تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: اعتماد به نفس کاذب
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
یکی از مهم ترین فاکتورهای موفقیت در زندگی انسان ها داشتن اعتماد به نفس و باور به خود است. در بسیاری از مواقع عدم وجود اعتماد به نفس می تواند شما را از اهداف و خواسته هایتان دور نماید. از طرفی افرادی که از این ویژگی برخوردار می باشند، در نگاه اطرافیان خود انسان های قابل اعتماد تری تبدیل می شوند.
در برخی از مواقع این اعتماد به نفس به قدری زیاد است که فرد دیگران را لایق هم صحبتی خود نمی بیند و همین موضوع موجب انزوا و تنها شدن او می گردد. این اعتماد به نفس کاذب است. زیرا فرد به قدری به خودش اعتماد و باور دارد که از واقعیت ها دور می شود. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما با هر آنچه باید در رابطه با اعتماد به نفس کاذب بدانید، به طور کامل آشنا کنیم.

اعتماد به نفس کاذب چیست
همانطور که گفته شد اعتماد به نفس و خودباوری می تواند نقش بسیار مهمی در زندگی انسان ها داشته باشد. این احساس به معنای اطمینان فرد به مهارت ها، استعدادها، تلاش و احساس رضایت از خود است. اما در برخی از مواقع ممکن است این اعتماد به نفس به قدری شدید باشد که منجر به خودشیفتگی فرد شود. به گونه ای که فرد احساس کند دیگران می توانند به نابودی کشانده شوند تا او به سعادت دست پیدا کند. اگر دچار اعتماد به نفس کاذب هستید، بهتر است هرچه سریع تر برای کنترل آن اقدام نمایید. زیرا در صورت عدم توجه به این مشکل، پس از مدت کوتاهی شرایط غیر قابل تحملی را در زندگی شما ایجاد خواهد نمود.
در صورتی که فردی به اعتماد به نفس کاذب برسد، معمولا دیگر به واقعیت ها توجهی نخواهد داشت. بنابراین بدون هیچ گونه دلیل و منطقی به درستی کارها و رفتارهای خود باور خواهد داشت. این اعتماد به نفس بیش از اندازه نوعی خودشیفتگی می باشد. که مانند یک دام خوش آب و رنگ شما را به انتهای چاه خواهد کشاند.
به طور مثال به شما این باور را می دهد که فرد بسیار مهمی هستید و بدون شک تمامی انسان ها شما را دوست خواهند داشت. بنابراین همه حق را به شما می دهند و خواسته های شما برایشان اولویت دارد. به همین دلیل نکته ای برای مخالفت با شما باقی نمی ماند. در این صورت تصمیم میگیرید کارهایی که در محل کارتان به شما سپرده شده است را با روش خودتان انجام دهید. زمانی که کارها را تحویل می دهید، کارفرما به شدت عصبانی می شود و شما نمی پذیرید که او با شما مخالفت نماید. در نهایت ممکن است توبیخ شوید و یا کار خود را از دست بدهید.
حتما بخوانید: راه های افزایش اعتماد به نفس



[تصویر:  4.gif]


راه های تشخیص افراد با اعتماد به نفس کاذب
افرادی که دارای اعتماد به نفس کاذب هستند، معمولا رفتارهای مشخص و اغراق شده ای از خود نشان می دهند. به همین دلیل یکی از بهترین روش های تشخیص اعتماد به نفس کاذب، شناخت ویژگی های این افراد است. از مهم ترین و شاخص ترین رفتارهای افرادی که اعتماد به نفس کاذب دارند، می توان به موارد زیر اشاره نمود.
1خودشیفتگی:
یکی از ابتدایی ترین ویژگی های افرادی که اعتماد به نفس کاذب دارند، خود بزرگ بینی یا همان خودشیفتگی است. معمولا افرادی که اعتماد به نفس کاذب دارند، فکر می کنند از تمامی اطرافیان خود بهتر و برتر هستند و همیشه می توانند به دیگران دستور بدهند. از آنجایی که احساس می کنند همه عاشق او هستند و باید به او احترام بگذارند، دائما می خواهند رئیس جمع باشند.
2دروغگویی:
از آنجایی که این افراد به شدت خود را خوب و ایده آل می بینند، برای اینکه به شما نشان دهند که زندگی ایده آلی دارند به شما دروغ خواهند گفت. از طرفی این افراد از دروغ گفتن برای پوشاندن ضعف های خود نیز استفاده می نمایند.
3تمسخر اطرافیان:
مسخره کردن دیگران از دیگر ویژگی های افرادی است که اعتماد به نفس کاذب دارند. این افراد برای برتر نشان دادن خودشان دائما نقص ها و ایرادات دیگران را مسخره می نمایند. در صورتی که فردی هیچ ایرادی نداشته باشد، بهانه هایی مانند لباس او، مدل موهایش و ... برای تمسخر او ایجاد می نمایند.
4عدم پذیرش انتقاد:
با توجه به اینکه این افراد خود را کامل و بدون نقص می دانند، به شدت نسبت به انتقاد واکنش منفی نشان می دهند و انتقاد پذیری ندارند. اما به خودشان اجازه می دهند که در هر شرایط و موضوعی دیگران را مورد انتقاد قرار دهند.
5مقایسه کردن:
از دیگر ویژگی های افراد دارای اعتماد به نفس کاذب مقایسه کردن خودشان با دیگران است. معمولا در جمع تمام فکرشان درگیر این موضوع است که کسی وضعیت مالی، اقتصادی، اجتماعی و شخصی بهتری نسبت به او نداشته باشد.
6دیگر ویژگی های افراد دارای اعتماد به نفس کاذب:
[list]
[*]از دیگر ویژگی های این افراد نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود.
[*]سوء استفاده نمودن از دیگران برای رسیدن به منفعت و احتیاجات خود
[*]ادعای شناخت دیگران و دانستن تمامی موضوعات به خصوص هنگام برخورد با افراد غریبه
[*]انجام رفتارهای عجیب و غریب برای جلب توجه اطرافیان مانند سرزنش کردن دیگران در جمع، ایراد گرفتن از نحوه زندگی و شخصیت اطرافیان و ...
[/list]حتما بخوانید: راه های افزایش عزت نفس

علت اعتماد به نفس کاذب
دلایل مختلفی وجود دارند که می توانند منجر به بروز اعتماد به نفس کاذب در فرد شوند. البته پیش از شناخت این دلایل بهتر است بدانید که برخی از رفتارها ممکن است به اشتباه اعتماد به نفس کاذب شناخته شوند. در صورتی که این رفتارها هیچ ارتباطی با این موضوع ندارند. از انواع رفتارهایی که نشان دهنده خودشیفتگی و اعتماد به نفس کاذب نمی باشند، می توان به موارد زیر اشاره نمود.
[list=1]
[*]غرور بیش از اندازه
[*]پررویی و گستاخی
[*]توهم داشتن
[/list]اما از جمله مواردی که می توانند منجر به اعتماد به نفس کاذب شوند، می توان به موارد زیر اشاره نمود.
[تصویر:  1641039581_اعتماد%20به%20نفس%20کاذب.png]
عدم پذیرش عیب ها:
از آنجایی که تمامی انسان ها دارای نقص و ایراداتی هستند. این کاملا طبیعی است که در برخی از موارد نتوانند بهترین باشند. معمولا افرادی که قادر به پذیرش نقص های خود نیستند، به خودشیفتگی دچار می شوند. که این موضوع کاملا نشان دهنده از عدم عزت نفس آن ها است.
عدم خودشناسی:
زمانی که افراد شناختی از ویژگی های شخصیت خود ندارند، ترجیح می دهند برای جلب توجه دیگران هر کاری انجام دهند. به همین دلیل ممکن است دچار خودشیفتگی شوند.
تحقیر شدن توسط دیگران:
کسانی که به دلیل نقص هایشان مورد تحقیر دیگران قرار گرفته اند. برای پوشاندن نقاط ضعف و عیب های خود سعی می کنند خود را بهترین نشان دهند. که همین موضوع باعث اعتماد به نفس کاذب آن ها می شود.
دیگر دلایل بروز خودشیفتگی در فرد:
از دیگر دلایل بروز این مشکل در فرد نیز میتوان به عدم درک واقعیت ها، عدم اعتماد به نفس، ناامیدی و سرخوردگی، جبران فرصت ها و شانس های از دست رفته، کینه توزی، غرور بیش از حد، ضعف تربیتی، ناتوانی در "نه" شنیدن، اختلال نارسیسم و ... اشاره نمود.
حتما بخوانید: اعتماد به نفس کودکان
نحوه برخورد با افراد دارای اعتماد به نفس کاذب
از آنجایی که وجود اعتماد به نفس کاذب می تواند نتایج منفی بسیار زیادی در زندگی فرد داشته باشد. تشخیص و کنترل آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از مهم ترین عوارض خودشیفتگی در زندگی فرد می توان به خسارت های روحی و مالی، عدم شناخت خود و تلاش بیهوده برای پوشاندن ضعف ها، تنهایی و ... اشاره کرد. بنابراین اگر با شخصی که دارای اعتماد به نفس کاذب است برخورد دارید، بهتر است نحوه برخورد صحیح با او را بشناسید. مهم ترین و موثرترین روش های برخورد با این شخص به شرح زیر می باشند.
این افراد به شدت محتاج تعریف و علاقه اطرافیان خود می باشند. بنابراین برخلاف چیزی که نشان می دهند، به شدت دنبال جلب توجه شما می باشند. زیرا احساس خوبی نسبت به خودشان ندارند. به همین دلیل است که در برابر انتقادات واکنش های شدید نشان می دهند. با توجه به این موضوع بهتر است از انتقاد تند و صریح این افراد پرهیز نمایید.
به هیچ عنوان فردی را که دچار خودشیفتگی شده است، سرزنش نکنید. زیرا این کار نه تنها منجر به اصلاح رفتار آن ها نمی شود، بلکه ممکن است منجر به خشم و عصبانیت آن ها شود.
به هیچ عنوان تن به خواسته ها و دستورات این افراد ندهید. ممکن است از شما بخواهند کارهایشان را انجام دهید و یا اینکه در جمع شما را تخریب نمایند تا برتری خود را ثابت کنند. در این دو صورت هرگز با آن ها همراه نشوید. به آن ها یادآور شوید که به هیچ عنوان نمی توانند شما را تحقیر نمایند. از طرفی نشان دهید که مسئولیت های خود را دارید و نمی توانید مسئولیت های او را نیز انجام دهید. اینگونه متوجه خواهد شد که نمی تواند از شما برای رسیدن به خواسته هایش استفاده نماید.
در ادامه بخوانید: اختلالات شخصیت


[تصویر:  mosahab.png]




سوالات متداول

1- ✔️ اعتماد به نفس کاذب چیست؟
✔️ در برخی از مواقع این اعتماد به نفس به قدری زیاد است که فرد دیگران را لایق هم صحبتی خود نمی بیند که در متن مقاله مطرح شده است.


2- ✔️ راه های تشخیص افراد با اعتماد به نفس کاذب چیست؟
✔️ افرادی که دارای اعتماد به نفس کاذب هستند، معمولا رفتارهای مشخص و اغراق شده ای از خود نشان می دهند که در متن مقاله شرح داده شده است.


3- ✔️ علت اعتماد به نفس کاذب چیست؟
✔️ دلایل مختلفی وجود دارند که می توانند منجر به بروز اعتماد به نفس کاذب در فرد شوند که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.
منبع : اعتماد به نفس کاذب
audiobookkeepercottageneteyesvisioneyesvisionsfactoringfeefilmzonesgadwallgaffertapegageboardgagrulegallductgalvanometricgangforemangangwayplatformgarbagechutegardeningleavegascauterygashbucketgasreturngatedsweepgaugemodelgaussianfiltergearpitchdiameter
geartreatinggeneralizedanalysisgeneralprovisionsgeophysicalprobegeriatricnursegetintoaflapgetthebouncehabeascorpushabituatehackedbolthackworkerhadronicannihilationhaemagglutininhailsquallhairyspherehalforderfringehalfsiblingshallofresidencehaltstatehandcodinghandportedheadhandradarhandsfreetelephone
hangonparthaphazardwindinghardalloyteethhardasironhardenedconcreteharmonicinteractionhartlaubgoosehatchholddownhaveafinetimehazardousatmosphereheadregulatorheartofgoldheatageingresistanceheatinggasheavydutymetalcuttingjacketedwalljapanesecedarjibtypecranejobabandonmentjobstressjogformationjointcapsulejointsealingmaterial
journallubricatorjuicecatcherjunctionofchannelsjusticiablehomicidejuxtapositiontwinkaposidiseasekeepagoodoffingkeepsmthinhandkentishglorykerbweightkerrrotationkeymanassurancekeyserumkickplatekillthefattedcalfkilowattsecondkingweakfishkinozoneskleinbottlekneejointknifesethouseknockonatomknowledgestate
kondoferromagnetlabeledgraphlaborracketlabourearningslabourleasinglaburnumtreelacingcourselacrimalpointlactogenicfactorlacunarycoefficientladletreatedironlaggingloadlaissezallerlambdatransitionlaminatedmateriallammasshootlamphouselancecorporallancingdielandingdoorlandmarksensorlandreformlanduseratio
languagelaboratorylargeheartlasercalibrationlaserlenslaserpulselatereventlatrinesergeantlayaboutleadcoatingleadingfirmlearningcurveleavewordmachinesensiblemagneticequatormagnetotelluricfieldmailinghousemajorconcernmammasdarlingmanagerialstaffmanipulatinghandmanualchokemedinfobooksmp3lists
nameresolutionnaphtheneseriesnarrowmouthednationalcensusnaturalfunctornavelseedneatplasternecroticcariesnegativefibrationneighbouringrightsobjectmoduleobservationballoonobstructivepatentoceanminingoctupolephononofflinesystemoffsetholderolibanumresinoidonesticketpackedspherespagingterminalpalatinebonespalmberry
papercoatingparaconvexgroupparasolmonoplaneparkingbrakepartfamilypartialmajorantquadruplewormqualityboosterquasimoneyquenchedsparkquodrecuperetrabbetledgeradialchaserradiationestimatorrailwaybridgerandomcolorationrapidgrowthrattlesnakemasterreachthroughregionreadingmagnifierrearchainrecessionconerecordedassignment
rectifiersubstationredemptionvaluereducingflangereferenceantigenregeneratedproteinreinvestmentplansafedrillingsagprofilesalestypeleasesamplingintervalsatellitehydrologyscarcecommodityscrapermatscrewingunitseawaterpumpsecondaryblocksecularclergyseismicefficiencyselectivediffusersemiasphalticfluxsemifinishmachiningspicetradespysale
stunguntacticaldiametertailstockcentertamecurvetapecorrectiontappingchucktaskreasoningtechnicalgradetelangiectaticlipomatelescopicdampertemperateclimatetemperedmeasuretenementbuildingtuchkasultramaficrockultraviolettesting