تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: اهمیت و نقش مهارت های زندگی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
مهارت های زندگی عبارتند از توانایی هایی که منجر به ارتقای بهداشت روانی افراد جامعه ، غنای روابط انسانی ، افزایش سلامت و رفتارهای سلامتی در سطح جامعه می گردند . مهارت های زندگی ، هم به صورت یک راهکار ارتقای سلامت روانی و هم به صورت ابزاری در پیشگیری از آسیب های روانی – اجتماعی مبتلا به جامعه نظیر اعتیاد ، خشونت های خانگی و اجتماعی ، آزار کودکان ، خودکشی ، ایدز ، و موارد مشابه قابل استفاده است . به طور کلی مهارت های زندگی ابزاری قوی در دست متولیان بهداشت روانی جامعه در جهت توانمند سازی جوانان در ابعاد روانی – اجتماعی است . این مهارت ها به افراد کمک می کنند تا مثبت عمل کرده و هم خودشان و هم جامعه را از آسیب های روانی – اجتماعی حفظ کرده و سطح بهداشت روانی خویش و جامعه را ارتقاء بخشند .
در این مقاله به بررسی تعریف مهارت های زندگی ، تاریخچه مهارت های زندگی و اهمیت مهارت های زندگی می پردازیم .


” خودآگاهی ، عزت نفس ، و اعتماد به نفس ، شاخص های اساسی توانمندی ها و ضعف های هر انسانی هستند . “

تعریف مهارت های زندگی
سازمان جهانی بهداشت ، مهارت های زندگی را چنین تعریف نموده است : توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت به گونه ای که فرد بتواند با چالش ها و ضروریات زندگی روزمره کنار بیاید . یونیسف مهارت های زندگی را به این صورت تعریف می کند : " یک رویکرد مبتنی بر تغییر رفتار یا شکل دهی رفتار که برقراری توازن میان سه حوزه را مد نظر قرار می دهد . این سه حوزه عبارتند از : دانش ، نگرش و مهارت ها ". تعریف یونیسف بر شواهد پژوهشی مبتنی است که نشان می دهند اگر در توانمند سازی افراد جامعه بحث دانش ، نگرش و مهارت به صورت تلفیقی مورد توجه قرار نگیرد ، نتیجه مورد انتظار یعنی کاهش رفتارهای پر خطر به دست نمی آید . 
حتما بخوانید: مهارت همدلی چیست




[تصویر:  1.gif]


تاریخچه مهارت های زندگی
آموزش مهارت های زندگی در سال 1979 و با اقدامات دکتر گیلبرت بوتوین آغاز گردید . او در این سال یک مجموعه آموزش مهارت های زندگی برای دانش آموزان کلاس هفتم تا نهم تدوین نمود که با استقبال فروان متخصصان بهداشت روان مواجه گردید . این برنامه آموزشی به نوجوانان یاد می داد که چگونه با استفاده از مهارت های رفتار جرات مندانه ، تصمیم گیری ، و تفکر نقاد ، در مقابل وسوسه یا پیشنهاد سوءمصرف مواد از سوی همسالان مقاومت کنند . هدف بوتوین طراحی یک برنامه واحد پیشگیری اولیه بود و مطالعات بعدی نشان داد که آموزش مهارت های زندگی تنها در صورتی به نتایج مورد نظر ختم می شود که همه مهارت ها به فرد آموخته شود . پژوهش ها حاکی از آن بودند که این برنامه در پیشگیری اولیه چندین نوع مواد مخدر از جمله سیگار موفق بوده است . به دنبال این اقدام مقدماتی ، از سال 1993 به بعد سازمان جهانی بهداشت با هماهنگی یونیسیف ، برنامه آموزش مهارت زندگی را به عنوان یک طرح جامعه پیشگیری اولیه و ارتقای سطح بهداشت روانی کودکان و نوجوانان معرفی نمود . این برنامه در کشورهای مختلف دنیا اجرا شد و گزارش های امید بخشی از کارایی این برنامه منتشر شد . 
حتما بخوانید: مهارت گوش دادن

اهمیت مهارت های زندگی
پژوهش های متعدد نشان داده اند که خودآگاهی ، عزت نفس ، و اعتماد به نفس ، شاخص های اساسی توانمندی ها و ضعف های هر انسانی هستند . این سه ویژگی فرد را توانا می سازند که فرصت های زندگی اش را ارزشمند بداند ، برای مقابله با خطرات احتمالی آماده باشد ، به خانواده و جامعه اش فکر کنند و نگران مشکلاتی که در اطرافش وجود دارد باشد و به چاره اندیشی بپردازد . مهارتهای زندگی به عنوان واسطه های ارتقای سه ویژگی خودآگاهی ، عزت نفس ، و اعتماد به نفس در آدم ها می توانند فرد و جامعه را در راه رسیدن به اهداف عالی کمک نمایند ، به همین علت اهمیت مهارت های زندگی مشخص می شود . 
در ادامه بخوانید: مهارت ارتباطی


[تصویر:  instagram.png]




سوالات متداول

1- ✔️ تعریف مهارت های زندگی چیست؟
✔️ سازمان جهانی بهداشت ، برای مهارت های زندگی تعریفی ارائه نموده است که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.


2- ✔️ تاریخچه مهارت های زندگی چیست؟
✔️ آموزش مهارت های زندگی در سال 1979 و با اقدامات دکتر گیلبرت بوتوین آغاز گردید که در متن مقاله شرح داده شده است.


3- ✔️ اهمیت مهارت های زندگی چیست؟
✔️ مهارت های زندگی به عنوان واسطه های ارتقای سه ویژگی اصلی مهارت های زندگی هستند که در متن مقاله مطرح شده است.
منبع : اهمیت و نقش مهارت های زندگی