تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: روش سوال کردن در کارگاه آموزشی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در کارگاه های آموزشی روش سوال کردن کاربرد زیادی دارد . پس از انجام هر فعالیت ، سوال هایی پرسیده می شود چون باعث می شود شرکت کنندگان بتوانند از فعالیتی که انجام شده نتیجه گیری کنند . در مراحل مختلف کارگاه آموزشی می توان از سوال استفاده کرد . در ابتدا و هنگام ورود به بحث ، سوال کردن برای جلب توجه و علاقه شرکت کنندگان صورت می گیرد . در اواسط بحث ، سوال برای فعال نگاه داشتن و حفظ روحیه همکاری اعضای گروه و نیز برای ارزیابی دانش و اطلاعات شرکت کنندگان به کار می رود . در انتهای بحث نیز از سوال کردن برای ارزیابی میزان یادگیری شرکت کنندگان استفاده می شود و سعی می شود نتایج حاصل از بحث به سایر جنبه های زندگی نیز تعمیم داده شود . 
در این مقاله به بررسی روش سوال کردن در کارگاه آموزشی می پردازیم .


” در ابتدای کارگاه سوال کردن برای جلب توجه و علاقه شرکت کنندگان صورت می گیرد . “

روش های مختلف سوال کردن
در روش آموزش کارگاهی نحوه های مختلف سوال کردن شامل سوال های بسته ، سوال های تعریفی ، سوال های شخصی ، و سوال های کنکاش کننده است .
[list]
[*]سوال های بسته : سوال های بسته ، پرسش های ساده ای هستند که فقط با « بله » یا « خیر » پاسخ داده می شوند . 
[*] سوال های تعریفی : سوال های تعریفی ، پرسش های ساده ای هستند که پاسخ به آن ها شامل تعریف یا یادآوری موضوعی است . هدف از سوال های تعریفی داشتن اطلاعاتی است که بتوان بر پایه آن به آموزش موضوعی پرداخت . این سوال ها معمولا با کلماتی از قبیل : چه ؟ کی ؟ چه کسی ؟ کدام ؟ آغاز می شود . 
[*]سوال های شخصی : سوال های شخصی در مورد مسائل و تجارب شخصی افراد است . بدین وسیله تمام افراد می توانند با مطرح کردن خاطرات و تجارب شخصی در بحث شرکت کنند و این روش باعث کاربردی تر شدن بحث می شود . این سوال ها معمولا ً با عباراتی از قبیل : « چرا شما ...؟ » ، « چه مواقعی شما ...؟ » ، چه نظری در مورد ... دارید ؟ » بیان می شود . 
[*]سوال های کنکاش کننده : سوال های کنکاش کننده مستلزم تفکر واضح ، منطقی و خلاق بوده و به تجزیه و تحلیل و ارزیابی موضوع می پردازد . چند نمونه از این سوال ها عبارتند از : « چطور می توانیم ...؟ » ، « برای ... چه راه حلی وجود دارد ؟ » ، « ... را مقایسه کنید . » 
[/list]حتما بخوانید: پرسش های اکتشافی در فرایند تفکر نقاد



[تصویر:  1.gif]


شیوه پاسخ دهی به سوال ها در کارگاه آموزشی
هنگامی که می خواهید به سوالی در کارگاه آموزشی پاسخ دهید به موارد زیر توجه کنید : 
[list]
[*]اهمیت سوال را ارزیابی کنید . اگر سوال برای تمام گروه مفید و مربوط است و همه افراد آن را نشنیده اند ، سوال و پاسخ را به اطلاع همه گروه برسانید .
[*]اگر پاسخ را نمی دانید ، بگویید که اطلاع ندارید و در مورد اینکه چگونه می توان پاسخ را یافت با گروه بحث کنید . 
[*]توجه کنید که آیا فقط خودتان باید به سوال پاسخ دهید یا دیگر اعضای گروه نیز می توانند شرکت کنند . در این زمینه : 
[*]می توانید بگویید که « سوال خوبی بود ، آیا خودتان ، یا سایر اعضای گروه می توانید پاسخی به این سوال بدهید ؟ » 
[*]ببینید که چرا این سوال پرسیده شده است ؟ 
[*]تمام شرکت کنندگان را تشویق کنید تا در پاسخ دادن و یافتن بهترین پاسخ کمک کنند . همیشه سعی کنید کسی را که سوالی پرسیده است تشویق کنید . مثلا : از 1- سوالی که پرسیدید متشکرم ، 2- سوال خوبی بود . ( چه سوال خوبی ) ، 3- به موضوع جالبی اشاره کردید ، 4- خوشحالم که این سوال را پرسیدید .
[/list]در ادامه بخوانید: مهارت های زندگی

” در وسط کارگاه سوال برای فعال نگاه داشتن و حفظ روحیه همکاری اعضای گروه و نیز برای ارزیابی دانش و اطلاعات شرکت کنندگان به کار می رود . “



[تصویر:  instagram.png]




سوالات متداول

1- ✔️ روش سوال کردن در کارگاه آموزشی چیست؟
✔️ در کارگاه های آموزشی روش سوال کردن کاربرد زیادی دارد و پس از انجام هر فعالیت ، سوال هایی پرسیده می شود که در متن مقاله مطرح شده است.


2- ✔️ روش های مختلف سوال کردن چیست؟
✔️ نحوه های مختلف سوال کردن شامل سوال های بسته ، سوال های تعریفی ، سوال های شخصی ، و سوال های کنکاش کننده است که در متن مقاله ارائه شده است.


3- ✔️ شیوه پاسخ دهی به سوال ها در کارگاه آموزشی چگونه است؟
✔️ هنگامی که می خواهید به سوالی در کارگاه آموزشی پاسخ دهید باید به مواردی که در متن مقاله ذکر شده است توجه کنید.
منبع : روش سوال کردن در کارگاه آموزشی
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинйоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоtuchkasинфоинфо