تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: جرم فرار مالیاتی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
جرم فرار مالیاتی به جرمی گفته می شود که شخصی برای فرار از دادن مالیات ، به مدارک خلاف واقع ، استناد نموده یا ظرف سه ماه ، اظهارنامه ارائه ننماید که انواع آن در قانون مالیات های مستقیم ذکر شده است . مجازات جرم فرار مالیاتی برای اشخاص حقیقی ، مجازات تعزیری درجه شش و برای اشخاص حقوقی ، ممنوعیت از فعالیت یا صدور اسناد تجاری است . از طریق سامانه گزارش فرار مالیاتی در سایت سازمان امور مالیاتی ، می توان این جرم را گزارش و پیگیری نمود .

در بسیاری از کشورها ، پرداخت مالیات توسط شهروندان ، عمده ترین روش درآمدی برای دولت محسوب می شود . در ایران نیز ، به موجب قوانین مالیاتی ، انواع مالیات ، اعم از مستقیم و غیر مستقیم ، مورد پیش بینی قرار گرفته و مودیان یا شهروندان مشمول قانون ، می بایست در مهلت مقرر ، اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل نموده و  مالیات آن را پرداخت کنند . این مالیات ها ، که معمولا در ارتباط با هزینه های عمومی به مصرف می رسند ، زمینه ساز رشد ، پیشرفت و آبادانی کشور خواهند شد .
به همین دلیل است که به موجب قوانین مالیاتی ، در برخی موارد ، عدم پرداخت مالیات ، به عنوان یک رفتار مجرمانه ، تحت عنوان جرم فرار مالیاتی ، جرم انگاری شده است و در صورتی که شرایط لازم برای تحقق جرم فرار مالیاتی فراهم شده باشد ، مجازات جرم فرار مالیاتی بر شخص ، قابل اعمال خواهد بود . اما سوال مهمی که در این خصوص مطرح می شود ، آن است که جرم فرار مالیاتی چیست و چه انواعی دارد ؟
به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله ، ابتدا به توضیح فرار مالیاتی به عنوان یک جرم ، پرداخته و انواع فرار مالیاتی را مورد بررسی قرار می دهیم . در ادامه نیز ، مجازات این جرم را بر اساس قانون را توضیح داده و سامانه گزارش جرم فرار مالیاتی را به صورت مختصر ، معرفی خواهیم نمود .


جرم فرار مالیاتی چیست
پرداخت مالیات بر اساس قانون ، تکلیف شهروندان محسوب می شود . البته ، بسته به اینکه مالیات ، مستقیم و یا به صورت مالیات غیر مستقیم باشد ، پرداخت آن ، متفاوت خواهد شد . به این دلیل که مالیات های غیر مستقیم ، همچون مالیات بر ارزش افزوده ، اصولا هنگام خرید کالاها و خدمات ، از مصرف کنندگان دریافت می شود و نیازی نیست که به صورت جداگانه پرداخت شوند ؛ اما در مورد مالیات های مستقیم ، پرداخت مالیات ، الزامی و اجباری است .
تکلیف شهروندان به پرداخت مالیات ، در قانون مالیات های مستقیم ، مورد پیش بینی قرار گرفته است ؛ اما گاهی برخی از شهروندان ، با تمسک به انواع روش های گوناگون ، از مسئولیت و تکلیف پرداخت مالیات ، شانه خالی کرده و به این ترتیب ، ممکن است که جرایم مالیاتی ، رخ دهد که البته در مواردی ، قابل مجازات و تعقیب کیفری نیز هستند .
بسیاری از افراد ، ممکن است که اصطلاح جرم فرار مالیاتی را شنیده باشند و با انواع روش های فرار مالیاتی که منجر به وقوع چنین جرمی است ، آشنا باشند . اما برای جلوگیری از اعمال مجازات به دلیل ارتکاب جرم فرار مالیاتی ، بهتر است که به صورت مفصل ، به این موضوع پرداخته شود که جرم فرار مالیاتی چیست ؟
به طور کلی ، فرار مالیاتی ، به این معنا است که شخصی که به صورت قانونی ، موظف و مکلف به پرداخت مالیات ، می باشد ، با توسل به انواع راه ها و روش هایی که ظاهرا قانونی هم هستند ، از پرداخت مالیات ، شانه خالی کرده و یا اینکه به میزانی کمتر از آنچه که باید ، مالیات بپردازد . جرم فرار مالیاتی و مجازات قانونی آن ، در قانون مالیات های مستقیم ، ذکر گردیده است . بر اساس ماده 201 این قانون ، جرم فرار مالیاتی به صورت زیر تعریف شده است :
هرگاه مودی مالیاتی ، با قصد فرار از پرداخت مالیات ، از روی علم و عمد ، به ترازنامه و حساب سود و زیان و یا به دفاتر ، اسناد و مدارکی که برای تشخیص مالیات ، ملاک عمل می باشند و بر خلاف حقیقت ، تهیه و تنظیم شده اند ، استناد کند ، یا برای سه سال متوالی ، از تسلیم اظهارنامه مالیاتی و ترازنامه و حساب سود و زیان خودداری نماید ، علاوه بر جریمه ها و مجازات های مذکور در قانون مالیات های مستقیم ، از تمامی بخشودگی ها و معافیت های مالیاتی نیز محروم می شود .
بنابراین ، به صورت خلاصه می توان گفت که جرم فرار مالیاتی ، به جرمی گفته می شود که مودی مالیاتی ، با استناد به انواع روش های فرار مالیاتی ، مالیات خود را نپرداخته و یا اصلا اظهارنامه مالیاتی ، تنظیم و ارائه نکند . اما نکته بسیار مهمی که در خصوص جرم فرار مالیاتی وجود دارد ، آن است که مودی مالیاتی ، باید قصد فرار از پرداخت مالیات داشته و نسبت به جرم فرار مالیاتی ، علم و اطلاع داشته باشد ؛ در غیر این صورت ، جرم فرار مالیاتی ، محقق نخواهد شد .
لذا دو رکن مهم جرم فرار مالیاتی ، وجود علم و عمد نسبت به ارتکاب جرم فرار مالیاتی می باشد و در غیر این صورت ، مجازات جرم فرار مالیاتی بر مرتکب ، قابل اعمال نخواهد بود . در قسمت های بعد ، انواع فرار مالیاتی و مجازات جرم فرار مالیاتی را مورد بررسی قرار می دهیم .
حتما بخوانید: مالیات چیست و انواع آن

انواع فرار مالیاتی
در قسمت قبل ، به توضیح این مطلب پرداخته شد که جرم فرار مالیاتی چیست . همانطور که گفته شد ، در قانون مالیات های مستقیم ، فرار از پرداخت کردن مالیات ها ، در شرایط خاصی ، ممکن است که سبب اعمال مجازات جرم فرار مالیاتی شود . اما سوالی که در این قسمت قصد داریم به بررسی آن بپردازیم ، آن است که جرم فرار مالیاتی ، چه انواع و اقسامی دارد و به عبارت دیگر ، انواع فرار مالیاتی چیست ؟
به موجب ماده 201 قانون فوق ، انواع جرم فرار مالیاتی ، به دو شکل اتفاق می افتد : نوع اول فرار مالیاتی ، زمانی است که مرتکب ، با علم و عمد ، به اسناد و مدارکی استناد کند که بر خلاف حقیقت تنظیم شده اند که این موضوع ، در تشخیص میزان مالیات ، اثر گذار بوده و معمولا باعث می شود که مالیاتی که مودی می پردازد ، به مراتب کمتر از حالتی باشد که به این مدارک ، استناد نمی شد .
نوع دوم فرار مالیاتی ، زمانی اتفاق می افتد که مودی ، برای سه سال متوالی ( پشت سر هم ) ، فرم های اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل و ارائه ننموده و ترازنامه و حساب سود و زیان را ارائه نکرده باشد . در این حالت نیز ، جرم فرار مالیاتی ، صرفا در صورتی محقق می شود که مودی ، علم و عمد داشته باشد .
لازم به ذکر است که علاوه بر موارد مذکور که به موجب ماده 201 قانون ، تحت عنوان جرم فرار مالیاتی شناخته شده اند ، به موجب ماده 274 قانون مالیات های مستقیم ، برخی دیگر از انواع فرار مالیاتی یا جرایم مالیاتی را می توان شامل موارد زیر دانست :
زمانی که اشخاص ، فعالیت های اقتصادی و منابع درآمدی خود را کتمان کرده و به این وسیله ، زمینه فرار مالیاتی خود را فراهم نمایند ؛
زمانی که فعالان اقتصادی یا شرکت های ثبت شده ، از ارائه اطلاعات مالیاتی و اقتصادی خود به ماموران مالیاتی ، امتناع نموده و مانع تشخیص میزان صحیح مالیات شوند ؛
اگر اشخاص ، برای فرار مالیاتی ، اقدام به دریافت کارت بازرگانی اشخاص دیگر نموده و یا اینکه قراردادها و معاملات تجاری خود را به صورتی تنظیم نمایند که به نام دیگران باشد و مشمول مالیات ، قرار نگیرد .
لازم به ذکر است که انواع فرار مالیاتی ، محدود به مصادیق ذکر شده ، نمی باشد و هر فعل یا ترک فعلی که سبب شود مودی ، مالیات نپرداخته و یا اینکه به میزان کمتری مالیات بدهد ، یکی از انواع فرار مالیاتی ، محقق شده است و به همین دلیل ، از طریق سامانه گزارش جرم فرار مالیاتی ، می توان هر یک از انواع فرار مالیاتی را گزارش داد .
بیشتر بخوانید: ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی

[تصویر:  instagram.gif]


مجازات جرم فرار مالیاتی
در قسمت های قبل ، به توضیح این مطلب پرداخته شد که جرم فرار مالیاتی چیست و انواع جرم فرار مالیاتی ، به چه صورت است . اما سوال مهمی که در ارتباط با جرم فرار مالیاتی مطرح می شود ، آن است که مجازات این جرم چیست و در قانون ، چه ضمانت های اجرا و مجازات هایی برای ارتکاب جرم فرار مالیاتی ، مشخص شده است ؟
در پاسخ به این سوال ، باید گفت که طبق ماده 274 قانون مالیات های مستقیم ، موارد و انواع جرایم مالیاتی ، تعیین شده است که بر اساس آن ، مجازات جرم فرار مالیاتی توسط اشخاص حقیقی ، بیان شده است . مجازات ارتکاب هر یک از انواع فرار مالیاتی که توسط اشخاص حقیقی رخ داده باشد ، عبارت است از مجازات های تعزیری درجه شش ؛ که به موجب قانون مجازات اسلامی ، عبارت است از شش ماه تا دو سال حبس و جزای نقدی بیش از 20 میلیون ریال تا 80 میلیون ریال .
لازم به ذکر است که مجازات فرار مالیاتی اشخاص حقیقی ، ممکن است به صورت اعمال محرومیت های مندرج در قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد نیز باشد و آن ، زمانی است مرتکب ، در یکی از سازمان های مشمول قانون مذکور ، مرتکب جرم فرار مالیاتی شده باشد . لذا اشخاص حقیقی ، در خصوص ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی ، می بایست دقت لازم را به عمل آورند .
همچنین ، در صورتی که مرتکب جرم فرار مالیاتی ، شخص حقوقی باشد ، بر اساس ماده 275 قانون مالیات های مستقیم ، به یکی از این دو مجازات محکوم می شود : ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی و ممنوعیت از صادر نمودن برخی از اسناد تجاری ، همچون چک . البته ، مسئولیت کیفری و مجازات ناظر بر شخص حقوقی ، مانع مجازات شخص حقیقی به دلیل ارتکاب جرم فرار مالیاتی نمی باشد .
علاوه بر این ، بر اساس ماده 276 قانون مالیات های مستقیم ، در صورتی که هر یک از حسابداران یا حسابرسان ، ماموران مالیاتی یا کارکنان بانک ها و موسسات مالی و اعتباری ، در ارتکاب جرم فرار مالیاتی ، معاونت یا همکاری کنند یا اینکه اقدام به گزارش جرم فرار مالیاتی ننمایند ، به حداقل مجازات ذکر شده برای جرم فرار مالیاتی ، محکوم می شوند .
علاوه بر مجازات های حبس و جزای نقدی ذکر شده ، به استناد ماده 277 قانون مالیات های مستقیم ، مرتکبان جرم فرار مالیاتی ، مسئول پرداخت اصل مالیات و جریمه های قانونی تعلق گرفته به آن ، بوده و همچنین ، باید کلیه ضرر و زیان هایی که به دولت وارد نموده را ، به موجب حکم مراجع قضایی ، پرداخت نمایند .
بیشتر بخوانید: ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی

سامانه گزارش جرم فرار مالیاتی
در قسمت های قبل ، جرم فرار مالیاتی و انواع آن ، مورد بررسی قرار گرفت . همچنین ، مجازات جرم فرار مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت کامل ، ذکر گردید . اما ، اخیرا ، با توجه به حجم بالای فرار مالیاتی در کشور ، سامانه ای برای گزارش جرم فرار مالیاتی ، راه اندازی شده است که افراد ، از طریق این سامانه ، می توانند اقدام به گزارش جرم فرار مالیاتی نمایند . به همین دلیل ، در این قسمت ، قصد داریم به بررسی و معرفی سامانه گزارش جرم فرار مالیاتی بپردازیم .
به جز پیش بینی سامانه عملیات الکترونیکی tax.gov.ir ، یکی از امکانات سایت سازمان امور مالیاتی کشور ، سامانه گزارش جرم فساد مالیاتی است که امکان گزارش فرار مالیاتی ، در آن فراهم شده است . به این منظور ، اشخاصی که قصد دارند جرم فرار مالیاتی را گزارش نمایند ، می توانند به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.intamedia.ir مراجعه نموده و مطابق تصویر زیر ، گزینه " گزارش فرار مالیاتی " را انتخاب نمایند .

[تصویر:  1639923620_%D8%AC%D8%B1%D9%85%20%D9%81%D...DB%8C1.jpg]

در این مرحله ، می توانید نام و نام خانوادگی خود را به عنوان گزارش دهنده فرار مالیاتی ، ثبت نموده و شماره تماس را نیز در کادر مربوطه وارد نمایید و بر روی گزینه " ادامه " ، کلیک کنید . البته ، وارد کردن اطلاعات مذکور ، اختیاری است ؛ اما برای پیگیری های بعدی ، می تواند مورد استفاده قرار گیرد .

[تصویر:  1639923645_%D8%AC%D8%B1%D9%85%20%D9%81%D...DB%8C2.jpg]

سپس ، استان و شهر مورد نظر و ادارات کل امور مالیاتی مرتبط را انتخاب نموده و مشخصات شخصی که جرم فرار مالیاتی انجام داده است ، اعم از نام و نام خانوادگی و همچنین ، کد ملی ( در مورد اشخاص حقیقی ) و شناسه ملی ( اشخاص حقوقی همچون شرکت ها ) را وارد نمایید . لازم است که محل فعالیت شخص مورد نظر را نیز در کادر مربوطه ، درج کنید .

[تصویر:  1639923678_%D8%AC%D8%B1%D9%85%20%D9%81%D...DB%8C3.jpg]

در قسمت موضوع گزارش جرم فرار مالیاتی ، شرح جرم فرار مالیاتی را نوشته و در صورتی که طولانی است ، آن را به صورت فایل درآورده و ضمیمه گزارش جرم فرار مالیاتی نمایید . در انتها ، بر روی گزینه " ارسال گزارش " کلیک کرده و کد پیگیری دریافت نمایید .

[تصویر:  1639923711_%D8%AC%D8%B1%D9%85%20%D9%81%D...DB%8C4.jpg]

همچنین ، مطابق تصویر فوق ، در صورتی که قبلا ، از طریق این سامانه ، گزارش جرم فرار مالیاتی را ثبت کرده اید ، می توانید با وارد نمودن کد پیگیری دریافت شده ، از جزییات مربوط به گزارش فرار مالیاتی ، اطلاع حاصل نمایید .
در ادامه بخوانید: سایت سازمان امور مالیاتی کشور www.intamedia.ir
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرم فرار مالیاتی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم فرار مالیاتی پاسخ دهند .
سوالات متداول

1- جرم فرار مالیاتی چیست ؟
در صورتی که شخصی با علم و عمد ظرف سه ماه اظهارنامه مالیاتی ارائه ننموده و یا اینکه به استناد مدارک خلاف واقع مالیات کمتری بپردازد این جرم رخ داده است که جزئیات بیشتر در این خصوص ضمن مقاله ارائه شده است .

2- مجازات انواع جرم فرار مالیاتی چیست ؟
مجازات جرم فرار مالیاتی برای اشخاص حقیقی شش ماه تا 2 سال حبس و جزای نقدی بیش از 20 میلیون ریال تا 80 میلیون ریال و برای اشخاص حقوقی ممنوعیت از فعالیت شغلی یا صدور اسناد تجاری است که شرح آن در مقاله ذکر شده است .

3- آیا می توان از طریق سامانه جرم فرار مالیاتی را گزارش نمود ؟
بله همه افراد می توانند از طریق سایت سازمان امور مالیاتی کشور و از قسمت گزارش فرار مالیاتی این جرم را گزارش کنند که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید متن مقاله را ملاحظه نمایید .
منبع : جرم فرار مالیاتی
audiobookkeeper.rucottagenet.rueyesvision.rueyesvisions.comfactoringfee.rufilmzones.rugadwall.rugaffertape.rugageboard.rugagrule.rugallduct.rugalvanometric.rugangforeman.rugangwayplatform.rugarbagechute.rugardeningleave.rugascautery.rugashbucket.rugasreturn.rugatedsweep.rugaugemodel.rugaussianfilter.rugearpitchdiameter.ru
geartreating.rugeneralizedanalysis.rugeneralprovisions.rugeophysicalprobe.rugeriatricnurse.rugetintoaflap.rugetthebounce.ruhabeascorpus.ruhabituate.ruhackedbolt.ruhackworker.ruhadronicannihilation.ruhaemagglutinin.ruhailsquall.ruhairysphere.ruhalforderfringe.ruhalfsiblings.ruhallofresidence.ruhaltstate.ruhandcoding.ruhandportedhead.ruhandradar.ruhandsfreetelephone.ru
hangonpart.ruhaphazardwinding.ruhardalloyteeth.ruhardasiron.ruhardenedconcrete.ruharmonicinteraction.ruhartlaubgoose.ruhatchholddown.ruhaveafinetime.ruhazardousatmosphere.ruheadregulator.ruheartofgold.ruheatageingresistance.ruheatinggas.ruheavydutymetalcutting.rujacketedwall.rujapanesecedar.rujibtypecrane.rujobabandonment.rujobstress.rujogformation.rujointcapsule.rujointsealingmaterial.ru
journallubricator.rujuicecatcher.rujunctionofchannels.rujusticiablehomicide.rujuxtapositiontwin.rukaposidisease.rukeepagoodoffing.rukeepsmthinhand.rukentishglory.rukerbweight.rukerrrotation.rukeymanassurance.rukeyserum.rukickplate.rukillthefattedcalf.rukilowattsecond.rukingweakfish.rukinozones.rukleinbottle.rukneejoint.ruknifesethouse.ruknockonatom.ruknowledgestate.ru
kondoferromagnet.rulabeledgraph.rulaborracket.rulabourearnings.rulabourleasing.rulaburnumtree.rulacingcourse.rulacrimalpoint.rulactogenicfactor.rulacunarycoefficient.ruladletreatediron.rulaggingload.rulaissezaller.rulambdatransition.rulaminatedmaterial.rulammasshoot.rulamphouse.rulancecorporal.rulancingdie.rulandingdoor.rulandmarksensor.rulandreform.rulanduseratio.ru
languagelaboratory.rulargeheart.rulasercalibration.rulaserlens.rulaserpulse.rulaterevent.rulatrinesergeant.rulayabout.ruleadcoating.ruleadingfirm.rulearningcurve.ruleaveword.rumachinesensible.rumagneticequator.rumagnetotelluricfield.rumailinghouse.rumajorconcern.rumammasdarling.rumanagerialstaff.rumanipulatinghand.rumanualchoke.rumedinfobooks.rump3lists.ru
nameresolution.runaphtheneseries.runarrowmouthed.runationalcensus.runaturalfunctor.runavelseed.runeatplaster.runecroticcaries.runegativefibration.runeighbouringrights.ruobjectmodule.ruobservationballoon.ruobstructivepatent.ruoceanmining.ruoctupolephonon.ruofflinesystem.ruoffsetholder.ruolibanumresinoid.ruonesticket.rupackedspheres.rupagingterminal.rupalatinebones.rupalmberry.ru
papercoating.ruparaconvexgroup.ruparasolmonoplane.ruparkingbrake.rupartfamily.rupartialmajorant.ruquadrupleworm.ruqualitybooster.ruquasimoney.ruquenchedspark.ruquodrecuperet.rurabbetledge.ruradialchaser.ruradiationestimator.rurailwaybridge.rurandomcoloration.rurapidgrowth.rurattlesnakemaster.rureachthroughregion.rureadingmagnifier.rurearchain.rurecessioncone.rurecordedassignment.ru
rectifiersubstation.ruredemptionvalue.rureducingflange.rureferenceantigen.ruregeneratedprotein.rureinvestmentplan.rusafedrilling.rusagprofile.rusalestypelease.rusamplinginterval.rusatellitehydrology.ruscarcecommodity.ruscrapermat.ruscrewingunit.ruseawaterpump.rusecondaryblock.rusecularclergy.ruseismicefficiency.ruselectivediffuser.rusemiasphalticflux.rusemifinishmachining.ruspicetrade.ruspysale.ru
stungun.rutacticaldiameter.rutailstockcenter.rutamecurve.rutapecorrection.rutappingchuck.rutaskreasoning.rutechnicalgrade.rutelangiectaticlipoma.rutelescopicdamper.rutemperateclimate.rutemperedmeasure.rutenementbuilding.rutuchkasultramaficrock.ruultraviolettesting.ru