تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: کاربرد بلوک سیمانی در ساختمان سازی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
علت محبوبیت بلوک سبک سیمانی نسبت به سایر مصالح ساختمانی
محبوبیت بلوک سیمانی

در میان تمامی محصولات موجود در بازار ساختمانی، بلوک سبک سیمانی بهترین نوع ماده و مقاوم ترین آنهاست که به دلیل در دسترس بودن مواد اولیه ساخت آن بسیار مقرون به صرفه میباشد و طول عمر سازه را به حداقل ۱۰۰ سال میرساند. اگر چه استفاده از آجر باعث افزایش طول عمر سازه تا حداقل ۱۰۰۰ سال میشود اما این ماده به هیچ وجه مطابق با قوانین و مقررات مصوبه سازمان نظام مهندسی کشور نمی باشد. انتخاب بلوک سیمانی علاوه بر قیمت مناسب، مورد تایید سازمانهای ناظر بر انبوه سازی های کشور نیز میباشد.
انتخاب شرکت مورد اعتماد و با سابقه در انتخاب و خرید مصالح ساختمانی استاندارد از دیگر مواردی است که هنگام شروع پروژه باید به آن دقت کرد. یکی از گام های اساسی برای شروع پروژه های عمرانی تامین مصالح از مراکز استاندارد میباشد.
از جمله شرکت هایی که تولیدات آن مطابق با تمامی آیین نامه های مقررات ملی ساختمان بوده و دارای نشان استاندارد ملی ایران میباشد، شرکت تک سامان هور است. که از جمله ویژگی های بلوک سبک تک سامان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- چگالی هر عدد بلوک سبک جهت سبک سازی سازه در این شرکت باید کمتر از ۱۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب باشد.
۲- میزان مقاومت فشاری آن از ۲۵ کیلوگرم بر سانتی متر مربع نباید کمتر باشد تا پرت و دور ریز کار کاهش یابد.
۳- بلوک سبک در برابر نفوذ رطوبت و مکش آب ملات باید دارای مقاومت باشد و ضریب جمع شدگی ناشی از خشک شدن بلوک نباید از حد استاندارد تعیین شده بیشتر باشد . با جذب بالای آب در بلوک و قرار گرفتن در برابر نور خورشید آب آن خشک شده و این انقباض و انبساط موجب بروز ترک های مختلف در دل سازه و از بین رفتن ظاهر ساختمان میشود. شرکت تک سامان هور تولید کننده بلوک استاندارد توانسته ضریب جمع شدگی خطی هر عدد بلوک را به کمتر از شصت و پنج صدم درصد برساند به این معنی که میزان جذب رطوبت در آن تقریبا صفر میباشد.
۴- بلوکهای سیمانی باید در برابر آتش سوزی بسیار مقاوم باشند که حداقل تاب آوری آنها باید سه ساعت باشد که این عدد در بلوک استاندارد تولید شده در شرکت تک سامان به بیش از چهار ساعت رسیده است.
۵- طبق مبحث ۱۹ برای جلوگیری از هدر رفت انرژی سرمایشی و گرمایشی فضا، بلوکها با تعداد جداره های مختلف تولید میشوند. بلوک عایق حرارتی تک سامان بسته به شرایط اقلیمی و مکانی که در سازه به کار میرود، در دسته های بلوک لیکا دو جداره، سه جداره و چهار جداره ساخته و عرضه میشود.
۶- بر اساس آیین نامه شماره ۱۸ نظام مهندسی، تمامی ساختمان ها برای تامین آرامش ساکنین آن باید عایق صوتی باشند تا آلودگی صوتی محیط را به حداقل خود برسانند. بلوک عایق صوتی تک سامان توانسته میزان عایق بودن محصولات خود را به ۴۶ تا ۴۸ دسی بل برساند که این عدد حد قابل قبولی برای آسایش ساکنان آپارتمان و زندگی های شهری میباشد.

یکی از مهم ترین قسمت های سازه که هم از لحاظ ظاهری و زیبایی و هم از لحاظ سازه ای و فنی همچنین محافظت از انرژی و آسایش ساکنان آن باید مورد توجه واقع شود، دیوارهای پیرامونی و داخلی بنا میباشد. در انتخاب نوع ماده ای که در ساخت این مصالح استفاده میشود باید نهایت دقت به عمل بیاید. در میان انواع مصالح ساختمانی بلوک سبک یکی از بهترین مصالحی است که در پروژه های کوچک و بزرگ توسط کارفرمایان و پیمانکاران در دل سازه به کار رفته و مصرف میشود.
بلوک سبک در جنس های مختلف با مواد اولیه متفاوت ساخته میشود که از بهترین و مناسب ترین آنها از لحاظ قیمت و ویژگی، بلوک سبک سیمانی میباشد. بلوک سیمانی نسبت به انواع دیگر آن از مزایای بیشماری برخوردار است که در ادامه حول کاربرد بلوکهای سبک در ساختمانهای بلند مرتبه و پروژه های اجرا شده در اقلیم های مختلف بحث میگردد.
در انتخاب بلوک سبک توسط کارفرمایان، فاکتورهای مختلفی مورد بررسی قرار میگیرد که از جمله مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- فاکتورهای اقتصادی جهت انتخاب مصالح ساختمانی

فاکتور اقتصادی در انتخاب بلوک سبک

با توجه به تنوع محصولات موجود در بازار برای ساخت تیغه های غیر باربر در ساختمانهای بلند مرتبه یا پروژه های انبوه سازی، یکی از مهم ترین مسائل که در بودجه پروژه تاثیر گذار است، قیمت بلوک سبک در میان انواع مختلف این محصول میباشد.
به دلیل استفاده از مواد اولیه در دسترس و مقاوم در ساخت بلوک سبک، که آب، سیمان، سبکدانه و مواد افزودنی از جمله آنها می باشد، قیمت بلوک سبک به تناسب ویژگی هایی که دارد بسیار معقول تعیین شده است. به دلیل وجود کارگاه های مختلف در سراسر کشور جهت تولید این نوع بلوک رایج، به راحتی میتوان آنرا متناسب با اقلیمی که پروژه در آن اجرا میشود، از کارگاه های مربوطه سفارش داده و در محل پروژه تحویل گرفت.
از آنجایی که ابعاد بلوک نسبت به آجر که جز مصالح سنگین سنتی میباشد، بزرگتر است، تعداد کمتری از آن برای چیدن دیوارهای سازه نیاز است که سرعت ساخت آن هم باعث کاهش هزینه های بالاسری پروژه میشود.
بلوک سبک از آنجایی که جهت عایق سازی سازه در برابر حرارت و صوت مورد تایید سازمان نظام مهندسی کشور میباشد و استفاده از آن در انبوه سازی موجب آسایش ساکنان آن میشود، استقبال از آن از جانب خریداران مسکن بیش از پیش شده که تمامی این عوامل موجب محبوبیت این محصول برای ساخت پروژه های ساختمانی شده است.

۲- فاکتورهای فنی جهت انتخاب مصالح ساختمانی

فاکتورهای فنی که جهت بررسی مزایای مصالح ساختمانی برای تیغه چینی بررسی میشود، مواردی نظیر وزن، ظرفیت حرارتی، فشاری و صوتی میباشد. مقاومت بلوک در برابر رطوبت، شرایط آب و هوایی، آتش و مواد شیمیایی از دیگر عوامل مهم هنگام خرید و انتخاب ماده مناسب برای این امر میباشد.
برای اینکه بلوک سبک تمامی استانداردهای لازم و مورد تایید سازمانهای ناظر کشور را داشته باشد و علاوه بر سبک سازی سازه، بر طول عمر ساختمان در مقابل عوامل جوی بیفزاید، باید خرید از کارگاه های معتبر تولید کننده بلوک استاندارد انجام گیرد یکی از این برندها، تک سامان هور است که ویژگی محصولات آن به شرح زیر است.
۱- بلوک سبک تک سامان از مقاوم ترین بلوک های مورد استفاده در سراسر کشور است که دارای مقاومت فشاری بالای ۲۵ کیلوگرم بر متر مکعب میباشد.
۲- ظرفیت حرارتی این بلوک بسته به تعداد جداره ای که در ساخت آن بکار میرود، تعیین میشود. بلوک های سبک این شرکت در دسته های دوجداره، سه جداره و چهار جداره در سایزهای مختلف قیمت گذاری میشود.
۳- بلوک عایق حرارتی تک سامان، یکی از بهترین گزینه ها جهت صرفه جویی در مصرف انرژی است که مورد تایید سازمان مقررات ملی استاندارد ایران میباشد.
۴- عامل مهم دیگر که توسط ارگان های اجرایی در پروژه های انبوه سازی ساختمان های بلند مرتبه باید رعایت شود، استفاده از مصالح عایق صوتی در ساخت دیوارهای پیرامونی یا تیغه های حائل بین واحد های مسکونی و تجاری میباشد. بلوک عایق صوتی تک سامان، با ظرفیت صوتی ۴۶ تا ۴۸ دسی بل برای آسایش صوتی ساکنان منازل مسکونی بسیار کاربردی است.
۵- به دلیل مقاومت بالای بتن در برابر آتش سوزی، بلوک سبک سیمانی در برابر آتش سوزی بسیار مقاوم بوده و میزان مقاومت آن در شرکت تک سامان، بیش از ۴ ساعت در نظر گرفته شده که از حد استاندارد سازمان آتش نشانی یک ساعت بیشتر میباشد.
۶- بررسی میزان جذب آب یا رطوبت در بلوک یا مصالحی که در ساخت دیوارهای پیرامونی مصرف می شود بسیار مهم است. ضریب جمع شدگی بلوک سبک این برند ۶۵ صدم درصد میباشد که این نشان دهنده عدم نفوذ رطوبت به دل این بلوک میباشد که مقاومت آن در برابر رطوبت بسیار زیاد است.

۳- فاکتورهای اجتماعی فرهنگی جهت انتخاب مصالح ساختمانی

فاکتور فرهنگی در انتخاب بلوک

هزینه های نازک کاری ساختمان نیز بخش عظیمی از هزینه های پروژه را در بر می گیرد که استفاده از بلوک سبک نسبت به بلوک سفالی و آجر میتواند در کاهش هزینه های اضافی سازه تاثیر گذار باشد. علت این امر سطح صاف، تمیز و قابل رنگ آمیزی بلوک سیمانی است که میزان مصرف گچ برای صاف کردن دیوار را به مراتب کاهش میدهد.
استفاده از آن در سازه های مختلف با کاربری های متفاوت مرسوم است که بدون اندود کاری نیز در جهت حفظ زیبایی و بهداشت محیط تاثیرگذار میباشد.

۴- فاکتورهای زیست محیطی جهت انتخاب مصالح ساختمانی

فاکتور زیست محیطی انتخاب بلوک سبک

 

در ساخت انواع بلوک سبک، از پوکه معدنی و صنعتی برای سبک سازی و ایمن سازی در برابر زلزله استفاده میشود که نسبت به سایر مصالح سنتی از مقاومت بالا و سازگاری با محیط زیست برخوردار میباشد. برای قیمت بلوک سیمانی مثال استفاده از آجر در ساخت پروژه های ساختمانی منسوخ شده است. علت این امر استفاده از صدها تن خاک برای ساخت خشت های آجر مورد نیاز یک پروژه است که با مصرف بیش از اندازه از خاک، این ماده ارزشمند که برای کشاورزی باید به نسل بعد منتقل شود، مورد تهدید زیست محیطی واقع میشود.
بلوک سیمانی سبک ساخته شده از پوکه های معدنی که محصول گدازه های آتش نشانی میباشد به دلیل فراوانی این ماده در طبیعت، جز مصالح سبز دسته بندی میشود که مانع از مصرف منابع طبیعی شده و در جهت کاهش تلفات جانی و مالی ناشی از بلایای طبیعی نظیر زلزله بسیار مفید فایده میباشد.
مورد دیگر، عدم رشد حشرات ، رطوبت و کپک در دل بلوک سیمانی است که باعث حفظ بهداشت محیط شده و سلامت انسان را تحت تاثیر قرار نمی دهد

پوکه معدنی