تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: درمان و علت زگیل پوستی دست، پا، تناسلی، صورت و گردن چیست؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
به نقل از http://www.ensafnews.com/323202/323202/ :
زگیل پوستی در حقیقت نوعی عفونت است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی (HPV) ایجاد می شود. این ویروس عفونی باعث ایجاد برجستگی های زبر و گوشتی روی پوست می شود. لازم به ذکر است که این ویروس مسری میباشد. شما می توانید از طریق دست زدن به فردی که این زائده را دارد، مبتلا شده و زگیل بزنید. زگیل ها بیشتر روی دست ها ایجاد میشوند، اما ممکن است روی پاها، صورت، اندام تناسلی و زانو نیز رشد کنند.
زگیل پوستی چیست؟
زگیل ها برجستگی های گوشتی و غیر سرطانی (خوش خیمی) هستند که روی پوست ایجاد می شوند. آنها زمانی ایجاد می شوند که ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV از طریق زخم پوستی یا تماس با زائده روی بدن فرد آلوده به ویروس؛ وارد بدن شده و روی سیستم ایمنی تاثیر بگذارد.
انواع زگیل های پوستی
این زائده های پوستی که بعضا با اسکین تگ ها اشتباه گرفته میشوند، انواع مختلفی دارند، به شکل تکی یا خوشه ای (چند تایی) بوده و در قسمت های گوناگونی از بدن رشد می کنند. که رایج ترین قسمت ها عبارتند از:
زگیل دست و پا
به طور طبیعی افراد از زگیل های دست و پا احساس خوبی نداشته و خجالت می کشند. از طرفی دیگر، رشد آنها روی دست و پا می تواند باعث به وجود آمدن مشکلاتی شود. ممکن است که زگیل های پا اکثرا با میخچه یا پینه به اشتباه گرفته شوند. پس به خوبی باید با علائم زگیل دست و پا آشنا باشید تا در صورت ابتلا بتوانید به خوبی آنها را تشخیص دهید. این نشانه ها عبارتند از:
[list]
[*] خارش خود زائده و اطراف آن
[*]قرمزی و التهاب
[*]احساس درد یا سوزش در اثر تماس با اجسام
[*]برامدگی های زبر و سفت
[/list]در موارد جدی تر زگیل های دست و پا می توانند دارای علائم زیر باشند:
[list]
[*]خونریزی در صورت خارش زیاد یا گیر کردن به جسم های دیگر
[*]عفونت و تکثیر سریع زائده در صورت عدم درمان
[/list]
نقل‌قول: خواندن کامل این مقاله در ” کلینیک زارعی | درمان زگیل دست و پا با لیزر یا کرایو؛ علت، علائم و هزینه درمان ” امکان پذیر می باشد.
[تصویر:  image_1640506424.jpg]
زگیل صورت و گردن
زگیل های مسطح اغلب روی پیشانی و گونه ها ایجاد می شوند. این زائده ها بسیار ریز به اندازه یک دانه خشخاش هستند. آنها می توانند در خوشه های بزرگ روی پوست رشد کرده و ایجاد شوند که به شکل نقاط ریزی روی پوست هستند. رنگ آنها از رنگ گوشتی تا صورتی یا قهوه ای مایل به زرد متغیر است.
زگیل های مسطح نسبت به انواع دیگر زائده ها صاف ترند و ظاهری کمی برجسته دارند. زگیل های مسطح گاهی اوقات به عنوان زگیل نوجوانان شناخته می شوند زیرا احتمال ابتلای کودکان به آن نسبت به بزرگسالان بیشتر است. این زائده همچنان می توانند روی گردن رشد کنند.
[تصویر:  image_1640506442.jpg]
زگیل تناسلی واژن، مقعد و آلت تناسلی
زگیل های تناسلی مانند زائده های کوچک گوشتی، صورتی یا قرمز در داخل یا اطراف اندام های جنسی ایجاد می شوند. این زائده ها ممکن است شبیه به قسمت های کوچکی از یک گل کلم به نظر برسند، یا ممکن است بسیار ریز بوده و به سختی دیده شوند. آنها اغلب در دسته های سه یا چهارتایی ظاهر می شوند و ممکن است به سرعت رشد کرده و گسترش یابند. آنها معمولاً دردناک نیستند، اگرچه ممکن است باعث درد خفیف، خونریزی و خارش شوند.
نقل‌قول: همچنین عامل اصلی ابتلا به این نوع زائده ها نوع خاصی (چهار نوع) از ویروس اچ پی وی می باشند. که اگر بیمار تحت درمان قرار بگیرد، با قوی شدن سیستم ایمنی بدن می تواند درمان شود.
تفاوت زگیل با اسکین تگ چیست؟
زگیل ها معمولا سطح نامنظم؛ زبر و برجسته ای دارند در حالی که برچسب های پوستی یا همان اسکین تگ ها معمولا صاف هستند. زگیل ها مسطح هستند در حالی که اسکین تگ ها بیشتر شبیه برجستگی هایی هستند که از ساقه ای نازک آویزان شده اند. در حالی که زائده پوستی تقریباً به طور کامل توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود، برچسب ها به ندرت با HPV مرتبط می شوند و بنا به دلایل خاص خود ایجاد می شوند.
چگونه تشخیص داده می شوند؟
پزشک شما می تواند زائده ها را به سادگی با مشاهده برجستگی ها تشخیص دهد. گاهی اوقات، دکتر ممکن است یک نمونه از زائده های روی پوست برای آزمایش HPV به عنوان نمونه بردارد که به این کار بیوپسی گفته می شود.
آیا زگیل های پوستی و گوشتی خطرناک هستند؟
اکثرا زگیل ها بی ضرر هستند. در بیشتر موارد، آنها طی چند ماه یا چند سال خود به خود از بین می روند. اگر زگیل گسترش یافت یا باعث درد شد، که معمولا هم ظاهری زننده دارند، ممکن است بخواهید آنها را درمان کنید.
در موارد زیر باید به دنبال روشهای درمان پزشکی باشید: 
[list=1]
[*]زگیل باعث درد یا تغییر رنگ می شود. 
[*]زائده ها گسترش می یابند.
[*]به درمان پاسخ نمی دهد یا اغلب عود می کند. 
[*]فرد دارای سیستم ایمنی ضعیف است.
[/list]بهترین روش درمان انواع زگیل چیست؟
روشهای مختلفی برای این زائده های پوستی وجود دارند که بهترین آنها شامل موارد زیر هستند:
[list]
[*]درمان زگیل با لیزر.
[/list]اشعه لیزر یکی از قوی ترین و بهترین روش ها برای از بین بردن قطعی هر نوع زائده گوشتی از جمله زگیل پوستی است. لیزر این زائده ها را با قدرت زیادی که دارد پودر کرده و از بین می برد. تفاوت این روش با سایر روشها این است که ریشه ای بوده و به نوعی درمان قطعی به شمار می رود.
[list]
[*]سرما درمانی یا کرایو.
[/list]این درمان با نام کرایوسرجری یا انجماد نیز شناخته می شود. پزشک شما نیتروژن مایع را به زائده تزریق یا اعمال کرده و آن را منجمد می کند، احتمالاً چندین بار در طول دو تا سه هفته این کار انجام می شود تا زائده ها از بین بروند.
[list]
[*]عمل جراحی برای برداشتن.
[/list]این تکنیک اغلب برای از بین بردن زائده های رشته ای یا خوشه ای استفاده می شود. پزشک جراح از چاقوی جراحی برای تراشیدن یا بریدن زائده استفاده می کند. گاهی اوقات ممکن است بیش از یک درمان مورد نیاز باشد.
[list]
[*]جراحی الکتریکی و کورتاژ
[/list]این روش ترکیبی از سوزاندن زگیل از طریق کوتراسیون الکتریکی و خراش دادن آن است. این دو تکنیک را می توان با هم و به عنوان تنها روش برای درمان استفاده کرد.
چطوری می توان از ابتلا پیشگیری کرد؟
حقیقتا راهی برای جلوگیری از زگیل وجود ندارد. با این حال، می توانید با انجام این مراحل، خطر ابتلا به ویروس را کاهش دهید یا از گسترش این زائده های پوستی جلوگیری کنید:
[list]
[*]از اصلاح با تیغ روی زائده خودداری کنید.
[*]عادت جویدن ناخن را کنار بگذارید.
[*]حوله، لباس، ناخن گیر، تیغ یا سایر وسایل شخصی را با کسی مشترک استفاده نکنید.
[*]به زائده شخص دیگری دست نزنید.
[*]برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی واکسن HPV را دریافت کنید و از کاندوم استفاده کنید.
[*]برای جلوگیری از گسترش زگیل های کف پا، پاهای خود را خشک نگه دارید.
[*]سعی کنید زائده را خراش ندهید، نبرید یا نچینید.
[*]هنگام استفاده از رختکن عمومی، محوطه استخر یا دوش، از دمپایی یا کفش استفاده کنید.
[/list]