تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: از نقش مهم عایق الاستومری صوتی در کاهش صدا داخل خودرو چه می دانید؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[تصویر:  %D8%B9%D8%A7%DB%8C%D9%82+%D8%A7%D9%84%D8...%D9%88.jpg]



به کمک عایق الاستومری صوتی خودرو که در سقف یا در و بدنه ماشین قرار کمی گیرد، صداهای مزاحم اطراف کمتر شده و همچنین کیفیت صدای سیستم صوتی ماشین نیز افزایش پیدا می کند.

به گزارش برنا، برای اینکه رانندگی در اتومبیل شخصیتان به تجربه ای خسته کننده و یکنواخت برای شما مبدل نشود، راه های زیادی وجود دارد مثل در نظر گرفتن یک سیستم صوتی استریوی مناسب یا زیباسازی فضای داخل ماشین و غیره.

اما گاهی به دلیل سر و صداهای زیادی که در اطراف وجود دارد، مانند شلوغی جاده یا صدای بلند باد و موتور ممکن است کلافه شوید و نتوانید به راحتی با شخصی که در کنار شما نشسته صحبت کنید؛ در این گونه مواقع بهترین راهکار، استفاده از عایق الاستومری صوتی برای خودرو است.

قیمت عایق الاستومری بسته به نوع کاربرد آن متفاوت است. به کمک عایق الاستومری صوتی خودرو که در سقف یا در و بدنه ماشین قرار کمی گیرد، صداهای مزاحم اطراف کمتر شده و همچنین کیفیت صدای سیستم صوتی ماشین نیز افزایش پیدا می کند.

از مهمترین مزیت های عایق الاستومری صوتی برای خودرو می توان به کاهش چشمگیر صداهای محیط اطراف مانند جاده و وزش باد تا 50 درصد، نصب راحت و همچنین استفاده از آن در سراسر کابین خودرو اشاره نمود.

به دلیل اینکه در تولید عایق الاستومری صوتی از به روز ترین فناوری ها و امکانات بهره گرفته شده است، این محصول امروزه جایگزین عایق های قدیمی مانند پشم شیشه، پشم سنگ و یونولیت گردیده است.

مهمترین بخشی که در یک بنا، عایق کاری صوتی می گردد دیوار آن است. عایق الاستومری صوتی در دو نوع ساده و موج دار در بازار عرضه شده است.

یکی از نکات مهم که در نصب عایق الاستومری صوتی موجدار باید به آن توجه داشت قرار دادن قسمت موج دارعایق در برابر منبع تولید صدا می باشد تا بدین وسیله، جذب صدای اضافی به خوبی صورت بگیرد.

از دیگرعوامل تاثیرگذار در حذف صدای اضافی، افزایش ضخامت عایق الاستومری صوتی می باشد که این عامل نیز مانند فاکتوردانسیته بالاتر، سبب کاهش صدا می گردد.
پیشنهاد می کنیم مطلب عایق های الاستومری و بهینه سازی مصرف انرژی را هم مطالعه نمایید.

منظور از عایق های سلول باز و سلول بسته چیست؟
همان طور که از نامش پیداست، ساختار سلولی این نوع عایق باز بوده و با نفوذ فرکانس های صوتی و تبدیل انرژی مکانیکی صوتی به گرمایی، سبب کاهش بازگشت صدا یا ریورب((Reverb و افزایش کیفیت می گردند.از دیگر کاربرد های عایق سلول باز این است که به همراه عایق صوتی سلول بسته، در نهایت سبب کارایی هر چه بیشترعایق صوتی می گردد.

یکی ازمهمترین نوع عایق سلول باز، فوم پلی یورتان می باشد که در دو نوع ساده و تخم مرغی برای خودرو تولید شده است.از فوم شانه تخم مرغی به منظور حذف بازگشت صدا و بهبود کیفیت سیستم صوتی در قسمت درها و صندوق عقب خودرو استفاده می گردد.همچنین برای اینکه یک عایق صوتی بی نظیر برای خودرو داشته باشیم بهتراست فوم تخم مرغی را با فوم سلول بسته مانند الاستومری و پلی اتیلن ترکیب نموده و مورد استفاده قرار دهیم.


از دیگرعایق های سلول باز خودرو، نمد ریسایکل یا نمد خودرویی نیز می باشد که تولید شده از الیاف بازیافتی بوده و سبب کاهش صداهای اضافی می گردد.

از مهمترین عایق های سلول بسته، می توان به عایق الاستومری اشاره نمود که همان طور که به آن اشاره کردیم در صورت استفاده این نوع عایق در کنارعایق سلول باز، شاهد بیشترین کارایی در کاهش صداهای مزاحم خواهیم بود. مقاومت حرارتی عایق الاستومری نیز بسیار زیاد است.

در پایان نیز لازم است به این نکته مهم اشاره نماییم که در هنگام استفاده از این فوم ها در خودرو، به کار بردن فوم هایی مانند ابر پلی یورتان یا پلی اتیلن که قابلیت اشتعال دارند در مکان هایی مانند اگزوز یا نزدیک موتور بسیار خطرناک بوده و نباید استفاده شوند.

برای اینکه در مورد عایق الاستومری بیشتر بدانید می توانید همه چیز درباره عایق الاستومری را هم مطالعه نمایید.

علاوه بر این، قرار گرفتن عایق صوتی و فوم ها در نزدیکی قطعات مکانیکی سبب ایجاد مشکل و اختلال در کارکرد آن ها می گردد.بنابراین ضروری است که در هنگام عایق سازی صوتی خودرو به این نکات توجه ویژه ای شود تا ایمنی خودرو تضمین گردد.