادی می توان گفت تنبلی و فرزندپروری نادرست ارتباط مستقیمی با هم دارند. فردی که در دوران کودکی در رفاه و آسایش کامل قرار داشته و حتی کارهای شخصی خود را انجام نمی داده، بالطبع در بزرگسالی نیز در انجام دادن ساده ترین کارها با مشکل مواجه خواهد شد.
۲بی هدف بودن:
همه ما از اهمیت داشتن هدف در زندگی آگاه هستیم. در حقیقت این هدف است که به زندگی ما سمت و سو می بخشد و انگیزه لازم برای تلاش کردن را در ما ایجاد می کند. کسی که بی هدف باشد برای انجام هیچ کاری تلاش نخواهد کرد و از انجام هیچ کاری لذت نخواهد برد.
 زمانی که انتظار داریم فردی کاری انجام دهد، اما برخلاف میل ما این کار را انجام نمیدهد، احتمالا اولین واکنش ما این است: چه آدم تنبل و تن پروری!
۳توقع بیش از حد:
برخی افراد از خودشان توقع بیش از حد دارند. این توقع بیش از حد مانع از انجام صحیح کارها می شود و منجر به شکست در کارها می گردد. بالطبع فردی که در انجام کارها چندین بار شکست بخورد، انگیزه و اشتیاق انجام کارهای بعدی را از دست خواهد داد.
۴خود کم بینی:
خود کم بینی نوعی اختلال محسوب می شود و ریشه های شخصیتی و محیطی دارد. فردی که دچار خود کم بینی است امیدی به موفقیت ندارد و اغلب در انجام امور مختلف تنبلی میکند یا امور را ناقص انجام می دهد.
۵لذت جویی آنی:
ذات انسان به گونه ای است که همواره به دنبال خوشی و لذت است. با این حال برخی افراد به دنبال لذت های ماندگار و طولانی مدت هستند و برخی افراد به دنبال خوشی های کوتاه مدت و پوچ هستند. افراد تنبل به جای آینده نگری به دنبال راحتی و لذت های زودگذر هستند.
حتما بخوانید: افسردگی اساسی چیست
راه های درمان تنبلی چیست
تنبلی عوارض و پیامدهای منفی به دنبال دارد و فرد تنبل همواره مورد سرزنش واقع می شود. فرد تنبل همواره به دنبال توجیه تنبلی خود است و در انجام کارها و مسئولیت ها عملکرد خوبی ندارد. این بی مسئولیتی موجب می شود فرد کم کم در محیط های مختلف مورد سرزنش واقع شود و حتی روابط فردی و اجتماعی وی متزلزل شود. علاوه بر این فرد تنبل کم کم دچار اضطراب، افسردگی، پشیمانی و حسرت می شود. از این رو درمان تنبلی اهمیت بسیاری دارد.
از جمله راه های غلبه بر تنبلی عبارتند از:
مشکل را ریشه یابی کنید:
اولین قدم برای درمان تنبل بودن آن است که مشکل را ریشه یابی کنید. در حقیقت تنبل بودن یک معلول است و علت آن بایستی پیدا شود. بی انگیزگی، ترس، بی علاقگی و ... از جمله علل تنبل بودن محسوب می شوند.
علت تنبلی را رفع کنید:
بعد از آنکه علت تنبلی را پیدا کردید، سعی کنید مشکل را به طور ریشه ای حل کنید.
نظم داشته باشید:
سعی کنید برای غلبه بر تنبل بودن، برنامه ریزی کنید و کارهایتان را طبق آن پیش ببرید. داشتن برنامه ریزی مناسب مانع از آشفتگی و تنبلی می شود.
هدف گذاری کنید:
داشتن هدف باعث می شود انگیزه کافی برای انجام کارها داشته باشید.
از جملات انگیزشی مثبت استفاده کنید:
استفاده از جملات انگیزشی مثبت، انرژی مثبتی در شما ایجاد خواهد کرد و به خوبی خواهید توانست بر تنبلی خود غلبه کنید.
ساعت خواب خود را تنظیم کنید:
کیفیت خواب شما تاثیر زیادی در روحیه ی شما دارد. سعی کنید شب ها به میزان کافی بخوابید تا هر روز صبح با نشاط از خواب بیدار شوید.
حتما بخوانید: چگونه اراده قوی داشته باشیم


[تصویر:  mosahab.png]




سوالات متداول

1- تنبلی چیست؟
احتمالا تاکنون بارها شنیده اید که همه انسان ها به طور ذاتی تنبل هستند که در متن مقاله تعریف آن شرح داده شده است.


2- نشانه های تنبلی چیست؟
تنبل بودن نشانه های مختلفی دارد اما اکثر افراد تنبل علائم و نشانه های مشترک دارند که در متن مقاله مطرح شده است.


3- علت تنبلی چیست؟
همه رفتارهای ما علتی دارند، تنبلی نیز از این قاعده مستثنی نیست و دلایلی دارد که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.
منبع : تنبلی چیست
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинйоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоtuchkasинфоинфо